Hondenuitlaatquotum in bossen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moralian

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 22:32

Staatsbosbeheer gaat in twee stadsbossen in Lelystad een beperking instellen voor het uitlaten van honden. Per persoon mag je daar na de zomervakantie niet meer dan drie honden uitlaten. Het gaat om de zogenoemde los loopgebieden in het Gelderse Hout en het Zuigerplasbos. Staatsbosbeheer komt met maatregel omdat er veel klachten binnenkomen. Mensen voelen zich geïntimideerd door de grote groepen honden waar uitlaatbedrijven vaak mee wandelen. Mensen die na de zomervakantie meer dan drie honden uitlaten, kunnen een boete krijgen. Staatsbosbeheer gaat voor de uitlaatbedrijven op zoek naar een andere plek waar de honden kunnen worden uitgelaten. Waarschijnlijk wordt dat het Visvijverbos. Daar komen minder recreanten. De problemen met uitlaatbedrijven spelen niet alleen in Flevoland. Staatsbosbeheer krijgt veel klachten uit de grote steden waar veel honden-uitlaatbedrijven actief zijn. Dieren worden daar soms doodgebeten door honden.

Vervelend wel voor die uitlaat bedrijven ook flauw mensen weten dat er veel honden zullen zijn in losloop gebieden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:41

hoe moet ik me dat voorstellen.. een iemand die met 10 vreemde honden daar gaat wandelen.. waarvan er dus eens eentje een andere aanvalt.. of de hele groep?

tja het is een los loop gebied.. maar dan moeten de honden wel luisteren. en niet andere honden gaan aanvallen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:42

Een doel van het bosbeheer van Staatsbosbeheer is het bevorderen van recreatie.
Het dienen van bedrijfsmatige activiteiten, zoals een hondenuitlaatservice, is geen doel van Staatsbosbeheer. Als die twee activiteiten elkaar bijten, wat blijkbaar het geval is, dan vind ik het redelijk dat Staatsbosbeheer een dergelijke maatregel neemt. Ze gaan voor grote groepen honden op zoek naar een alternatief. Dat vind ik een nette oplossing.

eilleen333

Re: Hondenuitlaatquotum in bossen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:43

Maar mag je dan ook zelf niet met een groepje vrienden en jullie honden gaan wandelen? Dus bijvoorbeeld 6 mensen met 12 honden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:45

Er staat toch per persoon?
M.i. Een goede zaak, maar dat komt ook omdat ik een beetje Argwanend tegenover uitlaatservice sta.
Je kan me een hoop zeggen, maar op vreemd gebied, tussen andere mensen en honden 10 honden die niet van jou zijn onder controle houden terwijl ze los lopen. Imo echt onmogelijk... Zoals boras zegt, nu gaat het professionele de recreant in de weg lopen. En dat is niet de bedoeling..
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-05-13 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Je mag per persoon 3 honden bij je hebben.
Er staat niets over met hoeveel personen je mag zijn.

Annemeik

Boras schreef:
Het dienen van bedrijfsmatige activiteiten, zoals een hondenuitlaatservice, is geen doel van Staatsbosbeheer. Als die twee activiteiten elkaar bijten, wat blijkbaar het geval is, dan vind ik het redelijk dat Staatsbosbeheer een dergelijke maatregel neemt. Ze gaan voor grote groepen honden op zoek naar een alternatief. Dat vind ik een nette oplossing.

_O-

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:49

er staat per persoon ;)

ik vind het een goed idee, heb zelf stage gelopen bij een uitlaatservice.
buiten het feit dat je zo'n grote groep niet onder controle hebt. was het bij ons zo dat als er een ging knokken dat de hele groep erop vloog

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:06

het is alleen lastig als iemand zelf toevallig net een nestje puppy s heeft.. enkele mensen hebben misschien wel prive 4 honden? zullen die ook een boete krijgen?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 23:22

Annemeik schreef:
Boras schreef:

_O-

Haha, ik had het niet eens in de gaten. Wel leuk gevonden :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 15:45

Ik had her al gehoord en ik snap de regel wel al zou ik zelf 4 of 5 als maximum stellen. Dat is nog net te overzien in je eentje. Toen we daar woonden waren er nog niet al te veel uitlaatservices maar om daar met wat angstigere honden te wandelen was geen feest als er weer een groep honden kwam aandenderen en je hond besprongen. Ook particuliere fokkers vallen onder de regel gelukkig.

De regel mogen ze hier ook wel gaan toepassen. Er zijn niet al te veel hondenlosloopgebieden en die worden overspoeld met uitlaatservices, hondenopvang stichtingen, fokkers met heel veel honden enz. En ook hier wandelt het niet fijn met een wat bangere hond die op de vlucht gaat als er weer eens een meute op hem afstormt en waarvan een paar opdringerige honden blijven stalken. Door deze ervaringen zijn er al twee plekken waar we hem het eerste stuk aangelijnt moeten houden omdat hij alleen maar terug wil rennen naar de veilige auto als er weer een groep aankomt in de verte.

Probleem met de grotere groepen is vaak dat er een paar aangelijnt zitten en de rest maar kan gaan en staan waar ze willen en als groep gaan pesten.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:51

Christiene schreef:
het is alleen lastig als iemand zelf toevallig net een nestje puppy s heeft.. enkele mensen hebben misschien wel prive 4 honden? zullen die ook een boete krijgen?

Niet perse, particulieren kunnen een ontheffing aanvragen. Ik heb even de link naar het artikel van Staatsbosbeheer gezet. Dit maakt het verhaal iets duidelijker.
Zoals ik het lees denkt Staatsbosbeheer wel mee over een alternatief.

http://www.staatsbosbeheer.nl/nieuws%20 ... oland.aspx