VERBOD op het voeren van meeuwen in Haarlem

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

VERBOD op het voeren van meeuwen in Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:02

Verschillende partijen in Haarlem dienen donderdag een amendement bij de gemeenteraad in om het voeren van meeuwen strafbaar te maken. Dat meldt RTV Noord–Holland.
CDA, PvdA, de Actiepartij, Sociaal Lokaal, SP en de fractie Reeskamp steunen de strafbaarstelling van het voeren van meeuwen.

In Haarlem is de overlast van meeuwen groot. Er zouden onveilige situaties ontstaan door onder meer de uitwerpselen van de vogels. Ook zorgen ze voor geluidsoverlast en gezondheidsproblemen.

Het zal niet zo zijn dat de politie actief het verbod gaat naleven. Wel moet de politie een middel hebben om in te grijpen, vindt het CDA.

De straf zou kunnen oplopen tot 335 euro boete of twee maanden celstraf.

Bron: http://www.refdag.nl/nieuws/binnenland/ ... m_1_738468

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:03

Dit hoorde ik serieus net op het nieuws!

De boete zal ongeveer 130,- euro zijn was te horen. In dit nieuwsbericht staat zelfs nog veel meer... heel apart dit!?

Ik ben dus serieus iemand die mijn oude brood graag aan de eenden hier voert. En ja natuurlijk komen daar op den duur ook meeuwen op af en meestal stop ik dan want die beesten zijn echt verschrikkelijk. Als er 1 komt dan volgen er meteen 50 andere en dat maakt het gewoon zo extreem! Maar straks riskeer ik dus gewoon een boete als ik gewoon de eendjes wil voeren. (die hier overigens al weinig zijn aangezien de jongen elk jaar worden opgegeten door de meeuwen) -O-

rooswita

Re: VERBOD op het voeren van meeuwen in Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:09

niet aanvallend bedoeld maar er zit natuurlijk ook een gezondheidsreden achter. Oud brood is ontzettend ongezond en gevaarlijk voor eenden, omdat het opzet in de eendenmaag. Dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. Dit hoorde ik vorig jaar van iemand van de dierenbescherming over het voeren van eenden in de winter

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 08:16

Oké bij mij is oud brood zo'n 3 dagen oud hoor :P kun je als mens ook nog prima eten. Ik geef dieren geen beschimmeld brood ;)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:52

Mooi! :) Als ze die duiven dan ook gelijk meenemen?!
Dan rotten die vliegende ratten eindelijk een keer op uit de steden!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 08:59

2 maanden celstraf omdat je meeuwen eten geeft...??! Belachelijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:00

Sok schreef:

Ah nee, duiven zijn zo leuk! Met die grappige geluidjes en die domme koppies. :D

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:02

Vjestagirl schreef:
Sok schreef:

Ah nee, duiven zijn zo leuk! Met die grappige geluidjes en die domme koppies. :D

Tot ze je hele huis, fiets, was en lichaam onderschijten..
Of dood langs de weg liggen te rotten.. Of als ze ineens een schijnbeweging vlak voor je fietsband doen en in je gezicht vliegen.. -O-

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:03

Ja die celstraf vind ik ook overdreven hoor, je hebt niks gestolen of iemand verwond ofzo nee je hebt alleen brood gegeven aan de verkeerde...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:03

Sok schreef:
Vjestagirl schreef:

Tot ze je hele huis, fiets, was en lichaam onderschijten..
Of dood langs de weg liggen te rotten.. Of als ze ineens een schijnbeweging vlak voor je fietsband doen en in je gezicht vliegen.. -O-

Ja ok, daar heb je een punt. Hoewel de gemeente ze op zou kunnen ruimen als ze dood langs de weg liggen te rotten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:25

Veel gemeenten nemen allerlei maatregelen om de overlast van bepaalde vogels te beperken. Er worden aantrekkelijke plaatsen aangelegd buiten de stad, er worden nep-eieren ingezet om de voortplanting te beperken, etc, etc. Dat wordt ook allemaal betaald van belastinggeld.

Dus als mensen dat beleid frustreren door de vogels te voeren, dan vind ik het logisch dat de gemeente een middel wil hebben om die mensen een halt toe te roepen. En dan gaat het niet om mensen die eens een keertje de eendjes gaan voeren, maar om mensen die zo structureel voeren dat ze een hele kolonie onderhouden.

*zoekt dat ene filmpje van die vrouw die haar hele AOW besteedt aan kippenvlees voor de reigers in de stad*

EDIT: Gevonden. Het was een fragment uit deze documantaire: http://www.idfa.nl/nl/tags/project.aspx ... 5b60847490
Helaas niet online te bekijken. Je ziet in de trailer wel een kort fragmentje van de vrouw.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:35

En terecht. De meeuwen worden steeds brutaler en het worden er steeds meer. Hier geven ze ook veel overlast.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 09:44

Hier voeren een aantal mensen de meeuwen ook structureel, maar wat een ontzettende puinhoop wordt het dan.

Alles is ondergescheten, alle vuilniszakken opengereten... De gemeente deelt hier anti-meeuwen vuilniszakken uit, maar daar prikken ze soms doorheen. Zelf doen wij twee zaken om een vuilniszak heen, maar zelfs door die drie lagen prikken ze heen. Met als gevolg dat al het afval in de nacht voordat het opgehaald wordt, regelmatig overal door de straten (in deze buurt) ligt.

Nee, leuke beesten, maar ik snap een voerverbod heel goed vanuit omwonenden.
Al vind ik een celstraf van 2 maanden wel erg ver gaan. Een boete lijkt me meer dan genoeg.

Bij de Rijdende Rechter was een keer een zaak die hier wel wat op leek. Toen voerde een meneer of mevrouw uit een woonwijk structureel de reigers (?) bij, met alle overlast van dien. Ik weet alleen niet meer hoe dat is afgelopen.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 12:00

Oke dat is dan een ander verhaal als je echt mensen hebt die bewust de meeuwen voeren, maar het grootste gedeelte is denk ik toch vooral 'zwerf' afval/voedsel wat niet wordt opgeruimd door mensen, of ze gooien wat frietjes op de grond of zelfs naar ze toe..

Ik voer graag de vogels hier bij, maar dan richt ik mij echt op de 'eenden' en soms de kleine musjes. Maar zodra er een kudde meeuwen op af komt stop ik eigenlijk meteen want ik vind het er ook belachelijk veel. Hier een foto die ik laatst maakte toen ik over een brug heen liep. je zal maar bang zijn voor meeuwen had ik er toen bij gepost.

Afbeelding

Maar de maatregel om mensen nu te beboeten voor het voeren van meeuwen vind ik écht te ver gaan.

ROCHELLEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 12:02

Hier bouwen ze continu nesten op de schoorstenen. Worden vaak weggehaald, maar die etters maken ze steeds opnieuw

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 20:38

Haha grappig, die brug is vlak bij mn huis. Draken zijn t, die meeuwen. Bij mij in de straat gaat iedere afvalzak eraan, alles ligt over straat, waait alle kanten uit. Ook niet echt bevorderlijk voor de muizenplaag die feest vieren in het pand waar ik woon...

Een boete gaat te ver natuurlijk. Al vind ik wel dat iemand erop aangesproken mag worden wanneer je bewust die beesten (structureel) voert. Tegenover een vriendin van mij woont een vrouwtje die dagelijks brood, vlees en brokken uit haar raam kiepert. Dagelijkse vergadering van zwerfkatten, meeuwen en waarschijnlijk een hoop ongedierte daar. En stinken in de zomer...

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:26

Aartje schreef:
Oké bij mij is oud brood zo'n 3 dagen oud hoor :P kun je als mens ook nog prima eten. Ik geef dieren geen beschimmeld brood ;)

volgens mij maakt de conditie van het brood hier niet bij uit, blijft opzetten in de maag.

maar snap het wel hoor meeuwen zijn ook best brutaal als ze eten willen en dan zijn het toch grote vogels

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:31

Krijg je dan ook een boete als de meeuw zo brutaal is dat hij je eten jat? :+

Op scheveningen bij de pier zijn ze namelijk echt erg. Als je daar bij de vistent wegloopt moet je nog net niet je visje/bakje kibbeling etc. onder je jas verstoppen. Ze vallen je daar bekant aan voor je eten.

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 22:51

haha ja dat heb je ook nog als je ze niet voert dan pakken ze het zelf wel

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 08:57

over beschimmeld brood. Denk niet echt dat de gemeente zich daar druk over maakt.
Denk dat het vooral is omdat ze alles onder poepen en de gemeente dat mag schoonmaken.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:33

meeuwen zijn beschermd en als gemeente kan je dus weinig om de populatie in toom te houden.

feit is dat de meeuwen steeds meer de steden in trekken omdat er daar veel te eten valt, probleem is dat jonge meeuwen leren dat ze in de stad kunnen eten en niet op de plek waar ze eigenlijk hun eten zouden moeten halen en het dus van kwaad tot erger wordt. In de stad hoeven ze weinig moeite te doen om aan eten te komen en er zijn geen natuurlijke vijanden waardoor er geen natuurlijk evenwicht ontstaat maar het een ware plaag wordt.

als mensen de meeuwen ook nog eens gaan voeren werken ze het probleem alleen nog maar meer in de hand. Daar wil de gemeente wat aan doen. Als er nl geen eten meer is trekken ze weer verder en is de overlast ook over.
Het heeft idd weinig zin om ze aan de ene kant te verjagen en aan de andere kant staat een lief meisje ze brood te voeren.

Mensen lief vragen of ze asjeblieft niet meer willen voeren helpt kennelijk niet, een boete wel want dan heeft het consequenties. Er zal echt niemand de gevangenis ingaan voor het voeren van meeuwen, maar aan elke boete is een gevangenisstraf gekoppeld.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 14:05

Hier was laatst eens een reportage op tv over de meeuwen aan de kust. Die dieren waren dankzij alle toeristen die het niet konden laten hun eten te voeren of restjes te laten rondslingeren hondsbrutaal geworden. Er waren er die gewoon je eten kwamen stelen als je het nog in je handen had. Dus ik snap heel goed dat ze streng gaan optreden, want voor de mensen die met de meeuwen moeten samenleven is het echt alles behalve prettig om zulke bedelaars en dieven rond hun huis te hebben hangen.