Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 15:52

http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... wijs.dhtml

Citaat:
Vlak na na het verdrinken van zijn tienerzoon Ivan (16) op zondag dringt de harde waarheid nog amper door tot Kabir Korkmaz. 'Ivan was een lieve jongen. Dit einde heeft hij niet verdiend', zegt hij tegen het AD/Hoeksche Waard. De vader is ten einde raad. 'Ik zit in de schuldsanering. Ik kan de begrafenis van mijn kind niet betalen.'
Verdriet. Verbijstering. Onbegrip en ongeloof. De emoties wisselen elkaar snel af op het recreatieveld van de Oude Tol bij het Spui in Oud-Beijerland. Zondag verdronk de 16-jarige Ivan er na veel waterpret.

Jongens waren gewaarschuwd
De Turkse jongen, die nog maar twee jaar in Nederland woonde en niet kon zwemmen, sprong aan de hand van zijn jongere broertje (13) en een paar vrienden het verleidelijke koele rivierwater in. 'Ik had de jongens op het hart gedrukt om daar niet te gaan zwemmen', vertelt Kabir Korkmaz aangeslagen aan De Telegraaf. 'Mijn zonen zijn echter eigenwijs en makkelijk beïnvloedbaar.' Het water, dat zo veilig leek, bleek een sluipmoordenaar. De kolkende onderstroom zoog de tiener weg en sleurde Ivan los uit de handen van zijn broertje.

'Duikers van brandweer vochten voor het leven van Ivan'
'Ivan werd meegezogen', zegt zijn vader tegen het AD/Hoeksche Waard en wijst naar een plek halverwege de rivier. 'Daar hebben ze hem zeker een uur later gevonden. De duikers van de brandweer hebben voor hem gevochten. Daar heb ik zo veel respect voor. Maar Ivan is dood. Wij zijn kapot. Dit is een ramp voor mijn gezin. Ivan is in de bloei van zijn leven uit het leven gerukt.'

Vraag om zwemverbod
Korkmaz richtte zich gisteren rechtstreeks tot de burgemeester van zijn dorp, Oud-Beijerland. Verwijten zijn er niet. Maar de vader vraagt om een zwemverbod in het Spui, omdat de rivier levensgevaarlijk is.

De gemeente plaatste er een paar jaar geleden een bordje: 'Zwemmen op eigen risico'. De tekst wordt massaal genegeerd. De stroming wordt onderschat, denkt Korkmaz. Borden van de provincie met de tekst 'Gevaarlijke stroming' zijn een paar jaar geleden verwijderd. 'Onze Ivan krijgen we niet terug met een zwemverbod. Maar misschien kan ik andere mensen dit leed besparen', zegt hij tegen het AD/Hoeksche Waard. Op de plek zijn in het verleden al meer mensen verdronken.

Gemeente bespreekt zwemverbod
Burgemeester Tigelaar van Oud-Beijerland, die het ongeval een drama noemde, vindt wel dat ouders er in de eerste plaats zelf moeten zorgen dat hun kinderen niet zwemmen in het Spui. Tigelaar zei maandag dat het een 'soort traditie is' om bij de Oude Tol te zwemmen. 'Maar de stroming is sterker geworden en er is meer scheepvaart.' Vandaag praten burgemeester en wethouders over nieuwe waarschuwingsborden. Tigelaar: 'Met de tekst: Niet zwemmen. Gevaarlijke stroming. Gevaarlijke plek.'

Het strandje bij de Oude Tol verdwijnt, zegt Tigelaar. De lijn met boeien waarachter veel kinderen zwemmen is volgens hem niet bedoeld als markering van zwemwater. 'Het is een laatste waarschuwing. Daarom sluit ik ook niet uit dat we de boeien daar weghalen. Overal is sterke stroming. Het is te gevaarlijk.'

Failliete vader Ivan hoopt op hulp
Rampen komen nooit alleen. Ivans vader treedt uit de anonimiteit omdat hij hoopt op hulp. Zijn verdronken zoon Ivan was niet verzekerd. Het geld voor de polis was er niet. Wie verwacht de dood, voor een jongen van zestien?

'Ik was ondernemer, maar ging failliet. Nu zit ik in de schuldsanering. Ik heb thuis vijf kinderen en leef onder het bestaansminimum. Alsjeblieft,'' zegt hij. 'Misschien kan iemand ons helpen Ivan een waardige begrafenis te geven in Turkije.'

Laat ik voorop stellen dat het in en intriest is voor de familie van de jongen.

Maar hij is 16 jaar oud en ondanks de waarschuwingen en het feit dat hij niet kon zwemmen toch rivierwater ingaan.
In rivierwater staat altijd stroming, soms wat minder, soms wat meer. En dan ook nog eens gaan zwemmen zonder dat je kan zwemmen. Sorry maar dan ben je behoorlijk dom bezig.
En dan gaat zn vader de schuld leggen bij de gemeente. Er zijn bordjes, maar iedereen negeert die massaal.

En wat mij ook een beetje tegenstaat is de laatste alinea. Erg triest dat zn vader in de schuldsanering zit, maar of we alsjeblieft zo goed willen zijn om zijn zoon te laten begraven in Turkije.

Vind dat een beetje makkelijk, tegenwoordig zie je vaker zulk soort ik vraag de maatschappij om mij te helpenberichten.
Wat is er gebeurd met je eigen verantwoording?

Andere artikelen
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... eden.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... oven.dhtml

Bron AD.nl

Anoniem

Re: Verdronken Ivan (16) kon niet zwemmen en was eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:55

Hij legt de schuld niet bij de gemeente. Hij zegt juist dat er geen verwijten naar de gemeente zijn, maar vraagt wel om een zwemverbod en een zwembad in het spui om meer drenkelingen te voorkomen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 15:56

Gemeente regelt wel een armoegraf... Dus dat komt wel in orde als hij zelf geen geld heeft voor de uitvaart.

Heel erg triest dat het zo moest eindigen en dat ook voor de ogen van zijn broer en vrienden. Heftig.

Andere borden zijn wel verstandig, hopelijk bedenken mensen zich nu wel voordat ze erin springen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 15:59

Sorry klopt Rowdine.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:04

vuurneon schreef:
Gemeente regelt wel een armoegraf... Dus dat komt wel in orde als hij zelf geen geld heeft voor de uitvaart.

Heel erg triest dat het zo moest eindigen en dat ook voor de ogen van zijn broer en vrienden. Heftig.

Andere borden zijn wel verstandig, hopelijk bedenken mensen zich nu wel voordat ze erin springen.

ja, maar dan wordt hij niet begraven in Turkije wat ze wel willen zo te lezen
ja, sorry, ik vind het bedelen in de hoop dat mensen geld doneren
Ik vind het erg wat gebeurd is, het zal je kind maar zijn, maar dat gebedel gaat me te ver

Dat hij wil dat er extra bordjes geplaatst worden kan ik begrijpen, als er zulke gevaarlijke stroming is, is het ook voor ervaren zwemmers erg gevaarlijk

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:08

Iedereen in die omgeving weet dat het daar gevaarlijk is en de bordjes staan duidelijk aangeven . Degene die dan toch gaat zwemmen neemt gewoon een groot risico.

Heel sneu voor de jongen en zijn familie :(:)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:08

vuurneon schreef:

hopelijk wel gewoon in nederland, voordat er weer veelste veel gemeente geld naar dit soort dingen verdwijnt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:09

Lynn_Nikita schreef:
vuurneon schreef:

ja, maar dan wordt hij niet begraven in Turkije wat ze wel willen zo te lezen
ja, sorry, ik vind het bedelen in de hoop dat mensen geld doneren
Ik vind het erg wat gebeurd is, het zal je kind maar zijn, maar dat gebedel gaat me te ver

Dat hij wil dat er extra bordjes geplaatst worden kan ik begrijpen, als er zulke gevaarlijke stroming is, is het ook voor ervaren zwemmers erg gevaarlijk

Dan graven ze hem zodra pa het kan betalen maar weer op en sturen ze hem dan naar Turkije. :)*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:11

miss_lizje schreef:
vuurneon schreef:

hopelijk wel gewoon in nederland, voordat er weer veelste veel gemeente geld naar dit soort dingen verdwijnt.

Is gewoon in Nederland. (Alleen moet er dan echt niets bij de familie etc te halen zijn, van de gemeente verhaald het met liefde alsnog).

Nou ja, als er mensen zijn die de vader willen sponsoren; prima :) Ik geef hem ook geen ongelijk dat die beste man het zo probeert. Het is ook sneu als je je zoon niet kan begraven op de manier waarop je het liefste wil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:13

Hoe triest ik het ook vind.
Dit valt bij mij onder dezelfde noemer als van de pijlers springen in het Haringvliet.

Iedereen weet dat dit niet verstandig is en toch deden de stoere jongens het ieder jaar weer. Geen idee trouwens of dit nog steeds gedaan wordt, maar daar zijn ook kinderen aan overleden.

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:14

Als je in de schuldsanering zit, ben je verplicht om een begrafenis verzekering te hebben. Er mogen tijdens deze sanering geen nieuwe schulden ontstaan.

Verder is het in en in triets voor alle nabestaanden. 16 jaar is veel te jong.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:21

Ik vind het best slim om mensen om donaties te verzoeken. Zo maak je niet meer schulden en de overlijdensverzekering betaalt het overvliegen van het lichaam toch niet.
Het is vaak zo dat lichamen van Turken en Marokkanen over worden gebracht naar land van herkomst wanneer zij zijn overleden. Ik zou niet snappen waarom het in dit geval raar zou zijn?
Ik doneer verder niet ofzo, maar hij kan daar toch prima om vragen? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-13 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:21

Jeetje wat zijn sommige reacties hier keihard zeg... Vreselijk voor zijn ouders en broertje(s) en zusje(s)en beetje respect mag wel.. Ja die jongen is er zelf ingegaan maar dan hoeven we toch niet zo te reageren?

En ik snap wel dat die man al zijn trots opzij zet om geld te vragen voor de begrafenis van zijn zoon.... En als er toch mensen zijn die wel wat willen geven is dat toch prachtig? Ik denk dat die man helemaal stuk zit en met liefde het zelf had willen betalen als dat mogelijk was geweest maar failiet gaan kan iedereen gebeuren, zeker in deze tijden...

Sunshine80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:24

quera schreef:
Iedereen in die omgeving weet dat het daar gevaarlijk is en de bordjes staan duidelijk aangeven . Degene die dan toch gaat zwemmen neemt gewoon een groot risico.

Heel sneu voor de jongen en zijn familie :(:)

Het is echt een risico wat je neemt als je daar zwemt, er zijn al meer mensen in het spui verdronken, de onderstroom is zo sterk. Iedereen weet dat in de omgeving, maar als je jong bent denk je daar niet zo over na.

Ik denk dat het niet de schuld is van de gemeente. Wat een verdriet moet die familie hebben om hun 16-jarige zoon, je wenst het toch niemand toe?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 16:27

16 jaar vind ik niet echt jong meer. En onnadenkend als je al niet eens kan zwemmen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:29

chocobroodje schreef:
Jeetje wat zijn sommige reacties hier keihard zeg... Vreselijk voor zijn ouders en broertje(s) en zusje(s)en beetje respect mag wel.. Ja die jongen is er zelf ingegaan maar dan hoeven we toch niet zo te reageren?

En ik snap wel dat die man al zijn trots opzij zet om geld te vragen voor de begrafenis van zijn zoon.... En als er toch mensen zijn die wel wat willen geven is dat toch prachtig? Ik denk dat die man helemaal stuk zit en met liefde het zelf had willen betalen als dat mogelijk was geweest maar failiet gaan kan iedereen gebeuren, zeker in deze tijden...

maar hij neemt toch zelf bewust een risico door geen verzekering te hebben
Ook als je in de schuldsanering zit kun je wel een begravenis verzekering hebben toch?

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:30

Wat moet dit vreselijk zijn. Zo je kind verliezen..... Kinderen doen dingen die gevaarlijk zijn, dat heb je nou eenmaal. Het kan dan niet zijn, dat iedereen dan maar gaat roepen, eigen schuld, moet je maar luisteren.
Dat de vader geld vraagt vind ik ook niet gek of erg. Het gaat tenslotte om zijn zoon, zijn kind.... Als hij dan geen geld heeft om een laatste eerbetoon aan zijn zoon te geven, dan is dit echt wel te begrijpen. Het maakt niet uit waar hij wilt dat zijn zoon begraven wordt. Misschien zijn er mensen die dit begrijpen en wel willen/kunnen helpen.

Heel veel sterkte voor alle nabestaanden!
Laatst bijgewerkt door nairtje op 09-07-13 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:31

Misschien dat sommige mensen niet begrijpen hoe het is om financieel in nood te zitten. Dan kort je echt op alles wat maar kan. Natuurlijk ga je er niet vanuit dat je zoon op zo'n jonge leeftijd komt te overlijden! Denk dat er genoeg 16 jarige zijn die dingen doen, die ze niet goed overdacht hebben!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:32

Wat mij nog het ergste lijkt, is dat je jezelf als ouders waarschijnlijk altijd blijft afvragen of je dit op een bepaalde manier had kunnen voorkomen (net als de brugspringers onder "peer pressure"). Dat lijkt me echt verschrikkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:32

Lynn_Nikita schreef:
chocobroodje schreef:

maar hij neemt toch zelf bewust een risico door geen verzekering te hebben
Ook als je in de schuldsanering zit kun je wel een begravenis verzekering hebben toch?

Ik denk niet dat je het risico graag neemt.
Je hebt 5 kinderen en je zit in de sanering, ik vraag me af of je wel anders kan.
Daarbij vraagt hij met name donaties om zijn zoon in Turkije te kunnen begraven.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:33

dat staat er: Zijn verdronken zoon Ivan was niet verzekerd.
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 09-07-13 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:34

Het lijkt mij ook echt vreselijk. Mijn oudste zoon wordt dertien. Hij gaat na de zomer naar het voorgezet onderwijs. Dat betekent dat hij veel meer dingen zal gaan ondernemen, waar ik niks van weet. Hopelijk laat hij zich niet opzwepen door andere jongeren. Hopelijk hebben wij hem de eerste basis goed gelegd bij hem..... Het blijft altijd eng om je kind los te moeten laten.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:36

Ja, niet verzekerd, maar niet wetende dat dit zou gebeuren. 5 kinderen en schuldsanering...... Denk dat je een aardig bedrag bespaar als je geen van alle een uitvaartverzekering heb. Als je dan maar net rond kan komen, dan is dat geen kwade opzet.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:37

Begraven worden in Turkije is nu eenmaal vaak heel erg belangrijk in de Turkse gemeenschap. Ik vermoed daarom ook dat hij vooral uit die hoek wel veel mensen gaat vinden met begrip voor zijn situatie en die hem wel willen steunen. In elk geval hoe en wat er ook gebeurd is, het is en blijft een vreselijke tragedie om je kind te moeten afstaan.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:38

ulyse schreef:
Als je in de schuldsanering zit, ben je verplicht om een begrafenis verzekering te hebben. Er mogen tijdens deze sanering geen nieuwe schulden ontstaan.

Verder is het in en in triets voor alle nabestaanden. 16 jaar is veel te jong.

Hoe kom je erbij dat je verplicht bent een begrafenis verzekering te hebben.Dat is niet zo hoor en dat weet ik uit eigen ervaring.

Eigen schuld of niet het is triest. Tja het was een puber en tja wat doen die, juist ....