Schelden met het "K" woord.. Triest.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zou er een programma tegen kanker moeten komen? (vooral voor jongeren)

Ja, mee eens.
9 (34%)
Nee, niet mee eens.
13 (50%)
Twijfel.
4 (15%)

Totaal aantal stemmen: 26

LoveUggs

Schelden met het "K" woord.. Triest.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 00:01

Waarom schelden we ermee? Heeft iemand daar een fatsoenlijk antwoord op? En niet een antwoord als: "Iedereen zegt het" of "omdat het kan". Niemand kan daar een antwoord op geven. NIEMAND. Waarom worden mensen uitgescholden met een ziekte waar een ander voor moet vechten om te genezen? Waarom? Mensen vinden het blijkbaar leuk om een ander te kwetsen, met een ziekte die nog altijd in veel gevallen, iemand het leven kost.

We kennen de programma's vast allemaal wel. Het programma 'Gepest', en het programma 'Over de streep'. In het programma over de streep, worden er zinnen opgenoemd, en als dit bij jou zo is loop je naar de andere kant van de zaal. Als je dit niet mee gemaakt hebt maar je hebt er wel respect voor blijf je staan en maak je met je hand het Peace teken. Bijv. : Ga over de streep, als je je vader, moeder, broer of zus. Of wie dan ook in je gezin, verloren bent.
Dat soort vragen. Er komen dan heftige waarheden op tafel te liggen, waar eigenlijk ALLE leerlingen (aangezien dit programma op scholen komt) respect voor hebben. Zo ook met pesten. Mensen realiseren soms niet wat ze doen, en dit soort programma's openen ogen. Zo kan ik mij nog heel goed een reactie herinneren..
Vraag: "Heb jij wel eens iemand gepest?"
Antwoord: "Ja, opwachten, pesten, enz enz."
Vraag: "Wat was de reden daarvoor?"
Antwoord: "Deze mensen waren anders.."
Vraag: "Waarom peste je ze dan?"
Antwoord: "Ja dat weet ik eigenlijk niet."

*KOTS*!! -:(- Walgelijk, van die mensen die zomaar pesten, en zo ook: ZOMAAR met Kanker schelden. En waarom? Dat weten ze zelf ook niet. Mijn beste vriendin haar vader is een aantal jaar geleden overleden. Nog geen maand daarvoor was bij hem Kanker geconstateerd. Waarschijnlijk heeft hij door de stress van chemo enz, in zijn slaap een hartstilstand gehad. Mijn vriendin heeft dit ook op haar nieuwe school verteld, maar wat me dan zo dwars zit: het blijft maar doorgaan. Dat 'gekanker'. Verschrikkelijk. En al helemaal hoe ik zie dat het mijn vriendin echt kwetst..

Waarom zijn daar geen programma's over..? Waarom tonen ze niet wat zo'n simpel woordje (met enorme betekenis, ellende, en lijdensweg) met iemand doet? Waarom niet net zo'n aangrijpend programma als ODS?

Mijn buurman is aan Kanker overleden (hij was 15 toen hij het ontdekte en is 71 geworden!). Vroeger ging ik echt door het lint als iemand het woord als scheldwoord gebruikte..

Onlangs is een vriendje van mijn broertje overleden, op 13 jarige leeftijd. Ook aan het gevolg van Kanker..

Ik zou het zo graag, met zijn allen voor elkaar krijgen, dat daar eens aandacht aan besteed werd, ipv die onzin programma's zoals Cheat On Me. Waarom kunnen we daar niet met zijn allen wat aan doen? We kunnen de ziekte niet tegen het lijf gaan, maar kunnen we dan na bestaanden van mensen die eraan zijn overleden, of familie, en vrienden, en zelfs mensen met deze ziekte dan niet met zijn allen een hart onder de riem steken? Kunnen we er met zijn allen niet voor zorgen dat dit topic zo groot word en uitlekt? Bokt is zo groot! Waarom zou dat niet kunnen?

Kanker verziekt je taal. Y;(

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:10

Zo zijn mensen blijkbaar nou eenmaal.
Ik heb in september de Dam tot damloop gelopen voor KiKa trouwens, dus voorlopig vind ik het wel even genoeg.

Brainless

Re: Schelden met het "K" woord.. Triest.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:13

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 04:48

Het K woord? Doe niet zo laf, de ziekte heet kanker, wat je overigens zonder hoofdletter schrijft.

Waarom ermee gescholden wordt? Zoek eens in de vorige 1000 topics over exact hetzelfde onderwerp.
:)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:57

Er zijn al zoveel topics over dat onderwerp. Maak je toch niet zo druk.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:32

Hmm laf? Nee. Ik wil geen grove titel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:33

Hoezo is het grof om kanker gewoon zo te noemen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:34

Daar is toch niets grofs aan? Het is niets meer dan de dingen bij de naam noemen.
Volgens mij houd je het ook in stand door er zo krampachtig over te doen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:36

Ik snap niet zo goed waarom het per se erger is om met kanker te schelden dan met ieder ander willekeurig scheldwoord? Ja, het is een ongelofelijk rotziekte, maar hoezo is het 'onteerend' oid om ermee te schelden? Mensen schelden toch ook met paasei etc?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:36

Vind het woord niet willen noemen en het extra zwaar beladen willen maken even erg als een stel 13jarigen die ermee schelden.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:39

Het gaat mij erom hoeveel mensen ermee gekwetst worden. Daar denkt niemand bij na.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:40

Je kunt alleen maar gekwetst worden door dat soort dingen als je je laat kwetsen.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:41

Waarom zou je daar gekwetst door raken? Schelden is vaak een expressie van een rotgevoel, dat moet dus ook met iets rot, niet met 'boterbloempje' ofzo. Bovendien bekt het woord kanker lekker, vandaar waarschijnlijk dat mensen kanker roepen in plaats van aids oid.

Begrijp me niet verkeerd, zelf doe ik het niet, maar eraan storen kan ik me ook niet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:43

Nee hoor. Mijn vriendin haar vader is er aan overleden. Heeft er nog altijd veel verdriet van. Heeft haar verhaal gedeeld met haar klas, maar er is niemand die zich er wat van aan trekt. Dat is kwetsend. Of je het nou wil of niet. ;)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:45

Avonturier schreef:
Waarom zou je daar gekwetst door raken? Schelden is vaak een expressie van een rotgevoel, dat moet dus ook met iets rot, niet met 'boterbloempje' ofzo. Bovendien bekt het woord kanker lekker, vandaar waarschijnlijk dat mensen kanker roepen in plaats van aids oid.

Begrijp me niet verkeerd, zelf doe ik het niet, maar eraan storen kan ik me ook niet.

Inderdaad, het gaat er bij het schelden puur om dat het een negatief woord is wat heel 'krachtig' klinkt ( net als bijv. paasei, appelflap, poedersuiker.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:46

Waarom zet je het woord niet in je topictitel? Je beschrijft toch de ziekte kanker, en niet het scheldwoord kanker?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:46

Ten eerste vind ik het een tikje triest om te doen of kanker zo bijzonder is dat het grof is in een topictitel en verder met hoofdletter geschreven dient te worden.
Ten tweede schelden we met zoveel ziektes en daar klaagt niemand over.
Ten derde is kankeren al heel lang een werkwoord en werd het woord vroeger dus al gebruikt in een andere context dan als ziekte.
Ten vierde zijn er zoveel zaken die mensen kwetsen waar we ook niet allemaal rekening mee houden en ik vind het bovendien vrij stom om je daardoor gekwetst te voelen. Ja, het is vreselijk ellendig als een geliefde eraan overlijdt maar dat verandert toch niet als het buurjochie op de hoek 't heeft over die kankerleraar? Misschien heeft diezelfde buurjongen óók iemand verloren aan kanker maar kan hij daar prima onderscheid in maken.

Mag het dan trouwens wel? Als je zelf iemand eraan verloren bent? Of als de zieke het zelf ook als scheldwoord blijft gebruiken? Of moet je gewoon in alles wat je zegt altijd bedenken dat je misschien iemand kan kwetsen? Dat je ook niet meer mag zeggen dat het een tyfusleraar is omdat heel misschien de oma van de jongen die net voorbij loopt aan tyfus is doodgegaan?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:47

Idd.

Vraag me af of jij nooit scheldt TS?
En welke woorden jij daar dan voor gebruikt?

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:47

Maar dat is dus mijn punt. Natuurlijk is het ongelofelijk verdrietig voor je vriendin dat haar vader overleden is. Maar hoe kan schelden met het woord kanker dan kwetsend zijn? Je beledigt niemand, je wenst niemand iets toe, je geeft gewoon expressie aan je gevoelens. Natuurlijk, het roept herinneringen op, maar kwetsend? Mwah. Ik zou het hoogstens kwetsend vinden dat ze het gemeld heeft in de klas, maar niemand zich er wat van aan trekt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:50

LoveUggs schreef:
Nee hoor. Mijn vriendin haar vader is er aan overleden. Heeft er nog altijd veel verdriet van. Heeft haar verhaal gedeeld met haar klas, maar er is niemand die zich er wat van aan trekt. Dat is kwetsend. Of je het nou wil of niet. ;)

Nee hoor, dat is het alleen als ze zich er wat van aan trekt en het schelden betrekt op haar situatie.
Mijn vader is ook overleden aan kanker toen ik 15 was (en daarvoor mijn oom, daarvoor mijn opa, mijn oma heeft het trouwens ook 2 keer gehad) en ik heb me door dat scheldwoord dus nooit aangesproken gevoeld. Ook niet toen ik ontzettend verdrietig en onzeker was.
Ik blijf erbij: het is alleen kwetsend als je je erdoor laat kwetsen.
En zoals ik volgens mij in een eerder topic ook al eens heb gezegd: meestal maakt de omgeving zich drukker om dit soort dingen, dan degenen die het echt aangaat.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:50

Als iemand met kanker scheld denk ik niet meteen aan de ziekte, net als bij woorden als tyfus en gvd. Dan denk ik toch ook niet meteen aan de heer die je verdoemd.... Ik zal het niet aanmoedigen, maar ik zie het wel los van de ziekte.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:51

Needje schreef:
Idd.

Vraag me af of jij nooit scheldt TS?
En welke woorden jij daar dan voor gebruikt?

Mijn vagina voelt zich gekwetst als mensen schelden met 'poedersuiker' en voelt zich lelijk en ongewenst en vraagt zich af wat mensen tegen vaginas hebben terwijl ze juist zoveel voor de mensen hebben betekent.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:52

Kahawa schreef:
Mijn vagina voelt zich gekwetst als mensen schelden met 'poedersuiker' en voelt zich lelijk en ongewenst en vraagt zich af wat mensen tegen vaginas hebben terwijl ze juist zoveel voor de mensen hebben betekent.

:')

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:52

In mijn omgeving (bij wie niet helaas) zijn ook mensen overleden aan kanker. Als iemand dit woord graag gebruikt als vloek o.i.d., ga je gang. Ik betrek dit niet op mezelf of de mensen om me heen.

Denk verder aan tyfus, pleuris, paasei, cholera, "krijg de pestpokke", etc... Allemaal ziektegerelateerd.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 20-03-13 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 10:53

Ik snap niet hoe iedereen er zo makkelijk over kan doen =S das ook zeker niet de reden waarom ik een topic heb geopent. Het is namelijk WEL kwetsend. Maar zelfs op Bokt begrijpen mensen dat niet.