1100 Varkens gestikt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 11:53

Citaat:
Woensdag, 19 Juni 2013.
Bij een varkensbedrijf in Milheeze zijn vanmiddag ruim duizend varkens dood gevonden. De varkens zijn gestikt door een defect in de luchtinstallatie.

Waarschijnlijk is het systeem er gisteravond mee opgehouden. Toen de boer vanmiddag in de stal kwam, ontdekte hij dat er 1100 varkens dood waren.

De boer is de hele middag in de weer geweest met het ruimen van de varkens. In eerste instantie alleen samen met kennissen. Aan het eind van de middag kreeg hij hulp van de brandweer. De varkens zijn meegenomen door een destructiebedrijf.

Bron: http://nos.nl/artikel/520187-varkens-ge ... -stal.html

Verschrikkelijk dit...
Laatst bijgewerkt door Marjo op 20-06-13 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Papegara

Re: 1100 Varkens gestikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:54

Ow wat naar en arme boer. :(

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:56

Wat erg :oo

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:56

:n Wat een vreselijke dood zijn die dieren gestorven...

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:57

Jeetje wat heftig...kom je binnen schrik je je toch ook lam pfff

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:58

Arme beestjes .... dat daar geen alarm op zit :?
Wat triest ;(

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 11:59

ach jeetje arme boer en arme dieren :(

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:00

Wat erg! Maar dat betekent dus dat de stal volledig luchtdicht is? Vind ik ook wel schokkend eerlijk gezegd.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:01

Ik denk dat er normaal gesproken ook wel een alarm op zit.
Maar dat alles uit is gevallen op de een of andere manier. Anders was de boer er wel eerder achte gekomen en had hij alles wel op een nood aggregaat gezet.
Sneu voor de varkens, maar ook voor de boer, die nu vast door veel mensen wel als een mishandelaar besproken wordt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:07

Jette schreef:
Wat erg! Maar dat betekent dus dat de stal volledig luchtdicht is? Vind ik ook wel schokkend eerlijk gezegd.

Nee, dat betekent dat de gassen die de varkens produceren dodelijk zijn als er niet voortdurend wordt geventileerd.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:08

Gelukkig maar. Nog steeds niet mijn stijl van dieren houden, maar het is te begrijpen. Arme arme boer!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:09

goeroe schreef:
Jette schreef:

Nee, dat betekent dat de gassen die de varkens produceren dodelijk zijn als er niet voortdurend wordt geventileerd.

Ventilatieluchtdicht dus... Dat zijn de meeste varkensstallen... Paar kiertjes, meer niet.

Triest...

Verbieden zulke stallen.... Ik walg er van...

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:11

Jolliegirl schreef:
goeroe schreef:

Ventilatieluchtdicht dus... Dat zijn de meeste varkensstallen... Paar kiertjes, meer niet.

Triest...

Verbieden zulke stallen.... Ik walg er van...

Veel stallen hebben inderdaad niet meer dan het ventilatiesysteem en zitten verder potdicht. Als dat wegvalt komt er te veel ammoniak in de lucht en het word gewoon véél te warm.

Er zijn al zoveel mooie innovaties op het gebied van melkveestallen, ik vraag me werkelijk af waar de varkenssector blijft...

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:11

Waarom hebben varkensboeren dat soort stallen dan? Vanwege stankoverlast?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:12

Vergeet daarbij niet de flinke hitte van gisteren die niet weg wordt gezogen.

Verbieden en dan? Vlees uit het buitenland hierheen halen? waar nog medicijnen gebruikt worden die hier al lang verboden zijn?
Want vegetariër krijg je de meeste mensen toch niet.
Andere stallen met meer luchting zonder ventilatie nodig te hebben? Dat mag niet want dan klaagt de buurt over stank en fijnstof.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:12

Jose22 schreef:
Waarom hebben varkensboeren dat soort stallen dan? Vanwege stankoverlast?

Stankoverlast in de omgeving en ook de "handigheid" denk ik.
Maar ook overbrengen van ziektes is bij varkens een groot issue.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:14

wat triest zeg.. erg sneu.

stallen zijn waarschijnlijk zo dicht vanwege milieuwetgeving,

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:14

little_king schreef:
Vergeet daarbij niet de flinke hitte van gisteren die niet weg wordt gezogen.

Verbieden en dan? Vlees uit het buitenland hierheen halen? waar nog medicijnen gebruikt worden die hier al lang verboden zijn?
Want vegetariër krijg je de meeste mensen toch niet.
Andere stallen met meer luchting zonder ventilatie nodig te hebben? Dat mag niet want dan klaagt de buurt over stank en fijnstof.

Wat dacht van je ander soort stal? Net als dat ze inmiddels al veel melkvee-stallen prachtig gebouwd hebben?
Makkelijk om gelijk te roepen dat er dan geklaagd word, er zijn meer wegen die naar Rome leiden.

Alles draait om dat kleregeld en de dieren zijn er de DUPE van!

Wat minder dieren in een stal kan ook een hoop helpen... Mja, geld he...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:15

Zielig voor die varkens maar ik vind het vooral verschrikkelijk voor die boer, je zult zo je dieren maar aantreffen..

Winged

Marjoow schreef:
Er zijn al zoveel mooie innovaties op het gebied van melkveestallen, ik vraag me werkelijk af waar de varkenssector blijft...

Daar wordt hard aan gewerkt, denk aan luchtwassers etc in stallen. Maar ook aan nieuwe regelgeving hoe varkens gehouden moeten worden. En daarnaast 'het draait om dat kleregeld': Wanneer gaat de consument een keer de werkelijke prijs van het vlees betalen?

Overigens voor de mensen die denken dat varkens dag in - dag uit in smalle hokjes zitten: Dat is niet zo. Ze zitten in die hokjes als er wordt bevallen / gezoogd wordt. In de tussentijd liggen ze vaak in gezamelijke ruimtes waar ze genoeg ruimte hebben om te kunnen bewegen.

little_king

JG, Dan moet je bij Den haag zijn, die stelt de eisen aan de stallen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:17

Ik betaal rustig de werkelijke prijs voor het vlees, dus ik verwijt mezelf niets in dit verhaal.

Maar idd, als de consument meer zou betalen worden leefomstandigheden van de dieren ook beter.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:18

Als Den Haag dan de norm van fijnstof ook anders benaderd, anders krijgen de dieren het nog steeds niet beter.
Want mensen zijn erg bang daar van ziek te worden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:18

Jolliegirl schreef:
Ik betaal rustig de werkelijke prijs voor het vlees, dus ik verwijt mezelf niets in dit verhaal.

Maar idd, als de consument meer zou betalen worden leefomstandigheden van de dieren ook beter.

Dus waarom dan direct keihard de boer aanvallen? Denk je dat die dit gewild had, hij werkt keihard voor z'n dieren en ook hij is erbij gebaat als de dieren zo gezond en goed mogelijk gehouden worden hoor..

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:18

Winged schreef:
Marjoow schreef:

Daar wordt hard aan gewerkt, denk aan luchtwassers etc in stallen. Maar ook aan nieuwe regelgeving hoe varkens gehouden moeten worden. En daarnaast 'het draait om dat kleregeld': Wanneer gaat de consument een keer de werkelijke prijs van het vlees betalen?

Overigens voor de mensen die denken dat varkens dag in - dag uit in smalle hokjes zitten: Dat is niet zo. Ze zitten in die hokjes als er wordt bevallen / gezoogd wordt. In de tussentijd liggen ze vaak in gezamelijke ruimtes waar ze genoeg ruimte hebben om te kunnen bewegen.

Ja sinds kort nog maar. Geloof dat dat sinds 1 april 2013 zo is, en dan nog staan ze grotendeels vast.
Ze staan tijdens inseminatie een week vast en tijdens de zoogperiode ook. Enkel daartussen zitten ze in gezamelijke ruimtes.
Oh en heb je gezien hoe de mestvarkens erbij zitten?? Grotere groepen samen in kleinere stallen, waar de zieken of bijna dode gewoon blijven liggen?