Citaat:Vlak na na het verdrinken van zijn tienerzoon Ivan (16) op zondag dringt de harde waarheid nog amper door tot Kabir Korkmaz. 'Ivan was een lieve jongen. Dit einde heeft hij niet verdiend', zegt hij tegen het AD/Hoeksche Waard. De vader is ten einde raad. 'Ik zit in de schuldsanering. Ik kan de begrafenis van mijn kind niet betalen.'
Verdriet. Verbijstering. Onbegrip en ongeloof. De emoties wisselen elkaar snel af op het recreatieveld van de Oude Tol bij het Spui in Oud-Beijerland. Zondag verdronk de 16-jarige Ivan er na veel waterpret.
Jongens waren gewaarschuwd
De Turkse jongen, die nog maar twee jaar in Nederland woonde en niet kon zwemmen, sprong aan de hand van zijn jongere broertje (13) en een paar vrienden het verleidelijke koele rivierwater in. 'Ik had de jongens op het hart gedrukt om daar niet te gaan zwemmen', vertelt Kabir Korkmaz aangeslagen aan De Telegraaf. 'Mijn zonen zijn echter eigenwijs en makkelijk beïnvloedbaar.' Het water, dat zo veilig leek, bleek een sluipmoordenaar. De kolkende onderstroom zoog de tiener weg en sleurde Ivan los uit de handen van zijn broertje.
'Duikers van brandweer vochten voor het leven van Ivan'
'Ivan werd meegezogen', zegt zijn vader tegen het AD/Hoeksche Waard en wijst naar een plek halverwege de rivier. 'Daar hebben ze hem zeker een uur later gevonden. De duikers van de brandweer hebben voor hem gevochten. Daar heb ik zo veel respect voor. Maar Ivan is dood. Wij zijn kapot. Dit is een ramp voor mijn gezin. Ivan is in de bloei van zijn leven uit het leven gerukt.'
Vraag om zwemverbod
Korkmaz richtte zich gisteren rechtstreeks tot de burgemeester van zijn dorp, Oud-Beijerland. Verwijten zijn er niet. Maar de vader vraagt om een zwemverbod in het Spui, omdat de rivier levensgevaarlijk is.
De gemeente plaatste er een paar jaar geleden een bordje: 'Zwemmen op eigen risico'. De tekst wordt massaal genegeerd. De stroming wordt onderschat, denkt Korkmaz. Borden van de provincie met de tekst 'Gevaarlijke stroming' zijn een paar jaar geleden verwijderd. 'Onze Ivan krijgen we niet terug met een zwemverbod. Maar misschien kan ik andere mensen dit leed besparen', zegt hij tegen het AD/Hoeksche Waard. Op de plek zijn in het verleden al meer mensen verdronken.
Gemeente bespreekt zwemverbod
Burgemeester Tigelaar van Oud-Beijerland, die het ongeval een drama noemde, vindt wel dat ouders er in de eerste plaats zelf moeten zorgen dat hun kinderen niet zwemmen in het Spui. Tigelaar zei maandag dat het een 'soort traditie is' om bij de Oude Tol te zwemmen. 'Maar de stroming is sterker geworden en er is meer scheepvaart.' Vandaag praten burgemeester en wethouders over nieuwe waarschuwingsborden. Tigelaar: 'Met de tekst: Niet zwemmen. Gevaarlijke stroming. Gevaarlijke plek.'
Het strandje bij de Oude Tol verdwijnt, zegt Tigelaar. De lijn met boeien waarachter veel kinderen zwemmen is volgens hem niet bedoeld als markering van zwemwater. 'Het is een laatste waarschuwing. Daarom sluit ik ook niet uit dat we de boeien daar weghalen. Overal is sterke stroming. Het is te gevaarlijk.'
Failliete vader Ivan hoopt op hulp
Rampen komen nooit alleen. Ivans vader treedt uit de anonimiteit omdat hij hoopt op hulp. Zijn verdronken zoon Ivan was niet verzekerd. Het geld voor de polis was er niet. Wie verwacht de dood, voor een jongen van zestien?
'Ik was ondernemer, maar ging failliet. Nu zit ik in de schuldsanering. Ik heb thuis vijf kinderen en leef onder het bestaansminimum. Alsjeblieft,'' zegt hij. 'Misschien kan iemand ons helpen Ivan een waardige begrafenis te geven in Turkije.'
Laat ik voorop stellen dat het in en intriest is voor de familie van de jongen.
Maar hij is 16 jaar oud en ondanks de waarschuwingen en het feit dat hij niet kon zwemmen toch rivierwater ingaan.
In rivierwater staat altijd stroming, soms wat minder, soms wat meer. En dan ook nog eens gaan zwemmen zonder dat je kan zwemmen. Sorry maar dan ben je behoorlijk dom bezig.
En dan gaat zn vader de schuld leggen bij de gemeente. Er zijn bordjes, maar iedereen negeert die massaal.
En wat mij ook een beetje tegenstaat is de laatste alinea. Erg triest dat zn vader in de schuldsanering zit, maar of we alsjeblieft zo goed willen zijn om zijn zoon te laten begraven in Turkije.
Vind dat een beetje makkelijk, tegenwoordig zie je vaker zulk soort ik vraag de maatschappij om mij te helpenberichten.
Wat is er gebeurd met je eigen verantwoording?
Andere artikelen
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... eden.dhtml
http://www.ad.nl/ad/nl/1038/Rotterdam/a ... oven.dhtml
Bron AD.nl