16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:43

......omdat hij niet kon zwemmen!

http://www.omroepflevoland.nl/
http://www.destentor.nl/2.2545/binnenla ... -1.3895737
http://www.omroepflevoland.nl/Nieuws/10 ... et-zwemmen
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... verdronken

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De maandagavond in de haven van Urk verdronken jongen kon niet zwemmen. Dat meldt de brandweer. De 16-jarige jongen kreeg met zijn bootje motorpech en werd op sleeptouw genomen door een zeiljacht. Tijdens het slepen sloeg de tiener overboord.

Omstanders die het ongeluk zagen gebeuren doken de jongen achterna. Hoewel het nog geen 30 meter uit de kant gebeurde, konden de redders hem niet meer vinden. Dat gold ook voor de massaal uitgerukte hulpverleners, die twee uur zochten en de hoop toen opgaven.

Het ongeluk gebeurde iets voor half negen maandagavond. Het lichaam werd kort voor 23.00 uur met sonar ontdekt op de plek waar de jongen overboord sloeg. Brandweerduikers brachten het lichaam aan land.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En waarom kon hij niet zwemmen? Omdat papa en mama zeerrrr zwaar aan de kerk zijn en dan drijven ze zo erg op door dat de kinderen niet mogen zwemmen want zo kan je de verkeerde mensen uitlokken 8)7
(de vader en moeder willen dat niet hebben evenals de kerk)

Ik heb me gisteren daar zo kwaad om kunnen maken, nu nog! Papa moet eerst op zijn bek gaan en belangrijkste in je leven verliezen tot je tot je kennis komt wat voor bullshit het is
om je kinderen niet te leren zwemmen!

Ook vind ik niet normaal dat je zoiets belangrijks een kind kan ontnemen uit hun leven! Dat je niet kan zwemmen omdat je het nooit geleerd hebt omdat je vader en moeder geen geld er voor hebben oke maar puur omdat ze niet nodig vinden dat je kind leert zwemmen omdat je daardoor mensen uitlokt vind ik niet normaal helemaal niet in een dorp wat aan water ligt en waar water toch echt overal te vinden is.
In die hele strenge zwaar gelovende families is het heel normaal dat de vrouwen niet kunnen zwemmen want die blijven toch thuis en zullen nooit op zee gaan 8)7 wat nou als je met je kind over de haven loopt
en het valt in het water dan kan je niet eens als moeder achter je eigen kind springen omdat je niet kan zwemmen!! Nu zijn hier de omstanders wel te water gesprongen maar helaas was het al te laat..

Ik hoop dat ze eens tot in keer komen in de zwaar gelovende kerk wat voor ellende ze te weeg hebben gebracht en in hopelijk ook in vele andere zwaar gelovende families hier op Urk evenals het gezin zelf! Nee er moet eerst iemand verdrinken tot ze misschien eens tot bezinnen komen! |o Een 16 jarig jongetje op verschrikkelijk manier de dood te gemoed heeft zien gaan.. ;(

Ook ik heb staan kijken bij de menigte mensen toen ik van mijn paard terug kwam en er langs reed op de scooter en dacht wat is er gebeurd?..
Ik heb stil staan kijken en turen over het water maar elke minuut dat voorbij ging weet je dat de kans van overleven minder en minder word.. Hart verscheurend zien je het hele gezin en familie op de dijk uitkijken over het water terwijl 10 boten en verschillende duikers en brandweer te water waren en de helikopter in de lucht was aan het zoeken over het hele IJsselmeer en de trauma helikopter land op het grasveld achter ons.. Je kind verliezen lijkt me iets verschrikkelijks maar de kans op overleven was zoveeeel groter wanneer hij gewoon had kunnen zwemmen ;(

Ik mag toch hopen dat dit een voorbeeld is voor de vele zware gezinnen hier op Urk en alsjeblieft hun kinderen op zwemles te laten gaan..

Mijn gedachtes gaan uit naar m'n vriendinnetjes van me die hun neefje zijn verloren (hun zijn gelukkig minder zwaar, rijden paard en dragen broeken en hebben tv) en naar gezin die dit verschrikkelijke iets
hebben mee moeten maken, maar ook voor de mensen die wel achter de jongen zijn gesprongen in het water maar helaas geen baad had ;(
Laatst bijgewerkt door Nicole op 02-07-13 11:52, in het totaal 2 keer bewerkt

xMathilde

Re: 16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:46

Absurd :n

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:47

Zo he, dat is schrikken!

Wil familie en vrienden dan ook veel sterkte wensen.

Verder vind ik het inderdaad naar mijn mening niet kunnen om je kind niet te leren zwemmen, net zoals het geen vaccinaties te geven, maar dit blijft de keuze van de ouders.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:49

Er zijn genoeg kinderen die niet kunnen zwemmen waarvan de ouders niet gelovig zijn.
Leef en laten leven. Het is overduidelijk een 'weloverwogen' beslissing geweest van de ouders.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:50

Ik vind het ook niet meer van deze tijd, net als dat niet inenten. Dat je gelovig bent oke, maar dan moet dat niet ten koste gaan van de gezondheid van je kinderen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:51

karlli schreef:
Zo he, dat is schrikken!

Wil familie en vrienden dan ook veel sterkte wensen.

Verder vind ik het inderdaad naar mijn mening niet kunnen om je kind niet te leren zwemmen, net zoals het geen vaccinaties te geven, maar dit blijft de keuze van de ouders.

vaccinaties ala, maar overal ter wereld is water, 99% van de wereld bestaat uit water.. Wat je zit op de fiets, ziet een 3 jarige jongetje het water invallen van een sloot/kanaal/vijver dan ben
je niet in staat om zo kind te redden omdat je nooit heb leren zwemmen.. Je auto gaat te water ben je dan gewoon altijd ten doden opgeschreven want je kan niet zwemmen? Of je ziet iemands
auto te water gaan.. Ik kan er gewoon niet bij met mijn hoofd :n

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:53

Wat ik raar vind is dat die jongen (wetend dat hij niet kan zwemmen) gaat varen met de boot zonder reddingsvest . Als je met een boot vaart bestaat de kans altijd dat je in het water valt , toch ?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:54

En ik ken ook genoeg "hele" zware waarvan hun kinderen gewoon op zwemles zitten.

Daarnaast ken ik ook genoeg mensen die nooit zwemles hebben gehad en die toch (redelijk) kunnen zwemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:54

Mootje schreef:
Er zijn genoeg kinderen die niet kunnen zwemmen waarvan de ouders niet gelovig zijn.
Leef en laten leven. Het is overduidelijk een 'weloverwogen' beslissing geweest van de ouders.

leef en laat leven vind ik in dit geval nogal een cynische uitdrukking.
Dit is meer leven en laat sterven ...

Verschrikkelijk....... Kan hier ook met mijn verstand niet bij, maar ik heb mensen die hun hele leven inrichten naar een geloof (welke dan ook) - terwijl het slechts een geloof is - nooit helemaal begrepen. Het blijft een sureëel iets voor mij...

Sterkte voor de nabestaanden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:55

Ik las het op fb bij een nichtje van de jongen in kwestie. Vreselijk. Maar zouden die ouders nu niks hebben van een schuld gevoel? Hun hebben er misschien wel bewust voor gekozen, maar door die keuze is hun zoon wel (hoogstwaarschijnlijk) overleden. Of denken ze; zo had God het gewild?
Ik snap dat hele geloof niet, wat mensen geloven moeten ze zelf weten maar ze kunnen ook echt te ver gaan.

Ik kan er niet bij met mn hoofd :n
Wat moet die jongen een vreselijke dood zijn gestorven, vechtend tegen het water maar niet weten hoe hij moest vechten. Ontzettend veel sterkte voor alle bekenden.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:55

lepolight schreef:
Wat ik raar vind is dat die jongen (wetend dat hij niet kan zwemmen) gaat varen met de boot zonder reddingsvest . Als je met een boot vaart bestaat de kans altijd dat je in het water valt , toch ?

Ja dat is ook 1 van de dingen die in mijn hoofd bleef spoken, mensen die er dichter bij stonden zeiden dat ze met zn 3en in de boot zaten, 1tje aan de kant was uitsprongen om vloei te kopen voor zn shag..

Brainless schreef:
En ik ken ook genoeg "hele" zware waarvan hun kinderen gewoon op zwemles zitten.

Daarnaast ken ik ook genoeg mensen die nooit zwemles hebben gehad en die toch (redelijk) kunnen zwemmen.

Ik ken er ook absoluut wel een paar die gewoon wel zwemmen, maar je hebt hier gewoon nog heel veel mensen/gezinnen die net dat stapje verder gaan..
Laatst bijgewerkt door Nicole op 02-07-13 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:56

Niks tegen Urk hoor.. Ik heb er 2 jaar een relatie gehad met een jongen en heb er vrienden zitten.
Maar ze slaan wel door met het geloof.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:58

Carolaaxxxx schreef:
Ik las het op fb bij een nichtje van de jongen in kwestie. Vreselijk. Maar zouden die ouders nu niks hebben van een schuld gevoel? Hun hebben er misschien wel bewust voor gekozen, maar door die keuze is hun zoon wel (hoogstwaarschijnlijk) overleden. Of denken ze; zo had God het gewild?
Ik snap dat hele geloof niet, wat mensen geloven moeten ze zelf weten maar ze kunnen ook echt te ver gaan.

Wat moet die jongen een vreselijke dood zijn gestorven, vechtend tegen het water maar niet weten hoe hij moest vechten. Ontzettend veel sterkte voor alle bekenden.

Ik denk idd dat ze denken dat god het zo gewild heeft...

iig zat ik gisteren knever & van den brink te kijken en daar ging het over inenten. Die man was er heilig van overtuigd dat rampen, ziektes en tegenspoed allemaal de wil van god waren en dat je je daar dus niet tegen moet weren.
Verschrikkelijk vind ik dat, als iemand zo moet lijden terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden. Mja.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 11:58

Mootje schreef:
Het is overduidelijk een 'weloverwogen' beslissing geweest van de ouders.

Ik vind het verwaarlozing.

Net zoals kinderen verkeersregels leren en leren fietsen vind ik ook dat ieder kind moet leren zwemmen. Je ziet wat er gebeurd als iemand het niet kan, kwestie van leven of dood.
Daarbij beperk je je kind in zijn doen en laten. Kind zal nooit eens naar een zwemparadijs kunnen met vriendjes, zal nooit eens lekker een duik in zee kunnen nemen.

Ik werk in het middelbaar onderwijs en heb ook wel kinderen mee gemaakt die niet konden zwemmen. Ga je een dagje naar het Tikibad of ander zwembad, loopt de puber met zwembandjes omdat die verplicht zijn voor degenen die niet kunnen zwemmen. Ik vind dat je je kind als ouder zijnde dan echt tekort doet.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 11:59

Menino schreef:
Carolaaxxxx schreef:

Ik denk idd dat ze denken dat god het zo gewild heeft...

iig zat ik gisteren knever & van den brink te kijken en daar ging het over inenten. Die man was er heilig van overtuigd dat rampen, ziektes en tegenspoed allemaal de wil van god waren en dat je je daar dus niet tegen moet weren.
Verschrikkelijk vind ik dat, als iemand zo moet lijden terwijl het makkelijk voorkomen had kunnen worden. Mja.

Ik hoorde serieus gisteren achter me toen ik daar stond door een paar mensen zeggen: ''zo had God het waarschijnlijk gewild'' of ''waarschijnlijk was dit het lot?''
Ik kookte, ik stond daar bij het hek en moest me daar toch even serieus in houden om niet serieus helemaal uit mijn plaat te gaan tegen al die mensen hoe ze überhaupt zoiets kunnen zeggen!!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:00

Erg triest ongeval..

Dat je je kind niet leert zwemmen, tsja.. Daar heeft de TS al genoeg over gezegd denk ik. Maar dat ze 'm dan wel in een motorbootje laten varen (over groot en open water nota bene) zonder zwemvest of iets dergelijks! Dat is toch gewoon vragen om problemen! Die combinatie gaat toch niet samen..

Sodeletuut

Re: 16-jarige jongen uit Urk verdronken......

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:03

Ik begrijp er niks van.. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen zo erg aan het geloof hangen, dat dit soort dingen daar een gevolg van zijn.. :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:03

Of dat niet kunnen zwemmen door de kerk kwam, daar heb ik mijn twijfels bij: ik ken een paar Urkers en die mochten best zwemmen ( niet op zondag). Van zeelieden hoorde ik vroeger het volgende verhaal: dat ze niet wilden leren zwemmen, want als je op volle zee in het water viel, verlengde dat zwemmen je lijden alleen maar.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:04

Papegara schreef:
Niks tegen Urk hoor.. Ik heb er 2 jaar een relatie gehad met een jongen en heb er vrienden zitten.
Maar ze slaan wel door met het geloof.

Ik ben een geboren en getogen Urker.. Of ik daar af en toe trots op moet zijn is de 2de vraag.. Als je hier woont zie je het allemaal van net wat dichterbij.. De kerk worden bij nieuwere jongere gezinnen steeds
minder omdat het in hun jonge jaren zo is opgelegd ''JE MOET naar de kerk!!'' dat je er een afschuw van opbouwt.. Mijn ouders zijn gescheiden mn moeder gaat niet naar de kerk en mijn vader 1 keer, ik zelf ga
niet, ik laat het me ook niet meer opleggen om naar de kerk te moeten en dat weten mijn ouders.. ik denk meer als het wel voor mij weg gelegd is komt dit vast wel wanneer ik ouder ben..

Er zijn idd genoeg gezinnen op Urk die helemaal doorslaan in geloof maar geloof me dit is nog maar 10% of zelfs minder van wat hier woont, het word bij veel mensen steeds minder, kerken worden steeds minder vol en ze willen het gewoon niet zien :n

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:06

urk is toch een eiland? als in 'omgeven door water' ?
Dan vind ik het onverantwoord om je kinderen niet te leren zwemmen. Als je 3hoog achter in Amsterdam west woont, ok (naja, ook daar heb je wel veel water :))

Sneu en triest. Hoop dat de ouders sterkte kunnen vinden in hun geloof, dat zullen ze best hard nodig hebben..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:09

Ik had het bericht al gehoord en er totaal niets van begrepen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren. Alleen op het water terwijl je niet kunt zwemmen. Mijn eerste gedachte en je zwemvest dan? Die was kennelijk niet aanwezig.

Waarom sta je dit als ouders toe, maar als ik zo de vermoedelijke achtergrond lees wordt het bericht er alleen maar naarder op. de wil van god, zal best wel maar dit was mogelijk vermijdbaar geweest. Doe dan een zwemvest aan dan blijf je in ieder geval drijven.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:10

Zoolgangster schreef:
Of dat niet kunnen zwemmen door de kerk kwam, daar heb ik mijn twijfels bij: ik ken een paar Urkers en die mochten best zwemmen ( niet op zondag). Van zeelieden hoorde ik vroeger het volgende verhaal: dat ze niet wilden leren zwemmen, want als je op volle zee in het water viel, verlengde dat zwemmen je lijden alleen maar.

Dit is meer en deel door de kerk maar dan vooral bij de hele grote oude streng gelovige families.. Dan heb je namelijk absoluut nog geen 1 keer iemand tegen gekomen die wel zo zwaar is.. Ik zeg ook dat
er genoeg die ook ''zwaar'' zijn gewoon zwemmen en op vakantie gaan en zondags ook gewoon dan zwemmen maar dit op urk niet doen (op zondag zwemmen) want tja je ''goede'' naam zal er dan maar aangaan..

Mijn ouders hebben een meid in dienst, haar vader is precies zo man maar ik durf gewoon op recht te zeggen een verschrikkelijk misselijkmakende vent is het en al zou ik dat in zijn gezicht moeten zeggen deed
ik dat.. 14 kinderen hebben, meid is 24 en moet om 11 uur thuis zijn!!! Kan niet zwemmen omdat vrouwen niet op zee gaan, zegt ze van ja maar als mijn kind dan in water valt later dan kan ik hem of haar niet redden, zegt ie gewoon dood leuk moet je niet op de haven komen, nee je kop in zand steken en als ik het probleem niet zie dan ziet probleem mij ook niet 8)7

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:10

Ugh, weer zo iets. Dat ze serieus geloven dat het de bedoeling was. Hetzelfde als mensen ziek worden 'ja, dan zullen ze wel iets doms gedaan hebben'. Als ik dat hoor dan kan ik daar zó boos om worden, ik snap niet dat je zo dom kan zijn. Je kan zelf toch ook denken?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 12:11

Dit is het nadeel van zeer streng gelovig zijn, het voordeel is dat deze mensen hun lot in handen leggen van een grotere macht en daar heel veel troost en rust in vinden. Ik ben niet gelovig, ook nooit geweest maar soms kan ik me wel inleven in deze mensen. Ik vind wel dat er met twee maten gemeten word in het geloof, gaat iets helemaal fout dan is het van jezelf en ga je naar de hel en gaat iets heel erg goed dan is het prijst de Heer en heb je het zelf niet gedaan. Dus je kunt alleen iets fout doen en nooit iets goed.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 12:13

vanLotje schreef:
urk is toch een eiland? als in 'omgeven door water' ?
Dan vind ik het onverantwoord om je kinderen niet te leren zwemmen. Als je 3hoog achter in Amsterdam west woont, ok (naja, ook daar heb je wel veel water :))

Sneu en triest. Hoop dat de ouders sterkte kunnen vinden in hun geloof, dat zullen ze best hard nodig hebben..

We waren voormalig een eiland, nu liggen gewoon aan land hoor :)) Er denken idd heel veel mensen nog dat wij niet aan land liggen maar zitten gewoon vast aan de polder..

karuna schreef:
Ik had het bericht al gehoord en er totaal niets van begrepen. Hoe heeft dit kunnen gebeuren. Alleen op het water terwijl je niet kunt zwemmen. Mijn eerste gedachte en je zwemvest dan? Die was kennelijk niet aanwezig.

Waarom sta je dit als ouders toe, maar als ik zo de vermoedelijke achtergrond lees wordt het bericht er alleen maar naarder op. de wil van god, zal best wel maar dit was mogelijk vermijdbaar geweest. Doe dan een zwemvest aan dan blijf je in ieder geval drijven.

Hij was niet alleen op de boot, dit word niet in de pers berichten gezegd hij was met nog 2 vrienden.. 1 was van boord gegaan om vloei voor zijn shag te halen.. Maar idd dat zwemvest, maar je bent 16 pubert een dat is toch niet stoer tegen over je vrienden een zwemvest te dragen..

Het gemaal stond ook aan (wat water richting kanaal doet) mensen die achter hem aangedoken waren vertelde dat je heel erg de stroom richting gemaal voelde en best tegen in moest zwemmen..