Tornadojagers omgekomen in de VS.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonfish13

Tornadojagers omgekomen in de VS.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 01:13

Bekende tornadojagers omgekomen in de VS

Een bekend team van tornadojagers is vrijdag omgekomen in de Verenigde Staten, toen zij door een tornado werden getroffen.

Foto: AFP

De 'stormchasers' waren jarenlang te zien in het gelijknamige programma op Discovery Channel, zo meldden verschillende Amerikaanse media en familie zondag.

Tim Samaras (55), zijn zoon Paul (24) en hun collega Carl Young (45) konden niet op tijd weg komen, toen zij in de staat Oklahoma werden verrast door een tornado bij het plaatsje El Reno. Door die tornado kwamen onder andere ook een moeder en haar dochter om het leven, toen hun auto werd getroffen.

Jim Samaras, een broer van Tim, bevestigde het nieuws via Facebook en bedankte mensen voor steunbetuigingen. ''Het is spijtig dat ze zijn omgekomen, maar het gebeurde terwijl ze iets deden waar ze gek op waren.''

Metingen

Het team, genaamd TWISTEX, onderzocht jarenlang de werking en het ontstaan van de wervelstormen. Met die informatie zouden levens gered kunnen worden, aangezien waarschuwingen dan preciezer en eerder gedaan kunnen worden.

Om de metingen te doen, plaatsten zij meetinstrumenten in het pad van een tornado. Dat was ook te zien in de serie op Discovery Channel. Desalniettemin stond het team bekend als voorzichtig en uiterst professioneel.

Bron:
http://www.nu.nl/algemeen/3490251/beken ... in-vs.html

Pfff, zo voorzichtig geweest en toch het slachtoffer geworden van hetgeen waar ze onderzoek naar deden..
Risico van het vak, maar ik vind ook dat wij dit soort mensen wel dankbaar mogen zijn. Dit soort mensen zorgen dat de mensen veiliger zijn in de betreffende gebieden, en wie weet hebben wij ooit wel het zelfde probleem en dan zijn we blij met het werk wat zij verzet hebben. Dat we net die 10 minuten extra hebben om de schuilkelders te vinden, wat levens redt!

Cassidy

Re: Tornadojagers omgekomen in de VS.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 01:15

Het is heel sneu dat er mensen het leven gelaten hebben bij het uitoefenen van hun beroep (of moet ik zeggen hobby?). Ik wil de nabestaanden heel veel sterkte wensen bij het verwerken van dit verdriet.

Nannepannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 01:18

Had het al ergens anders gelezen. Inderdaad heel sneu.. Maar zoals er staat; het gebeurde terwijl ze iets deden waar ze gek op waren. Dat vind ik dan toch wel weer mooi altijd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 07:26

Ik had het ook gehoord, ben er best van slag door. Zowat het meest voorzichtige tornadoteam van amerika. Altijd liever geen goede data dan risico nemen. En dat juist zij gedood worden door een tornado is best cru.

Tornado s fascineren me ook, een machtig mooi natuurverschijnsel maar helaas zo ontzettend dodelijk door de onvoorspelbaarheid. Ik heb altijd diep respect voor de mensen die in dit geval helaas letterlijk hun leven wagen voor onderzoek zodat hopelijk er ooit een beter waarschuwingssysteem komt voor die krengen.

Wat ik begreep is dat ze metingen wilden doen in een multi vortex tornado die opeens zonder aanwijzing drastisch van richting veranderde.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 11:07

Zoiets heb ik ook begrepen Karuna.
Onverwachts van richting veranderd, ik heb inderdaad ook begrepen dat ze bekend stonden als zeer voorzichtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:32

Pff wat sneu , ze waren zo voorzichtig en ik heb ook gehoord dat hij draaide en ze toen de bok waren.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 15:40

is ook erg, zijn ze zo voorzichting en alsnog de sjaak