Schooien op straat voor goede doelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Schooien op straat voor goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 17:15

Ik kan de laatste tijd niet meer door de stad lopen zonder te struikelen over van die opdringerige types die je een zielig verhaal vertellen over zieke/arme/mishandelde/achtergestelde mensen/kinderen/dieren/bomen en vervolgens gaan schooien om geld voor hun organisatie die al deze misstanden zal aanpakken :roll: . Meestal loop ik deze mensen gewoon voorbij want ik heb natuurlijk haast, ben al donateur of ik ben gewoon doof want ik heb geen behoefte om (nog meer) goede doelen te steunen. Soms kom je niet onder een gesprek uit en als dan blijkt dat je niet wil doneren noemen ze je nog net niet letterlijk een empathieloze heks (soms trouwens ook wel).

Ik vraag me eigenlijk een beetje af of deze mensen niet aan bepaalde regels gebonden zijn? Ik vraag me ook een beetje af wat organisaties en deze medewerkers bezielt om mensen op straat lastig te vallen, levert dit nu echt geld op??

julius_juut

Re: Schooien op straat voor goede doelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:39

Blijkbaar wel, er zullen vast wel mensen zijn die geen nee kunnen zeggen en dus donateur worden.

Misschien eens een mailtje naar de organisatie waar die mensen voor bedelen sturen en aangeven dat hun medewerkers in jouw stad nogal overmatig enthousiast zijn?

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:41

Gewoon zeggen dat je nog geen 18 bent, dan mag je nog geen donateur worden ;)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:45

Ik lach meestal lief naar ze en probeer door te lopen, ik ben niet zo opgevoed dat ik zomaar doorloop (wat af en toe écht niet handig is). Als ze me toch aanspreken zeg ik meestal dat ze mij ook wel mogen sponsoren, aangezien ik technisch gesproken ook onder de minderbedeelden val, meestal rennen ze dan hard weg := Soms worden ze inderdaad behoorlijk onbeschoft, jammer is dat want donaties zijn volgens mij vrijwillig.

Daarnaast heb ik eigenlijk nooit kleingeld bij me.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:46

Dat is het gevolg van het bel-me-niet-register. Goede doelen mogen telefonisch geen mensen meer benaderen, en doen dat nu via straatwerving. Soms met resultaat, soms niet. En veel goede doelen hebben het al weer verlaten, omdat de donateurs die je hiermee werft vaak weer snel afhaken. De colportagewet geldt, dus binnen een week mag je sowieso van de verbintenis af.

Maar verder zijn er (nog) geen regels voor. Als een gemeente vergunning geeft, dan mag straatwerving.

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:48

Ik heb weleens gedaan alsof ik een toerist was :') Maar ik loop ook meestal door, heb het budget er nu niet voor, ze mogen best met een collectebus komen, maar die hebben ze dan weer niet.. Ik kap het af met: Sorry, geen interesse. Lijkt me netjes/duidelijk.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:50

Pffffffff hou er over op!!! Ik gooi net de deur achter me dicht omdat slachtofferhulp weer geld nodig had. Word er zoooo moe van. Ik ben dus 1 van die personen wie geen NEE kan zeggen. Ik zet hem ook altijd op het rennen en slachtofferhulp heb ik 'in de wacht gezet'. Gezegd dat ik er gewoon over na wil denken. Vind het gewoon een valse manier van geld verdienen, je word bijna uit het niets aangevallen en hebt een paar seconden om antwoord te geven.

Ben eigenlijk geneigd om AL mijn gegevens gewoon verkeerd in te vullen. Ben wel benieuwd wat er dan gebeurd!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:52

Ik heb ontdekt dat als ik met de rollator of rolstoel de stad inga ze me dan met rust laten. Toch een voordeel gevonden. :)
In Utrecht mogen ze alleen nog op bepaalde plekken staan, staan ze met z'n allen op een rijtje. Moet trouwens zeggen dat ik de goede doelen mensen nog niet eens het meest irritant vind, die lui met kranten zijn pas suf. 'Wilt u een krantje' en ze geven hem je aan en als je hem dan aan wilt pakken krijg je hem niet, tenzij je ter plekke een abonnement neemt. Die vraagstelling vind ik dus al misleidend.

Aan de deur komen ze ook steeds vaker met machtigingsformulieren dan met een collectebus voor goede doelen. Wij zeggen dan altijd dat ze wat hadden gekregen als ze met een bus waren gekomen. Ik wil niet elke maand storten, want ze gaan er dan vanuit dat je het vergeet op te zeggen! Mensen met een bus krijgen altijd wel wat.

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:02

ik kijk niet naar die mensen, en als ik onbewust kijk, dan kijk ik heel boos/arrogant.
dus bij mij komen ze al niet aan :')

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:04

Als ik zie dat ze ergens staan kijk ik heel bewust een andere kant op zodat ze me niet kunnen aanspreken en ik loop gewoon stug door.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:09

Verschrikkelijk! En het woordje nee kennen ze niet. Ik word ook soms boos. Als ik al twee keer nee heb gezegd dan blijven ze doordrammen. Verschrikkelijk! Ik zeg dan ook altijd: ik zeg toch nee of niet? op een boze en geïrriteerde toon (ben ik dan ook). En dan nog presteren ze het om je iets na te roepen. Verschrikkelijk! Ik bepaal zelf wel of ik ze steun of niet en als ik dat zou willen, kan ik prima op internet vinden hoe dat moet.

Een keer zat er zo'n man me echt achterna en dan zo schuin lopen dat je uiteindelijk tegen een winkel beland en je die man wel moet aankijken/aanspreken. Bah bah bah!

En dan die mensen die het op een andere manier proberen:

Mevrouw, leest u graag boeken?
Ik: uhm, ja beste wel
Nou, weet u dat ze dat daar en daar niet kunnen, omdat ze geen school krijgen en project huppeldepup helpt.

Kom er dan nog maar eens van af.
En wat dacht je van de mensen die je willen bekeren. Pff, daar kom je helemaal niet van af.

Mijn vent kan geen nee zeggen, dus ik ben altijd de sjaak.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:29

Doorlopen en als ze je aanspreken gewoon nee zeggen... Dan maar onbeleefd ;)
Ik ga mijn tijd niet verspillen aan een of andere (over het algemeen) ongeinterresseerde knul, die geen idee heeft waar hij het over heeft... Kijk als iemand mij met oprechte interesse in het onderwerp iets kan vertellen over de stichting waar hij over werft en het doel van deze stichting, dan zou ik best bereid zijn te luisteren. Maar ik heb vaak genoeg verhalen gehoord met cijfertjes en feiten, die van geen kant klopten. Nou helaas maar daar ga ik niet die paar minuten naar luisteren :')

Regels zullen er vast zijn, waarschijnlijk per regio/stad verschillend. Maar bureau toezicht/de politie is tegenwoordig bijna overal dus er zal vast op worden toegezien.
Dat de wervers zo enthousiast zijn komt doordat ze betaald krijgen per 'klant' die ze binnenhalen. Vandaar het uitbundige praatje, enthousiast gedrag en vaak ook helaas de boze woorden/blikken als je weigert. Of de bedrijven er veel mee binnenhalen weet ik niet. Waarschijnlijk wel want anders waren ze er wel mee gestopt, genoeg mensen die zich laten overhalen door het mooie praatje of die gewoon nergens nee op kunnen zeggen...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:43

oh bah ja heb daar ook zo'n hekel aan. Gelukkig kom ik ze meestal tegen als ik van stal kom en dus oude kleren aan heb, tel daarbij de paardenlucht bij op en meestal kan ik gewoon voorbij lopen zonder lastig gevallen te worden.
Waarschijnlijk heb ik dan gelijk het predikaat 'armoedig' gekregen in hun ogen, maar ach; het doel heiligt het middel zullen we maar zeggen :P

Die energiemaatschappijen die aan de deur komen zijn net zo erg. Had hier 2 jaar geleden nog een of andere mafkees van de Nederlandse energiemaatschappij aan de deur. Die probeerde me nog op enigszins agressieve manier een schuldgevoel aan te praten, omdat ik geen groene stroom bij hun wou af gaan nemen; man flikker op, heb al 3 keer nee gezegt: nee = nee. Mag ik zelf even weten bij welke maatschappij ik zit. Dacht er nog achter aan; en als dit jullie manier van doen is, ben ik dubbel blij dat ik niet naar jullie overstap.
Heb uiteindelijk ook gewoon de deur maar dicht gesmeten.
De schilder die op dat moment het kozijn naast de voordeur aan het schilderen was, had in ieder geval even wat afleiding tijdens zn werk :P
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 31-05-13 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 00:59

Als ik echt geen tijd heb/saggo ben loop ik stug door.
Als ik een beetje tijd heb/leuke bui heb, slinger ik een leuke reactie hun kant op waardoor ze op een leuke manier weten dat ik geen intresse heb.
Als ik veel tijd heb en een goede bui ga ik het praatje aan, weerleg hun hele verhaal en kan vervolgens zo weglopen zonder donatie. Ook een beetje gemeen, maar wel grappig :D

Laatst had ik een goed doel aan de lijn, "mevrouw wilt u maandelijks doneren aan..." Ik: "Nee, ik wil best geld overmaken maar geen maandelijkse incasso. Wat is het rekening nummer, ik maak wel wat over" (vond het een goed doel, was ook echt van plan wat te doneren), houd ze haar praatje over het bel-me-niet register en daar achteraan "ze gaat toch niks overmaken die tr#t". Inderdaad, stik er dan maar in. Had ze de telefoon net te laat doorgeschakelt :D

Overigens heb ik mezelf al 3x in het bel-me-niet register gezet. Dus als er nu iemand belt zeg ik heel simpel: "zeg, weet jij dat je bedrijf zwaar in overtreding is omdat je iemand belt die in het bel-me-niet register staat". Dan wetrn ze niet hoe snel ze moeten ophangen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 08:54

verschrikkelijk... ik ben altijd overal al lid of donateur van :+ Kunnen ze niks van terughebben :P

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:17

Oh gelukkig, ik dacht al dat ik de enige was die zich wekelijks kapot ergert.
Ook niks helpt meer tegenwoordig, eerder kwam je er nog vanaf door zo ongeïnteresseerd en chagrijnig mogelijk te kijken, maar dat werkt ook niet meer.
Ze springen af en toe bijna in je kar, en laatst werd serieus mijn winkelkarretje vastgegrepen.
Vreselijk irritant.
Dat was iemand van een dierenstichting, kon je spullen doneren of geld, en dan gaven zij dat weer aan andere stichtingen o.i.d.
Dus ik heb gezegd, dat ik zelf veel dieren heb, en daar heel goed voor zorg, en ik geen zin heb om ook nog eens voor die van een ander te zorgen.
Een poos terug ook de voedselbank in de supermarkt, kreeg je bij de ingang een lijst mee, met producten die ze nodig hadden.
Ik hou hier echt totaal niet van, maar goed ik dacht okee, ik haal wel wat.
Afijn pakje thee meegenomen, die ingeleverd, kijkt dat mens zo met zo'n hoofd naar mijn volle kar met boodschappen.
Echt zo van , hmm zo'n kar met boodschappen en dan 1 pakje thee.
Jemig, dat was dus ook de laatste keer.
Omdat wij toevallig een volle kar kunnen betalen wil nog niet zeggen, dat ik dan ook direct maar voor 20 euro spullen ga kopen voor iemand anders.
Ben er wel helemaal klaar mee.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 09:21

Ik ben heel goed in nee zeggen, vriend ook. Bij mij krijgen ze echt de kans niet. Als ik iets wil donderen weet ik zo'n organisatie heus zelf wel te vinden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:39

Ik loop met regelmaat door de stad met de mantra in mijn hoofd 'Geen wervers aankijken, niet doen... Want dan ben je al helemaal de banketstaaf'. Zelfde met gedoe aan mijn voordeur. Ga gewoon weg! Als ik wat wil geven doe ik dat op het moment dat ik het wil en niet wanneer het mij wordt opgedragen om te doen. Heb trouwens één keer gehad dat ik niet van iemand afkwam. Toen ben ik tegenvragen gaan stellen en wat bleek: meneer was zelf ook geen donateur. :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:46

Ik heb gewoon zo'n sticker bij mijn deur, dat collectes en verkoop niet gewenst zijn.

En bij wervers in de stad is mijn standaard reaktie "ik ben al lid/donateur". Dan zijn ze zo klaar.

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:49

Dreamybol schreef:
Ik heb ontdekt dat als ik met de rollator of rolstoel de stad inga ze me dan met rust laten. Toch een voordeel gevonden. :)
In Utrecht mogen ze alleen nog op bepaalde plekken staan, staan ze met z'n allen op een rijtje. Moet trouwens zeggen dat ik de goede doelen mensen nog niet eens het meest irritant vind, die lui met kranten zijn pas suf. 'Wilt u een krantje' en ze geven hem je aan en als je hem dan aan wilt pakken krijg je hem niet, tenzij je ter plekke een abonnement neemt. Die vraagstelling vind ik dus al misleidend.

Aan de deur komen ze ook steeds vaker met machtigingsformulieren dan met een collectebus voor goede doelen. Wij zeggen dan altijd dat ze wat hadden gekregen als ze met een bus waren gekomen. Ik wil niet elke maand storten, want ze gaan er dan vanuit dat je het vergeet op te zeggen! Mensen met een bus krijgen altijd wel wat.

Nou idd dat kranten verhaal is zoooooooooooooooo irritant..zit me altijd rot te ergeren aan die lui

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:52

je moet ze gewoon niet aankijken, dan spreken ze je ook niet aan.

zeggen dat je de bus moet halen helpt ook trouwens. gewoon bij het eerste woord wat eruit komt al meteen terug: ik moet de bus halen, en doorlopen haha. weten hun veel dat je bus pas over een uur gaat. :P.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:56

Of ze aan regels gebonden zijn? Jawel hoor :j

De meeste straatwervers werken niet voor het goede doel dat ze 'verkopen', maar voor een sales bureau. Grote bureaus zijn bijvoorbeeld Peperminds en Streetwise. Vanuit die bureaus worden mensen op straat gezet om een goed doel te verkopen. Vanuit die bureaus hebben verkopers wel regels meegekregen over wat ze wel en niet kunnen maken naar voorbijgangers. Als je je echt ergert aan iemand, zou je een klacht neer kunnen leggen bij het bureau waar ze voor werken. Zij zijn echt niet blij met verkopers die te opdringerig zijn namelijk.

Dat ze veel mensen aanspreken is niet gek, want ze verdienen per geweerde donateur. Als ze niemand werven, verdienen ze bijna niets (€20 per dag was dat een paar jaar geleden). Een goede 'verkoper' spreekt overigens echt niet iedereen aan, maar selecteert potentiële donateurs uit voorbijgangers en spreekt alleen mensen aan die in de doelgroep van het goede doel vallen.

En verder zijn de meesten zo erg nog niet. Ik maak er regelmatig een praatje mee, koop niets en als je ferm nee zegt, dan houden ze meestal wel op bij mij.
Er zitten altijd rotte appels tussen natuurlijk. Zo vind ik verkopers van Streetwise vaak vele malen brutaler dan die van Peperminds :)

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:57

Ik loop ze altijd straal voorbij, vooral geen oogcontact maken, scheelt al de helft! Als ze zielige verhalen gaan ophangen ben ik veel te bang dat ik zwicht... en prima om een goed doel te steunen, maar die straatlui krijgen vaak bonussen voor elke nieuwe donateur, dus dat komt het goede doel niet echt ten goede. Kun je beter het zelf online regelen.

Was ooit donateur van het WNF. Toen werd ik een keer gebeld of ik mijn donatie wilde verhogen. Dat wilde ik dus niet. Vroeg dat mens waarom ik dat niet wou. Nou ik voelde niet de behoefte om haar dat uit te gaan leggen, wees blij met wat je al krijgt. Dat mens dramde echt zo door dat ik het zou vertellen dat ik pissig opgehangen heb en vervolgens mijn donatie voor het WNF helemaal heb gestopt. Graag of niet hoor!

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:57

Ik schenk vrijwel niet aan de bekende goede doelen. Wat betreft geld dan...het ondersteunen met inspanning doe ik weer wel. Maar het laat me koud wat men mij dan van me vind. Mijn omgeving/vrienden/kennissen weten hoe ik ben en dat vind ik belangrijk. Ik vind dat de grote organisaties directeuren hebben, die te grote inkomens ontvangen en dat laat hun toch ook koud? Het vragen om geld staat hun vrij, het weigeren ook. Een smoesje verzinnen vind ik niet nodig.
Overigens vind ik de motieven van iemand die collecteert soms zo lief en betrokken, dat ik het "schooien op straat" als start zin van deze topic nu onaardiger vind , dan het vragen om geld voor een goede doel.
De "straatwervers" spreken mij overigens zelden aan. Waar dit aan ligt weet ik niet. Ook de mensen die aan de deur komen, nemen over het algemeen genoegen met mij "nee" antwoord.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:10

Ik doneer nergens meer aan. In 95% van de organisaties komt het gedoneerde geld niet bij degene die het werkelijk nodig hebben.

Ingangen van Supermarkten zijn inderdaad geliefde plaatsen voor die organisaties. Het enige wat ik wel doe is een azalea kopen voor Kom op tegen Kanker. Dat is werkelijk het enigste dat ik nog doe. De rest kan allemaal fluiten.