In twee dagen is de blauwdruk voor het eerste 3D-wapen 100.000 keer gedownload. Dat meldt het zakenblad Forbes. Het vuurwapen is volledig gemaakt met technologie van een 3D-printer. De blauwdrukken werden het meest van internet gehaald in Spanje en in de Verenigde Staten.
Met de 'Liberator' werd afgelopen zaterdag succesvol gevuurd in de Amerikaanse staat Texas. De controversiële groep Defense Distributed heeft het wapen ontwikkeld. Die had niet verwacht dat het zo'n vaart zou lopen met de downloads, zegt een van de leden.
Het vuurwapen is gemaakt met een printer die voor 8000 dollar op eBay was gekocht. Een 3D-printer bouwt een ontwerp laagje voor laagje op. Het wapen is bijna helemaal van plastic. Alleen de slagpin is van metaal. Vrijheid
De blauwdrukken worden gedownload via een server van internetondernemer Kim Dotcom. Op zijn downloadsite staan de bestanden die nodig zijn voor de Liberator. De website versleutelt gebruikersgegevens en staat erom bekend zich te verzetten tegen toezicht vanuit de overheid.
Het zelf printen van vuurwapens draait om vrijheid, zegt Cody Wilson (25) van Defense Distributed. De groep streefde er niet naar om een wapen te maken dat door een metaaldetector komt, zegt Wilson.
Waar gaat het toch heen. Gelukkig heeft niet iedereen een 3d printer zo kun je wel heel makkelijk aan een wapen komen is toch gewoon ziek?
en hoeveel zou dat plastic kosten wat in zo'n printer gaat? kan niet veel zijn toch! oftewel: goedkoop, veel wapens kunnen produceren, die niet geregistreerd staan en met een beetje aanpassen door een metaaldetector heen kunnen?
Ik vind het ook een naar idee. Waar ik meteen mee zit zijn beveiligingsproblemen die overal opdoemen als zulke plastic wapens gangbaarder worden. Een metaaldetector voldoet dan immers niet meer en om de boel veilig te houden zullen ze veel verder moeten gaan, dit gaat denk ik ten koste van je waardigheid. Vooral in vliegtuigen.. Daarnaast ben ik van mening dat wapens niet zomaar (uitzonderingen daargelaten) verboden zijn in Nederland en ik ben daar ook erg blij mee. Ik snap wel dat je als Amerikaan dit als een soort vrijheid kunt zien, maar ik heb absoluut niet de instelling dat iedereen een wapen bij zich zou mogen dragen om zich te verdedigen, dat vind ik een slecht plan.. Ondanks dat ik dat vrijheid gedoe snap irriteert het me wel echt, welke vrijheid komt er nou met wapens, komt over het algemeen meer narigheid van volgens mij (correct me if im wrong).
panny
Geplaatst: 12-05-13 16:28
Fijn dit, werd er na Tristan vd Vlist weer scherper gekeken naar bv de psychiatrische achtergrond v mensen die een wapenvergunning aanvragen, krijg je dit...
Thanks Amerika! Ik heb eerder het gevoel dat mijn vrijheid (bv om veilig te winkelen, naar school te gaan of bij een maraton te kijken) hierdoor ingeperkt wordt dan uitgebreid.
Ik vraag mij toch af of zo'n wapen echt werkt? En als je schade wilt aanrichten zul je kogels nodig hebben, en kogels krijg je nooit door een metaaldetector toch
Hij werkt inderdaad gewoon, maar je kunt er niet fatsoenlijk mee richten en dus weet je niet waar de kogel beland. Mocht je iemand ermee willen vermoorden dan moet je dat ding toch al tegen zijn hoofd houden en hopen dat de kogel er niet aan de achterkant uitkomt!
Pauline
Geplaatst: 13-05-13 20:28
LoveBodin schreef:
Hij heeft een metalen slagpin, maar verder is-ie van plastic. En volgens een vriend van me, werkt die gewoon.