nationale feestdag???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

nationale feestdag???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 23:08

Met enige verbazing las is net dat de gemeente besloten heeft dat het 10 mei blijkbaar ook een nationale feestdag is en daarom de balies gesloten zijn.

Welke dag vieren we dan? En waarom is dat alleen voor ambtenaren? of is het tegenwoordig na hemelvaart standaard ambtenarendag?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:37

Het komt wel vaker voor dat er tussen een feestdag en het weekend een (verplichte) vrije dag wordt ingelast. Dat worden brugdagen genoemd. Bij mijn weten komt dat vooral voort uit efficiëntie-overwegingen. Het zijn dagen waarop dienstverlenende instanties het vaak erg rustig zouden hebben. Doordat het geliefde dagen zijn om vrij te nemen zijn zulke dagen ook niet erg geschikt voor andere werkzaamheden (bijvoorbeeld overleg) omdat veel collega's vrij zijn. Dan dus iedereen maar verplicht vrij. Lang niet iedereen is daar blij mee hoor. Ik ben ook wel eens vrij in verband met een brugdag, maar ik krijg die dagen niet uitbetaald. Soms kunnen mensen er voor kiezen om die dag onbetaald verlof te nemen, maar het komt ook wel voor dat mensen verplicht betaald verlof moeten nemen.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 00:50

Heel veel bedrijven zijn de dag na Hemelvaart dicht hoor. Ik werk sinds 8 jaar bij de gemeente en wij zijn inderdaad gesloten. Hiervoor in het bedrijfsleven gewerkt en ook daar altijd vrij geweest. Mijn man plaatst branddeuren en dat bedrijf is ook dicht na Hemelvaart.
Idd gewoon een brugdag, omdat er veel mensen een lang weekend weg zijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: nationale feestdag???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 01:32

Ik kan me voorstellen dat in een produktieomgeving het niet handig is om voor een dag het hele proces weer aan te zwengelen. Maar zomaar een vrije dag omdat het zo handig uitkomt voor een lang weekend vind ik eigenlijk onzin. Waarom die willekeur? Want het is geen feestdag voor iedereen. Waarom is daar geen algemene regel voor. Want ik merk inderdaad dat mensen doordat de ambtenaren verplicht vrij zijn er automatisch vanuit gaan dat andere bedrijven in sectoren als de financiele dienstverlening of verzekeringen zich aan diezelfde richtlijnen conformeren. Voor alle duidelijkheid: dit is dus niet zo. Deze instellingen zijn gewoon geopend en er wordt gewoon gewerkt. Ook de winkels zijn gewoon open; die draaien zeker als het om de supermarkten gaat topomzetten omdat pasen in een groot vreetfestijn is veranderd ipv een paar extra eieren en een keertje extra naar de kerk.

Ik vind het een slap excuus "omdat er veel mensen een lang weekend weg zijn" doen wij ook maar lekker de deur dicht.

Straks wordt deze regel ook toegepast als koningsdag toevallig op donderdag valt... Ja, we doen de deur maar dicht op vrijdag want iedereen is aan een lang weekend begonnen of ligt nog met een kater in bed.

Ik vind het een arbeidsethos van lik-me-vesje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:36

Hier was laatst alles dicht ivm St. Patrick's Day. En ik zit in Canada. :')

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 01:46

Het is denk ik maar net hoe je er naar wilt kijken. Je zou ook kunnen zeggen dat het een manier is om zuinig met gemeenschapsgeld om te gaan. Wat moet jij bij de gemeente doen wat zo belangrijk is dat het niet tot maandag kan wachten? In elk geval vind ik het vreemd om over arbeidsethos te beginnen aangezien veel (in mijn omgeving de meeste) werknemers liever die dag zouden werken dan verplicht vrij zijn.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:48

goeroe schreef:
Het is denk ik maar net hoe je er naar wilt kijken. Je zou ook kunnen zeggen dat het een manier is om zuinig met gemeenschapsgeld om te gaan. Wat moet jij bij de gemeente doen wat zo belangrijk is dat het niet tot maandag kan wachten? In elk geval vind ik het vreemd om over arbeidsethos te beginnen aangezien veel (in mijn omgeving de meeste) werknemers liever die dag zouden werken dan verplicht vrij zijn.

TS kijkt er naar, zoals velen mensen met een baan die deze dag niet vrij hebben.
Zuinig met gemeenschapsgeld omgaan is natuurlijk je best doen op je werk, zodat er vaart in zit. Als je nu 3 maanden op een vergunning wacht, dan heb jij het antwoord gegeven waarom.
Indien je een nieuw paspoort aanvraagt duurt dit 5 werkdagen. Wat met al die verzonnen "feestdagen" kan je dus de pech hebben dat je 2 weken kan wachten. De gemeente doet verder heel belangrijke zaken. De vraag wat is er dan zo belangrijk , dat het niet kan wachten tot maandag, vind ik dan weer een hele vreemde redenatie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:52

Anthea schreef:
Hier was laatst alles dicht ivm St. Patrick's Day. En ik zit in Canada. :')

:') das toch iers?

Ik snap het wel, het is toch een soort productieloze dag. Als het meer kost om dan open te zijn dan om je bedrijf dicht te doen, zou ik er ook voor kiezen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 09:55

Persoonlijk moet ik gewoon werken en heb ik op mijn werk er last van. Mensen kunnen hun kind niet aangeven of andere wijzigingen in het GBA laten doen. Die gegevens moeten tijdig worden doorgegeven en door 5 dagen geen mutaties krijgen wij de week daarna juist heel veel extra gegevens te verwerken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 09:58

Staat er letterlijk dat 10 mei een nationale feestdag is?

Volgens mij wordt hier wat uit zijn verband gerukt, snap het probleem ook niet zo. Er is blijkbaar besloten dat 10 mei de gemeentebalies niet open zijn en dat wordt ook netjes gecommuniceerd. Wat is nu precies het punt ;)

oh.. frustratie over je eigen werk zo te zien :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:01

Anne_GTI schreef:
Persoonlijk moet ik gewoon werken en heb ik op mijn werk er last van. Mensen kunnen hun kind niet aangeven of andere wijzigingen in het GBA laten doen. Die gegevens moeten tijdig worden doorgegeven en door 5 dagen geen mutaties krijgen wij de week daarna juist heel veel extra gegevens te verwerken.

Aan de andere kant weet je dat nu al en kun je voor die week erna alvast extra uren inplannen om alles te verwerken. Dat is helaas de pech als je werkt in een sector waar zaken wel door blijven gaan onafhankelijk van welke dag het is (zoals bijv. de zorg).

Het gebouw is hier ook een aantal dagen per jaar dicht, eigenlijk altijd de vrijdag na Hemelvaart (dat is dus dit jaar 10 mei) en dit jaar bijvoorbeeld ook 29 april (de maandag voor Koninginnedag). Ik weet het van te voren, dus dan lukt het ook om er qua werk rekening mee te houden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 10:02

Ik heb het prima naar de zin op het werk maar ik irriteer me mateloos aan instanties die geen enkele rekening lijken te houden met wettelijke regelgeving en zomaar de deur dicht gooien. GBA is er een. IND en uitkeringsinstanties zijn de andere.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:03

Allemaal ambtenaren en die hebben op dat soort dagen veel vrij. Dikke kans dat ze er morgen ook niet zijn...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:06

nou, ik ben geen ambtenaar maar ben er morgen ook niet hoor. En daar heb ik geen keus in. Goede vrijdag is in onze CAO gewoon vrij.
Laatst bijgewerkt door Amaris op 28-03-13 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:16

Er is geen wet voor. Maar wordt in de CAO's geregeld.
Dus om nou te roepen dat instanties zich niet aan wettelijke regelgeving houden...
Bij ons is morgen geen vrije dag.
Maar wel aangepaste werktijden.
Winkels zouden idd gek zijn als ze die dag dicht zouden gaan. Ivm de inkomsten.
Maar om je hier nou zo druk over te maken. :=

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 10:58

Ersina schreef:
TS kijkt er naar, zoals velen mensen met een baan die deze dag niet vrij hebben.
Zuinig met gemeenschapsgeld omgaan is natuurlijk je best doen op je werk, zodat er vaart in zit. Als je nu 3 maanden op een vergunning wacht, dan heb jij het antwoord gegeven waarom.
Indien je een nieuw paspoort aanvraagt duurt dit 5 werkdagen. Wat met al die verzonnen "feestdagen" kan je dus de pech hebben dat je 2 weken kan wachten. De gemeente doet verder heel belangrijke zaken. De vraag wat is er dan zo belangrijk , dat het niet kan wachten tot maandag, vind ik dan weer een hele vreemde redenatie.

Als bijvoorbeeld een aanvraag voor een vergunning niet binnen de daarvoor geldende termijn wordt afgehandeld dan is dat een terechte klacht, maar dat heeft naar mijn mening niets te maken met de sluiting tijdens een brugdag. Door die brugdag moeten namelijk ook de mensen die die dag vrij zijn, net als TS, de dagen daarna meer werk verzetten. De totale werklast wordt verdeeld over minder dagen en dat kost minder geld, niet alleen in verband met loon, maar ook doordat de verwarming die dag niet aan hoeft en de WC's niet hoeven te worden schoongemaakt. Natuurlijk doet de gemeente heel belangrijke dingen, maar over het algemeen zijn dat geen dingen die niet één dagje langer kunnen wachten.

Wat mij tegenstaat is dat ik om mij heen zie dat veel mensen vinden dat bijvoorbeeld een gemeentehuis het liefst 24 uur per dag open moet zijn, maar men staat niet te springen om hogere leges of meer belasting te betalen. Mensen schijnen niet te (willen) begrijpen dat die dienstverlening uiteindelijk niet gratis is, maar dat iedereen daaraan meebetaalt. Veel mensen komen zelden op het gemeentehuis en wachten zelf tot het laatste moment met zaken regelen, maar klagen vervolgens wel over openingstijden en de hoogte van de belastingen.

Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die ervan balen dat ze die dagen niet vrij zijn, maar veel van die mensen hebben tenminste zelf de keuze om die dag vrij te vragen of niet. Als je als werknemer met een brugdag te maken krijgt ben je verplicht om op eigen kosten vrij te zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:10

De dag na hemelvaart is voor ambtenaren standaard een vrije dag.
Deze krijgen ze niet gratis, maar is een verplicht ingeplande adv-dag.

Mijn man is ook verplicht vrij (kost gewoon en vakantiedag).
Veel bedrijven/kantoren houden deze dag hun deuren gesloten.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 19:35

Anne_GTI schreef:
Ik kan me voorstellen dat in een produktieomgeving het niet handig is om voor een dag het hele proces weer aan te zwengelen. Maar zomaar een vrije dag omdat het zo handig uitkomt voor een lang weekend vind ik eigenlijk onzin. Waarom die willekeur? Want het is geen feestdag voor iedereen. Waarom is daar geen algemene regel voor. Want ik merk inderdaad dat mensen doordat de ambtenaren verplicht vrij zijn er automatisch vanuit gaan dat andere bedrijven in sectoren als de financiele dienstverlening of verzekeringen zich aan diezelfde richtlijnen conformeren. Voor alle duidelijkheid: dit is dus niet zo. Deze instellingen zijn gewoon geopend en er wordt gewoon gewerkt. Ook de winkels zijn gewoon open; die draaien zeker als het om de supermarkten gaat topomzetten omdat pasen in een groot vreetfestijn is veranderd ipv een paar extra eieren en een keertje extra naar de kerk.

Ik vind het een slap excuus "omdat er veel mensen een lang weekend weg zijn" doen wij ook maar lekker de deur dicht.

Straks wordt deze regel ook toegepast als koningsdag toevallig op donderdag valt... Ja, we doen de deur maar dicht op vrijdag want iedereen is aan een lang weekend begonnen of ligt nog met een kater in bed.

Ik vind het een arbeidsethos van lik-me-vesje.

Een slap excuus is het zeker niet. Het is gewoon zo dat er de dag na Hemelvaart weinig tot geen klanten komen, omdat heel veel mensen een lang weekend weg zijn. Moeten wij de deuren dan opendoen en uit ons neus gaan zitten eten?

Dan zal ik je nog een keer blij maken. Koninginnedag valt dit jaar op dinsdag. Guess what? Maandag ervoor zijn wij gesloten. Er zijn nu eenmaal ADV dagen die aan het begin van het jaar verdeeld worden en daar gebruiken ze dat soort losse dagen voor. Dat jij dat niet leuk vind, daar kunnen wij (ambtenaren) niks aan doen. Die dagen worden voor ons ingevuld en daar hebben wij niets over te zeggen. Ik had mijn ADV dagen ook liever op dagen gepland die mij goed uitkomen.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:15

Wij zijn ook ieder jaar de dag naar Hemelvaart gesloten. Zoals de meeste kantoren. Dit jaar ook voor het eerst op 29 april, en die datum snap ik niet zo goed.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:53

Dat is de dag voor Koninginnedag.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:23

Dat snap ik Murness. Maar het kantoor is nog nooit dicht gegaan omdat het de volgende dag Koninginnedag zou zijn. In die zin snap ik de datum niet.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:28

Ik vind het best logisch ... voor 1 dag de hele boel optrommelen terwijl meer dan de helft van het personeel toch vrij wil is niet handig.

Ik ben ook de dag na hemelvaart vrij ( kost gewoon een vrije dag ) en de dag voor koninginnedag is ons kantoor ook gesloten. ( kost ook een vrije dag ).

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 22:31

Het grappige is dat meer dan de helft van het personeel niet op een vrije dag zit te wachten. Nou ja, dan maar een lang weekend. (is eigenlijk ook niet erg)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 11:52

Vanessa24 schreef:
Dat snap ik Murness. Maar het kantoor is nog nooit dicht gegaan omdat het de volgende dag Koninginnedag zou zijn. In die zin snap ik de datum niet.

Waarschijnlijk was dat omdat er dan niet 1 dag tussen Koninginnedag en het weekend zat.
Als Koninginnedag op een donderdag zou vallen, zou de vrijdag ook verplicht vrij zijn bij veel bedrijven.

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 21:10

Dat kan. Ik ben er niet zo heel blij mee. Het kost mij een vrije dag en ik er niet zoveel op jaarbasis.