CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Urbiezira

CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:22

Ik kon geen topic vinden hierover, maar kan het absoluut niet laten zitten.

Het gaat over het volgende filmpje:

Waarschuwing! Het gaat over verkrachting en sommige mensen kunnen dit heftig vinden!

In het kort:
Het gaat over een rechtzaak in Ohio in Amerika, over twee verkrachters van 16 en 17 jaar.
Een meisje van 16 was gedrogeerd en op meerdere feestjes door meerdere mensen verkracht op een nacht, en dit is het nieuws wat CNN hierover brengt bij de rechtzaak. Ze hebben het over:
-Hoe moeilijk en emotioneel het was toen de rechter de uitspraak van 1 en 2 jaar deed voor de jongens, en hoe erg ze toen gehuild hebben, en dat dat zwaar was om te zien. (diegene die 2 jaar krijgt had foto's genomen en die verspreid)
-Hoe hun toekomst die zo veelbelovend was nu voor eeuwig weg is omdat ze altijd als verkrachters gezien zullen worden
-Wat voor een impact gevangenistijd (in een jeugdgevangenis) gaat hebben op die kinderen van nog maar 16 en 17

Ik heb het filmpje niet eens af kunnen kijken. Ik werd er zo misselijk van! Hoe die verkrachters in een slachtofferrol worden gezet en hoe het meisje dat het echte slachtoffer is amper aandacht krijgt! Dat ze het durven te hebben over hoe erg het is voor die jongens! Walgelijk! Als je niet wil dat je leven naar de knoppen gaat blijf dan met je tengels van iemand af! En wat dachten ze wel niet dat die verkrachting voor invloed gaat hebben op dat meisje? En nu dan ook nog eens dat er zo over de boosdoeners gesproken wordt! Heb er geen goed woord voor.

Er is een petitie gaande die vraagt dat de CNN zijn excuses aanbied aan het meisje voor hun toch wel heel rare reactie op dit nieuws, dus die steunen en delen zou echt geweldig zijn. Walgelijk dat dit soort dingen gebeuren.

https://www.change.org/petitions/cnn-ap ... e_petition

Poehoe, werd er echt kwaad van.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:27

Ik vind die 2 jaar niet eens veel?!
Foto's maken en verspreiden :o Dat doe je toch niet?!
Met hun 'such promising futures'.. Die hebben toch zelf geruïnneerd? Sorry hoor, maar als je iemand verkracht kun je wel wat terugverwachten.
Leuk voor ze dat ze 'star students' en 'star football players' waren. Jammer voor ze dat hun leven voorbij is.
Maar ja, dat hebben ze volgens mij toch echt zelf gedaan hoor!
"I had no intention to do something like this". Uh, je deed 't toch echt zelf? Volgens mij gaat dat niet zo maar hoor.
En inderdaad, over het slachtoffer hoor je niks. Arm meisje, verkracht, foto('s?) op internet, en dan zijn de daders de grote slachtoffers. -O-

Urbiezira

Re: CNN spreekt over verkrachters alsof zij de slachtoffers zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:32

Inderdaad LoveBodin, verkrachting is verkrachting. No matter the reason. Al was je op 10 verschillende soorten drugs tegelijk, of al liep de verkrachte persoon naakt over straat, je blijft met je tengels van iemand af.

Ik vind die 2 jaar ook weinig, maar omdat het juveniles zijn kunnen ze maar tot maximaal hun 18e vastzitten, en daarna zouden ze opnieuw veroordeeld moeten worden. En tja, da's teveel moeite!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:38

Een beetje off-topic, maar ik vind het opvallend dat de veroordeelden met naam en toenaam genoemd worden en zo herkenbaar in beeld komen.
Ben erg blij dat dat in Nederland niet gebruikelijk is.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 21:48

Rationeel gezien kan ik mij daarin vinden Szan, maar emotioneel gezien niet. Mn emotie en gevoel zegt toch dat ze maar lekker op de blaren moeten zitten.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 03:30

Wb. het bij naam noemen van veroordeelden en slachtoffer:

"In an earlier piece on Fox’s news website, the organization did manage to censor out the names of the two rapists, Trent Mays and Ma’lik Richmond. Their names, however, have been published by news outlets because the boys’ lawyers have openly identified them in court. The victim’s has not, until this point."
(bron: http://thinkprogress.org/health/2013/03 ... ubenville/)

Ik werk momenteel aan een essay over de Steubenville zaak met als onderwerp de sociale constructie van criminaliteit, de reacties van de Amerikaanse media (niet alleen CNN) spelen hier een grote rol in. Ik lees hier stilletjes mee om meningen te peilen :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 08:48

Interessant Killyenn. Wat Fox News had gezegd was mij ook al opgevallen inderdaad. Maar bleh, kan er nog steeds met m'n kop niet bij.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 08:54

Szan schreef:
Een beetje off-topic, maar ik vind het opvallend dat de veroordeelden met naam en toenaam genoemd worden en zo herkenbaar in beeld komen.
Ben erg blij dat dat in Nederland niet gebruikelijk is.

Maar vind je wel dat "het slachtoffer" volledig met en toenaam genoemd mag worden?
Waarom moet een dader beschermd worden? Hij (of zij) heeft toch een misdaad gepleegd!

Verder ben je meestal als slachtoffer van een verkrachting 3 keer de sjaak: tijdens de misdaad, tijdens het onderzoek van de misdaad
en als je voor de rechter je verhaal moet doen, waarbij ze er alles aan zullen doen om je verhaal in twijfel te trekken.

Ik vind dat ze de zaken moeten omdraaien: meer rechten voor "slachtoffers" en veel minder voor daders, en dan vooral ook tijdens hun gevangenisstraf..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:21

Schandalig!!! Een rechter die zegt dat je voorzichtig moet zijn met wat je op het internet zet, met andere woorden: jongens, als jullie dit niet hadden gedaan was het nooit ontdekt wat jullie gedaan hebben. En CNN die verkrachters bijna tot helden maakt. Meer dan walgelijk!

Teken de petitie!!!!!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 09:36

Jannepauli schreef:
Schandalig!!! Een rechter die zegt dat je voorzichtig moet zijn met wat je op het internet zet, met andere woorden: jongens, als jullie dit niet hadden gedaan was het nooit ontdekt wat jullie gedaan hebben. En CNN die verkrachters bijna tot helden maakt. Meer dan walgelijk!

Teken de petitie!!!!!

_/-\o_ helemaal mee eens! Al vind ik dat bijna tot helden niet helemaal correct. Meer tot echte helden, zo hard worden die opgehemeld! Met hun football prestaties en vEelbelovende toekomst.

Verder over gevangenis: hele dagen lang in een hokje/gebouw opgesloten zitten is niet niks hoor. Geen vrijheid hebben lijkt me vreselijk. Daar gaat de gevangenis om, geen vrijheid hebben.
Niets zelf kunnen kiezen, niet even naar buiten gaan..
Volgens mij ist best rottig

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:21

Laat ik wel duidelijk zijn, dat ik de manier waarop men in het filmpje over de daders praat, niet goed keur.
Ik vind de straffen ook bijzonder laag, zeker omdat Amerika erom bekend staat vrij hard te straffen (of dat goed is, is een tweede). Ik kan me dus wel in de ophef vinden. Het is een opmerkelijke gang van zaken, en lijkt me voor het slachtoffer heel erg om te zien.

sanne1221 schreef:
Maar vind je wel dat "het slachtoffer" volledig met en toenaam genoemd mag worden?
Waarom moet een dader beschermd worden? Hij (of zij) heeft toch een misdaad gepleegd!

Ik vind dat het slachtoffer ook niet met naam en toenaam genoemd moet worden.
Het anonimiseren van daders vind ik niet hetzelfde als beschermen. Ik mag er vanuit gaan dat normaal gezien (dus niet specifiek deze zaak) daders gestraft worden door de straf die de rechter uitspreekt. Ook al ben je dader, je bent nog wel een mens met rechten. Stel dat je voor verkrachting 5 jaar gevangenisstraf krijgt, dan ben je na die 5 jaar vrij. Je hebt je straf uitgezeten, je hebt geboet voor wat je gedaan hebt. Dan moet de dader de kans krijgen om zijn leven weer op te bouwen, vind ik. Als je met naam en toenaam genoemd bent in de media, dan is de kans dat je je leven normaal op kan bouwen een stuk kleiner. Welke werkgever neemt neemt immers een verkrachter aan?
Een straf is wat de rechter uitspreekt, niet dat je daarna door de hele maatschappij uitgekotst wordt om wat je hebt gedaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:15

sanne1221 schreef:
Stel dat je voor verkrachting 5 jaar gevangenisstraf krijgt, dan ben je na die 5 jaar vrij. Je hebt je straf uitgezeten, je hebt geboet voor wat je gedaan hebt. Dan moet de dader de kans krijgen om zijn leven weer op te bouwen, vind ik. Als je met naam en toenaam genoemd bent in de media, dan is de kans dat je je leven normaal op kan bouwen een stuk kleiner. Welke werkgever neemt neemt immers een verkrachter aan?
Een straf is wat de rechter uitspreekt, niet dat je daarna door de hele maatschappij uitgekotst wordt om wat je hebt gedaan.

In amerika werkt dat niet zo. Daar word je geregistreerd als je je schuldig maakt aan verkrachting/aanranding. Die databases zijn in te zien. Daar gaat de dader z'n leven lang mee zitten. En terecht want het slachtoffer moet er ook nog d'r hele leven mee rondlopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:18

dat doen ze hier toch ook ?
degene die een oudere voetbal supporter doodschopte kreeg een lage straf, "omdat ie minderjarig, en gestigmatiseerd was voor het leven "'..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:26

Pedofielen (die haal ik even aan omdat ik over die groep een documentaire heb gezien) staan geregistreerd daar, mogen niet overal wonen, moeten zich wekelijks melden. Klinkt heel tof, want 'lekker puh, het slachtoffer heeft er ook levenslang last van.' Het gevolg is alleen een stuk minder tof. Bepaalde wijken waar uitsluitend pedofielen wonen, want er zijn niet zo vreselijk veel plekken waar ze überhaupt mogen wonen (afstand van scholen, speeltuinen, etc), en aangezien ze zich ook verplicht moeten melden bij de buren is de kans op ingegooide ruiten of erger aanzienlijk in een normale wijk. Ze krijgen nauwelijks een fatsoenlijke baan, hebben bijna geen normale sociale contacten. Ze worden nooit meer normaal onderdeel van de maatschappij, zitten met allemaal andere pedofielen bij elkaar en krijgen ook geen therapie om beter om te leren gaan met hun gevoelens. Eén ding weet je dan zeker: da's niet goed voor de maatschappij.

Dus terecht? Mwoah. Lijkt me niet.
Ik persoonlijk zie een stuk liever dat een verkrachter zijn straf uitzit en vervolgens een passende behandeling krijgt, aan het werk kan, en normale sociale contacten opbouwt. Iets bijdraagt. Zéker bij dit soort jonge jongens.

En net of stigmatisatie geen straf is. Heel logisch dat een rechter dat meeneemt. Hier op Bokt zeggen mensen dan ook 'net goed dat hun namen bekend zijn!' dus ook hier wordt het wel als 'straf' gezien. Wat betreft minderjarigheid - uit élk onderzoek blijkt dat minderjarigen met name qua impulsbeheersing en lange-termijndenken nogal slecht scoren. Ze zijn niet volwassen en kunnen stomweg slechter consequenties overzien. Een peuter straf je helemaal niet als hij per ongeluk iemand doodsteekt, een 10-jarige straf je een beetje, een tiener straf je nog wat meer, en pas bij een uitontwikkelde volwassene ga je de volledige straf opleggen. Vind ik nogal logisch.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:32

DaniBanani schreef:
Pedofielen (die haal ik even aan omdat ik over die groep een documentaire heb gezien) staan geregistreerd daar, mogen niet overal wonen, moeten zich wekelijks melden. Klinkt heel tof, want 'lekker puh, het slachtoffer heeft er ook levenslang last van.' Het gevolg is alleen een stuk minder tof. Bepaalde wijken waar uitsluitend pedofielen wonen, want er zijn niet zo vreselijk veel plekken waar ze überhaupt mogen wonen (afstand van scholen, speeltuinen, etc), en aangezien ze zich ook verplicht moeten melden bij de buren is de kans op ingegooide ruiten of erger aanzienlijk in een normale wijk. Ze krijgen nauwelijks een fatsoenlijke baan, hebben bijna geen normale sociale contacten. Ze worden nooit meer normaal onderdeel van de maatschappij, zitten met allemaal andere pedofielen bij elkaar en krijgen ook geen therapie om beter om te leren gaan met hun gevoelens. Eén ding weet je dan zeker: da's niet goed voor de maatschappij.

Dus terecht? Mwoah. Lijkt me niet.
Ik persoonlijk zie een stuk liever dat een verkrachter zijn straf uitzit en vervolgens een passende behandeling krijgt, aan het werk kan, en normale sociale contacten opbouwt. Iets bijdraagt. Zéker bij dit soort jonge jongens.

En net of stigmatisatie geen straf is. Heel logisch dat een rechter dat meeneemt. Hier op Bokt zeggen mensen dan ook 'net goed dat hun namen bekend zijn!' dus ook hier wordt het wel als 'straf' gezien. Wat betreft minderjarigheid - uit élk onderzoek blijkt dat minderjarigen met name qua impulsbeheersing en lange-termijndenken nogal slecht scoren. Ze zijn niet volwassen en kunnen stomweg slechter consequenties overzien. Een peuter straf je helemaal niet als hij per ongeluk iemand doodsteekt, een 10-jarige straf je een beetje, een tiener straf je nog wat meer, en pas bij een uitontwikkelde volwassene ga je de volledige straf opleggen. Vind ik nogal logisch.

Helemaal mee eens!
Maar ik vraag me wel af, in hoeverre helpt therapie? En ik snap wel waarom ze het in de USA doen, al zitten er flink wat haken en ogen aan. Maar toch, zeker als ze kinderen hebben getraumatiseerd voor het leven.. Denk dat (en niet alleen bij mij), het hart zegt dat het hun eigen schulld is, maar het verstand zegt dat het misschien toch te veel is. Want het is buitensluiting, maar niet zonder reden.

Ik denk trouwens wel dat ze bij deze jongens later de naam gaan veranderen. Juist om ze nog een leven te gunnen. Al blijf ik erbij dat ze nu niet 'zielig' zijn.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:36

stigmatisatie is geen straf. het is een logisch gevolg van hun handelen.moeten we daar dan begrip voor opbrengen ? dacht het niet.. >;)
en als slachtoffer word je ook gestigmatiseerd, en dat zonder enige schuld..
mss dat ze de gevolgen van hun daden op lange termijn niet kunnen overzien,maar ze weten donders goed dat het verboden is. ze kunnen het ook gewoon NIET doen.handelen is een keuze die ze maken.
de "volledige "straf krijgt bijna niemand.te weinig straf krijgen ze allemaal.
de daders krijgen al begeleiding, en therapie. maar zelfs na meerdere therapieen gaan ze door ...waarom ? omdat ze eenmaal sexuele gevoelens hebben voor kinderen. en dat kan je niet afleren.net als dat sommigen nog denken, dat je homosexualiteit kan "genezen "met therapie. ( niet dat ik die in hetzelfde rijtje neerplant-absoluut niet !-,maar om aan te geven dat je een sexuele voorkeur niet kan veranderen).

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:38

Veulen84 schreef:
In amerika werkt dat niet zo. Daar word je geregistreerd als je je schuldig maakt aan verkrachting/aanranding. Die databases zijn in te zien. Daar gaat de dader z'n leven lang mee zitten. En terecht want het slachtoffer moet er ook nog d'r hele leven mee rondlopen.

Ik wist niet dat dat zo gaat in Amerika. Vind dat ook heel kwalijk en denk niet dat dit gaat helpen. Mijn inziens zou het zo moeten zijn dat je een passende straf krijgt, je straf uitzit, en opnieuw moet kunnen beginnen. Met zo'n registratiesysteem is dat onmogelijk.
Sluit me dan ook aan bij de laatste post van DaniBanani, met name dit stuk:

DaniBanani schreef:

@ spicegirl: interessante aannames. Heb je daar bronnen van?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:48

Eigenlijk dwalen we af... waar het om gaat is dat een machtig medium zoals CNN, daders min of meer in bescherming neemt en het slachtoffer criminaliseert. Hoe de daders bestraft worden, welk effect dit op hunleven heeft.. dat zal mij een zorg zijn. Eigen keus en daarvoor moeten ze ook zelf de consequenties dragen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:50

van aanames zijn geen bronnen. dan ga je er bijvoorbaat al uit, dat het niet waar is ;)
lees je geen kranten ?
google maar eens..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:54

Gevangenisstraf is ook een logisch gevolg, is dat dan ook ineens geen straf meer? Héle goede redenatie. +:)+
Ja, ze weten dat het verboden is. Maar ze kunnen de impuls om het tóch te doen niet beheersen. Dat maakt het niet oké, en daarom is straf ook terecht, maar het maakt ze wel verminderd verantwoordelijk omdat ze die impuls slecht kunnen negeren. Véél slechter dan dat een volwassene dat kan. Gelukkig krijgen verreweg de meeste jongeren die hele impuls nooit - daarom zou behandeling ook goed zijn. En dit heeft niks te maken met 'sexuele gevoelens voor kinderen', dat slaat nergens op. Een meisje van 16 is geen 'kind' in die zin van het woord en is voor deze jongens gewoon een leeftijdsgenoot.

Edit: wat betreft 'ze krijgen al therapie' - ik las laatst een artikel van een vrouw met een zwaar probleemkind. Ze wilde dolgraag hulp, was doodsbenauwd dat haar zoon haar vroeg of laat iets aan zou doen of, nog erger, anderen iets aan zou doen. Maar denk maar niet dat ze dat kreeg. Therapie was onbetaalbaar, verzekeraars wilden haar niet, de politie weigerde te helpen. Niemand wilde iets doen, daar kwam het eigenlijk op neer, en zij wachtte met angst en beven op de dag dat haar zoon ouder en sterker zou zijn en een wapen te pakken zou krijgen. In datzelfde artikel stond dat in de zwaarste gevangenissen mogelijk tot 80% van de gevangen ernstige psychische problematiek heeft en geen enkele vorm van hulp krijgt. Dus tot zover de behandelingen in de V.S.
Laatst bijgewerkt door Dani op 19-03-13 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 13:57

De toekomst van deze twee verkrachters is vernietigd. Dat is goed nieuws, het zou niet best zijn als zij tijdens hun veelbelovende carrières functies van betekenis hadden gekregen en macht over andere mensen zouden hebben gekregen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 14:49

Oeh, ben wel blij dat dit op deze manier gedaan wordt.
Ophemelen? ja, heel triest, Maar evengoed heel erg goed dat er eens duidelijk gemaakt wordt dat verkrachtingen niet alleen binnen een bepaald milieu plaatsvinden maar dat ook "succesvolle" jongeren erg slechte dingen kunnen doen.
Want bij "verkrachter" denk je niet aan iemand die kennelijk een gouden toekomst voor zich heeft, maar denk je veel eerder richting sociale problematieken.

Nog erger: de daders zijn wat mij betreft in zekere zin ook slachtoffers. Het is voor een jongere niet normaal om een ander te verkrachten. Niet eens een béétje. Daar is dus ofwel iets mee mis in de bovenpan dat altijd al mis was (persoonlijkheidsstoornis, geen geweten, etc etc etc) ofwel die hebben dusdanige dingen meegemaakt dat er iets behoorlijk kapot is gemaakt. In beide gevallen echt beroerd.

En dat maakt niet dat het voor het meisje niet heel erg is, of dat de daders niet ronduit ontzéttend verkeerd bezig waren. Zeker niet. Verkrachting is een van de gruwelijkste dingen en geen goedprater waard. Maar in het geval waarin minderjarigen de dader zijn zijn er wat mij betreft alleen maar slachtoffers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 15:05

spicegirl schreef:
van aanames zijn geen bronnen. dan ga je er bijvoorbaat al uit, dat het niet waar is ;)
lees je geen kranten ?
google maar eens..

Uit onderzoek is gebleken dat pedofielen veel minder vaak recivideren als zij een passende therapie gekregen hebben. Hun geaardheid is uiteraard niet veranderd maar de manier hoe ze er mee omgaan kan wel veranderen.

Of dat voor ook voor "normale" verkrachters opgaat weet ik niet.

Maar ik ben het ook eens met Danibanani. Liever een goede straf en een passende behandeling om herhaling te voorkomen.
Straf moet er op gericht zijn om gedragsverandering teweeg te brengen, niet om de ultime wraak te realiseren.

Edit: een aanname kan overigens zowel waar als onwaar zijn. :)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 17:33

Zo hee, dit topic is behoorlijk ontwikkeld sinds ik weg was gegaan vanochtend.

Wilde even reageren op Delerium. Ik snap wat je bedoelt met dat de daders ook slachtoffers zijn, maar niet in deze courtcase. Niet wat betreft de verkrachtig van het meisje. Daar zijn ze niks anders dan de daders. Ik heb ook niet altijd een makkelijke jeugd gehad maar mocht ik aangehouden worden omdat ik iemand zou vermoorden, tja helaas, vermoorden is vermoorden, moeilijke jeugd of niet.

Eigenlijk zouden ze bij verkrachtingszaken alleen maar moeten vragen of de verdachte het slachtoffer verkracht heeft. Is het antwoord ja? Dan hoef je voor de rest geen smoesjes te horen zoals "ik was dronken", "ze vroeg erom", "ik heb er zo'n spijt van". Nee, je hebt iemand verkracht en that's that. En daar moet je voor gestraft worden.

Edit: deze is trouwens ook wel relevant. http://www.youtube.com/watch?v=AewZdSvJPPA

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 17:56

Urbiezira schreef:
Eigenlijk zouden ze bij verkrachtingszaken alleen maar moeten vragen of de verdachte het slachtoffer verkracht heeft. Is het antwoord ja? Dan hoef je voor de rest geen smoesjes te horen zoals "ik was dronken", "ze vroeg erom", "ik heb er zo'n spijt van". Nee, je hebt iemand verkracht en that's that. En daar moet je voor gestraft worden.

Edit: deze is trouwens ook wel relevant. http://www.youtube.com/watch?v=AewZdSvJPPA

Ben het hier dus niet me eens. Waarom zou er geen onderscheid gemaakt kunnen worden tussen mensen die je maar gedeeltelijk strafbaar kunt stellen vanwege omstandigheden (hetzij intrinsiek, hetzij extrinsiek)en de rotte kern die dit doet voor de fun?
Je moet straffen naar mate van de strafbaarheid van de verdachte. Waar houdt je anders op?