Citaat:Bewijs te mager na doodrijden katje
ENSCHEDE - De Enschedese mevrouw Van E. (35) is maandag vrijgesproken van het dumpen en overrijden van een doos met drie jonge katjes, op 4 januari 2011 voor revalidatiecentrum ’t Roessingh in Enschede.
Politierechter Arco Jordaans hechtte amper waarde aan zes anonieme getuigen die zich melden. Zij hadden zich bekend moeten maken, stelde hij. Eén kitten overleefde het niet.
-knip-
Geen kenteken
Politierechter Jordaans maakt gehakt van het bewijs. Anonieme tips? „Als je je druk maakt over een dooie kat, moet je ook je naam noemen”, klinkt het. Een kenteken is niet opgeschreven. Een geel autootje? „Er rijden meer mensen in een gele auto in Enschede.” De magistraat twijfelt. Bij twijfel geldt één wijsheid: niet oversteken. Vrijspraak derhalve.
Het is in deze niet zozeer het feit dat de mevrouw is vrijgesproken, , gebrek aan bewijs is geen ongehoorde reden voor vrijspraak en ik heb me niet genoeg in de materie verdiept om daadwerkelijk te kunnen zeggen dat ik het er wel of niet mee eens ben.
Nee, het gaat mij om het weinig waarde hechten aan anonieme getuigen. Dit vind ik echt heel erg vreemd, het gaat in dit geval over een kat, maar dat neemt niet weg dat het bewust overrijden gewoon dierenmishandeling is en dus strafbaar. Als daar getuigen van zijn, dan zijn deze toch waardevol? Het verhaal dat deze mensen ophangen wordt sowieso gecheckt, dus wat doet de naam van de getuige er dan toe? Ik vind het eigenlijk ronduit belachelijk dat een politierechter vindt dat de getuigen zich bekend moeten maken voor er genoeg waarde wordt gehecht aan hun verklaring. Wat vindt Bokt hiervan

LET OP: Dit topic gaat specifiek over het benoemde 'Weinig waarde hechten aan anonieme getuigen', NIET over de vrijspraak van de vrouw en of dat al dan niet terecht is.