Discussie 'het is maar een dier'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nowylover

Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:21

Naar aanleiding van een aantal opmerkingen vind ik het wel een goed idee om hier een discussie over te houden, want er zijn nogal verschillende meningen over de mening het 'het is maar een dier'

In het topic waar dit aan te pas kwam werd er de opmerking gemaakt 'dat het maar een dier is'

Wat vinden jullie hier van?

Houd het wel een beetje netjes als het kan :)

Voor de mensen die willen weten welk topic: [VN] Roden: Tuigpaard overlijdt in de ring - video

Anoniem

Re: Discussie 'het is maar een dier'

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:22

Tjah als ik moet kiezen tussen mens en dier. Dan kies ik voor mens en is een dier in mijn ogen maar een dier.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:24

Ja ik vind dat dat kan, en ik denk ook dathet niet zo zwaar opgevat moet worden.
Tuurlijk is het niet leuk dat er een dier is dood gegaan. Maar een dier of een mens vind ik wel een verschil.
Betekent niet dat het me koud of onverschillig laat, maar ja het is "maar" een dier.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:26

Ik had het topic gelezen.
Het klopt het is maar een dier. Ik vind het knap dat je zo kan denken (ik zag je laatste uitleg in het topic)
Ik ben echt een jankerd als een paard van een stal genoot dood zou gaan zou ik ook janken haha.

Mens vind ik ook belangrijker maar heb zelf meer met dieren. Het is voor iedereen weer anders.
Sommige mensen zijn nog emotioneler en anderen nog veel harder.

Ik ben er ook 1 van als je paard ziek is en er is kans op beter worden zou ik er wel voor gaan.
Sommige zouden het paard gelijk laten inslapen geen zin in revalidatie en kans 60% komt goed.
Meningsverschillen zal je altijd hebben.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:29

Dieren zijn voor mij ook erg belangrijk.
Natuurlijk als ik moest kiezen of mijn dochter of mijn dier kies ik voor mijn dochter.
Maar ik kan het me me heel erg aantrekken als er dierenleed is en beschouw een dier niet als minderwaardig, ze hebben vaak geen keus dus zijn we verplicht goed voor ze te zijn.
Je snapt wel dat ik die video niet wil zien.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:34

Als ik om elk dier van iemand anders emotioneel ga worden als het dood gaat, kan ik net zo goed een andere opleiding gaan doen. En het is ook zo wat mij altijd is bij gebracht zoals ik al zei in mijn laatste uitleg in het topic: het is buiten de deur.

Als een dier een kans heeft op revalideren ga ik er ook echt wel voor. Maar als ik weet dat het niets word of als je er helemaal niets aan kan doen ja dan laat is het afmaken. Dan is het voor mij maar een dier. Zeker als het van iemand anders is. Bij de dieren van mijzelf kan ik ook echt wel emotioneel worden, maar dan nog zijn het voor mij dieren.

En dierenleed is ook echt iets wat ik ook zeker niet vind kunnen, maar zoals het paard in de video was er niets aan te doen. Dan is het voor mij afvoeren en door gaat. Ik ga niet staan huilen of zo omdat ik het voor de eigenaren en mensen die dichtbij het paard staan erg vind.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:38

Bij mij ligt het heel erg aan de band die ik heb met een persoon of een dier en hoe oud die is. Ik kan niet zeggen dat een mens belangrijker is dan een dier. Een mens is immers ook een soort van dier alleen ben je er zelf een. Kijk ik zou het ook veel erger vinden als mijn moeder overlijd dan als mijn hond dan doet. Maar iemand van 85 of een paard van een jaar of zes. Zou ik het erger vinden voor het paard waarschijnlijk. Ik vind een dier zeker niet "maar een dier".

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:40

Dat hangt bij mij net van de situatie af, ik kan het me wel aantrekken. :j
Maar het is ook niet zo dat ik bij elk beest wat dood gaat emotioneel wordt. :+
Het heeft trouwens ook met leeftijd te maken, toen ik jong was was ik veel harder en wordt nu steeds meer meer een softie.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:44

Ik ben het wel met de anderen eens, tuurlijk als je moest kiezen tussen paard of mens (tenzij deze de 80 gepasseerd is) kies ik per direct voor het mens. Toch denk ik er ook niet over als 'Het is maar een dier.' bovendien zijn wij groot deels verantwoordelijk voor hoe het leven van het dier loopt. En verder is mijn liefde voor dieren waar ik mee om ga te groot om zo te denken. Ik vind het toch heel erg verdrietig als een dier komt te overlijden.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:46

Als ik moest kiezen tussen mens of dier, zou ik wél voor dier gaan. Dieren roddelen niet over je, het maakt hen niet uit hoe jij er uit ziet. Bij dieren voel ik me veel meer op mijn gemak.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:47

Maar ook als het een dier van iemand anders. Moet je daar ook emotioneel om worden? En ik vind het zeker voor de personen die dicht bij het paard stonden verschrikkelijk, maar voor mij is dat dier 'een paard' ik voel er verder niets bij. Ik word er ook echt niet emotioneel van. Ik vind het persoonlijk ook een beetje te vergaan omdat dan gelijk respectloos te noemen.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:49

Als een dier van mij overlijdt ben ik ontzettend verdrietig. Als iemand het in z'n hoofd zou halen om op dat moment met de uitspraak "het is maar een dier" aan te komen kan deze rekenen op een bak bonje. Het komt op mij hetzelfde over als "stel je niet zo aan"...
Het was "maar" een dier, maar het was wel míjn dier. Eentje waar ik een emotionele band mee had, waar ik oprecht van hield en die ík vreselijk zal missen. Zo'n uitspraak is denigrerend en respectloos.

Het verlies van een dier staat voor mij overigens niet in verhouding tot het verlies van een dierbaar persoon. Natuurlijk kom je er wel weer overheen, maar iedereen heeft recht op zijn /haar verdriet en een beetje troost.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:51

nowylover schreef:
Maar ook als het een dier van iemand anders. Moet je daar ook emotioneel om worden? En ik vind het zeker voor de personen die dicht bij het paard stonden verschrikkelijk, maar voor mij is dat dier 'een paard' ik voel er verder niets bij. Ik word er ook echt niet emotioneel van. Ik vind het persoonlijk ook een beetje te vergaan omdat dan gelijk respectloos te noemen.

Het heeft met empathie te maken, dat heeft de één meer dan de ander.
Dat kan ook weer te maken hebben met hoeveel je zelf hebt meegemaakt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:51

Emotioneel worden en tranen met tuiten huilen is natuurlijk het andere uiterste van botweg "het is maar een dier" zeggen.
Wanneer een dier sterft, zal ik nooit zeggen "het is maar een dier", ook al heb ik er zelf niets mee te maken. Ik ga dan ook niet in een hoekje liggen snikken uiteraard niet nee.
"Het is maar een dier" vind ik een respectloze uitspraak. Deert het verlies van een dier je helemaal niet, zwijg dan gewoon.
Ook al is het een fazant, een goudvis of een andere diersoort waar je weinig mee hebt, zulke uitspraken hou je voor je. Niet iedereen hecht dezelfde waarde aan verschillende diersoorten en dat moet je respecteren.

jahoorisgoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 16:56

Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe goed je het dier kent en hoe dicht bij jou het gebeurt. Als het een dier is dat je totaal niet kent of je via via hoort dat het diertje is overleden, lijkt me dat je eerder zoiets hebt van 'het was maar een dier,' dan dat het je eigen dier is of als zo'n ongeluk vlak voor je neus gebeurt.

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:57

Het heeft zeker te maken met hoeveel je zelf hebt meegemaakt. Ik heb er al genoeg moeten afmaken of dood zien gaan recht voor mijn neus, maar dan is het in het begin iets emotioneel maar dan is het even later ook zo van het was niet anders ik heb mijn best gedaan.

En iedereen hecht een andere waarde er aan, maar dan nog vind ik niet kan zeggen als je er anders over denkt dat de ander respectloos reageert.

tabaflab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:01

Het is niet zo maaaar een dier, ik heb een topic van katten die te water worden gegooid, en de niemand maar dan ook niemand geen politie dierenbescherming doet er iets aan. Ach joh het zijn maar katten die doodgaan lijken ze wel te denken. Ik vind dat mensen helpen natuurlijk dieren maar dat betekent niet altijd dat ze minderwaardig zijn

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:01

marindexo schreef:
Het ligt er denk ik ook een beetje aan hoe goed je het dier kent en hoe dicht bij jou het gebeurt. Als het een dier is dat je totaal niet kent of je via via hoort dat het diertje is overleden, lijkt me dat je eerder zoiets hebt van 'het was maar een dier,' dan dat het je eigen dier is of als zo'n ongeluk vlak voor je neus gebeurt.

En ík denk dat dus nooit over een dier dat ik niet ken, ik denk eerder "goh, arm beest en wat vervelend voor de eigenaren..."

Als jouw paard (of hond of whatever) overlijdt en je verteld dit in een topic op Bokt. Zou je het dan vervelend vinden als ik daarop reageer met "Joh, het is maar een dier hoor." Of zou je daar niet eens over nadenken?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:20

ik heb ook in dat topic gerageerd.. stond echt perplex toen ik las van 'ach het is maar een dier'..
Inderdaad voor ons als buitenstaanders is het inderdaad maar een dier maar in mijn ogen zijn onbekende mensen ook maar gewoon een 'mens'..

Overigens betekendt mijn hond (paard is helaas overleden) echt alles voor me ! Alleen mijn naaste familie (gezin/vriend) zit op 'dezelfde' lijn.

Ik snap niet dat mensen er zo laconiek over kunnen doen, maarja ik heb dat weer met mensen ,dus ieder zijn eigen mening dat wel.
Maar ik zal nooit in een topic zetten iemand die een kennis is verloren, ach het is maar een mens...

nowylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 17:24

Als het van je zelf is vind ik het altijd anders dan van iemand anders. Ik ga niet zeggen dat ik vind dat je kunt zeggen in elk topic van 'agjoh het is maar een dier' In dit geval was het een paard dat overleed aan iets waar niemand iets kon doen en de omroeper deed er zelf ook wat koeltjes over zo. Zo gouw het paard van het terrein af was gingen ze gewoon weer verder. Waarom zouden ze het hele concours aflassen om 1 paard. Ja in dat geval is het een dier.

Ik vind trouwens ook niet dat je mensen en dieren kunt vergelijken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:26

Ik hecht onwijs veel waarde aan dieren en dan met name mijn hondje en (verzorg)pony. Als ik tussen sommige mensen (dan niet te spreken over familie en goede vrienden) zou moeten kiezen zou ik in sommige gevallen echt voor haar gaan.

DolleBokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:44

Het is voor mij eigenlijk ook niet "MAAR een dier" maar het is "een dier". Ik heb ook wel een rotdag als m'n cavia dood gaat en daar heb ik ook echt verdriet om, maar er zijn nou eenmaal geen paarden en (bijna) geen huisdieren die net zo oud worden als mensen. Dus je weet ergens wel dat je ooit afscheid van ze moet nemen, net als van je oma en waarscheinlijk ook ooit van je ouders. Als die dierbaren een respectabele leeftijd hebben bereikt kan je het vaak wel beter accepteren dan wanneer ze vrij jong of onverwachts overlijden.
Dat is ook zo met een paard, is het al oud of een tijd ziek dan zie je het vaak al aankomen, of je neemt zelf het besluit om hem af te maken als er geen kans op revalidatie is, en dan is het verwerken vaak makkelijker dan als hij "zomaar" ineens instort.
En hoe erg ik het vind ligt eraan, als een topcrimineel word neergeschoten denk ik, tja dat krijg je ervan, boontje komt om z'n loontje. Dat vind ik minder erg dan als het paard van een vriendin zou overlijden, maar als een van m'n ouders komt te overlijden vind ik dat heel veel erger dat het paard van een vriendin.
Dierenleed en mishandeling is een hele andere discussie vind ik, mensen die dat moedwillig doen moeten gestraft worden en mogen nooit meer dieren houden, mensen die het uit onwetendheid doen mogen van mij 1x een 2e kans (behalve natuurlijk bij extreme gevallen).

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:55

Ik ga hier ook even mijn standpunt uitleggen :) Let wel, ik ben een totaal niet sociaal persoon, misschien verheldert dat de zaak wat.

Persoonlijk vind ik zo'n verhaal over een koetspaard in het kanaal, een paard met een aneurisma, noem het maar op, erger dan als er een mens overlijdt. Dat geldt natuurlijk niet voor familie en vrienden, zo'n koele kikker ben ik nou ook weer niet. Maar als ik hoor dat er een mens is overleden (een kennis o.i.d.), dan denk ik daar even over na, maar de wereld vergaat niet. Terwijl als mijn hond dood zou gaan, ik de ogen uit mijn kop zou janken en de wereld zou instorten. Een dier is voor mij net zo gelijkwaardig als een mens, en in sommige gevallen zou ik mijn dieren zelfs boven een bepaald persoon zetten. Niet omdat ik een hekel heb aan mensen ofzo, maar simpelweg omdat een dier voor mij niet zomaar een dier is. Ik heb met een dier meestal een betere band dan met de mensen om me heen.

En natuurlijk realiseer ik me dat bijna alle huisdieren een korter leven hebben dan de mens, en natuurlijk ben ik me ervan bewust dat ik ook ooit afscheid zal moeten nemen van hond/paard/wat voor huisdier dan ook. Maar dat maakt het voor mij niet minder erg.

Nogmaals, dit slaat dus niet op mensen die heel dicht bij me staan, zoals familie en vrienden. Het is misschien ook niet helemaal duidelijk uitgelegd maar ik weet even geen betere manier :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 17:58

Bij bijvoorbeeld een hamster die dood gaat probeer ik dat altijd wel erg goed in mijn kop te houden. Als mijn eigen hond dood gaat zal ik ook best even janken hoor, maar een rouwperiode heb ik niet nodig. Het blijft maar een dier..
Je weet dat een dier je niet overleeft als het goed is, dus vind ik ook niet dat je daar in vast moet blijven hangen.
Een mens is wat mij betreft in dat geval toch echt wat meer waard.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 18:01

Als een dier of een mens sterft, is het altijd een rot moment dat zal altijd zo blijven.
Nu zal je met het ene een betere band hebben dan met het andere.
Als de moeder van de buurman van de vriend van je neef overlijd huil en treur je niet want waarschijnlijk kende je de persoon niet.
Maar als je lieve trouwe paard komt te overlijden huil of treur je wel.
Volgens mij hangt het er van af hoeverre je een band hebt met iets of iemand.
En in sommige gevallen kun je dan zeggen ach, het was maar een dier.
Misschien niet door jouw geliefd, maar wel door een ander!