busramp Sierre: namen chauffeurs weg op vraag van ouders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

busramp Sierre: namen chauffeurs weg op vraag van ouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 19:22

Citaat:
Woensdag is het exact een jaar geleden dat de busramp in het Zwitserse Sierre plaatsvond, die aan 22 kinderen en zes volwassenen het leven kostte en België in diepe rouw stortte. Een jaar na het drama blijkt nu dat de namen van beide chauffeurs - Geert Michiels en Paul Van de Velde - van een gedenkplaat ter nagedachtenis van de slachtoffers zijn verwijderd. Volgens Zwitserse media werden beide namen eerst overplakt. Nadien kwam er een nieuwe gedenkplaat, zonder de namen van de twee chauffeurs.

"Bepaalde families wilden niet dat de namen van de chauffeurs op de gedenkplaat vermeld werden", luidt het bij het gemeentebestuur van Anniviers, waar het gedenkteken zich bevindt. De gedenkplaat was er eerst gezet zonder de ouders te raadplegen over de tekst die erop kwam. Hoeveel ouders gevraagd hebben om de tekst aan te passen, is onduidelijk.

Over de oorzaak van de crash bestaat ook een jaar na het ongeval nog altijd geen duidelijkheid. De Zwitserse procureur Olivier Elsig zei tijdens het weekend nog dat hij de resultaten van het onderzoek afwacht. Uiterlijk in april zou er uitsluitsel komen.

http://www.hln.be/hln/nl/13266/Busongev ... derd.dhtml
Citaat:
Op vraag van enkele ouders van kinderen die overleden zijn na de busramp in het Zwitserse Sierre, een jaar geleden, heeft reisorganisator Intersoc de namen van beide omgekomen buschauffeurs van een gedenkplaat laten verwijderen. De weduwe van de chauffeur die aan het stuur zat, noemt het "een wansmakelijke, belachelijke en respectloze daad".

Evy Laermans, de weduwe van buschauffeur Geert Michiels. © belga.
Ter nagedachtenis van de 22 verongelukte kinderen en 6 volwassenen had Intersoc een gedenkplaat laten maken. Op vraag van enkele ouders werden nu de voornamen van de buschauffeurs verwijderd. Een aantal ouders leggen de schuld voor de ramp immers bij de chauffeur. Een officiële oorzaak is er echter nog niet.

Evy Laermans, de weduwe van Geert Michiels, die aan het stuur zat op het ogenblik van de crash, reageert bijzonder ontgoocheld. "Het is alweer een frontale aanval op de chauffeurs, die zich niet kunnen verdedigen", zegt ze. "Deze keer worden ze vernederd door hun namen te schrappen van een gedenkteken dat initieel geplaatst werd voor alle slachtoffers. Voor mij een wansmakelijke, belachelijke en respectloze daad. Ik vind het ook bijzonder jammer dat ik weer niet door de betrokken Belgische instanties op de hoogte gebracht werd, waardoor ik dit nieuws via Zwitserse vrienden en de pers moest vernemen. Een zoveelste klap in mijn gezicht en dat van mijn man..."

Intersoc bereidt nog een mededeling voor, terwijl men bij het busbedrijf Toptours geen reactie wou geven.

http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland ... show=react

Wat een verschrikkelijk trieste daad :n . Het is nu een jaar geleden dat de vreselijke busramp met de kinderen op skireis in Sierre gebeurde. Tot vandaag is er nog altijd geen zekerheid wat er dat bewust moment precies gebeurd is. Maar enkele ouders geloven wel de waarheid in pacht te hebben en te weten dat het de schuld van de buschauffeur is. Nadat ze mannen eerst al eens in een televisiereportage moesten zwart maken, hebben ze het nu voor elkaar gekregen om hun namen van de gedenksteen af te halen alsof ze er geen deel van mogen uitmaken. Ik kan me goed voorstellen dat het verlies van je kind je kapot maakt, maar geeft dat het recht om de nabestaanden van een andere zo vreselijk pijn te doen en na te trappen op basis van dingen wat je "denkt" dat gebeurd is? Gewoon geen woorden voor :n .

Blue_Eyes

Re: busramp Sierre: namen chauffeurs weg op vraag van ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:58

Ik vind dat belachelijk. Als die mensen echt geloven dat het de schuld van de chauffeurs is snap ik hun wens wel, maar vooralsnog is het volledig onduidelijk wat daar echt gebeurd is. En kun je dit dus als gemeenschap eigenlijk niet maken.

tweebelgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:21

Triestig, ook de chauffeurs hebben nabestaanden die veel verdriet hebben.
Schuld van de chauffeurs ? Niemand maakt vrijwillig zo'n ongeval.
De ouders van de kinderen beseffen niet hoeveel pijn ze de familieleden van de chauffeurs hiermee doen.
Laatst bijgewerkt door tweebelgen op 13-03-13 16:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:24

ónvoorstelbaar!! Het is verschrikkelijk wat er gebeurd is. Maar hoe anders dan een ongelooflijk triest ongeval kan iemand dit zien?!?!?!?
Dat er ouders zijn die er zo over denken, is al erg genoeg, maar dat er ook nog gehoor aan is gegeven....... -O-

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:28

ik denk dat ze een zondebok zoeken voor hun verdriet.
Erg jammer dat de nebestaanden van de chauffeurs, die zoiets niet opzettelijk gedaan hebben er nu zo mee "gestraft" worden. het is allemaal al erg genoeg zo

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:32

een gedenkplaat is voor alle overledenen. de chauffeur heeft het zeker niet met opzet gedaan, ook voor hem was het een ongeluk.
zolang er geen oorzaak is te vinden,kan men het ook niet bij de chauffeur leggen.en de 2e zat ernaast, als bijrijder.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 19:02

tweebelgen schreef:
De ouders van de kinderen beseffen niet hoeveel pijn ze de familieleden van de chauffeurs hiermee doen.

Je haalt me de woorden uit de mond.
:\

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 21:29

tweebelgen schreef:

Enkele ouders he. Ik zit momenteel naast 1 van de ouders die daar absoluut buiten staat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-13 21:37

Er stond vandaag in de krant dat het een "miscommunicatie" is en dat de namen niet zijn weggehaald omdat de ouders hun verdacht vonden, maar omdat ze het "raar" vonden dat die namen op een steen stonden in het skigebied zelf, omdat de chauffeurs daar niet met de kinderen mee gingen skieën en dus volgens hun de steen alleen was voor de kinderen en hun begeleiders die effectief in de sneeuw stonden.
Hallo, waarom zo muggezifterij :? Het was wel door die chauffeurs dat ze daar in de sneeuw konden skieën! Waarom mogen zij dan niet gewoon op de steen staan, ookal hadden ze misschien de latten niet om :n .

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:16

Toen ik dit hoorde op de radio, was ik wel erg verbaasd! Triest noem ik dit gewoon... Het was een vreselijke ramp en iedereen mag herdacht worden, ook de buschauffeurs...
De nabestaanden van die chauffeurs hebben ook hun verdriet gehad en dat zal wss ook niet weggaan na deze daad...