Onderzoek toont aan: je bent wat je 'liket' op Facebook

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Onderzoek toont aan: je bent wat je 'liket' op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 01:01

pas op met liken op facebook...je kunt er heel wat uit opmaken....

bron:volkskrant.

Citaat:
Vind je The Godfather, Lord of the Rings of The Daily Show 'leuk' op Facebook? Dan is de kans relatief groot dat je een hoog IQ hebt. En wie 'theater' of 'dans' leuk vindt is waarschijnlijk extravert. De onschuldig ogende 'like'-knop op Facebook verraadt meer over je persoonlijkheid dan je wellicht denkt.

Dat concluderen onderzoekers van de Britse Universiteit van Cambridge na een grootschalige studie onder Facebookgebruikers. Ze analyseerden de 'likes' van ruim 58 duizend Amerikaanse Facebookers en ontdekten dat ze daarbij vrij nauwkeurige voorspellingen konden doen over onder andere het gedrag, de politieke en seksuele voorkeuren, het ras en de relatiestatus van afzonderlijke gebruikers. Ook of ze drank of drugs gebruikten of roken bleek te voorspellen te zijn, alléén door naar de likes te kijken.

Algoritmen
Om dat te onderzoeken, lieten de onderzoekers een aantal algoritmen los op de likes van de Facebookgebruikers, en vergeleken ze de resultaten met de uitkomsten van persoonlijkheidstests. Dat schrijft de BBC. De onderzoekers hebben hun resultaten vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift PNAS.

De algoritmen wisten in 95 procent van de gevallen juist te voorspellen of iemand blank of zwart was, in 88 procent van de gevallen accuraat de seksuele voorkeur van mannen te voorspellen, en in 85 procent Democraat van Republikein te kunnen onderscheiden.

Mannen die de musical-televisieserie 'Glee' liken, zijn bijvoorbeeld vaak homoseksueel, terwijl mannen die professioneel worstelen een duimpje omhoog hebben gegeven dan weer vaker heteroseksueel zijn. Maar de resultaten zijn lang niet altijd even voor de hand liggend. Zo klikte minder dan 5 procent van de homoseksuelen op de like-knop bij het onderwerp 'homohuwelijk'. Wie zangeres Jennifer Lopez leuk vindt heeft waarschijnlijk meer Facebookvrienden dan wie heavy metal heeft geliked.

Alarmbellen
De uitkomsten kwamen voor de onderzoekers naar eigen zeggen als een verrassing. Pleitbezorgers van de privacy zeggen dat het onderzoek 'alle alarmbellen' zou moeten doen afgaan bij Facebookgebruikers.
Laatst bijgewerkt door papagroom op 12-03-13 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nachtlampje

Re: Onderzoek toont aan: je bent wat je 'liket' op Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:10

Dat lijkt me vrij logisch...

Ook in kleiner detail, door te kijken wat mensen leuk vinden kun je enigszins opmaken wat voor soort persoon diegene is.

"liked" de persoon natuurgroepen, klassieke muziek en films als intouchables of
juist het hardcore-never-dies optreden, bier en new kids turbo..

Om even 2 uitersten te noemen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:14

Grappig om te lezen, en ook herkenbaar. Ik hou wel van goede metal en heb een hekel aan facebook (edit: ik heb dus ook geen facebook), daarom zullen de 'heavy metal' vrienden die ik heb, op facebook mij al niet als vriend in hun lijstje hebben staan :+

Maar zouden die resultaten dat dan zijn omdat metal fans gewoon niet of weinig op facebook zitten, of omdat Jennifer Lopez fans denken in kwantiteit over kwaliteit wbt vrienden. That's the question!
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 12-03-13 01:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:16

Ik like eigenlijk nooit iets, krijg ik alleen maar irritante updates van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:17

Om te kunnen liken moet je wel facebook hebben.
Zijn mensen die bewust geen facebook hebben genomen misschien wel slim? -:) :D

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:26

Goh ja, ik denk niet dat er wereldschokkende conclusies uit mijn likes te trekken zijn. Waarschijnlijk wordt het iets als; houd van folk muziek, van indie muziek, van Britse tv en tv series over sterke vrouwen. Allemaal waar en dingen die iedereen die mij kent of leert kennen wel weet en mag weten. Welke conclusies daar dan aan te verbinden zijn zou ik niet weten.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 01:39

Daarom ben ik vrij voorzichtig met mijn likes. En daardoor kan er van mij waarschijnlijk juist een vrij aardig kloppend beeld gevormd worden. En dat vind ik wel best. Liever mezelf dan me voordoen als iemand die ik niet ben en als mensen daar conclusies aan verbinden? Prima. Mijn privepagina is toch afgeschermd en niet onder mijn volledige echte naam. En de ervaring leert dat die niet makkelijk vindbaar is voor wie mij niet heel goed kent.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:25

Ik weet niet eens hoe je zo'n dingen kan "liken".. bij mij komen alleen foto's van (de huisdieren van) vrienden langs, die ik dan af en toe like :Y)

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:56

Ga nu toch maar even snel The Godfather, Lord of the Rings en The Daily Show liken! :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:06

Ik like vooral pagina's van vrienden, wat zou dat dan zeggen? :')

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:12

Blue_Eyes schreef:

Ook meer dan genoeg. Het hele systeem van vrienden, wat je leuk vindt en wat je vrienden leuk vinden levert Facebook een schat aan data op, die ze voor allerlei marketingdoeleinden kunnen verkopen. Of wetenschappers zouden allerlei sociale analyses kunnen loslaten op diezelfde data. Het is net een bonuskaart van AH in het groot: ze weten precies wat het effect is van aanbiedingen, welke producten kansloos in de schappen staan en hoe de introductie van een nieuw product verloopt - en dus ook wat je nog meer in de aanbieding moet gooien.

Ik heb geen Facebook, maar er zijn vast genoeg met mij vergelijkbare types op Facebook te vinden om alsnog te weten wat me zou kunnen interesseren als ik het Facebook zou vragen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:15

Ik ben heel zuinig met likes, omdat ik niet voor jan en alleman reclame wil maken en omdat anderen niet zoveel over me hoeven te weten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:17

Ik like heel veel, waarschijnlijk heb ik gewoon geen echte mening en ben ik gewoon een meeloper :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:20

Ik heb geen facebook maar vraag me af of ze er niet gek van worden wat ik leuk zou vinden. Hou idd van lord of the rings en narnia maar ook van new kids turbo en nitro. :+ of rambo en platvoet en zijn vriendjes. Hihi. Kwa muziek Eminem maar ook Enya bv. Hoezo uitersten. :D

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:28

Verwondert me niks. Tegenwoordig kunnen ze alles zowat achterhalen. En dan hoeft het niet eens via Facebook te zijn, gewoon surfen op het web is genoeg.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 11:33

Hmm.. vrijwel al mijn likes gaan naar paardgerelateerde dingen.. klein plukje naar foto's en statussen over andere dieren en dan is er nog 'overig', maar ik like nooit muziek of films ofzo... ben eigenlijk toch wel benieuwd wat er dan over mij geconcludeerd zou worden :')

Dat het kan verbaast me overigens verder niks..

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:06

Ik kan me eigenlijk wel wat ergeren in de onderzoekjes mbt facebook.
Dat het niet hebben van FB duidt op een niet sociale persoonlijkheid schiet mij toch echt in het verkeerde keelgat (heb sinds oktober FB, ik weigerde daarvoor). Ik bedoel, ik ken een aantal sociaal zeer zwak onderlegde personen die op FB zitten, dus is het onterechte discriminatie om te zeggen dat niet fbers niet sociaal zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 12:24

Forumster,
ik heb ook geen facebook en ik ben denk ik ook inderdaad niet heel erg sociaal maar ook zeker niet asociaal. Ik houd er gewoon niet van om al mijn gegevens open en bloot te zetten. Laat mij maar lekker in de anonimiteit leven. En ik vind het ook raar om wel facebook te nemen en dan maar dan alles af te schermen. Ik heb goede vrienden en daar communiceer ik face to face mee. Dat hoeft niet via het web. Misschien komt het ook dat ik niet met sociaal media mee doe omdat ik een hekel heb aan burgelijk gedrag. :oo := :x Ik laat mij niet beïnvloeden door modeverschijnselen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 17:57

turquoises schreef:
Forumster,
ik heb ook geen facebook en ik ben denk ik ook inderdaad niet heel erg sociaal maar ook zeker niet asociaal. Ik houd er gewoon niet van om al mijn gegevens open en bloot te zetten. Laat mij maar lekker in de anonimiteit leven. En ik vind het ook raar om wel facebook te nemen en dan maar dan alles af te schermen. Ik heb goede vrienden en daar communiceer ik face to face mee. Dat hoeft niet via het web. Misschien komt het ook dat ik niet met sociaal media mee doe omdat ik een hekel heb aan burgelijk gedrag. :oo := :x Ik laat mij niet beïnvloeden door modeverschijnselen.

Jij bent heel goed bezig...maar er zijn natuurlijk ook mensen die hun vrienden en familie gedeeltelijk in het buitenland hebben wonen. Dan wil je alleen met hun je do en do'nts delen.Anders verwateren deze contacten. Maar internet is een gevaarlijk medium. Bedrijven zoals Facebook maken ellelange gebruikersvoorwaarden en wie leest dat allemaal?
Ook ik heb geen "vrienden'" uit mijn provincie toegevoegd, zij komen maar langs, (of andersom) Maar alles is dubbel. Want oh, wat ben ik blij als een oude schoolvriendin mij vind.
Iets liken doe ik niet meer. Dus volgens de onderzoeken...maar wat kan dat me schelen?
Facebook een modeverschijnsel? Daar bestaat het te lang voor. Maar als je er buiten kan, is face tot face stukken oprechter!

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:00

Facebook geen modeverschijnsel? yahoo, icq (of hoe heette het?) msn, hyves, en andere soortgelijke dingen zijn ook al gekomen en gegaan, ik zie Facebook niet als iets anders, en ik verwacht ook niet dat het over een jaartje of 10 nog steeds bestaat eerlijk gezegd :o

De discussie of niet-facebook mensen wel of niet sociaal zijn vind ik ook dubbel, de mensen die ik ken die een facebook account hebben, willen (en doen) deze overal checken, ook tijdens face to face gesprekken, tijdens het eten, fietsen, autorijden, etc. Aan de ene kant sociaal, aan de andere kant ontzettend asociaal, vind ik. Dat zie ik niet zozeer als 'sociaal' wezen, maar eerder als verslaving.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 20:01

Hilli schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ook meer dan genoeg. Het hele systeem van vrienden, wat je leuk vindt en wat je vrienden leuk vinden levert Facebook een schat aan data op, die ze voor allerlei marketingdoeleinden kunnen verkopen. Of wetenschappers zouden allerlei sociale analyses kunnen loslaten op diezelfde data. Het is net een bonuskaart van AH in het groot: ze weten precies wat het effect is van aanbiedingen, welke producten kansloos in de schappen staan en hoe de introductie van een nieuw product verloopt - en dus ook wat je nog meer in de aanbieding moet gooien.

Ik heb geen Facebook, maar er zijn vast genoeg met mij vergelijkbare types op Facebook te vinden om alsnog te weten wat me zou kunnen interesseren als ik het Facebook zou vragen.

Ik bedoel niet zozeer pagina's die vrienden leuk vinden, alswel hun bedrijfspagina's. Ben best bereid om vrienden te steunen in het reclame maken voor hun bedrijf. Andersom hoop ik dan ook dat ze mijn zakelijke pagina liken :) En aangezien mijn vrienden nogal divers zijn, betekent dat dat ik ook pagina's geliket heb, die ik in het dagelijks leven echt niet zou aanklikken. Ik denk dat mijn likes dus een enigszins vertekend beeld geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 21:00

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:43

Dat is toch logisch.. heel karakter kun je ervan af halen. Like je sarcastische dingen, mopperdingen, schattige dingen, etc., zegt veel over peroonlijkheid. Mensen die alleen bitchende zaken posten verwijder ik, ik hoef dat niet :) ik hb een vriendin en die post allemaal mind fullness zaken, vind ik wel grappig om te lezen:)

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:13

Ik ben geen lid van vleeshoek.
Dat schrijvende ben ik niets, dit kan je nu als niet bestaand terzijde leggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 13:21

Duh dat hadden we zelf nooit kunnen verzinnen zeg.