Wat betalen als 18 jarige?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xWildrose

Wat betalen als 18 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:31

Sorry als er al een topic over dit onderwerp bestaat, maar ik kon niets vinden.

Het duurt dan wel nog dik een jaar tot ik 18 word, maar ik heb er het toch wel af en toe met mijn ouders er over met wat ik straks moet betalen. Een ding is zeker, ik zal vanaf mijn 18de mijn ziektekostenverzekering gaan betalen. Mijn zus is 21 en heeft een fulltime baan, die betaald dan ook kostgeld. Maar aangezien ik gewoon fulltime studeer zal ik er naast dus niet heel veel kunnen werken. Sowieso wel op de zaterdag, maar doordeweeks waarschijnlijk niet. Misschien ook wel, maar dat zie ik tegen die tijd wel. Op dit moment krijg ik in totaal 90 per maand van mijn moeder voor kleedgeld etc. Straks krijg er daarnaast dus studiefinanciering en als ik 18 ben zal ik zelf de alimentatie krijgen (gescheiden ouders). Echter zal ik dan geen kleedgeld meer krijgen.

Nu vraag ik me dus af, wat is normaal om als 18 jarige te betalen als je nog thuis woont? Dus kostgeld, ziektekostenverzekering etc. En wat nog te krijgen, dus bijvoorbeeld nog kleedgeld of telefoon etc. als je dus fulltime studeert en dus niet in staat ben om te werken of maar 1 dag in de week te werken. Ik vind inderdaad dat als je thuis woont en gewoon een goede baan hem dat je gemakkelijk kostgeld kan betalen, want op je zelf gaan kost veel meer. En qua school, moet je alles zelf betalen? En heb jij je rijbewijs volledig zelf moeten betalen, in mijn omgeving krijgt iedereen het rijbewijs. Ik ga een deel krijgen, maar moet voor het andere deel ook gewoon werken. (: Ik heb geen idee wat normaal is om te krijgen van je ouders of zelf te betalen, vandaar dit topic. Sowieso ben ik gewoon benieuwd. ;p

Wat moeten jullie dus zoal betalen nu je 18 ben/word of wat betalen jou kinderen die 18 zijn?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:34

Kostgeld heb ik nooit hoeven te betalen, nu ook niet. Zelf moest ik de zorgverzekering, telefoon, sportabonnementen en mijn schoolgeld betalen en alles voor de paarden. Al kocht mijn pa wel altijd het hooi voor me, dus dat scheelde super veel. Overigens stopten mijn ouders ons af en toe wel wat toe als we het goed deden op school en met bijbaantjes. Mijn B en E heb ik van mijn ouders gehad. B hebben we beide gekregen, BE omdat mijn pa het beu was om iedere keer mee te gaan.

Wat normaal is, is voor iedereen anders.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:35

Ik krijg per maand nog €50,- kleedgeld. Ik had een tweejarig abonnement (€16 permaand) die is nu bijna afgelopen en dat ga ik ook zelf betalen. Ik betaal zelf de zorgverzekering en het collegegeld. Ik betaal geen kostgeld, maar wel eigenlijk alles voor mijn paard. Ik werk inderdaad op zaterdagochtend en soms nog een ander dag deel; in de vakantie krijg ik straks weer meer uren. Wat ik verdien is voor mijzelf; dit spaar ik, hiervan doe ik af en toe leuke dingen en onderhoud ik mijn paard van. Ik draag dus niet veel bij in het gezin, al neem ik wel af en toe een aantal boodschappen mee :).

Ik betaal zelf dus ook de KNHS en het clublidmaatschap omdat ik wedstrijden rijd :)

Edit: Als ze het zoudne kunnen betalen, had ik waarschijnlijk het rijbewijs van hen gekregen. We zitten nu in een lastige situatie met een huis te koop, dus nog maar even sparen :)
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 21-05-13 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Dagmar_1995

Ik ben 18, en krijg alleen stagevergoeding per maand, studiefinanciering en ziektekostenverzekering. Ik heb geen tijd om te werken, en betaal alles zelf. Mijn ouders springen alleen bij in de kosten voor de stalling van mijn paard! :) en natuurlijk ook wel eens wat kleding, of schoenen. Verder wil ik zoveel mogelijk alles zelf betalen. Het is wel flink puzzelen elke maand, maar het lukt! En ik spaar zelfs ook nog. :)

tante_trien

Ik ben dan wel 22 maar ik spreek gewoon met mijn ouders af, wat normaal is, wat kan etc. Mijn hele studie heb ik geen kostgeld betaald omdat werken naast mijn studie geen optie was. Tevens hebben mijn ouders mijn studie en ziektekostenverzekering betaald (wel kregen ze elke maand mijn stufi). Als ik niet rond kwam kon ik lenen bij mijn moeder.

Vanaf juli heb ik een vaste baan, ik heb aan mijn ouders gevraagd of ik juli-augustus nog 'gratis' mag wonen bij ze, zodat ik in die maanden mijn moeder kan af betalen, en dat ik dan vanaf september kostgeld ga betalen, dat is helemaal prima. De hoogte van het bedrag kostgeld hebben we ook samen bepaald.

Het lijkt mij dan ook het best om te kijken naar wat mogelijk is. Wat kan jij maximaal missen? En wat wil je moeder ontvangen, zo kom je er samen wel uit denk ik.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:36

Mijn zorgverzekering (30 euro per maand die je zelf nog moet betalen naast de zorgtoeslag) betaalt mijn vader en de reiskosten naar hun en terug naar mijn huis (100 km van elkaar vandaan). Voorderest krijg ik wel eens kleding van mijn moeder als we shoppen en krijg ik nog wel eens wat toegestopt. Verder ga ik school zelf betalen, eigen risico en alle andere dingen zoals boodschappen. Ben trouwens ook 18 jaar nu.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:37

Toen ik op mijn 18e thuis woonde betaalde ik alles zelf. Ziektekostenverzekering, school, telefoon, kleding, alles. Ik hoefde alleen geen kostgeld te betalen :) ik werkte niet ivm school, dus heb veel moeten lenen. Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat ik nu weet hoe ik met geld om moet gaan :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:37

Ik heb nooit wat hoeven betalen, mocht alles sparen (en niet over de balk smijten) maar wat normaal is ligt helemaal aan de situatie en aan het gezin. Als je het als ouders breed hebt zou ik de kinderen zo hard mogelijk laten sparen, dat heb je echt nodig in deze tijd om uit huis te gaan. Maar het moet niet zo zijn dat de ouders op een houtje moeten bijten en de kinderen elke week drie keer hard kunnen stappen zeg maar :D

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:38

Ik ben heel verwend door mijn ouders, ik betaal geen kostgeld, geen ziektekosten, geen telefoon, geen schoolgeld, niks voor mijn paarden. In ruil daarvoor moet ik wel mijn best doen op school.

Ik betaal alleen zelf mijn clinics & trainingsweken en soms kleding en uitgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:38

Ik krijg geen kleedgeld, zakgeld etc meer. Betaal alles zelf van het paard dalijk die komt, betaal mijn eigen kleding/vakanties/telefoon/zorgverzekering etc. Mijn rijbewijs krijg ik van mijn ouders, maar dat was het cadeau na een hele lange zware periode revalideren. Kostgeld hoef ik niet te betalen, mijn ouders vinden dat niet nodig ondanks dat ik wel veel werk. Als ik geen eigen paard ging kopen dan had ik dit waarschijnlijk wel moeten betalen, maar dat weet ik dus niet. Ik verdien zelf ongeveer 800 per maand, voor het paard ben ik elke maand 350/400 kwijt met alle bijbehorende kosten.

Reneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:40

Ik ben nu een paar maandjes 18 en betaal m'n ziektekostenverzekering, telefoonabonnement, rijbewijs en eigenlijk alle uitjes die ik heb. M'n ouders blijven betalen voor m'n schoolgeld omdat ze het erg belangrijk vinden als ik gewoon de opleiding kan doen die ik wil en ze betalen m'n kleding nog, waarom weet ik eigenlijk niet maar goed dat scheelt wel heel veel. Zolang ik thuis woon en geen vaste baan heb, hoef ik geen kostgeld te betalen. Zodra ik wel een vaste baan heb, moet ik wel kostgeld gaan betalen maar waarschijnlijk zit ik tegen die tijd op mezelf (ivm reistijden van de nieuwe studie straks) en komt het kostgeld betalen er sowieso nooit van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:41

Ik vind dat het er heel erg aan ligt wat je doet op het moment dat je nog bij je ouders woont. Zit jij gewoon op school en heb je gewoon geen tijd om echt heel veel te werken naast je studie, vind ik het niet eerlijk als je ouders kostgeld van je zouden vragen. Woon jij vrijwillig thuis, dus kies jij ervoor om een tussenjaar te doen en te gaan werken, vind ik het wel eerlijk.

Zorgverzekering betaal ik ook zelf, telefoonrekening is afhankelijk van je ouders. Ik hoef het zelf niet te betalen omdat ik onder mijn vader zijn abbonement zit en het goedkoper is als hij het gewoon betaalt. Daarentegen woon ik op kamers en betaal ik wel mijn huur + al mijn eten zelf, ik krijg verder niks van mijn ouders.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 20:42

Woow wat een snelle reacties allemaal haha.

Bij mij is het dan ook de bedoeling dat ik verder alles zelf betaal. Dus telefoon, ziektekostenverzekering, kleding etc. Het scheelt wel dat ik dan straks de alimentatie zelf ga ontvangen. Qua paard heb ik zelf sws al deel meebetaald. Dus sws het aankopen, zadel, hoofdstel, rijkleding, laarzen etc. Ik heb een tijd ook de hoefsmid mee betaald, maar doordat ik ziek werd had ik geen baantje meer. Het scheelt dat Amber net zoveel van mijn ouders is en we haar aan huis hebben dus verder zal ik daar niet echt iets aan kwijt zijn. Behalve als ik straks ga starten etc. Dat moet ik wel zelf betalen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:45

ik moest vanaf mijn 18e geen kostgeld betalen, maar wel wat extra klusjes in huis doen. Ik moest (en moet nog steeds) 1x per week koken, 1x per week de badkamer schoonmaken en de trappen + de gang stofzuigen, en af en toe doe ik boodschappen. Telefoon, auto, verzekeringen en extra dingen betaal ik allemaal zelf. Ik studeer fulltime, maar heb steds maar 4 dagen school per week gehad ivm vrijstelling voor 2 vakken. Daardoor kon ik er toch 18-20u per week bij werken.
Ik krijg af en toe wel wat geld voor nieuwe werkschoenen of kleding die ik nodig heb. Mijn paard betaal ik alles zelf voor, hij is van mij en dus mijn verantwoordelijkheid.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:45

Ik ben ook zo'n een die alles betaald en ben er trots op :+
Leer je toch het meest van, hoe je om moet gaan met werk, maar ook dat wat je maandelijkse lasten zijn,
wat handig is voor als je straks op jezelf gaat wonen, want als je ouders altijd alles voor je betalen en dan op 1x niks meer krijgt en alles zelf moet gaat betalen, kan best een klap zijn. Maar hier even een overzicht wat ik kwijt ben p/m

Zorgverzekering €72,00 p/m (wel hoge eigen risico, maar ben nog jong en heb een buffer op spaarrekening, met het geld wat ik op mijn zorgverzekering bespaar, zet ik apart op mijn spaarrekening en daar maak ik mijn eigen, eigenrisico van.)

Mobiel €30,00 p/m (dit bepaal je natuurlijk helemaal zelf, maar wil je een beetje een hippe mobiel met internet en bel, ben je al snel dit kwijt)

€133,00 les geld p/m (of je betaal je studiegeld in 1x, iets van 1000-1400 euro)

Inkomsten zijn,
studiefinanciering, stagevergoeding en oppasbijbaantje.

Je moet dus, leren verstandig met je geld om te gaan.
Ik ga nu veel minder vaak shoppen etc.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:47

Ik heb nooit kostgeld moeten betalen. Als je fulltime werkt en thuis woont dan snap ik het wel, maar als je studeert vind ik het not fair als je ook nog eens moet betalen aan je ouders..

Ik betaal mijn telefoonrekening, collegegeld, alles voor de paarden, benzine (als ik de auto gebruik)..
Mijn rijbewijs heb ik zelf voor gespaard toen ik een tussenjaar had en dus veel kon werken.
Wat mijn moeder betaald zijn mijn ziektekostenverzekering (maar ze krijgt ook de zorgtoeslag) en uiteraard kost&inwoning :)

Kirsha

Re: Wat betalen als 18 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:54

Ik betaalde mijn ziektekostenverzekering zelf, net als telefoon, rijbewijs, auto en alles. Kleedgeld kreeg ik toen niet. Ik heb een jaar fulltime gewerkt en heb nooit kostgeld hoeven betalen omdat mijn ouders het belangrijker vonden dat ik spaarde. Ik heb trouwens sowieso altijd alles zelf betaald, kreeg af en toe wel geld voor kleding maar niet met regelmaat. Ik heb vanaf mijn 13e gewerkt om alles te bekostigen. Maar het belangrijkste wat ik kreeg was: kost en inwoning :)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:56

Ik word bijna 18. Ik krijg geen zakgeld/kleedgeld. Maar krijg gewoon hetgene wanneer ik het echt nodig heb.

Mijn zorgverzekering betaald mijn vader, maar mijn zorgtoeslag maak ik dan wel iedere maand over naar hem. Puur omdat ik het financieel niet elke maand kan opbrengen.

Opleiding wordt door mijn ouders betaald. Maar hierin kan/zal ik evt. bij meebetalen. Telefoonrekening wordt door mijn ouders betaald, dit tot volgend jaar maart. Dan loopt die af en neem ik hem zelf over. Mijn hobby betaal ik ook zelf. Scooterverzekering betalen mijn ouders, benzine ik zelf.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:00

Mijn ouders hebben toen ik 18 werd nog steeds mijn zorgkosten etc betaald. Kreeg geen zakgeld meer want kreeg stufi, maar ze schoven nog regelmatig wat mijn kant op. Wij hebben nooit kost geld hoeven betalen, maar ik deed wel meer in het huishouden qua koken en schoonmaken :) telefoon was voor eigen rekening.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:01

Zet alle inkomsten en uitgaven op een rijtje met je ouders, dan hebben jullie allebei een idee wat realistisch is. Denk ook aan boeken en andere studiekosten, en collegegeld natuurlijk. Denk bij inkomsten ook aan zorgtoeslag.

Hou je over, dan kun je best wat bijdragen thuis. Maar heb je dat niet (met een normaal baantje en bescheiden alimentatie heb je denk ik niet veel over), dan lijkt kostgeld me niet voor de hand liggen: het is niet verstandig om extra te gaan werken ten koste van de tijd die je aan je studie kunt besteden, of om een lening aan te gaan om kostgeld aan je ouders te betalen tenzij het niet anders kan. Ook Duo gaat ervan uit dat je ouders bijdragen aan je studie (daarom krijg je een aanvullende beurs als je ouders dat echt niet kunnen.) Dat impliceert wel dat kostgeld niet helemaal het uitgangspunt is.

Ik denk dat als je het allemaal op een rijtje zet, het voor beide partijen makkelijker te zien is wat wel en niet kan.

Spytgnieskje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:09

Ik vind het zo'n raar fenomeen 'kostgeld'. Je ouders kiezen er toch voor om kinderen te nemen? Dan moeten ze toch ook voor je zorgen totdat je uit huis bent? Natuurlijk kun je alle 'luxe' dingen zelf wel betalen zoals kleding of een mobiele telefoon. Maar de gewone standaard dingen..

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:11

Kostgeld hoef ik niet te betalen. Ik help daarom wel mee in het huishouden, maar dat hoeft eigenlijk niet van mijn ouders.
Zorgverzekering is het belangrijkste wat ik moet betalen, maar ik krijg elke maand bijna 90 euro zorgtoeslag en hoef daardoor maar 20 euro bij te betalen. Heb wel een aanvullende verzekering voor tandartskosten.
Verder heb ik een telefoonabonnement van €35 per maand, maar ga er meestal €2 tot €5 overheen doordat ik te veel internet :D Ik neem hierna niet weer een abbonement, aangezien ik toch weinig bel.
Moet nu lesgeld betalen, dat zijn dus voor mij de vaste kosten. Kleding en paardenspullen moet ik zelf betalen. Onderhoud en lessen enzo voor mijn paard en pony wordt door mijn familie betaald. Dat scheelt ook veel.
Alleen grotere dingen zoals een paard of nieuwe computer betaald mijn familie dan.
Rijbewijs vind ik niet noodzakelijk, kan nu gewoon gratis met het ov, waarom zou ik dan een dure auto nemen? Ik ben wel van plan om voor mijn 25e in ieder geval het te halen, en daarvoor te werken ipv altijd maar alles krijgen.

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-13 21:11

We zijn indd van plan om binnenkort alles even goed op een rijtje te zetten.

Qua school kan er van mijn moeders kant niets komen, die kunnen dat niet bekostigen dus ook daar moeten we een keer aan zitten hoe het allemaal precies zit. Het klopt toch dat je naast de studiefinanciering nog iets aanvullend kan krijgen voor collegegeld etc? En wanneer je het binnen 10 jaar haalt dat het ipv een lening een gift word? Correct me if i'm wrong. Daar willen we namelijk naar gaan kijken. Ik ga er inderdaad naast werken sws op zaterdag, maar omdat ik gewoon 4 dagen naar school moet en een dag stage word het dus wel lastig ernaast.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:13

Spytgnieskje schreef:
Ik vind het zo'n raar fenomeen 'kostgeld'. Je ouders kiezen er toch voor om kinderen te nemen? Dan moeten ze toch ook voor je zorgen totdat je uit huis bent? Natuurlijk kun je alle 'luxe' dingen zelf wel betalen zoals kleding of een mobiele telefoon. Maar de gewone standaard dingen..

Vind ik ook hoor. En mijn ouders gelukkig ook. Ze gingen er wel vanuit dat we meer in huis gingen doen in de jaren nadat we 18 zijn geworden en dat vind ik ook niet meer dan normaal. We moesten beiden 1x per week koken (en vaak kocht ik dan ook gewoon zelf de boodschappen of dingen die misten, al vond mn moeder dat niet nodig) en ik was van de badkamer wc en de vloer boven en mn broertje had andere taken.
Sterker nog, ik ben inmiddels 26 woon al een hele poosc niet meer thuis en zit nog steeds bij mn pa in de zorgverzekering. Is goedkoop. Hij krijgt gewoon elke maand mijn toeslag :j en dan verdient hij er nog een euro op ook :') en als we gaan winkelen kom ik vrijwel altijd met iets thuis wat ik van ze gekregen heb :))
Ik ben een heel gelukkig meisje met hele lieve ouders :j
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 21-05-13 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 21:14

Ja indien je ouders weinig verdien kan je aanvullende beurs bij krijgen.

Ik kan met mijn basisbeurs + aanvullende beurs mijn collegegeld betalen en ik leen een beetje bij om extra dingen te kunnen betalen :)