Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Szan schreef:Een beetje off-topic, maar ik vind het opvallend dat de veroordeelden met naam en toenaam genoemd worden en zo herkenbaar in beeld komen.
Ben erg blij dat dat in Nederland niet gebruikelijk is.
Jannepauli schreef:Schandalig!!! Een rechter die zegt dat je voorzichtig moet zijn met wat je op het internet zet, met andere woorden: jongens, als jullie dit niet hadden gedaan was het nooit ontdekt wat jullie gedaan hebben. En CNN die verkrachters bijna tot helden maakt. Meer dan walgelijk!
Teken de petitie!!!!!
sanne1221 schreef:Maar vind je wel dat "het slachtoffer" volledig met en toenaam genoemd mag worden?
Waarom moet een dader beschermd worden? Hij (of zij) heeft toch een misdaad gepleegd!
sanne1221 schreef:Stel dat je voor verkrachting 5 jaar gevangenisstraf krijgt, dan ben je na die 5 jaar vrij. Je hebt je straf uitgezeten, je hebt geboet voor wat je gedaan hebt. Dan moet de dader de kans krijgen om zijn leven weer op te bouwen, vind ik. Als je met naam en toenaam genoemd bent in de media, dan is de kans dat je je leven normaal op kan bouwen een stuk kleiner. Welke werkgever neemt neemt immers een verkrachter aan?
Een straf is wat de rechter uitspreekt, niet dat je daarna door de hele maatschappij uitgekotst wordt om wat je hebt gedaan.
DaniBanani schreef:Pedofielen (die haal ik even aan omdat ik over die groep een documentaire heb gezien) staan geregistreerd daar, mogen niet overal wonen, moeten zich wekelijks melden. Klinkt heel tof, want 'lekker puh, het slachtoffer heeft er ook levenslang last van.' Het gevolg is alleen een stuk minder tof. Bepaalde wijken waar uitsluitend pedofielen wonen, want er zijn niet zo vreselijk veel plekken waar ze überhaupt mogen wonen (afstand van scholen, speeltuinen, etc), en aangezien ze zich ook verplicht moeten melden bij de buren is de kans op ingegooide ruiten of erger aanzienlijk in een normale wijk. Ze krijgen nauwelijks een fatsoenlijke baan, hebben bijna geen normale sociale contacten. Ze worden nooit meer normaal onderdeel van de maatschappij, zitten met allemaal andere pedofielen bij elkaar en krijgen ook geen therapie om beter om te leren gaan met hun gevoelens. Eén ding weet je dan zeker: da's niet goed voor de maatschappij.
Dus terecht? Mwoah. Lijkt me niet.
Ik persoonlijk zie een stuk liever dat een verkrachter zijn straf uitzit en vervolgens een passende behandeling krijgt, aan het werk kan, en normale sociale contacten opbouwt. Iets bijdraagt. Zéker bij dit soort jonge jongens.
En net of stigmatisatie geen straf is. Heel logisch dat een rechter dat meeneemt. Hier op Bokt zeggen mensen dan ook 'net goed dat hun namen bekend zijn!' dus ook hier wordt het wel als 'straf' gezien. Wat betreft minderjarigheid - uit élk onderzoek blijkt dat minderjarigen met name qua impulsbeheersing en lange-termijndenken nogal slecht scoren. Ze zijn niet volwassen en kunnen stomweg slechter consequenties overzien. Een peuter straf je helemaal niet als hij per ongeluk iemand doodsteekt, een 10-jarige straf je een beetje, een tiener straf je nog wat meer, en pas bij een uitontwikkelde volwassene ga je de volledige straf opleggen. Vind ik nogal logisch.
Veulen84 schreef:In amerika werkt dat niet zo. Daar word je geregistreerd als je je schuldig maakt aan verkrachting/aanranding. Die databases zijn in te zien. Daar gaat de dader z'n leven lang mee zitten. En terecht want het slachtoffer moet er ook nog d'r hele leven mee rondlopen.
DaniBanani schreef:Ik persoonlijk zie een stuk liever dat een verkrachter zijn straf uitzit en vervolgens een passende behandeling krijgt, aan het werk kan, en normale sociale contacten opbouwt. Iets bijdraagt. Zéker bij dit soort jonge jongens.
spicegirl schreef:van aanames zijn geen bronnen. dan ga je er bijvoorbaat al uit, dat het niet waar is![]()
lees je geen kranten ?
google maar eens..
Urbiezira schreef:Eigenlijk zouden ze bij verkrachtingszaken alleen maar moeten vragen of de verdachte het slachtoffer verkracht heeft. Is het antwoord ja? Dan hoef je voor de rest geen smoesjes te horen zoals "ik was dronken", "ze vroeg erom", "ik heb er zo'n spijt van". Nee, je hebt iemand verkracht en that's that. En daar moet je voor gestraft worden.
Edit: deze is trouwens ook wel relevant. http://www.youtube.com/watch?v=AewZdSvJPPA