'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:32

http://www.nu.nl/algemeen/3383960/ns-wi ... ellen.html

Citaat:
De Nederlandse Spoorwegen wil de mening van reizigers minder laten meetellen bij het beoordelen van hun prestaties, om zo de kans op een boete te verkleinen.

De NS vindt dat zijn reizigers te negatief zijn over hun prestaties en willen de zeven punten waar mensen op kunnen oordelen beperken tot één. Het gaat onder meer over de aanspreekbaarheid van personeel en hoe schoon en veilig treinen en stations zijn.

De NS kreeg twee weken geleden nog een boete van 2,75 miljoen euro van Staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld, omdat de reiziger vindt dat er te weinig treinen op tijd rijden en dat er te weinig zitplaatsen beschikbaar zijn tijdens de spits.

Een jaar eerder kreeg de NS ook al een berisping vanwege een te negatief reizigersoordeel. Mocht de dienstverlening in de ogen van de reiziger in 2013 weer niet vooruit gaan, dan zal nogmaals een boete volgen.

Afspraken

Mansveld zegt voorlopig niet aan de wens van de NS te willen meewerken. "Reizigers moeten centraal staan in het handelen van aanbieders van openbaar vervoer", vindt ze. De afspraken met de NS lopen tot 2015. Mansveld is in gesprek met de NS om voor de periode daarna tot een nieuwe overeenkomst te komen.

De NS had het plan al eerder aan de staatssecretaris voorgelegd, maar zag er toen vanaf. Dat kwam omdat reizigersorganisaties en het ministerie er geen voorstander van waren.

Prullenbak

Het plan van de NS kan ook volgens de VVD, PvdA, D66 en PVV de prullenbak in.

PvdA-Kamerlid Duco Hoogland vindt het ''totale waanzin'' dat een publiek bedrijf niet wil worden afgerekend op het oordeel van de klant. Hij vindt het juist goed dat er niet alleen wordt gelet op de feitelijke prestaties, maar ook op de mening van de reiziger. ''Dat houdt je scherp.''

Volgens Betty de Boer van de VVD neemt de NS de reiziger op deze manier niet serieus. ''Ze zijn hier chagrijnig over, maar ze kunnen hun energie beter steken in verbeteringen'', stelt ze. Bovendien zou je als bedrijf volgens haar precies moeten willen weten op welke onderdelen je het goed of slecht doet in de ogen van de klant. ''Dan kun je iets verbeteren'', aldus De Boer.

Stientje van Veldhoven, Kamerlid voor D66, wil dat het plan zo snel mogelijk weer van tafel verdwijnt. ''De NS staat tenslotte in dienst van de reiziger'', zegt ze.

Top-20

Volgens Van Veldhoven zou een top-20 van de grootste knelpunten op het spoor moeten worden opgesteld. Voor die knelpunten, zoals bijvoorbeeld de Schipholtunnel, moeten specifieke afspraken gaan gelden over op tijd rijden in de spits en voldoende zitplaatsen in de trein. Als het lukt om de knelpunten aan te pakken, stijgt de tevredenheid van de reiziger vanzelf, denkt de D66-politica.

Volgens Machiel de Graaf van de PVV haalt de NS met het voorstel de neus op voor de mening van de reiziger. ''De klantgerichtheid is ver te zoeken'', stelt hij.

Het lijkt me dat zo'n bedrijf juist open zou moeten staan voor de mening van de klant? Als er veel kritiek is zou je toch denken dat daar wat mee gedaan moet worden ipv er juist minder aandacht aan schenken? Dat is lekker makkelijk als je hét openbaar vervoersbedrijf bent (mensen moeten toch wel met de trein). Of klagen we gewoon echt teveel? Er is inderdaad zoveel kritiek op de NS. Is dat redelijk of niet?
Overigens reis ik dagelijks met de NS en ik ben eigenlijk heel tevreden, kan altijd zitten en heb haast nooit vertraging.

diddletje

Re: 'NS wil mening van reizigers minder zwaar meetellen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:44

ik denk dat er inderdaad ook wel heel veel geklaagd wordt. Maar hallo het is toch de klant die betaald, die mening moet dan toch meegenomen worden. Je kan moeilijk van mensen verwachten dat ze vaker het ov pakken al ze daar niet tevreden over zijn.
Ik vind het trouwens nogal wat dat ze zelf regels aan willen passen om de kans op een boete te verkleinen, zou ik soms ook best willen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:46

Het is toch gewoon een feit dat ze bijna nooit op tijd rijden. En ik heb hier elke ochtend dat ik in de trein moet staan. Heb zelfs al een paar gehad dat ik er niet meer in mocht van de conducteur. Want iedereen stond hutjemutje op elkaar.

Nou er moet dan maar iemand voor de trein springen. Sta je daar ruim een uur in de trein op elkaar geplakt. Ik zou denk ik gek worden. Want na buiten mag je dan ook niet.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:49

Die arrogante k.ut ns moet zelf minder zeiken en hun diensten gewoon verbeteren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:49

love_western schreef:
Het is toch gewoon een feit dat ze bijna nooit op tijd rijden.

Nou, volgens de feiten rijdt er volgens mij meer dan 90% gewoon op tijd.
Dit is dan wel een stuk van vorig jaar: http://www.nu.nl/binnenland/2759519/ns- ... -tijd.html

Idd als er een ongeluk gebeurd sta je lang stil, dat is zeker in een volle trein echt niet fijn. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:50

Fiffill schreef:
love_western schreef:

Nou, volgens de feiten rijdt er volgens mij meer dan 90% gewoon op tijd.
Dit is dan wel een stuk van vorig jaar: http://www.nu.nl/binnenland/2759519/ns- ... -tijd.html

Dan zal mijn route wel net bij die 10% horen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:52

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:52

Wat een onzin :') Als we voor het ov moeten betalen mogen we toch op z'n minst een goede service verwachten.. Wiens mening laat de NS dán meetellen als het niet die van de klant is :') Mijn trein van school naar huis heeft ook gewoon standaard vertraging, ze hebben de aankomsttijd nu ook maar op 2 minuten later gezet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:52

Fiffill schreef:
love_western schreef:

Idd als er een ongeluk gebeurd sta je lang stil, dat is zeker in een volle trein echt niet fijn. :n

Nee, maar de noodrem is dan ook niet fijn. Aangezien ik de vorige keer al bijna van mijn stoel kieperde. Dus ik was blij dat ik zat. En niet hutjemutje op elkaar stond.

En stel je voor dat er wel een trein tegen een andere trein botst. Dan is de schade al helemaal niet te overzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:54

Fiffill schreef:
http://www.ns.nl/reizigers/reisinformat ... nitor.html

94,4%

Misschien dat het inderdaad aan de route ligt? Of we klagen toch gewoon teveel?
Ik heb zoals ik al zei eigenlijk bijna nooit ergens last van. Tot het winter wordt. :+

Ik klaag niet te veel. Maar vind het gewoon storend. Aangezien ik na schooltijd wel eens belangrijke afspraken heb staan. Die niet verzet kunnen worden. En dan heeft de trein weer vertraging.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:54

Dan moeten ze hun zaakjes beter op orde krijgen, dan hoeven de reizigers niet meer zo te klagen, en hoeven die dus ook niet mee te tellen. 't Wordt steeds gekker met de NS :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-13 15:55

Heb hier wel eens dat de treinen te kort zijn en dan wordt de boel volgestouwd want er moeten toch even veel mensen in... ben toen een keer bijna flauwgevallen omdat ik geen lucht kreeg (ben niet zo lang en stond tussen allemaal hele lange mannen gepropt). Was gewoon haast geen zuurstof meer. :n Gelukkig waren we toen net bij het eindstation vlak voor ik echt flauwviel dus toen kon ik er op tijd uit heb wel het perron onder gekotst :+

Maar ik snap gewoon niet waarom je als bedrijf maar de klachten van je klanten minder mee zou laten wegen :?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:57

Fiffill schreef:
Of klagen we gewoon echt teveel? Er is inderdaad zoveel kritiek op de NS. Is dat redelijk of niet?
Ja we klagen inderdaad teveel. Bovendien zijn de mensen DIE daadwerkelijk klagen richting de NS ook vaak het meest ontevreden. Daarmee zijn zij oververtegenwoordigd.

Want geef toe: Wie heeft er wel eens officieel geklaagd richting de NS?
Ik niet. Maar ik ben al jaren tevreden over de NS en ook dat heb ik nooit officieel laten weten.

Waarom ik tevreden over de NS ben?
- omdat we áltijd informatie krijgen
- omdat we áltijd thuis komen diezelfde dag
- omdat er zelfs wordt omgeroepen dat de afstapjes glad zijn als het vriest buiten :+
- omdat medewerkers van de NS je altijd te woord staan als je informatie wil
- omdat je bijna overal heen kunt met de trein (zoveel spoor..) en diezelfde trein minstens elk uur rijdt!

Toen ik in andere landen afhankelijk was van het openbaar vervoer heb ik wel eens een hotel moeten boeken omdat ik niet thuis kwam. Of kwam mijn trein niet opdagen zonder enig informatie. Hier in NL hebben we het allemaal maar goed. We zijn verwend!
Hulde aan de NS! :j

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:57

Ze hadden de NS nooit, nooit moeten privatiseren. :n

Personeel is soms alles behalve vriendelijk. Ik had een OV kaart van Hermes, 60 euro opgezet. OV kaarte werkte niet. Ik maar 'n kaartje gekocht, naderhand naar loket in Den Bosch. Die idioot achter die balie had m'n kaart nog niet gezien of hij zei dat ik een nieuwe moest halen terwijl hij 'm had moeten activeren! -:(-

Nog zo iets. Treinen naar Eindhoven reden (voor de zoveelste keer) niet, alleen de sprinter. Ik vroeg aan zo'n vrouwke met zo'n NS petje op van rijd de volgende sprinter wel? Dit kreeg ik als antwoord: "Dat staat toch op 't bord of niet dan?!"

Er is ook 1 OV poortje in Den Bosch wat mijn OV kaart gewoon niet pakt, nooit niet. In Best hebben ze nu van die poortjes waar je door heen moet, moet eerst 5 vd 6 poortjes af voor dat ik in of uitgecheckt ben. >;)

Ik heb 't helemaal gehad met de NS. In de winter als de treinen niet rijden ons 'n beetje omkopen met gratis koffie en thee, maar problemen oplossen ho maar. :? Pak nog net niet liever de bus naar Den Bosch van Tilburg af elke dag.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 15:59

Naar mijn mening is dit een nogal eenzijdig bericht en is het iets te gemakkelijk om op basis hiervan een oordeel te vellen. Ik ben dan ook benieuwd naar de andere kant van het verhaal. En nee, ik heb geen aandelen en ben ook niet bepaald enthousiast over de NS.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:09

Ik snap het wel, met die boetes raken ze geld kwijt die ze kunnen investeren in de treinen etc.

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:11

Moeten ze dat ook wel doen :') Ze hebben nu weer een of andere NS Taxi bedacht.. Alles leuk en aardig maar zorg eerst maar dat de treinen gewoon rijden voordat je mensen over probeert te halen om zo'n NS Taxi te nemen naar een trein die toch niet rijdt

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:11

Fiffill schreef:

94,4%

Ik heb zoals ik al zei eigenlijk bijna nooit ergens last van. Tot het winter wordt. :+

NS telt volgens mij de vertragingen van 5 min en lager niet mee. Dat heb ik ooit gelezen..

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:13

NienkeV1994 schreef:
Moeten ze dat ook wel doen :') Ze hebben nu weer een of andere NS Taxi bedacht.. Alles leuk en aardig maar zorg eerst maar dat de treinen gewoon rijden voordat je mensen over probeert te halen om zo'n NS Taxi te nemen naar een trein die toch niet rijdt

Wat moet je met een NS taxi als de NS 9 vd 10 nog geeneens bussen inzet als de treinen niet rijden? Ik vaak dat ze dan bussen inzetten, heb er nog nooit 1 gezien. Weer zo'n idee wat bakken vol met geld kost maar waar je niks aan hebt :')

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:14

Fiffill schreef:

94,4%

Te laat wordt bij een overschrijding van een x aantal minuten gerekend, echter zijn het de kleine vertragingen die altijd de meeste problemen geven. Een paar minuutjes kan op sommige momenten aansluiting halen/missen zijn. Laatste is natuurlijk zwaar vervelend (zeker als de treinen per 30 minuten rijden).

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:19

Leverage schreef:
NienkeV1994 schreef:

Wat moet je met een NS taxi als de NS 9 vd 10 nog geeneens bussen inzet als de treinen niet rijden? Ik vaak dat ze dan bussen inzetten, heb er nog nooit 1 gezien. Weer zo'n idee wat bakken vol met geld kost maar waar je niks aan hebt :')

Ja dat vond ik dus ook, en de taxi's zijn nog duur ook. Hier zetten ze gelukkig nog wel eens bussen in, maar dan moet je ook maar hopen dat die op een tijdstip komen dat je nog op tijd op school komt.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:22

Voor wie iets meer informatie wil hier een link naar de brief van de staatssecretaris aan de Tweede Kamer.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:28

Omg, ik moest echt heel hard lachen toen ik dit stuk las :') Iets met struisvogelpolitiek.

Wij Nederlanders zijn natuurlijk wel klagers eerste klas, dus ik snap de NS ergens dan ook wel weer een heel miniscuul klein beetje. Helaas voor de NS zijn ze een publiek bedrijf en hebben ze gewoon naar hun klanten te luisteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:43

Krijgt KPN een boete als de wachttijden bij de klantenservice te lang zijn?

Krijgt TNT een boete als de post te laat of helemaal nooit aankomt?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 16:44

Ik vind sowieso dat heel TNT terug maar naar PTT.