Melkpoeder (baby voeding)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Melkpoeder (baby voeding)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 00:40

Pfff ik irriteer me er zo aan!
Ik werk in de supermarkt (Plus) en als ik ook maar 5 min achter de kassa zit komen de eerste potten Nutrilon en Friso al voorbij. Chinezen die geen woord Nederlands, of laten we aardig zijn Engels spreken, en enkel met 50 of 100 euro kunnen betalen.
Inmiddels weten veel van ons is er in China vorig jaar een 'melkpoeder schandaal' geweest de babyvoeding was er vergiftigt. Veel baby's werden ziek of stierven. Inmiddels kopen veel Chinezen hun melkpoeder in Nederland. Wij zijn het land van de melk dus dat van ons zou wel goed zijn. Er zijn veel stukjes over te vinden, en ik zie het steeds meer op het nieuws voorbij komen. Zo zijn er 'ronselaars' die studenten uit China die wat willen bij verdienen een euro per pak babyvoeding geven. De Chinezen gaan hier dus alle winkels af om de schappen leeg te kopen.. Ook zijn er inmiddels veel winkels waarbij de melkpoeder niet meer in de schappen staat maar achter in het magazijn. Iemand die het écht nodig heeft vraagt er naar. Een Chinees die het alleen maar door verkoopt naar het buitenland, die gaat vrolijk door naar de volgende winkel, zonder ook maar iets te vragen. Wij werken inmiddels met bordjes (die uiteraard voor geen meter werken). Op die bordjes staat dat wij maximaal 1 pot melkpoeder per klant mogen verkopen. Al staan ze met zijn 10en in de rij, met 10 potten, ze zullen apart af moeten rekenen. Op deze bordjes staat het in zowel Nederlands als Engels. Ik ken inmiddels het riedeltje uit mijn hoofd... Geen gedag (vaak oortjes in), 50 of 100 euro klaarleggen, naar het scherm kijken, ik hoef niet eens te vragen of ze ook maar iets van zegels willen, want ze verstaan me vaak toch niet, ik zeg dan tegenwoordig ook niks meer als ik doorheb dat ze met niet verstaan, of daar de moeite niet voor nemen.. Ze hebben er nooit wat centen bij, komen vaak met groepen te gelijk, om allemaal 1 pot nutrilon en 1 pot friso te halen (ze nemen dan dus ook in ene keer ons wisselgeld in beslag), en vervolgens staan ze je stom aan te kijken omdat ze de bon willen. En dan in het Chinees roepen dat ze een bonnetje willen.. (Heb dan ook een keer flink gelachen toen mijn collega antwoordde: Euhm, ik spreek geen Chinees..) Wij hebben met zijn allen dan ook vaak geklaagd bij de baas... Gewoon 1 pot per klant, en staan ze vervolgens weer aan de kassa, krijgen ze het niet mee, maar helaas zegt hij dat hij dit niet kan doen...

Ik vind het ZO oneerlijk, gemeen, of wat dan ook... Ik weet er het juiste woord nieteens voor... Ik SNAP dat die mensen in China ook goede kwaliteit melkpoeder willen. Ik SNAP dat ze hun eigen melkpoeder fabrieken niet vertrouwen. Ik SNAP dat Chinezen in Nederland graag hun familie in China van goede melkpoeder willen voorzien..
Maar waarom snappen zij dan niet dat wij maar een klein kikkerlandje zijn, waar ook veel moeders zijn die graag gebruik maken van onze EIGEN melkpoeder? Waarom snappen zij niet, dat supermarkten geen groothandels zijn? Waarom snappen zij niet dat drogisterijen als Kruidvat, en Etos geen groothandels zijn? Waarom snappen zij niet dat als ze er ZO veel behoefte aan hebben, dat ze haast alle winkels leeg kopen, dat als zij bij Nederland zouden aankloppen, en zouden onderhandelen over melkpoeder, dat ze dan niet meer al onze winkels leeg hoeven te trekken..?

Ik vind het erg, en triest, dat onze eigen vrouwen/moeders hier in Nederland, stad en land af moeten zoeken voor hun merk Babyvoeding... Mensen hier moeten 3 weken van te voren al opzoek gaan naar een nieuwe pot, omdat ze anders de kans hebben dat hun kindje niks meer heeft, omdat alles richting China gaat... Dit vind ik nog het ergste, waar ik mij zo aan iriteer... Er word 0,0% rekening gehouden met de mensen hier. Er word niet gedacht aan babytjes in het land waar de melkpoeder vandaan komt... Er zijn zo veel vrouwen die écht veel moeite moeten doen om hun soort babyvoeding te vinden, omdat gewoon simpelweg de schappen leeg zijn...

Mijn collega's en ik proberen dan ook de baas over te halen om de melkpoeder in het magazijn te houden. Dan kunnen wij aan de kassa (als er gezegd word dat het steeds op is) onze klanten vertellen dat ze er in de winkel rustig naar mogen vragen, en dat een van onze medewerkers dan een pot voor ze haalt. Dit lijkt mij namelijk een HELE goede oplossing voor het probleem dat zich nu opspeelt.. Want ja, inmiddels is het ook echt een probleem, waar wat aan gedaan moet worden... Of ben ik hierin de enige? Ik lees er kranten met pagina's vol mee, vandaag was het weer op TV...

In mijn bericht praat ik misschien onaardig over Chinezen, maar dit gaat uiteraard enkel om degene die de schappen leegkapen, zodat een ander niks meer heeft. Het is gewoon een probleem dat zich opspeelt waar een oplossing voor moet komen.. De beste oplossing zou waarschijnlijk zijn, dat er een deal word gemaakt met de overheid hier? Of met de fabrikanten van onze melkpoeder? Hoe dan ook, ik vind niet dat moeders hier in Nederland eronder mogen leiden. Of eigenlijk, moeders en baby's. Ik vind dat het niet kan, dat vrouwen hier in Nederland, zo veel last hebben van het probleem dat zich aan de andere kant van de wereld speelt.
Ik hoop niet dat jullie dit aanvallend oppikken, of alsof ik een of andere hater ben...!

xDaphnexx

Re: Melkpoeder (baby voeding)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:51

Ik vind het ook best raar eigelijk en de nederlanders hebben niks meer

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 00:55

De fabrieken moeten gewoon meer fabriceren en de supermarkten meer inkopen, im mijn ogen hebben de chinezen gelijk en heeft iedere baby recht op goede voeding! (Hebben die chinezen geen borsten?? := )

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:06

Had al wel wat gehoord over 1 pot babyvoeding per persoon en een tekort in China maar ik wist niet dat het zo heftig was!
Wat bizar zeg! Lijkt mij dat de fabrikanten beter direct aan China kunnen gaan leveren. Goed voor de fabrikant, goed voor de economie, goed voor de Nederlandse baby's en mama's = beter voor iedereen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 01:08

Ze vertrouwen meer op babyvoeding geloof ik.. Zitten minder risico's aan vast of zo iets..
Ik vind dat ze tot op zekere hoogte gelijk hebben.. Sluit een deal met de fabricanten hier, zodat ze leveringen in China kunnen krijgen. Voor de fabricanten hier heel wat meer centen, en in China babyvoeding..

@Moon, een kleine toevoeging: wat dacht je dat het goed was voor de chineze baby's?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:18

denice schreef:
De fabrieken moeten gewoon meer fabriceren en de supermarkten meer inkopen, im mijn ogen hebben de chinezen gelijk en heeft iedere baby recht op goede voeding! (Hebben die chinezen geen borsten?? := )

Een fabriek die op bepaalde hoeveelheden is ingesteld kan niet zomaar meer gaan produceren. En de koeienboeren in Nederland, die een melkquotum hebben afgesproken en hebben gekocht, kunnen niet zomaar het dubbele aan koeien nemen omdat er in China ineens vraag is naar melkpoeder. Een aantal jaar geleden was de knoflookoogst mislukt in China, toen was er ook een speculant die ineens alle knoflook ging opkopen. Dat hou je toch, dat is marktwerking, en mensen die gaan speculeren. Wat er hier wordt opgekocht, gaat met flinke winst doorverkocht worden hoor, wees daar maar niet bang voor.

Er wordt gewaarschuwd om vooral niet zelf te gaan mengen. Maar wat moet je dan als alles op is? Ik ben een voorstander van dat ook moeders in eigen land de benodigde melkpoeder kunnen kopen. Dus idd, hou de speculatie tegen, melkpoeder achter slot en grendel, en wie echt nodig heeft die moet het gaan vragen.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:21

LoveUggs schreef:
Ze vertrouwen meer op babyvoeding geloof ik.. Zitten minder risico's aan vast of zo iets..
Ik vind dat ze tot op zekere hoogte gelijk hebben.. Sluit een deal met de fabricanten hier, zodat ze leveringen in China kunnen krijgen. Voor de fabricanten hier heel wat meer centen, en in China babyvoeding..

@Moon, een kleine toevoeging: wat dacht je dat het goed was voor de chineze baby's?

Oja! best erg om de baby's uit china te vergeten. Uiteraard horen die er ook bij!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:25

Laat ze toch vol op doorkopen en smokkelen! Hier zorgen voor voldoende voorraad, zij zorgen voor omzet (en redelijk grote ook nog), hebben vliegticket nodig etc. Alleen maar goed voor Nederland, of zie ik het verkeerd?

Sorry, ik lees al dat Nederland dat niet 1, 2, 3 voor elkaar kan krijgen, maar het kan toch op zijn minst wat opgevoerd worden?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:37

xSlvna schreef:
Laat ze toch vol op doorkopen en smokkelen! Hier zorgen voor voldoende voorraad, zij zorgen voor omzet (en redelijk grote ook nog), hebben vliegticket nodig etc. Alleen maar goed voor Nederland, of zie ik het verkeerd?

Sorry, ik lees al dat Nederland dat niet 1, 2, 3 voor elkaar kan krijgen, maar het kan toch op zijn minst wat opgevoerd worden?

Dacht je nu niet dat de fabrieken daar niet over hebben nagedacht? Alles wat ze meer kunnen verkopen is mooi winst in de pocket, maar als je niet aan melk kunt komen omdat de quota vaststaan en er niet genoeg koeien in Nederland rondlopen om ineens de productie omhoog te schroeven, wat moet je dan? Je kunt overuren gaan draaien, de fabriek dag en nacht laten runnen (als ze dat al niet doen) maar er zit maar 24 uur in een dag en productie kan niet zomaar verhoogd worden, simpelweg omdat er moeilijk aan melk te komen is, en de droogvriesmachines (om melkpoeder te maken) misschien niet meer kunnen handlen?

Even een snelcursus: hoe wordt melkpoeder gemaakt?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Melkpoeder

En voor kindervoeding wordt er dan nog van alles aan toegevoegd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-13 01:40

Denk dat je je daar toch flink in kan vergissen Slvana...
Als ik hier bij mij om de hoek al zie hoeveel (haast enkel chinees sprekende) chinezen in kantoren werken... Zijn vaak jongere chinezen.. Die zitten hier gewoon voor studie of werk, en krijgen voor die bussen melkpoeder een extra centje. Daar zijn maar 'weinig' vliegticets voor nodig om ze in nederland te krijgen :=. En die bussen zullen wel met ladingen naar China verzonden worden, en het zou me niks verbazen als ze zelfs daar wat op gevonden hebben..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:45

Beide gelijk, jammer genoeg. Zou wel handig zijn als Nederland er goed op zou kunnen verdienen.
Hier zijn trouwens ook de schappen leeg uit voorzorg, alles staat achterdoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 01:52

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:43

wist helemaal niet, dat dit speelde! Tsja, als ik een chinees was, deed ik hetzelfde,haha. Maar t is natuurlijk wel apart, dat het zo moeilijk is, om er aan te komen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:46

Een meisje uit mijn klas is jonge moeder. Die kan nergens Nutrilon meer vinden. Dus als ik 's ochtends op m'n werk kom zaterdag neem ik een pot voor haar mee zodat ze in elk geval IETS heeft..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:51

Ik hoorde onlangs dat het vooral om de A merken gaat?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 09:52

Wij verkopen Nutrilon en Friso. Gaat allebei HEEL hard! 'S middags zijn ze uitverkocht..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:57

Ohhhh wist hier helemaal niets van.

Tsjah als ik Chinees zou zijn, zou ik ook mijn eigen belang (en dat van mijn eigen kind) boven het belang van de Nederlanders stellen

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:00

De Chinezen gaan nu hier in nl een fabriek bouwen om het vanuit hier naar daar te krijgen!! Friso kun je nu ook via de site bestellen 1x per vier weken kun je daar vier dozen bestellen! Buurvrouw doet dat ook en dan gelijk ook 1 op mijn adres!!
Ik had altijd kruidvat eigen merk dus had er nooit last van!!
Weet dat van winkels ook maar 1 pak in de winkel hebben staan en dat je dan bij personeel kunt vragen die hebben het dan achter staan!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 10:03

Bij ons staat het (helaas) gewoon in de schappen...
Ik hoop dat het als die fabriek er is wat afneemt..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 10:04

Stond laatst een heel artikel over in de krant. Was onderzoek gedaan bij diverse winkels en het probleem scheen allesinds mee te vallen. Moeders moeten hooguit naar een andere winkel als het in de ene winkel op is, maar dat er sprake is van 3 weken van tevoren gaan zoeken....neuh. Volgens dat artikel (en het was dus onderzocht en niet op ervaringen in één winkel gebaseerd zoals dit topic) viel het dus allemaal wel mee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-13 10:07

Nee hoor, dit is niet op 1 ervaring gebaseerd. Oa krantenartikelen, tv en radio. Ik woon zelf in Den Haag en dat meisje uit mijn klas in Amsterdam, en zij moet alle winkels af wil ze wat succes hebben..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 16:54

Afgelopen week nog in het nieuws....sommige supermarkten doen net zo hard aan de handel mee, verkopen melkpoeder voordat het in de schappen staat door aan handelaren. Dus ja, tekort. En nee, daar zijn niet alleen de chinezen debet aan die hier de winkels leegkopen. Het beland er nieteens!

En vandaag in het nieuws:

http://cookievrij.nos.nl/artikel/507899 ... otest.html

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:31

Laat ze de supermarkten die dit doen, maar een gigantische boete geven, wat een oplichters....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 15:43

Ik weet niets van baby's en misschien een heel domme vraag, maar waarom kunnen baby's niet gewone koemelk krijgen?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:06

Baby's mogen pas vanaf één jaar gewone koemelk hebben. Dit ivm hun spijsvertering. Daarvoor kunnen hun darmen het nog niet goed verteren.