Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 13:51

Bij de Nationale Dodenherdenking moeten alleen de slachtoffers in de Tweede Wereldoorlog, onder wie de 102 duizend joodse Nederlanders, worden herdacht.

Dat schrijft directeur Hans Vuijsje van Stichting Joods Maatschappelijk Werk woensdag in een opiniestuk in de Volkskrant.

De joodse gemeenschap is diep gekwetst door de verbreding van de Nationale Dodenherdenking, waarbij ook militairen worden herdacht die na de Tweede Wereldoorlog omkwamen.

Tot 1961 werden bij de dodenherdenking alleen de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog herdacht. Sindsdien worden ook de gevallenen bij de politionele acties in Nederlands-Indië en vredesoperaties in Libanon, Bosnië of Afghanistan herdacht.

Oorsprong
De overheid moet de herdenking volgens Vuijsje terugbrengen naar haar oorsprong, zoals die dus voor 1961 was. De herdenking krijgt volgens hem steeds meer een algemeen karakter. Volgens Vuijsje gaat dat gepaard met toenemend antisemitisme. Hij wijst erop dat in Nederland een groter deel van de joden is omgekomen dan in ieder ander Europees land.

Ondertussen zou de Shoah steeds meer verwateren tot een algemene standaard voor 'het slechte', waar onder meer de dierenlobby en de milieubeweging gebruik van zouden maken. Dat zou ertoe leiden dat steeds minder rekening wordt gehouden met de gevoelens van joden.

Vrijheid
Vuijsje wijst erop dat het thema van het Comité 4 en 5 mei dit jaar 'Vrijheid spreken wij af' is. "Wat wij ook zouden moeten afspreken is dat er geen groep in de Nederlandse samenleving zou moeten zijn die zich onveilig voelt." Een belangrijke daad in dat kader zou het terugbrengen van de Nationale Herdenking in haar oorspronkelijke staat zijn.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3411886/nat ... -gaan.html

Wat vindt bokt? Is de dodenherdenking op 4 mei uitsluitend voor WOII een goed idee, of is het juist een goed idee om het breder te maken?
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-05-13 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Re: Nationale Herdenking moet alleen over WOII gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:02

Ik vind dat een ieder moet gedenken wat hij wil. Maar ik denk aan de omgekomen joden, dat is gezien mijn familiegeschiedenis niet zo vreemd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:07

Ik vind de verbreding van de dodenherdenking juist alleen maar positief. Want het gaat juist helemaal niet alleen maar over de Joden. En na hoe ze zich vorig jaar hebben gedragen tegenover de burgers van Vorden, vraag ik me oprecht af waar ze het lef vandaan halen om zich op deze manier op te stellen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:08

Ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht welke doden er precies herdacht werden, in mijn beleving is iedere overledene uit welke oorlog dan ook er 1 te veel en vind ik het heel goed als we daar op 5 mei allemaal even bij stil staan!

(de bevrijding op 4 mei is natuurlijk weer een heel ander verhaal :P )

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:10

Kentaro schreef:
Ik heb er eigenlijk nooit bij nagedacht welke doden er precies herdacht werden, in mijn beleving is iedere overledene uit welke oorlog dan ook er 1 te veel en vind ik het heel goed als we daar op 5 mei allemaal even bij stil staan!

Andersom bedoel je?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:10

Ik denk dat iedereen zelf moet weten wat hij herdenkt en of hij/zij uberhaupt herdenkt.
Hoewel ik diep vanbinnen wel vind dat alleen de slachtoffers van WO II herdacht zouden moeten worden, maar zie het nut er niet van in om er ophef over te maken. Ik herdenk in elk geval wel díe mensen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:13

oomens schreef:
Kentaro schreef:

Andersom bedoel je?

:o :o :o :j

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:22

Ik vind dat Vuijsje wel een punt heeft. In de recente geschiedenis is het een unieke situatie dat mensen omwille van hun etniciteit op een dergelijke manier afgeslacht zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-13 14:23

Daphna schreef:
Ik vind dat Vuijsje wel een punt heeft. In de recente geschiedenis is het een unieke situatie dat mensen omwille van hun etniciteit op een dergelijke manier afgeslacht zijn.

Op deze schaal wel ja, maar overal ter wereld worden mensen vermoord omdat ze geloven in een bepaalde god, daar hebben de Joden geen patent op.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:25

Ik zie 4 mei niet enkel als herdenking van WOII, wel voor een groot gedeelte, maar er zijn zoveel meer oorlogen gevoerd, welke ook een herdenking verdienen. Bijvoorbeeld zaken die hebben plaats gevonden in Nederlands-Indië. Juist die groep mensen wordt in mijn ogen te veel vergeten. Ik heb van dichtbij gezien wat Nederlands-Indië met mijn familie heeft gedaan en daar is veel te weinig over bekend.

Wel is WOII en de joden vervolging iets wat meer mijn aandacht trekt als andere zaken. Ik heb altijd heel erg genoten van het Defilé in Wageningen op 5 mei en vond het toen er ook andere veteranen mee gingen lopen mooi om te zien hoeveel energie die ook uit deze zaken konden halen.

Ik begrijp ergens wel dat de joodse gemeenschap het moeilijk vindt, maar ook dat zal, door mij in ieder geval, niet vergeten worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:27

Vjestagirl schreef:
Daphna schreef:

Op deze schaal wel ja, maar overal ter wereld worden mensen vermoord omdat ze geloven in een bepaalde god, daar hebben de Joden geen patent op.

Daarnaast, in WOII Zijn ook roma, gehandicapten, verzetsstrijders, militairen etc etc etc etc etc omgekomen. Daarnaast zijn er nu nog dagelijks mensen aan het vechten voor hun vrijheid. Het herdenken van alles die door (oorlogs)geweld is omgekomen vind ik beter dan alleen 1 specifieke groep. Natuurlijk denk je ook aan de Joden, maar er is meer dan alleen deze groep.

(en daarnaast, laten we wel wezen, de oorlog Palastina/Israël....)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:28

Daphna schreef:

Nee hoor, totaal niet helaas.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de oorlogen in Joegoslavie, Rwanda, Afghanistan, etc etc etc?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:35

Wendy schreef:
Daphna schreef:

Nee hoor, totaal niet helaas.
Wat dacht je bijvoorbeeld van de oorlogen in Joegoslavie, Rwanda, Afghanistan, etc etc etc?

Toch kun je dat niet vergelijken met de systematische uitroeiing van de joden. Sorry.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:41

Lieveli... Iets kleinschaliger, maar ooit van Srebrenica gehoord?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:43

Ja natuurlijk. En de genocide van de Koerden ook. Maar wat je al zei, kleinschaliger.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:46

Moeten we niet net zo "blij" zijn, dat deze mensen sterven voor de vrijheid van een ander wat ze toen ook voor ons hebben gedaan?
Als toen de tijd die mensen zoiets hadden gehad van "ja daag" dan hadden er nog wel veel meer minderheden waar Hitler het niet op had afgeslacht geweest. De soldaten die na de 2de wereldoorlog hebben gevochten en zijn gesneuveld vochten ook voor vrijheid.

Dus nee, ik vind het zelf zwaar egoïstisch dat de joodse gemeenschap dit wil.

Fenrir

Ik vind het een beetje onzin, dacht sowieso al nooit specifiek aan de Joden bij dodenherdenking eigenlijk. :) Prima om het een algemeen begrip te houden, het heet toch dodenherdenking, geen Jodenherdenking?

mayniac_val

Winged schreef:
Lieveli... Iets kleinschaliger, maar ooit van Srebrenica gehoord?

Of de genocide in Rwanda. Die heeft in 100 dagen tijd naar schatting ook een miljoen mensen het leven gekost. Geen 6 miljoen zoals in de Tweede Wereldoorlog misschien, maar de uitroeiing van joden heeft daarentegen 'wel' twee jaar geduurd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:47

lieveli schreef:
Toch kun je dat niet vergelijken met de systematische uitroeiing van de joden. Sorry.

Jawel hoor, dat gaat prima. Maar misschien moet je je eens inlezen. In bijvoorbeeld Rwanda hebben ze er alleen wat meer haast achter gezet, waardoor de aantallen minder waren (gelukkig) http://nl.wikipedia.org/wiki/Rwandese_genocide
En dan ga ik het maar niet hebben over wat er al jaren aan de gang is in Israel, nota bene door de Joden zelf -O-

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:49

Wendy schreef:
lieveli schreef:

Jawel hoor, dat gaat prima. Maar misschien moet je je eens inlezen. In bijvoorbeeld Rwanda hebben ze er alleen wat meer haast achter gezet, waardoor de aantallen minder waren (gelukkig) http://nl.wikipedia.org/wiki/Rwandese_genocide
En dan ga ik het maar niet hebben over wat er al jaren aan de gang is in Israel, nota bene door de Joden zelf -O-

Dus dat.
Mensen zijn nare wezens :\

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:49

Plus dat het toch niet zou moeten uitmaken wat er nou "erger" is, daar gaat het toch helemaal niet om?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:51

Kleinschaliger wil toch niet zeggen minder erg?

Ik snap het ook niet dat de Joden altijd zo gepikeerd zijn als het om iemand anders zijn dood gaat. Ze hebben inderdaad geen alleenrecht op verdriet en op herdenking.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:54

Daphna schreef:

Was dat maar zo, maar zoals sommigen hierboven al aanhalen, gebeurt het helaas nog op genoeg plaatsen dat mensen omwille van hun etniciteit of (gebrek aan) religie slachtoffer worden van (georganiseerd) geweld.

Sinds de Tweede Wereldoorlog hebben velen hun leven gegeven op diverse internationale vredesmissies, vaak juist om te voorkomen dat de 'unieke situatie' van Vuijsje zich nog eens zou herhalen! In mijn ogen kun je geen recht doen aan de slachtoffers van toen als je niet stilstaat bij het feit dat er ook sindsdien vele offers zijn gebracht door mensen die er alles aan deden om herhaling van wat in de Tweede Wereldoorlog gebeurde, te voorkomen.

Júist door bij zo'n herdenking één groep slachtoffers te 'verheffen' boven anderen die alles hebben verloren, doe je álle slachtoffers onrecht. Ieder slachtoffer is er één teveel en iemand zou niet méér gemist moeten worden omdat hij Jood/Roma/homo/dokwerker/blauwhelm/etc. was, maar omdat hij iemands dierbare was.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:55

Persoonlijk denk ik vooral aan 'de slachtoffers van het Nazi-regime', ofwel de vele Nederlandse (en buitenlandse) joden, maar ook de 'gewone' Nederlandse mens alsmede de wat minder bekende 'groepen' die door het Nazi regime vervolgd zijn als de Roma/Sinti/Zigeuners, homo/bi-sexuelen, jehova getuigen, gehandicapten, vrijmetselaars, communisten.

Dat is mijn persoonlijke mening, verder zou er wat mij betreft een herdenking kunnen/mogen komen waarbij er stilgestaan wordt bij slachtoffers van oorlog in het algemeen.

Waarom dit gescheiden houden? Omdat de 2e wereldoorlog de 'laatste' oorlog is geweest waarbij Nederlands (grondgebied) is bezet geweest en dit een enorme impact heeft gehad (hoewel we dit ook wel weer herdenken met bevrijdingsdag natuurlijk).

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:56

Ze doen net alsof het een recente gebeurtenis is, met het 'diep gekwetst' zijn... maar vervolgens blijkt dit al sinds 1962 te gebeuren? :')

Begrijp me niet verkeerd, ik vind de afslachting van de Joden (en andere slachtoffers) tijdens WO2 vreselijk. Maar er gebeuren meer vreselijke dingen op de wereld en ik vind dat het juist goed is dat we daar óók bij stil staan. Ik vind Joodse organisaties vaak een actieve slachtofferrol aannemen, wat begrijpelijk is gezien de geschiedenis maar ik vind het jammer dat het op deze manier lijkt of ze anderen hun verdriet 'misgunnen'. Het gaat om mensen die ergens het slachtoffer van zijn geworden.