Belgisch meisje (9) overleden na besmet BBQ vlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Belgisch meisje (9) overleden na besmet BBQ vlees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 14:56

Aischa Kalilova, een 9-jarig meisje uit de Belgische plaats Balen, is overleden in een ziekenhuis in Leuven na het eten van een stukje slecht doorbakken rundvlees, waardoor ze een zeldzame bacteriële infectie opliep. Dat hebben Belgische media zondag bericht. .

Het meisje raakte vorige week besmet met de E.colibacterie na een barbecue bij haar ouders thuis. Ze werd opeens zwaar ziek en had buikpijn en diarree. Daarna vielen haar nieren uit. Donderdag kreeg ze een hartstilstand. Ze overleed zaterdag.

Familie van het meisje had eerder deze week een foto van het meisje in haar ziekenhuisbed op Facebook gezet. Volgens VTM om iedereen bewust te maken van het gevaar van het eten van rauw vlees.

E.colibacteriën
Volgens artsen is de infectie veroorzaakt door het HUS-syndroom (hemolytisch-uremisch syndroom), een bacteriële infectie veroorzaakt door E.colibacteriën. Volgens bacterioloog Jan Verhaegen van het Universitair Ziekenhuis in Leuven komt deze infectie in de zomer wel vaker voor als er veel wordt gebarbecued. 'Men moet echt vermijden dat rundvlees niet goed gebakken op tafel komt, want dat is de belangrijkste voedingsbodem voor deze bacterie, die overigens niet voorkomt in ander vlees', legde Verhaegen in Het Nieuwsblad uit.

HUS is een zeldzame aandoening, waarvoor volgens de bacterioloog vooral kinderen en ouderen gevoelig zijn. De aandoening kan fataal zijn. 'Een kwart van de patiënten herstelt wel, maar zij hebben dan ernstige nierstoornissen, waardoor ze nog jaren aan de nierdialyse moeten', stelt Verhaegen.

BRON:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... lees.dhtml

Verschrikkelijk ;( Ik moet zeggen dat ik er erg op let bij mijn kinderen dat het vlees goed doorbakken is, niet te lang te warm heeft gestaan voor het bakken en ze niet van een bord eten waar al rauw vlees op heeft gelegen.
Voor mij persoonlijk let ik er ook wel op, maar ben ik er eerlijk gezegd toch iets soepeler mee. Ik dacht juist dat kip vaak een boosdoener was en dat het bij rundvlees vaak weinig kwaad zou kunnen als het niet volledig was doorbakken.
Afschuwelijk voor de ouders en familie om zo hun geliefde dochter/familielid te moeten verliezen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:00

Kip is inderdaad vaak een boosdoener van Salmonella, maar de Escherichia coli kan op elk stuk vlees voorkomen. Daarom is het inderdaad belangrijk dat het vlees goed gebakken wordt.

Wel vreselijk wat dit meisje is overkomen, gok dat het het type 157 geweest is, dat is wel de gevaarlijkste van de E.coli bacteriën en komt gelukkig in NL niet veel voor. Van een normale E.coli krijg je vaak alleen voedselvergiftiging verschijnselen als braken en heftige diarree

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:01

Jeetje :oo

Die foto op Facebook ook...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:04

Liselot, zo te horen heb je er veel verstand van! Nu je het zegt inderdaad is het Salmonella dat vaak bij de kip de boosdoener is. Domme vraag misschien, maar waarom kun je entrecote en biefstuk e.d. wel veilig eten zonder dat het volledig doorbakken is?

Of is het gewoon dat mocht daar ook de bacterie opzitten, je dan ook pech hebt? En mocht die bacterie in het vlees zitten is goed doorbakken dan voldoende of kun je dan ook nog ziek worden?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:06

Pff wat vreselijk, ook ik dacht dat rundvlees niet echt schadelijk kon zijn als het niet helemaal doorbakken was :\

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:09

Ik ben microbiologisch laborant, het is mijn werk om dit soort voedingsmiddelen te testen.
Vlees in NL wordt gigantisch streng gecontroleerd, oa op Salmonella, algemene E.coli en ook op de 157. Over het algemeen is vlees in NL vrij van deze bacteriën, dus ook van salmonella (alleen halffabricaat zoals gehakt moet je mee oppassen). Echter gebeurd het wel eens dat er toch iets in blijkt te zitten wat bij de testen niet naar voren kwam. Als het dan op een vleesschaal bij de BBQ ligt (vaak nog in de zon ook) vermenigvuldigen deze bacteriën zich ranzendsnel. De delingsfrequentie van een E.coli is maar 20 minuten, dus na een uur heb je al een 3e macht meer.
Daar komt ook nog bij dat een gezonde volwassene een veel betere afweer heeft tegen dit soort indringers dan een kind of een bejaarde, mede hierom is het ook helemaal niet goed om zo gigantisch steriel te willen leven zoals tegenwoordig veel gedaan wordt. Je helpt je hele afweer ermee om zeep en mensen hebben het niet eens door

xMercury

Re: Belgisch meisje (9) overleden na besmet BBQ vlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:11

Wat erg, veel sterkte voor de familie..

Maar hoe zit dat dan met een biefstuk Liselot? Die bak je toch rood? :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:12

Biefstukken (en ander vlees wat je halfrauw of rauw kan eten) moet aan een aantal normen voldoen. En mag maar een bepaald kiemgetal aanhangen (dus hoeveel bacteriën er totaal in zitten) en moet vrij zijn van zogenaamde pathogene bacteriën als een e.coli
Laatst bijgewerkt door Liselot op 15-07-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:13

Liselot, ik vermoedde al dat je zo'n soort baan hebt! Interessant! Dank je wel dat je dit zo duidelijk uitgelegd hebt!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:15

omg die foto, ik voel de pijn van moedershart -O- ;( ;( ;(

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:19

Het hoeft niet eens de 157 variant te zijn geweest, een ESBL ecoli incombinatie met de verkeerde antibiotica kan er ook voor zorgen dat ze de infectie niet snel genoeg onder controle hebben gekregen

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:26

Ojajoh schreef:
omg die foto, ik voel de pijn van moedershart -O- ;( ;( ;(

Dit had ik dus ook!
Van mijn hoofd tot mijn tenen...
Moet je toch niet aan denken!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:35

Vreselijk, wat er gebeurd is. Kan me inbeelden dat je dan als ouder ook nog een gigantisch schuldgevoel hebt ook. Heel erg. Die foto idd, daar krijg ik gewoon rillingen van.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:11

studiemiep schreef:
Het hoeft niet eens de 157 variant te zijn geweest, een ESBL ecoli incombinatie met de verkeerde antibiotica kan er ook voor zorgen dat ze de infectie niet snel genoeg onder controle hebben gekregen

Bij mij weten kan je HUS alleen krijgen van de 157, maar dat kan ik mis hebben

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 00:00

Liselot schreef:
Ik ben microbiologisch laborant, het is mijn werk om dit soort voedingsmiddelen te testen.
Vlees in NL wordt gigantisch streng gecontroleerd, oa op Salmonella, algemene E.coli en ook op de 157. Over het algemeen is vlees in NL vrij van deze bacteriën, dus ook van salmonella (alleen halffabricaat zoals gehakt moet je mee oppassen). Echter gebeurd het wel eens dat er toch iets in blijkt te zitten wat bij de testen niet naar voren kwam. Als het dan op een vleesschaal bij de BBQ ligt (vaak nog in de zon ook) vermenigvuldigen deze bacteriën zich ranzendsnel. De delingsfrequentie van een E.coli is maar 20 minuten, dus na een uur heb je al een 3e macht meer.
Daar komt ook nog bij dat een gezonde volwassene een veel betere afweer heeft tegen dit soort indringers dan een kind of een bejaarde, mede hierom is het ook helemaal niet goed om zo gigantisch steriel te willen leven zoals tegenwoordig veel gedaan wordt. Je helpt je hele afweer ermee om zeep en mensen hebben het niet eens door

Testen jullie puur alleen op bacterien?? Aangezien ik het idee heb dat na het grote vleesschandaal er eigenlijk niets getest wordt....ik bedoel tonnen rundvlees met paarden-dna...vlees wat moeilijk te traceren is...en zelfs slecht/verrot vlees doorheen gemalen ik bedoel...dat moet dan toch opvallen in jullie lab? Ik snap echt dat jij/jullie je werk goed doen maar dat alle vlees in nl streng gecontroleerd wordt...durf ik niet snel te geloven...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 07:09

Wij testen inderdaad alleen bacteriologisch. De samenstelling van vlees wordt op een microlab dus niet getest. Bij mijn vorige werkgever testten we voornamelijk vlees, hoe het daar geweest is tijdens dat vleesschandaal heb ik dus geen idee van :D
Bij mijn huidige werkgever doen we alleen zuivel en agrofood.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 10:16

Liselot schreef:
studiemiep schreef:

Bij mij weten kan je HUS alleen krijgen van de 157, maar dat kan ik mis hebben

Je kunt het van meerdere Ecoli stammen krijgen (maar de bekendste is de 157 als veroorzaker).

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 11:06

Jammer genoeg is dit voorgevallen.
Liselot heeft er al veel over vertelt. Allemaal juist. Er zijn meerder soorten, dacht een stuk of 5, maar elke variant heeft zijn eigen typische ziektebeelden.
Vermoedelijk zal de stam waarmee dit kind besmet was reeds bij mij op mijn werk zijn. En zal ondertussen de gehele directe omgeving van het kind gescreend zijn (en ook de winkel van waar dat vlees kwam) om mogelijks nieuwe gevallen beter te kunnen volgen en behandelen.
Ik werk in het UZBrussel, labo microbiologie. Ons labo is het referentielabo voor VTEC, waar het hier om gaat, voor België. En jammer genoeg hebben we toch een aantal VTEC besmettingen op een jaar. Ookal wordt het vlees goed gecontroleerd voor verkoop. Eens verkocht heb je er geen vat meer op. Een paar minuten te lang uit de frigo is genoeg om een drama te verkrijgen. Wij testen enkel stalen afkomstig van mensen. Dierlijke stalen of vlees testen wij niet.