Op dieren geteste cosmetica in EU verboden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Op dieren geteste cosmetica in EU verboden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 14:29

Eindelijk!!! *\o/*

In de Europese Unie mogen vanaf deze maandag geen cosmetica meer worden verkocht die op dieren zijn getest. Daarmee is de geleidelijke invoering van het verbod op dierproeven voor cosmetica in de unie afgerond. Dat maakte de Europese Commissie in Brussel bekend.

'Het volledige verkoopverbod geeft een belangrijk signaal af over het belang dat Europa aan dierenwelzijn hecht', aldus commissaris Tonio Borg (Gezondheid en Consumentenbeleid). De commissie zal landen buiten de EU blijven aansporen de Europese aanpak te volgen.

Al sinds 2004 geldt in de EU een verbod op dierproeven voor cosmetische producten. In 2009 werd een verbod op dierproeven voor cosmetische ingrediënten van kracht.

De Europese Commissie dreigde lange tijd te zwichten voor de lobby van cosmeticabedrijven om het totale verbod uit te stellen, stelt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout in een verklaring. Hij verwelkomt het definitieve einde van 'dit onzinnige dierenleed'. De cosmetische industrie zal vanaf nu haar geld moeten steken in proefdiervrij onderzoek, in plaats van in een lobby om oogschaduw op een aap te mogen smeren, aldus de GroenLinks-afgevaardigde.

De Europese Commissie benadrukt dat een groot deel van de ingrediënten voor cosmetica ook voor andere producten wordt gebruikt, bijvoorbeeld medicamenten, schoonmaakmiddelen, voedsel en verf. Voor dergelijke producten zijn soms nog wel dierproeven toegestaan om de veiligheid vast te stellen.

In 2004 gebruikten Europese fabrikanten nog bijna 9000 dieren bij de ontwikkeling van producten, in 2009 344 exemplaren. Volgens schattingen van Brussel werden na 2009 buiten de EU jaarlijks tussen de 15.000 en 27.000 dieren gebruikt voor het testen van cosmetica voor de Europesemarkt. De Europese markt voor cosmetica en hygiëneproducten heeft een waarde van ruim 7 (stukje mist)

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2800/Eur ... oden.dhtml

_Tara_

Re: Op dieren geteste cosmetica in EU verboden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 14:34

Top dat dit zo gebeurd is! Ik vind 't alleen erg jammer dat bv in een land als China dierproeven verplicht zijn. Sommige merken die hier dus dierproefvrije cosmetica verkopen, verkopen wel getestte cosmetica in China... Hoe dat precies zit weet ik niet, maar dat schijnt dus zo te zijn. Dan moet je dus, wil je echt alleen 100% dierproefvrije merken kopen, weer gaan zitten zoeken of die merken hun producten ook in China verkopen -O-
Ik hou het voorlopig dus nog steeds op de merken die voor deze 'wet' ook al dierproefvrij waren.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:20

Ik wist helemaal niet dat ze daarmee bezig waren maar TOP!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:27

Ik hoor idd ook van veel mensen dat ze hier niks van wisten. Snap dat niet zo goed. Alle andere 'welzijns'dingen staan altijd groots in de krant en dit wordt een beetje overgeslagen.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:40

_Tara_ schreef:
Ik hoor idd ook van veel mensen dat ze hier niks van wisten. Snap dat niet zo goed. Alle andere 'welzijns'dingen staan altijd groots in de krant en dit wordt een beetje overgeslagen.

Ja en het stomme is, ik ben er zelf mee bezig (proefdiervrij spullen gebruiken) :+ Ik keek altijd op proefdiervrij.nl wat ik kon kopen maar ik had geen idee dat ze zo wetten gingen maken. Die site hebben ze nu wel leuk aangekleed!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:41

*vind ik leuk*

Toppie! Goede stap dit!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:43

Citaat:
De Europese Commissie benadrukt dat een groot deel van de ingrediënten voor cosmetica ook voor andere producten wordt gebruikt, bijvoorbeeld medicamenten, schoonmaakmiddelen, voedsel en verf. Voor dergelijke producten zijn soms nog wel dierproeven toegestaan om de veiligheid vast te stellen.

-O-

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 15:56

ElineS schreef:
Citaat:

-O-

Ja mja dat hou je toch wel. Alle stoffen zijn ooit een keer getest voor ze gebruikt mochten worden in cosmetica producten. Dus dat die ene mascara niet getest is op dieren, betekent niet direct dat de ingrediënten apart nooit getest zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:15

_Tara_ schreef:
Ja mja dat hou je toch wel. Alle stoffen zijn ooit een keer getest voor ze gebruikt mochten worden in cosmetica producten. Dus dat die ene mascara niet getest is op dieren, betekent niet direct dat de ingrediënten apart nooit getest zijn.

Precies! De meeste losse ingrediënten zijn dus alsnog getest op dieren - alleen het gehele product niet. En voor die hele producten is het natuurlijk wel fijn dat er een richtlijn is, maar volledig dierproefvrij bestaat dus niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:16

Is al een paar weken bekend dat ze inderdaad eindelijk! iets eraan gingen doen en de wet er door zou komen. Maar er wordt landelijk inderdaad heel weinig aandacht aan besteedt jammer genoeg.
Ook al blijf je zitten met problemen zoals dat het toch nog naar China verkocht wordt enzo, dit is toch al een stap in de goede richting!

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:20

Wauw, had dit helemaal niet door dat dit aan de gang was. Top dit!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:20

Hilli schreef:
_Tara_ schreef:

Precies! De meeste losse ingrediënten zijn dus alsnog getest op dieren - alleen het gehele product niet. En voor die hele producten is het natuurlijk wel fijn dat er een richtlijn is, maar volledig dierproefvrij bestaat dus niet.

Maar denk je niet dat veel van die ingrediënten al jaren geleden zijn getest? Dan zou bv een product wat bestaat uit ingrediënten die al jaren geleden getest zijn, toch wel dierproefvrij zijn. Vind ik dan.

HelmerG schreef:
Is al een paar weken bekend dat ze inderdaad eindelijk! iets eraan gingen doen en de wet er door zou komen. Maar er wordt landelijk inderdaad heel weinig aandacht aan besteedt jammer genoeg.
Ook al blijf je zitten met problemen zoals dat het toch nog naar China verkocht wordt enzo, dit is toch al een stap in de goede richting!

Toch vraag ik me af hoe dat zit met dat China verhaal. Zijn er dan fabrieken waarvan de ene helft producten naar Europa gaat en de andere helft eerst getest wordt en dan naar China gaat?

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:25

_Tara_ schreef:
Maar denk je niet dat veel van die ingrediënten al jaren geleden zijn getest? Dan zou bv een product wat bestaat uit ingrediënten die al jaren geleden getest zijn, toch wel dierproefvrij zijn. Vind ik dan.

Dierproefvrij is voor mij - volledig niet op dieren getest, ook niet de afzonderlijke componenten. De meeste cosmetische basisingrediënten bestaan allang en zijn dus ook op dieren getest. Wat dat betreft bestaat dierproefvrij voor mij dus niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 16:26

Hilli schreef:
_Tara_ schreef:

Dierproefvrij is voor mij - volledig niet op dieren getest, ook niet de afzonderlijke componenten. De meeste cosmetische basisingrediënten bestaan allang en zijn dus ook op dieren getest. Wat dat betreft bestaat dierproefvrij voor mij dus niet.

Ja dat ben ik ook wel met je eens inderdaad, maar er wordt wel vanaf nu geen proeven meer verricht en da's toch wat waard. Dit is toch wel al een positieve stap vooruit na zoveel jaren van acties en protesten

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:06

Natuurlijk blijf je kanttekeningen houden. Niemand is voor dierproeven het is alleen wettelijk verplicht om wel dierproeven voor medicijnen en andere vastgestelde producten te doen. Ik vind dit dan ook weer een mooie stap om het aantal proefdieren te reduceren. Ze zullen altijd nuttig blijven maar hoe minder hoe beter.

Niet alleen mensen hebben baat bij dierproeven ook dieren zelf natuurlijk. Al blijft het toch altijd een moeilijke discussie want niemand is voor maar je hebt wel mensen die fel tegen zijn en mensen die tegen zijn maar de noodzaak er wel van inzien.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 22:50

ElineS schreef:
Citaat:

-O-

ja idd, met de REACH wetgeving vanuit de EU van een paar jaar geleden zijn alle fabrikanten ( niet alleen cosmetica) verplicht hun ingredienten OPNIEUW te testen, centrale databases daar doen we niet aan dus elke producent die clhoor gebruikt bv gaat dit weer testen (verplicht) welk effect het heeft op konijnenogen -O-
Sinds deze wetgeving is het gebruik van proefdieren weer bijna verdubbeld ten opzichte van de jaren daarvoor.

http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article ... roefdieren

http://www.informatiedierproeven.nl/eur ... egelgeving