Chinezen vieren zonnewende met stoofpot van 10.000 honden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tweebelgen

Chinezen vieren zonnewende met stoofpot van 10.000 honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 15:35

Vandaag vieren de inwoners van de Chinese stad Yulin de zomerzonnewende met het slachten van naar schatting 10.000 honden. De dieren worden gevild en levend gekookt of ondersteboven gehangen en doodgeslagen waarna ze langzaam leegbloeden. Zo pogen de Chinezen de adrenaline in de spieren van de dieren te stimuleren, want ze geloven dat hun eigen viriliteit zal toenemen wanneer ze de gestoofde dieren opeten.
Voor de inwoners van Yulin, in de provincie Guangxi, is het hondenfestival een oude traditie om de zomerzonnewende te vieren. Het culturele evenement draait rond het massaal consumeren van een stoofpot met hondenvlees, die wordt geserveerd met lychees en een granenlikeur.

Tegen impotentie
Dierenrechtenorganisaties weten dat elk jaar tijdens het festival 10.000 honden worden geslacht. Op foto's online zijn gevilde honden te zien, honden aan vleeshaken en hopen hondenkarkassen die langs de kant van de weg liggen. In China wordt hondenvlees aanbevolen als een voedzame winterschotel die dokters vaak voorschrijven in de behandeling van ziektes zoals impotentie en een zwakke bloedcirculatie.
Met straatprotesten en open brieven hebben activisten het jaarlijkse evenement al herhaaldelijk proberen te verhinderen. Via online petities worden de regeringen van de VS en Groot-Brittannië aangespoord tussenbeide te komen. "Help ons het Yulin Festival een halt toe te roepen. Het is bloederig en veronachtzaamt het leven", luidt de titel van een petitie op de website van het Witte Huis.

De petitie werd onlangs verwijderd omdat de 100.000 handtekeningen niet werden bereikt die vereist zijn om in aanmerking te komen voor een behandeling door de administratie van Obama.

Hondsdolheid
Volgens een open brief van de ngo Animals Asia uit Hong Kong gaat het vaak om straathonden en ontvoerde dieren. De dieren worden naar Yulin gebracht in vieze, overvolle vrachtwagens. Dat doet het risico op hondsdolheid en andere besmettelijke ziektes toenemen. Volgens de autoriteiten in Yulin worden de dieren gekweekt door lokale boeren.

Vorige maand legde de Chinese douane nog beslag op 213 berenklauwen, een kostbaar ingrediënt in de Chinese traditionele geneeskunde. De twee Russen die de klauwen, verborgen in autobanden, het land in wilden smokkelen, werden gearresteerd.

Blue_Eyes

Re: Chinezen vieren zonnewende met stoofpot van 10.000 honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:51

Eet u smakelijk....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:52

Och.. doen wij dat niet dagelijks met 10.000 kippen enzo? :)
Offerfeesten...10.000 schapen... koeien....

Verbaast mij niets dit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:56

Wat een goor stelletje mongolen allemaal :r Doe het lekker als ze al dood zijn. Wat is het toch raar dat dit blijkbaar gewoon mag. Dit en nog veel meer, zoals dus ook die offerfeesten. Hoe kan dat nou? :n Arme arme dieren. Mensen zijn ziek.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:58

Ik heb niks tegen het eten van honden. Maar slacht ze wel op een 'diervriendelijke' manier....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 15:59

Daar een hond, hier een kip. Ik kan er zelf niet wakker van liggen om eerlijk te zijn. Hier heeft de hond status van huisdier, daar is de hond een vleesdier. En het schijnt nog lekker te zijn ook :)

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:01

Het eten van een hond kan ik niet echt van wakker liggen, maar levend koken en doodslaan vind ik echt heel wat stappen te ver.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 21-06-13 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:02

Jans schreef:
Daar een hond, hier een kip. Ik kan er zelf niet wakker van liggen om eerlijk te zijn. Hier heeft de hond status van huisdier, daar is de hond een vleesdier. En het schijnt nog lekker te zijn ook :)

Uh, hoezo deze vergelijking? De slachting van de honden is een marteling voor ze. Voor onze kippen niet. Mij gaat het ook totaal niet om het eten en ik denk dat het bijna niemand daar om gaat. Het is verschrikkelijk hoe pijnlijk de beestjes aan hun einde komen. Je bent ziek in je hoofd als je dat kunt uitvoeren...

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:02

@Jans: Ik vind het prima dat ze honden eten.. Daar heb ik geen problemen mee.. Maar slacht ze dan wel zo, dat ze meteen dood zijn en kook ze niet levend of laat ze niet ondersteboven hangen terwijl er op ze gemept word.. Brrr. Het gaat daarnaast dan ook nog, blijkbaar, over ontvoerde dieren. Leuk, als je eigen Poekkie ontvoerd is en in de stoofpot eindigt.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:03

bah, wat afschuwelijk :r
voor mijn part mag je kangoeroe, slangen,katten, honden, koeien... alles eten zolang het dier maar pijnloos geslacht wordt. Jolliegirl: praten de wantoestanden in onze eigen landen dit evenement dan goed? waarom altijd slecht met slecht(er) vergelijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:04

Ik weet hoe het er in Nederland in de gemiddelde kippenslachterij aan toe gaat; kippen gaan levend!! in een centrifuge. Dat vind ik minimaal net zo erg. Daarom kan ik er niet wakker van liggen wat er in China gebeurd, dat is ver van mijn bed. Wat er in Nederland gebeurd is een stuk dichterbij mijn bed, en minstens net zo erg.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:05

Dat wist ik dan weer niet. Maar toch lijken ze me op die manier veel sneller dood. Maar verder, het vergelijken maakt het echt niet minder erg. En dat het ver weg is ook niet. Dieren zullen het een stuk beter hebben als de instelling van mensen verandert.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:06

pluklief schreef:
Het eten van een hond kan ik niet echt van wakker liggen, maar levend koken en doodslaan vind ik echt heel wat stappen te ver.

Nou inderdaad. Die martel manier gaat mij echt veel te ver. Dat kan ook anders maar ja chinezen liggen daar blijkbaar niet wakker van die zijn wat dat betreft toch behoorlijk hard ook tegen kinderen dus daar sta ik dan weer niet van te kijken dat het in China gebeurt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:07

Jolliegirl schreef:

Hoe vaak vil of kook jij je kippen levend??

:r

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:08

Goof schreef:
Jolliegirl schreef:

Andermans kippen nog wel..

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:10

Dat ze daar honden en katten eten heb ik totaal geen problemen mee, maar de manier hoe vind ik walgelijk (en dat is nog zacht uitgedrukt)

BarrieVabis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:10

ik vind het eten van honden/katten zoals daar normaal is niet erg maar wel vind ik het erg dat de dieren niet diervriendelijk geslacht kunnen worden. helaas worden hier ook nogsteeds schapen de keel doorgesneden met aardappel schil mesjes en kippen geëlektrocuteerd en andere niet-diervriendelijke manieren gebruikt.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:12

Bah, vreselijk dat er nog steeds dieren op zo'n manier aan hun eind moeten komen. In bepaalde landen zijn ze gewoon erg wreed tegen dieren en ja..in China soms ook tegen hun kinderen.
Laatst bijgewerkt door PortRoyal op 21-06-13 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:13

Goof schreef:
Jolliegirl schreef:

Hoevaak snijden wij in Nederland koeien en schapen levend de keel door?
Hoevaak gooien ze kippen in een elektrisch badje? Of snijden de keel door, rukken de kop af...?

Triest is het gewoon.. Zowel hier als in andere landen!!

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:14

Ja, hier zal ook wel het een en ander gebeuren. Het lijkt nergens op in elk geval..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:16

Jolliegirl schreef:
Goof schreef:

Hoevaak gooien ze kippen in een elektrisch badje? Of snijden de keel door, rukken de kop af...?

Dat is niet eens 'gewoon' slachten. Walgelijke manier van slachten, onverdoofd. :r

Waarom altijd dat vergelijken en 'beter' praten? Walgelijke instellingen hebben zulke mensen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:24

Jolliegirl schreef:
Goof schreef:

Ook dat is triest maar de manier waarop en dit als feestvierend volk erom heen vind ik toch nog wat anders.
Beetje feest staan vieren waarbij dieren onwijs afzien.
Hier gebeuren ook dingen niet kunnen maar daar ga ik toch echt niet bij staan. Ik kan het ook niet veranderen in me uppie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:31

Mensen zijn beesten!

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:36

*oke knopje hond even uitschakelen*

Dat ze ze eten is voor hun heel normaal. Net als dat het hier normaal is dat je varken, koe, kip, etc eet. Maar de manier waarop en dat iedereen er naar kijkt. Nee, ik snap niet dat het nog toegestaan is...

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:37

Geryon schreef:
Waarom altijd dat vergelijken en 'beter' praten? Walgelijke instellingen hebben zulke mensen.

Pardon? Vriendelijk dat jij mij walgelijk noemt. :j

Beter praten?

Ik praat helemaal NIETS beter. Ik vind het walgelijk...
Maar laat ze eens lekker eerst alles in NL oplossen alvorens we ons gaan bemoeien met het buitenland waar vast nog véél meer dingen gebeuren die wij niet weten.

Tigra_ : idd! Net als in spanje met het stiervechten... leuk en gezellig doen en die dieren moeten het afweten...

Idd de mensen zijn de beesten!