Protesten Istanbul

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Protesten Istanbul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 08:53

Zoals jullie vast wel hebben meegekregen zijn er rellen in Turkije.

Via Facebook het één en ander aan uitleg:
Gijs Witdouck schreef:
Beste vrienden in België,
Ik krijg de laatste uren steeds vaker de vraag wat hier in Istanboel aan de hand is. Wel, er is heel wat aan de hand, en het feit dat jullie dat aan mij moeten vragen is uitermate frustrerend, maar daarover zo meteen meer. Eerst wat achtergrond:

Al een hele tijd - in feite al sinds het begin van zijn ambtstermijn, maar in het bijzonder de laatste maanden - tracht de Turkse eerste minister Recep Tayyip Erdoğan zijn land terug te doen keren naar de tijden vóór Atatürk en de oprichting van de seculiere staat. Nieuwe en aangepaste wetten zijn overduidelijk op religieuze leest geschoeid. Voor een voortreffelijk artikel omtrent Erdoğans agenda kun je hier terecht: http://goo.gl/wzYK2. Tegen deze wetten werd in de voorbije maanden geprotesteerd, met vreedzame betogingen in Taksim, het moderne centrum van de stad, en Istiklal, de daarop aansluitende grootste winkelstraat van de stad. Elk van deze betogingen, zelfs al ging het om een paar tientallen hippies met een spandoek, werd steevast vergezeld van een bataljon robocops met traangaslanceerders en pantservoertuigen. Elk van deze protesten werd uiteen geranseld en voor de rest straal genegeerd, zowel door de Turkse media als door de regering zelf. Elke tegenstem wordt ogenblikkelijk met buitenproportionele middelen in de kiem gesmoord.

Deze week dinsdag was anders. Voor het eerst konden burgers fysiek een beslissing van de staat tegen houden: het enige park in het overbebouwde centrum dreigde vernield te worden voor de bouw van een winkelcentrum. Activisten namen plaats in het park en verhinderden de afbraakwerken. Ook op woensdag bleven enkele honderden hardnekkig ter plaatse, en woensdagnacht kampeerden enkele tientallen in het park. Op donderdagmorgen voor dag en dauw werden zij echter brutaal gewekt door politie die hen uit hun tenten sleurde, met traangas beschoot en vervolgens de tenten en alle bezittingen daarin in de fik stak (http://goo.gl/VKfZh).

Verontwaardigd door dit politie-optreden kwamen op donderdag duizenden mensen bijeen in het park. Leiders van alle oppositiepartijen en enkele andere actiegroepen gaven toespraken, er werden slogans gescandeerd en spandoeken geschilderd, er werd gezongen en gedanst, gedronken en gekust. In een land waar plezier systematisch wordt verboden, is het op zich al een daad van verzet om een pint te drinken en je lief eens dicht tegen je aan te trekken.

Maar dan dus vrijdagmorgen. Opnieuw werd voor dag en dauw het deze keer aanzienlijk grotere kampement uiteen geranseld, met meer geweld en met enkele gewonden. Op sociale media werd opgeroepen om massaal naar Taksim te trekken om te protesteren. Een evenement genaamt "Istanboel gas festival" op Facebook (http://goo.gl/lZBB3) trok 25.000 aanwezigen in vier uur tijd. En wat doet de politie, in de plaats van dit vreedzaam protest toe te laten? Het volledige plein afzetten en zich zichtbaar nog zwaarder bewapenen. Iets kookte over in de bevolking, die dan maar besliste om over de gehele stad op verschillende plaatsen samen te komen om te protesteren.
Vrijdagavond en -nacht was de stad een oorlogszone (http://goo.gl/fdH5r). Mensen werden vanop enkele meters afstand omver gekegeld met waterkanonnen (één ervan is ondertussen overleden), en met helicopters werden duizenden opeengepakte mensen in de winkelstraten met traangas besproeid. De gasgranaten werden zonder pardon binnen geschoten in handelszaken en open vensters van appartementen, en zelfs op honderden meters van Taksim moesten mensen hun vensters sluiten om te kunnen ademen (http://goo.gl/c5CJE). De politie blokkeerde her en der de doorgang van ambulances, en mensen die gevallen vrienden overeind wouden helpen werden meteen ook aangevallen. Ondertussen deelden hotels hun lege kamers, water, wi-fi-toegang en citroenen (tegen de irritatie van het traangas) met de manifestanten, en deelde het leger hen gasmaskers uit. Ondertussen brak ook in 15 andere grote steden protest uit, en in twee van die steden weigerde het voltallige politiekorps dienst, omdat ze niet tussen de bevolking en hun doelen wouden staan. In Istanboel besliste de voorbije dagen een duizendtal politiemensen, waaronder een aantal belgangrijke chefs, om hun job op te geven.

Het protest is sindsdien niet opgehouden. Omstreeks drie uur 's nachts begon de gehele stad vanuit ramen en vanop balkons lawaai te maken met potten en pannen en slogans à la "Erdoğan moordenaar" te scanderen. Omstreeks zeven uur deze morgen trokken tienduizenden mensen te voet over de Bosporusbrug naar het centrum (http://goo.gl/ppyCf). Terwijl ik dit schrijf hoor ik constant sirenes - al zit ik in een vrij kalme en tot dusver volstrekt gasvrije zone, geen zorgen - en zie ik de ene foto na de andere op twitter verschijnen. De gitarist van mijn band zit gevangen in de school waar hij werkt, mijn ex-collega ziet vanop haar balkon de straat niet meer doorheen de wolken gas, etc. Politiemensen uit andere steden worden momenteel naar Istanboel verscheept, en vers traangas wordt aangevoerd.

Dit is allemaal héél erg, maar zo mogelijk nóg erger is dat de Turkse media er met geen woord over reppen. Erdoğan vertelt op tv vrolijk over de bouw van een nieuwe brug, maar houdt zich voor de rest grotendeels van den domme. Ook internationale media waren traag om het verhaal te brengen. BBC bracht deze nacht eindelijk op adequate manier bericht uit (http://goo.gl/4gdlH), en De Morgen (http://goo.gl/4aHqZ) en Knack (http://goo.gl/A79Ai) leken het deze morgen ook stilaan te begrijpen, maar het is niet voldoende. Nog te vaak zie ik onjuistheden passeren. Vooral het idee dat dit enkel over een honderdtal bomen in een park gaat stoort me mateloos. Het park was het symbool, zoals vermeld de eerste kans om écht in de weg te gaan zitten, maar nu, nu gaat het over alles. Dit is een stad die een regering spuugzat is, en een regering die daar enkel op reageert met geweld.

Daarom, beste vrienden in België, zou ik jullie willen vragen om uit deze post de foto, video of link te kiezen die jullie het meeste aangreep, die in een mail te plakken en te versturen naar alle Belgische media, vergezeld van de vraag wat er nu eigenlijk écht gaande is. En ik vraag jullie ook om hetzelfde te doen met het ministerie van buitenlandse zaken, en om een formele veroordeling van de Turkse regering te vragen.

Zelf heb ik ook een paar vrienden in Istanbul wonen (ik ken deze Gijs niet). Elk kleine beetje aandacht voor hun helpt. Het gaat hier dus niet meer om het winkelcentrum en het park, maar meer om de huidige president.

LoveBodin

Re: Protesten Istanbul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:12

Ook mijn Facebook wordt overspoeld met dit soort berichten. Nu heb ik een internationale groep met 50,000 man van over de hele wereld. Maar overal komen bij mij (gelukkig) wel foto's van mensen die de Turken steunen..
Ik merk wel dat er echt heel veel mensen elkaar steunen juist nu. Vooral voor de Turkse mensen in het buitenland is het natuurlijk vreselijk.. Zeker uit de steden waar het helemaal zo gaat.

Lees net weer wat nieuws trouwens: Turkish Prime Minister Recep Tayip Erdogan, Escaped to Morocco !
(voor de mensen die Turks spreken: http://www.gazetea24.com/haber/recep-ta ... 68797.html )

Hier overigens een berichtje van iemand, blijkbaar wordt Twitter erg veel gebruikt:

Citaat:
We have photos and videos from last night and the other nights but they don't publish it. And Turkish people who don't use twitter have no idea whats going on in their own country! Believe me, you know more. Prime minister acting like nothing happenning, people gonna believe him. Today is 5.day and every morning people go out and protesting without any violence, with flags and national marchs, songs until night. Not only youngs but also old people, children, families, women, men, students. But in the afternoon when it is getting darker, police coming and start violence, throwing gasses, use water cannon. They even taking people who just sit in the cafes. Some people open their doors to the protesters who running from police. People try to hide in houses and some restourants or shops or hotels which open the doors to them. Last night, at least in 3 biggest city(Istanbul, Ankara, Izmir) police literally hunted people who stayed outside after midnight. This morning, PM had a speech on TV and said "we don't pull police back" He even doesn't accept police using too much violence. He threatened folk with send his own people to the streets. Protests don't stop here. And also violence in the nights.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:16

Ik kreeg het van,orgen pas mee wat daar aan de hand is.
Ik vind het van de zotte dat de media zo tegengewerkt gemanipuleerd word wbt verslaggeving.
Ik hoop dat de internationale media het snel oppikt zoals het beschreven wordt door de mensen die er leven en niet zoals de president zijn verhaal.
Wat een verschrikking dat zoiets nu nog mogelijk is..

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:18

Maar ook op de grote media (Youtube bijvoorbeeld) wordt nog altijd door mensen gezegd dat het een leugen is.. Dat het alleen om het gebouw gaat, en juist niet om de mensen.

Maar blijkbaar is Erdogan nu gevlucht naar Marokko, dus er is wel degelijk wat aan de hand!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:39

geen zin meer in mijn vakantie naar Turkije op deze manier. Waarom toch allemaal zo agressief, en waarom geen vrijheid van meningsuiting?

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:42

Gelukkig waren m'n schoonouders net terug van vakantie in Istanbul voordat er herrie uitbrak.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 13:44

Mijn man is Turks en mijn schoonfamilie woont in Turkije.
Ik ben geen fan van erdogan.
Dat hij nu gevlucht is, geloof ik niet zomaar. Ben benieuwd naar nadere berichtgeving daarover.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 13:46

maaike2800 schreef:
geen zin meer in mijn vakantie naar Turkije op deze manier. Waarom toch allemaal zo agressief, en waarom geen vrijheid van meningsuiting?

In de toeristische gebieden schijnt er niks aan de hand te zijn en wordt er gekeken naar wat er wel en niet kan.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 14:36

Boras schreef:
Mijn man is Turks en mijn schoonfamilie woont in Turkije.
Ik ben geen fan van erdogan.
Dat hij nu gevlucht is, geloof ik niet zomaar. Ben benieuwd naar nadere berichtgeving daarover.

Hoe goed is je Turks? :')

Even verder gezocht: Erdogan is inderdaad niet meer in Turkije, maar hij is in Marokko (waarschijnlijk voor een staatsbezoek)
Echt gevlucht dus niet :) maar gevlogen :D

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 16:01

Winged schreef:
maaike2800 schreef:

In de toeristische gebieden schijnt er niks aan de hand te zijn en wordt er gekeken naar wat er wel en niet kan.

nee in Izmir is natuurlijk geen enkel hotel.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 17:35

Volgens mij is er (nog) geen negatief reisadvies afgegeven voor Turkije.
Maar dit zal het toerisme zeker wel dempen!

Volgens mijn vrienden is er 'literally war in here!! I am stuck in a street!! Escaping from the police!! Cant breath because of extreme tear gas/agent orange!!!! Spread the word as much as you can!!!!'

Nu is dat wel social media, en agent orange is (volgens mij in elk geval) niet gebruikt. Wel andere gassen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 18:27

maaike2800 schreef:
nee in Izmir is natuurlijk geen enkel hotel.

Dat wel maar de steden zijn groot en het zou kunnen dat de protesten voornamelijk in de regio's plaatsvinden waar er geen toerisme is.

Mijn schoonouders zouden volgende week naar Turkije vertrekken voor de zomer dus hopen dat het niet te escaleert. Mijn schoonfamilie is trouwens ook absoluut geen fan van Erdogan op zijn zachtst gezegd. Maar hij is wel democratisch aan de macht gekomen en men wist vanaf het begin al wat voor een type hij was, dus er zullen er ook een hoop zijn die wèl achter Erdogan staan.

Weet iemand hoe het zit met het leger? Voor zover ik mij herinner was het Turks leger geen voorstander van het presidentsschap van Erdogan toen hij begon en heeft Erdogan een paar keren flink tegen hun haren in gestreken. Maar waar staan ze nu ergens?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:02

Er is een zuivering uitgevoerd binnen het leger waarbij 330 officieren zijn veroordeeld tijdens een volgens critici dubieuze rechtzaak wegens een poging tot staatsgreep. De volledige legertop is daarop uit protest opgestapt. De positie van het leger is niet meer zoals die was.

In antalya zijn trouwens ook protesten gaande.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:38

Winged schreef:
maaike2800 schreef:

Ik denk niet dat je bang hoeft te zijn daarvoor, mensen hebben 't veel te druk met werken, dan blijft er geen tijd over om te protesteren.

Goed dat dit topic er is. Ik merk buiten mijn studiegenootjes (Midden-Oostenstudies) om weinig aandacht hiervoor, het lijkt nog niet goed doorgedrongen te zijn hoe ernstig de situatie is.

Ik heb zelf in Istanbul gewoond, sinds januari terug. Zoals je begrijpt gaat de situatie mij aan het hart.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 01:26

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 07:51

Boras schreef:
Er is een zuivering uitgevoerd binnen het leger waarbij 330 officieren zijn veroordeeld tijdens een volgens critici dubieuze rechtzaak wegens een poging tot staatsgreep. De volledige legertop is daarop uit protest opgestapt. De positie van het leger is niet meer zoals die was.

In antalya zijn trouwens ook protesten gaande.

Oei...klinkt niet goed. Het leger staat sinds jaar en dag boven alles en ondanks zeer ondemocratisch heeft het wel zijn functie.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:11

En ik hoor net dat de regering al 25 mensen heeft opgepakt wegens het "verspreiden van valse informatie via sociale media" :x .

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 11:31

Kwanyin schreef:
En ik hoor net dat de regering al 25 mensen heeft opgepakt wegens het "verspreiden van valse informatie via sociale media" :x .

Regering probeert alles te doen om te zorgen dat er niks naar buiten komt...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 11:43

Als ik de reacties hier op media lees, lees ik ook hoe slecht mensen weten wat er eigenlijk gaande is. Mensen die zeggen dat ze de betogers maar flink moeten aanpakken want die zijn er op tegen dat Erdogan van een islamstaat een seculiere staat aan het maken is :? .

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 13:11

Mensen die roepen dat betogers maar keihard aangepakt moeten worden neem ik al niet bijzonder serieus, maar je zou je in ieder geval in de feiten kunnen verdiepen voordat je iets op internet gooit :=