Wat gebeurt er met de zorgtoeslag in 2014?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimberley12

Wat gebeurt er met de zorgtoeslag in 2014?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:11

Opnieuw worden er per 1 januari 2014 een groot aantal aftrekposten en compensatieregelgevingen geschrapt waardoor opnieuw een kwetsbare groep van de bevolking te maken krijgt met de nieuwe bezuinigingen van dit afbraak kabinet.

De fiscale aftrek van specifieke zorgkosten, bv diëten, vervoerskosten, hulpmiddelen, vervoer, aanpassing aan het huis, extra fysiotherapie en tandartskosten gaan helemaal verdwijnen. Ook de aftrekpost voor chronische zieken gaat verdwijnen het budget wat hiermee gemoeid is zal in afgeslankte vorm overgeheveld naar de gemeentes. Het idee hierin is dat de gemeente maatwerk kan leveren en een ondersteuning kan geven waardoor het niet meer als fiscale aftrekpost nodig is. Ook de compensatie van het eigen risico en de tegemoetkoming specifieke zorgkosten gaan verdwijnen. Vele gebruiken dit om het hoge eigen risico te betalen.

Op dit moment wordt de Wtcg nog uitgevoerd door het CAK. Ook dit budget gaat in 2014 gedeeltelijk naar de gemeenten. De tegemoetkoming varieerde in 2011 nog tussen de 154 en 514 euro, in 2012 en 2013 was dit nog maar 85 euro, wat er in 2014 nog van zal overblijven is nog maar af te wachten.

De PVDA wil dan wel de kloof tussen arm en rijk kleiner maken, maar zorgt voor dit soort maatregelen dat niet alleen de kloof groter wordt maar dat ook duizenden mensen niet langer de kosten voor de zorg kunnen betalen, en hiervoor dus ook niet meer verzekerd kunnen zijn.

Je bent verplicht om een basisverzekering af te sluiten als je in Nederland woont, maar de vrije keus in de zorg wordt steeds minder. De medicijnenkeus is aan banden gelegd, en als je aangeeft dat je bijwerkingen hebt van het “goedkoper” voorgeschreven medicijn tegenover de medicijnen die je altijd hebt gebruikt zonder bijwerkingen krijg je te horen dat men deze niet meer voor mag schrijven, en je deze dus zelf moet gaan betalen. Waarvoor betaal je dan nog je verzekering?

Ook de homeopathische middelen zullen worden aangepakt. Alle artsen buiten het reguliere gezondheid betalen het 21% belastingtarieftarief. Mensen die dus baat hebben bij een behandeling die buiten de reguliere zorg valt zullen hier de dupe van zijn.

Het verplicht eigen risico bedraagt 180 euro tot maar liefst 595 euro in 2014. Een bezoek aan de spoedeisende eerste hulp gaat u als het zonder verwijzing is van een huisarts ook 50 euro kosten.

bruto maandinkomen 2014

maandelijkse zorgpremie 2014, afgeronde bedragen

1500 euro

27 euro

2000 euro

86 euro

2500 euro

146 euro

3000 euro

205 euro

3500 euro

265 euro

4000 euro

326 euro

4500 euro

385 euro

5000 euro

440 euro

5500 euro

480 euro

6000 euro

480 euro

Inkomensafhankelijk verplicht eigen risico 2014

inkomen per jaar

eigen risico

tot 14.000 euro

150 euro

14.000 euro tot 31.000 euro

350 euro

boven 31.000 euro

595 euro

Bron: http://plazilla.com/zorgtoeslag-wordt-i ... x.facebook

Wat vinden jullie hier nu van? Ik vind dit persoonlijk wel heel erg ver gaan. Dat je 50 euro zelf moet betalen om naar een spoedeisende hulp te gaan,
niemand gaat hier toch voor zijn plezier heen?
Laatst bijgewerkt door Appelflapje op 22-07-13 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

pluisje88

Re: Zorgtoeslag in 2014 afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:17

Ik vind het veel te ver gaan. Wij hebben weinig te besteden en daarvan gaat bijna de helft naar de zorgverzekeraar. Er zijn nog genoeg mensen die het nog minder hebben dan wij. Ik minder nu al mijn medicijnen (hoewel ik ze eigenlijk nodig heb) vanwege de kosten. Dit gaat uiteindelijk veel ongemakken opleveren, maar ook nog veel hogere kosten door mensen die hun rekeningen niet meer kunnen betalen, maar ook mensen die hun medicijnen niet meer nemen en daardoor ernstig ziek zullen worden

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:18

kimberley12 schreef:
Dat je 50 euro zelf moet betalen om naar een spoedeisende hulp te gaan,

De €50,- kan vervelend zijn als je op een spoedeisende hulp terechtkomt, maar er staat ook 'zonder verwijzing van een huisarts' bij. Het blijkt dat mensen voor allerlei wissewasjes naar de EHBO rennen, zonder ook maar eerst een huisartsenpost bezocht te hebben. Hierdoor blijft er minder tijd over voor de patiënten op de spoedeisende hulp waarvoor deze echte bedoeld is. Ik vind die €50,- dus een prima idee en hoop dat mensen een beetje beter nadenken over wat écht spoedeisend is.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:19

Ook heel erg dat mensen nu als het ware B medicatie krijgt voorgeschreven van een goedkoper merk, maar hier wel bijwerkingen van krijgen, en van het A merk niet. Als ze het A merk dan graag willen, krijgen ze te horen dat die niet meer mag voorgeschreven worden, tenzij je alles volledig zelf betaalt, vindt het schandalig...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:20

Hilli schreef:
kimberley12 schreef:

De €50,- kan vervelend zijn als je op een spoedeisende hulp terechtkomt, maar er staat ook 'zonder verwijzing van een huisarts' bij. Het blijkt dat mensen voor allerlei wissewasjes naar de EHBO rennen, zonder ook maar eerst een huisartsenpost bezocht te hebben. Hierdoor blijft er minder tijd over voor de patiënten op de spoedeisende hulp waarvoor deze echte bedoeld is. Ik vind die €50,- dus een prima idee en hoop dat mensen een beetje beter nadenken over wat écht spoedeisend is.

Daar heb je ook gelijk in, maar in het weekend kan je niet een verwijzing van je huisarts krijgen toch?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:21

kimberley12 schreef:
Daar heb je ook gelijk in, maar in het weekend kan je niet een verwijzing van je huisarts krijgen toch?

Jawel hoor, via de huisartsenpost. Die kan/mag je ook insturen naar de SEH.

Als je eigen HA geen weekenddienst heeft, dan staat op het bandje wat je dan aan de lijn krijgt wel een ander nummer wat je kan bellen om een afspraak te maken bij een HA-post.

FriesWytske

Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Waar haalt deze mevrouw dit allemaal vandaan. Zie nergens een link, waar zij zich op basseerd. En als dit nu echt speelt, waarom is het dan niet in het nieuws.

Lusitana

En als je onder dat maandloon zit? Ik haal de duizend niet eens.

Los van dat: De mensen die dergelijke beslissingen nemen hebben zelf nooit ervaren wat het is om van weinig geld rond te moeten komen of chronish ziek te zijn, dat irriteert me mateloos.
Ze zouden alle ministers eens een jaartje van een minimum rond moeten laten komen in een huurhuisje.
Trainingskamp....

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:22

FriesWytske schreef:
Ik vind dit maar een vreemd verhaal. Waar haalt deze mevrouw dit allemaal vandaan. Zie nergens een link, waar zij zich op basseerd. En als dit nu echt speelt, waarom is het dan niet in het nieuws.

Dan moet je even onder aan het bericht kijken, waar dus de bron vermeld staat. ;)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:23

En dat terwijl er niet zoveel noodzaak is om te bezuinigen op zorg en al helemaal niet op deze manier, toch? Volgens mij was er nog wat fraude op te sporen, hebben de verzekeraars nog wel wat reserve, en is de zorgvraag al aardig afgenomen. Dit is puur mensen pesten die zo 'dom' zijn om ziek te worden.

(En ook fijn, die gradaties. Verdien je net een paar euro boven de 1500, kun je 60 euro per maand extra betalen! Ik dacht dat het idee juist was om dergelijke problemen tegen te gaan.)

Hilli: ik heb eigenlijk nooit echt cijfers gezien van het aantal mensen dat werkelijk 'voor niks' naar de spoedeisende hulp gaat. En dan moet je daar natuurlijk nog de cijfers van het aantal keren dat de HAP ten onrechte niet doorverwijst in meenemen. Kun je de HA aansprakelijk stellen voor de 50 euro als blijkt dat de spoedeisende hulp toch nodig was?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:24

Hilli schreef:
kimberley12 schreef:

Als je echt iets hebt op dat moment, is het een ware marteling als je eerst naar de huisartsenpost moet. Ik had mijn arm uit de kom en moest daarmee 30 kilometer in de auto en daarna meteen door naar de eerste hulp. dat was al een drama. Bij ons moet je altijd meer dan een uur wachten bij de HP voordat er naar je gekeken wordt. Als je dan eerst een uur wachttijd bij de HP moet doorstaan en vervolgens nog een half uur op de EH, oh god. geloof niet dat ik dat had kunnen volhouden met een arm die uit de kom was. Ongelofelijk wat een pijn ik nu al had. Als je dan ook nog uren moet wachten op hulp... :brr:

FriesWytske

Mag jij die link hier neerzetten, want ik zie hem niet. Heb het nu 2 keer bekeken.

Anoniem

Openingspost kan mensen op het verkeerde been zetten.(!)
Pas als je doorleest snap je wat er wordt bedoeld. Dit noemen ze nivellering.
Mogen ze van mij nog veel verder doorvoeren en dan vooral bij die grote graaiers.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:25

Ik kan me hier ook echt heel boos over maken, dat zijn toch geen normale bedragen meer :(
Ik ben zelf verpleegkundige en werk in een ziekenhuis en wij krijgen regelmatig patienten die dus gewoon niet verzekerd zijn en ik begrijp deze mensen ook nog! Als je moet kiezen tussen een normale maaltijd op tafel voor je gezin of die belachelijke ziektekosten verzekering waarvan de kosten veel te hoog oplopen, dan is de keuze makkelijk! Als ik naar mezelf kijk ook, ik kom (afkloppen) haast nooit bij een huisarts, gebruik geen medicatie maar betaal me scheel, belachelijk vind ik dat!! Dit kan toch zo niet alsmaar doorgaan?

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-13 13:28

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:28

Ik vind het nog niet zo slecht als ik het eens goed lees, als je weinig verdient betaal je ook weinig. Of zie ik dat dan weer verkeerd?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:28

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:29

pluisje88 schreef:
Als je echt iets hebt op dat moment, is het een ware marteling als je eerst naar de huisartsenpost moet.

Dan bel je 112.

@Shadow: de HAP heeft een triage-lijst en ja, je kan een klacht indienen bij de tuchtraad als er medische fouten zijn gemaakt. Ik heb geen cijfers, maar ik heb vanuit mijn eigen omgeving wel voldoende zicht op de manco's van het SEH/HAP-systeem.

Wat al zou kunnen helpen is een avonduren-huisarts. Dat is nu wettelijk (!) niet toegestaan, zodat werkende mensen met een issue dat je met je HA wil bespreken bijvoorbeeld vrij moeten nemen. Of toch in het weekend langs een HAP of SEH gaan. Zorg je dat die ook op één avond in de week terechtkunnen, zoals bij bijvoorbeeld het gemeentehuis, dan ondervang je misschien al een deel van de onterechte bezoekjes.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:30

Hier nog eentje. Ik heb alleen een basisverzekering en dat is al bijna €100. Ik gebruik alleen de pil en kom bijna niet bij de huisarts.
Bijverzekeren is niet nodig. Of het zou alleen voor een bril moeten zijn waar ik misschien eens in de zoveel jaar een nieuwe van koop. En dat is ook zonde van het geld.
Waarom moeten de goeden altijd onder de kwaaie lijden? Ik vind dat er net als bij auto's een soort van beloningssysteem moet komen voor mensen die zelden wat declareren bij hun zorgverzekeraar.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:31

Die 50E voor SEH hadden ze van mij al lang mogen invoeren. De zelfverwjzers kosten nl ook extra doordat ze met iets wat prima door de huisarts behandeld kan worden naar de SEH gaan. Mensen die al een week klachten hebben besluiten in het weekend de SEH binnen te lopen, of omdat ze hun duim gestoten hebben etc... Ik kan talloze redenen noemen. De meesten vinden dat ze gewoon recht op SEH hebben omdat ze de verzekering betalen.... Sommige komen met dingen waar ze zelfs niet voor naar de huisartsenpost hoeven. Ongelooflijk wat ik voorbij heb zien komen op de seh....
Overigens kun je met een duidelijk verhaal soms echt wel terecht rechtstreeks op de seh. Bijv het verhaal over de arm uit de kom, als je dat bij onze hap uitlegt verwijzen ze je ongezien. DIt soort mensen zullen ook niet de mensen zijn die beboet zullen worden, de splinters in de pink bijvoorbeeld wel....

De rest heb ik me niet in verdiept. B-merken zijn geen B-merken. Je hebt degene die een medicijn ontwikkeld en degene die het daarna mogen produceren (na jaren als de kosten er uit zijn). Enkele uitzonderingen daargelaten zijn er weinig verschillen tussen stofnaam en merknaam. En de waarheid is dat het enorm veel geld scheelt....
Ik vind wel dat de uitzonderingen hun medicatie gewoon moeten blijven krijgen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:32

Lang leve de PvdA, dit heet nu nivellering. Het enige wat de PvdA chronisch schijnt te vergeten is dat hier niemand beter van wordt. De middeninkomens worden het hardst aangepakt met deze schaal, dat kan ook niet anders want bij de grote graaiers valt percentueel niet zo veel te halen (een inkomen boven de 31.000 bruto op jaarbasis is nog altijd rond modaal, je krijgt bij 33.000 nog altijd een sociale huurwoning). Vandaar ook de genoemde bruto salarissen, de bedragen beginnen aardig op te lopen wanneer je een modaal salaris verdient en niets raars doet, behalve hard werken voor je centen. En laten het nu net de middeninkomens zijn die percentueel de economie het meest ondersteunen. Feitelijk maak je de groep die minder te besteden heeft alleen maar groter en de economie heeft nu net input nodig!

De kosten in de zorg moeten op andere wijze worden aangepakt m.i. Maar die discussie moet nog gestart gaan worden en is een ethisch vraagstuk.
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 16-07-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:32

galley schreef:
Ik vind het nog niet zo slecht als ik het eens goed lees, als je weinig verdient betaal je ook weinig. Of zie ik dat dan weer verkeerd?

Als ik het zo zie gaan wij (in ons gezin) dus alledrie 40 euro meer betalen dan nu, met een veel hoger eigen risico, terwijl mijn vader niet veel verdient (2600 bruto ongeveer). Daar blijft een goeie 1700 euro netto van over (ongeveer dan he, voor het idee). Daarvan gaat dus alleen al 3x 146 (?) vanaf = 438. Met de huur, stroom, gas, water en dergelijke heb je dus nog amper 5 a 600 euro om de rest van de maand van te leven. met 3 personen. Studeren en dat soort dingen zijn er dan echt niet meer bij vrees ik.. :(

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:35

Hilli schreef:
kimberley12 schreef:

Jawel hoor, via de huisartsenpost. Die kan/mag je ook insturen naar de SEH.

Als je eigen HA geen weekenddienst heeft, dan staat op het bandje wat je dan aan de lijn krijgt wel een ander nummer wat je kan bellen om een afspraak te maken bij een HA-post.

De huisartsenpost bij mijn ouders, waar ik in het weekend zit 25km verderop, op een plek die met het OV niet bereikbaar is. Als je dus geen auto hebt, of als je iets hebt waardoor je niet kan autorijden, dan kun je dus niet bij de HAP komen...

De SEH zit dan weer zo dat het wél bereikbaar is met het OV.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:35

kimberley12 schreef:
FriesWytske schreef:

Dan moet je even onder aan het bericht kijken, waar dus de bron vermeld staat. ;)

Ik denk dat FriesWytske zich afvraagd waar de bronvermelding van dat bericht is.

De genoemde bedragen zijn zo schokkend dat dit haast wel nieuws moet zijn..

FriesWytske

Re: Zorgtoeslag in 2014 afgeschaft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 13:37

Inderdaad Selka.