Dode wolf gevonden in Nederland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninette

Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 12:24

Aan de Uiterdijkenweg te Luttelgeest is donderdagochtend 4 juli een doodgereden dier gevonden met duidelijke kenmerken van een Europese wolf. DNA is verzameld voor onderzoek. Als hieruit blijkt dat het een wolf is, dan is dit de eerste zekere wolf sinds anderhalve eeuw in Nederland.

Maar dus ook gelijk erg triest dat ze is aangereden....ik ben een voorstander van de terugkomst van de wolf in Nederland...maar dit zet me wel aan het denken....Heeft de wolf wel een eerlijke kans, genoeg ruimte en genoeg voedsel in ons land? Wat denken jullie? En is het inderdaad een echte wolf? Onderzoek moet nog uitblijken maar wel bekend is dat het een vrouwtje is en een bever (ook al een zeldzaam dier!!) heeft gegeten...ik zeg dit is een wolf!!! Ik ben verder wel benieuwd naar het DNA-onderzoek en sporen onderzoek. Wat vinden jullie van de terugkomst van de wolf...voor of tegenstander?
lees meer over de wolf:
http://www.wolveninnederland.nl/wolven/ ... -dode-wolf

Silenna

Re: Dode wolf gevonden in Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:26

Ik vraag me af of het geen Saarloos is.. :)
En is dat wel zulk goed nieuws, als de wolven terugkomen in nederland..? Waar moeten die beesten leven? Zulke uitgestrekte bossen hebben wij niet.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:26

Aan de ene kant ben ik pro wolf in Nederland. Aan de andere kant denk ik dat in ons overbevolkte landje er weinig ruimte voor ze is. Er is hier relatief erg weinig natuurgebied waar ze zouden kunnen jagen. Wat er is aan natuurgebied wordt regelmatig ook voor de recreatie gebruikt wat hun rust en de veiligheid van het publiek niet ten goede zal komen.

Daarnaast krijgen we dan dus idd met een paar jaar berichten dat er dieren in weilanden zijn vermoord. Dat houdt in dat beesten weer naar binnen toe moeten, terwijl we juist zo goed op weg zijn met dieren meer en langer naar buiten toe.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:28

Dat lijkt me een wolf.
Ik ben niet voor de terugkomst, er is niet genoeg plaats voor een roedel van die dieren..
Ze zouden vrij moeten zijn, en dat betekent dus dat ze vrij zijn voor te jagen op alles wat ze tegen komen, denk dat er ook een aantal buitendieren ( dus geen wilde dieren maar koeien,loslopende honden,..) sneuvelen.
Ik vind dat ze in een ander land, op een grote oppervlakte moeten lopen waar genoeg populatie is om niet te verhongeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:29

Ik hoorde het gisteren in het nieuws. Ik ga hier nu nog niet speculeren, ik wacht het DNA onderzoek af. Pas als daar uitslag over is ga ik hier energie insteken.

Of er voldoende voedsel is? Jawel. In bepaalde gebieden in Nederland is er een overschot aan wild omdat er niet geschoten wordt. Probleem is dat een wolf zich vrij kan verplaatsen en niet gegarandeerd daar blijft waar voldoende voedsel is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:30

Het kan ook zijn dat de wolf er gewoon is neergelegd. Net zoals het vosje op Texel ooit.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:31

ben wel eens benieuwd of het een echte wolf was!
ik denk dat we beter af zijn zonder wolfen, anders ben ik ook bang dat er meer (huis)dieren zullen sneuvelen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:36

Was er niet laatst hier (of op het hondenforum) een topic van een loslopende hond die sprekend op een wolf leek? Kan dat niet deze zijn?
Mocht het wel echt een wolf zijn: *\o/*

Edit: Luttelgeest opgezocht. Dat ligt in Flevoland? :?
Vreemd, had verwacht dat de eerste wolf in bijv Noord Brabant of Limburg zou opduiken. Dit is wel erg noordelijk.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:39

Arm dier..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:42

Het kan idd ook een saarloos zijn.
Maar de terug keer van de wolf in NL kan ik alleen maar toejuichen *\o/*

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 12:46

Cayenne schreef:
Was er niet laatst hier (of op het hondenforum) een topic van een loslopende hond die sprekend op een wolf leek? Kan dat niet deze zijn?
Mocht het wel echt een wolf zijn: *\o/*

Edit: Luttelgeest opgezocht. Dat ligt in Flevoland? :?
Vreemd, had verwacht dat de eerste wolf in bijv Noord Brabant of Limburg zou opduiken. Dit is wel erg noordelijk.

Meppel in Duitsland (waar ze ok al gezien zijn) ligt ter hoogte van Emmen. Das nog een stuk noordelijker

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 17:52

Citaat:
De wolf is waarschijnlijk echt een wolf

Het dier dat donderdag dood werd gevonden langs de kant van de weg in Luttelgeest is vrijwel zeker echt een wolf. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd op de stoffelijke resten.

Het beest werd donderdag aangereden en was op slag dood. Direct ging al het gerucht dat het beest een wolf was. Maar met zekerheid durfde niemand dat te zeggen, het kon ook nog een wolfshond zijn. Daar was eerst een grondig onderzoek voor nodig.

Bij autopsie is nu in de maag van het beest een bever aangetroffen. Volgens Jan Loos van de website welkomwolf.be is dat een sterke aanwijzing dat het beest een wolf is en geen hond. Maar definitief uitsluitsel zal DNA-onderzoek moeten geven dat in Duitsland wordt uitgevoerd.

Terugkomst bijzonder
De terugkomst van de wolf is bijzonder. Het dier is eind 19e eeuw uit Nederland verdwenen als gevolg van de jacht. De laatste wolf werd in 1869 gezien bij Schinveld. Mogelijk liepen er enkele decennia later ook nog wolven in de buurt van het Brabantse Heeze, maar dat is niet zeker.

De laatste jaren is de wolf vanuit Rusland via Oost-Europa en Scandinavië weer aan een opmars bezig en heeft nu dus hoogstwaarschijnlijk ook ons land weer bereikt.

RTL Nieuws

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/opmerkelijk/de-wolf-waarschijnlijk-echt-een-wolf

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:00

Vind het toch wel heel bijzonder als de wolf terug keert in Nederland (of dat is al gebeurd).
Natuurlijk zijn er nadelen, maar ik vind het toch wel erg mooi. In andere landen is het ook mogelijk om naast de wolf te leven. Dat moet hier dus ook kunnen. Zij waren hier eerder.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:05

ben er niet voor... zou nooit weer met een gerust gevoel kleine kinderen in de bossen laten spelen... lekker rennen over de kale duinen bijv. als hier wolven komen ( en die komen er met al die schapen ) .. ik zou ze niet tegen willen komen met mijn paard ! bovendien, zullen er door de wolf niet andere dieren weer verdwijnen? moeten we extra voorzichtig zijn met onze dieren? ...

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:07

Tja ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze wss beetje terug zijn, gave dieren.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:08

Brr ik ben zo iemand die daar niet op zit te wachten... Straks heeft zo'n wolf honger en eet hij mijn Chihuahua op! Maar lijkt wel echt op een wolf...

anne3000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 18:09

Misschien losgelaten door de dierenhandelaar op facebook?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 20:22

astridastrid schreef:
Brr ik ben zo iemand die daar niet op zit te wachten... Straks heeft zo'n wolf honger en eet hij mijn Chihuahua op! Maar lijkt wel echt op een wolf...

:') Dat gebeurt niet zo snel hoor.. Zo voedzaam zijn chihuahua's niet. Veel te klein :P

ik vind Flevoland persoonlijk wel een aparte plek om een wolf te vinden.. Wel heel erg uit de richting. Zou toch denken dat ze eerder langs de grens met Duitsland worden gevonden.

Voldoende voedsel is er op meerdere punten. Bijvoorbeeld de wilde paarden, die niet worden afgeschoten en soms flink verhongeren in winters. Of herten/reeën.
Ik weet niet of ze wilde zwijnen aan zouden vallen?

Maar veel van die gebieden zijn afgesloten. Door wegen en andere dingen... Da's wel een probleem.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:09

Is het te verwachten dan dat een wolf kinderen en hondjes van wandelaars aan zou vallen dan?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:13

Ik ben benieuwd, van mij mogen ze terug komen. Genoeg eten is er in elk geval, ik hoop alleen dat er ook genoeg ruimte is.

Het is jammer dat veel mensen onnodig bang zijn voor wolven, die dieren gaan echt niet zomaar achter kinderen aan. Ook niet als je een rood jasje draagt. :Y)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:22

Ik ben benieuwd wat er uit het definitieve DNA onderzoek komt!
Heb echt gemengde gevoelens, vind het heel bijzonder dat ze er weer zijn of dat ze eraan komen, maar toch vind ik het ook een beetje een eng idee..
Wandelaars, honden die niet aan de lijn zitten, bijzondere vogels, kinderen oid.. ze hoeven niet gelijk vermoord te worden maar misschien wel aangevallen en gebeten?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:23

Waarom zou een wolf dat doen? Tenzij je ze in een hoekje drijft en er achteraan gaat, maar in principe zijn het dieren die eerder wegrennen voor mensen dan andersom, als ze gewoon in het wild leven met genoeg eten etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:25

Er is geen plaats in Nederland voor wolven. Niet eens raven houden het daar uit.
En één verdwaald exemplaar (als het al een wolf is) verandert daar niets aan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:26

Kuggur schreef:
Er is geen plaats in Nederland voor wolven. Niet eens raven houden het daar uit.
En één verdwaald exemplaar (als het al een wolf is) verandert daar niets aan.

Er zijn raven in Nederland.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 21:26

Fiffill schreef:
Waarom zou een wolf dat doen? Tenzij je ze in een hoekje drijft en er achteraan gaat, maar in principe zijn het dieren die eerder wegrennen voor mensen dan andersom, als ze gewoon in het wild leven met genoeg eten etc.

Ja dat is inderdaad wel zo!

Maar ze kunnen verplaatst zijn, honger hebben en in een wandelgebied terecht komen, toch? Dan hebben ze dus al een tijdje niet gegeten :oo