Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 00:19

Pfff TE GEK VOOR WOORDEN!!!
Ik moet het even van me afschrijven... Vorig jaar op 25 Februari is mijn lieve vriendinnetje Ximena op een vreselijke manier om het leven gekomen.
Zij is vermoord door Stanley A.
In dit topic kan je alles lezen:
Vriendin (15 jaar) verloren. RIP Ximena
Hij heeft zich de volgende ochtend op het politiebureau gemeld om zichzelf aan te geven.
Een jaar later, 25 Februari 2013 was er nog steeds niets bekend over zijn veroordeling.
Vandaag was er dan op de radio te horen, en op de TV dat Stanley A. wss maar 5 jaar + TBS krijgt.
Waarvan er uiteraard al 1 jaar voorbij is. Het is maar 5 jaar omdat hij autistisch zou zijn.
Met alle respect over deze beperking, maar dat je autistisch bent wil niet zeggen dat je dat als excuus voor een moord mag gebruiken.
Ik weet dat het er in het hoofd van iemand met autisme soms anders aan toe gaat, maar autisme betekent niet dat je zomaar een moord kan plegen.
Daarbij vind ik de waarschijnlijke straf heel erg laag, voor iemand die op 15 jarige leeftijd al iemand neerstak met een mes, en daarvoor jeugd TBS kreeg, en volgens mij ook 1 jaar jeugdgevangenis.
Iemand die dit tot 2x toe voor elkaar krijgt, en dus de 2e keer wel iemand vermoord, is een groot gevaar. Die mogen ze wat mij betreft veel langer opsluiten.. (dit is geen emotionele reactie van mij, maar zo denk ik over elke 'moordenaar'.)
Er is 7 jaar + TBS geeist, maar dit is dus waarschijnlijk minder.
De uiteindelijke uitspraak is 20 Maart, maar ik kijk er enorm tegenop, omdat ik weet dat het me tegen zal vallen..
Wat ik die jongen toe wens, ga ik me verder niet over uit laten.
Maar ik vind 5 jaar, waarvan er al 1 om is, veel te weinig. Het is natuurlijk altijd te weinig tegenover een heel mensenleven, maar dan nog.
Iemand die ZO ziek in zijn hoofd is, hoort behandeld te worden en lekker achter slot en grendel.. ~~}>
Pfff, ik kan wel een eeuw doorschrijven over hoe oneerlijk dit is, en hoe ik erover denk, maar denk dat ik duidelijk genoeg ben :j
Ik kan er gewoon niet bij met mijn hoofd... Hij mag van mij 'levenslang' krijgen. Dus die 25 jaar. Ik weet dat hij zelf ook pas een jaar of 25 is, dus dan is mooi heel zijn eigen 'jeugd' om, en loopt hij pas weer vrij rond als ie 50 is. Misschien dat hij zich dan bedenkt dat hij niet alleen het leven van Xiempie ontnomen heeft maar ook dat van zichzelf..

"De mooiste bloemen, worden worden het eerst geplukt.." Y;(

Rust zacht lieve Ximena!

"06-06-'97 ~ 25-02-'12"

Afbeelding

vuurneon

Re: Wss 5 jaar voor ex-TBS'er, moordenaar Ximena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:21

Vreselijk...

Maar het 'goede' nieuws is wel; aan tbs zit geen houdbaarheidsdatum, indien nodig wordt geacht kan hij levenslang in de tbs zitten.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 00:24

Dat hoop ik dan maar.. Hij heeft niet alleen vrienden van Xiem over zich heen gekregen (oa op hyves) maar ook zijn eigen vrienden..
Hij houd zowieso niet veel over..
En ik gun t m ook niet.. Xiem was een zonnetje, ze lachte altijd, echt iemand waar je vrolijk van zou worden als je dr zag..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:28

Ik hoop het ook voor jullie en de maatschappij... Hij heeft een tweede kans gekregen toen hij uit de jeugd tbs kwam en dat pakte afschuwelijk uit. Dus het lijkt mij persoonlijk een heel heel heel goed idee om hem voor een hele lange tijd, indien nodig levenslang, uit de maatschappij te halen; tbs biedt wel die mogelijkheid.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:31

Ik hoorde het, en dacht meteen aan jullie.
Ik vond de beredenatie van de advocaat alleen wel vreemd, hij heeft asperger dus maar meteen TBS. Ik mag hopen dat de advocaat dat vond omdat hij al eerder in de fout is gegaan, en dat ze dat niet gemeld hebben.

Maar, ik zal eerlijk zeggen, hoe vreselijk ik het ook vind wat hij gedaan heeft. Een gevangenisstraf wordt hij niet beter van, en daar krijgen jullie Ximena niet mee terug, helaas.

Wat niet wil zeggen dat ik vind dat hij geen prijs moet betalen voor z'n daden, laat dat helder zijn.

TS, ik wil jou in ieder geval heel erg veel sterkte wensen en hopelijk kan je de rust en kracht vinden om dit allemaal een plekje te geven. :(:)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 04:15

TBS is de ergste straf die je kan krijgen. Het is inderdaad onbepaalde tijd, een goede straf dus!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:20

milou123 schreef:
Ik hoorde het, en dacht meteen aan jullie.
Ik vond de beredenatie van de advocaat alleen wel vreemd, hij heeft asperger dus maar meteen TBS. Ik mag hopen dat de advocaat dat vond omdat hij al eerder in de fout is gegaan, en dat ze dat niet gemeld hebben.

Maar, ik zal eerlijk zeggen, hoe vreselijk ik het ook vind wat hij gedaan heeft. Een gevangenisstraf wordt hij niet beter van, en daar krijgen jullie Ximena niet mee terug, helaas.

Wat niet wil zeggen dat ik vind dat hij geen prijs moet betalen voor z'n daden, laat dat helder zijn.

TS, ik wil jou in ieder geval heel erg veel sterkte wensen en hopelijk kan je de rust en kracht vinden om dit allemaal een plekje te geven. :(:)

We krijgen er Xiem idd niet mee terug, helaas =(
Ik wist niet dat de rechtzaak gister was, want volgend mij mocht je daar gewoon naartoe, ik heb dus helaas een heel groot deel van het hele echte verhaal gemist..
Al denk ik dat het voor mij ook wel goed was geweest, dat ik er niet bij ben geweest. Heb zelf ook niks op de radio gehoord, of op TV gezien.. Mijn moeder kwam ermee.
Ik ben heel erg benieuwd wat de werkelijke straf dalijk is.
Er is 7 jaar geeist.
Ik vind het persoonlijk nog te weinig. Die vent is niet alleen een gevaar voor ons allemaal, maar ook voor zichzelf.
Soms denk ik; was die doodstraf er nou nog maar.. Dan hadden we dat probleem niet gehad.
Iemand die een ander vermoord wens ik persoonlijk het zelfde toe, maar dan nog even flink lijden.. :=
Als dit allemaal afgesloten is kan iedereen het denk ik wel een plekje geven, maar de dag dat hij vrij komt, daar zie ik nu al tegenop!

Allemaal bedankt voor de berichtjes!

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:25

Paar jaar terug is een hele goede kennis/vriendinnetje (13 jaar) van mij bij een verkeersongeluk omgekomen door een 81jarige bestuurder die door rood reed. Zij was op weg naar de paardrijles en reed netjes door groen. Hem is niet eens zijn rijbewijs afgepakt.

TBS is een pittige straf waar je nooit af zal komen. Autisme kan zich in verschillende vormen voordoen. Ik weet niet persoonlijk hoe erg zijn autisme is, misschien jij wel.

Het blijft verschrikkelijk maar je krijgt Ximena er niet mee terug.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:33

Nee! Gelukkig niet zeg! Als ik hem had gekend dan had ik mezelf wel voor mijn hoofd geslagen..
Ik weet dat autisme in verschillende vormen voorkomt. Mijn buurjongen is autistisch, en die verzon ook altijd de gekste dingen. Toen ik klein was en nog buiten speelde (ik was echt een halve jongen), zat ik in mijn eentje bij ons voor de deur van een grote tak de korst eraf te halen met een mesje. De jongen kwam langs, rent naar huis en zijn vader komt pissig naar mij toe omdat ik hem zou hebben bedreigd met een mes, terwijl ik alleen vrolijk "Hallo!" riep. Later werd er als excuus gebruikt dat hij autistisch is en hier niks aan kon doen. Dit met Stanley A. doet me daar heel erg aan denken. Blijkbaar staat er in de wet ook dat als je autistisch bent dat je maar een strafvermindering mag krijgen. Terwijl een van mijn beste vriendinnen 2 broertjes met autisme hebben en die krijgen gewoon op hun kop als ze iets doen wat niet mag. Daar word niet gezegt: Ze zijn autistisch dus ze kunnen er niks aan doen.
Het feit dat het in sommige gevallen (en dus ook de wet) als een excuus word gebruikt maakt mij zo boos. Autistisch ja of nee? Of een of andere andere beperking? Moord blijft moord. In mijn ogen dan. Als een bejaard iemand even iemand vermoord krijgt die dan ook strafvermindering omdat die persoon oud is, en misschien verward? Ook niet toch..? Ik kan er over door blijven praten dat ik het onterrecht vind maar dat veranderd natuurlijk niks. Ik wil ook niet andere mensen kwetsen.
Nogmaals, met alle respect tegenover autisme, ik vind niet dat het als een 'excuus' gebruikt mag worden..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:34

Tbs is géén strafvermindering; juist tbs maakt het mogelijk dat hij levenslang kan krijgen. Er zitten echt meer mensen met autisme in de tbs, niet als excuus maar wel als reden waarom ze in de tbs zitten en niet levenslang in een gewone gevangenis.
Als hij zeg 20 jaar gewone celstraf had gekregen, kwam hij vrij na die 20 jaar. Nu kan het heel goed zijn dat hij echt voor de rest van zijn leven vastzit.

Waarom denk je dat er veel criminelen niet willen meewerken aan het Pieter Baancentrum onderzoek? Omdat tbs geen houdbaarheidsdatum kent; ze willen liever toerekeningsvatbaar worden erkend en in een gewone cel zitten dan misschien wel gedwongen voor altijd in de tbs.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-03-13 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:35

Ik snap dat TBS geen strafvermindering is.
Maar er is gezegd dat hij een minderlange straf krijgt omdat hij autistisch is. (en depressief)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:38

LoveUggs schreef:
Nee! Gelukkig niet zeg! Als ik hem had gekend dan had ik mezelf wel voor mijn hoofd geslagen..
Ik weet dat autisme in verschillende vormen voorkomt. Mijn buurjongen is autistisch, en die verzon ook altijd de gekste dingen. Toen ik klein was en nog buiten speelde (ik was echt een halve jongen), zat ik in mijn eentje bij ons voor de deur van een grote tak de korst eraf te halen met een mesje. De jongen kwam langs, rent naar huis en zijn vader komt pissig naar mij toe omdat ik hem zou hebben bedreigd met een mes, terwijl ik alleen vrolijk "Hallo!" riep. Later werd er als excuus gebruikt dat hij autistisch is en hier niks aan kon doen. Dit met Stanley A. doet me daar heel erg aan denken. Blijkbaar staat er in de wet ook dat als je autistisch bent dat je maar een strafvermindering mag krijgen. Terwijl een van mijn beste vriendinnen 2 broertjes met autisme hebben en die krijgen gewoon op hun kop als ze iets doen wat niet mag. Daar word niet gezegt: Ze zijn autistisch dus ze kunnen er niks aan doen.
Het feit dat het in sommige gevallen (en dus ook de wet) als een excuus word gebruikt maakt mij zo boos. Autistisch ja of nee? Of een of andere andere beperking? Moord blijft moord. In mijn ogen dan. Als een bejaard iemand even iemand vermoord krijgt die dan ook strafvermindering omdat die persoon oud is, en misschien verward? Ook niet toch..? Ik kan er over door blijven praten dat ik het onterrecht vind maar dat veranderd natuurlijk niks. Ik wil ook niet andere mensen kwetsen.
Nogmaals, met alle respect tegenover autisme, ik vind niet dat het als een 'excuus' gebruikt mag worden..

Nee, in de wet staat dan wel dat iemand mogelijkerwijs ontoerekeningsvatbaar is.

Ik snap dat je nu heel erg in emoties aan het denken bent, dat begrijp ik compleet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:42

Meis, hij krijgt wat hij verdient; geen strafvermindering, maar eerder naar de tbs. Tbs is geen pretje, ook daar zit hij gewoon achter slot en grendel. Persoonlijk vind ik ook dat hij in de tbs thuishoort; hoe eerder hoe beter.
Je zegt het zelf al:
Iemand die ZO ziek in zijn hoofd is, hoort behandeld te worden en lekker achter slot en grendel...
En dat is precies wat er gaat gebeuren!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 12:45

Ik vind het heel moeilijk om goed te beschrijven wat ik er van vind..
En natuurlijk zijn het emotitie's die mee spelen, maar ik bedoel te zeggen, dat autisme geen beperking is waardoor jij niet kan inschatten of je iemand kan/ mag vermoorden. Je denkt anders, je doet anders, en er is vast nog wel meer, maar je kan op een bepaald niveau wel in schatten of je iets kan doen..
Hij is zowieso niet goed in zijn hoofd.. Dat is zeker..

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:51

Ik vind het heel erg van je vriendin.

Maar autisme is een moeilijk iets. Ik werk er zelf mee en dan stapje voor stapje ga je het leren begrijpen. Dit wil nog niet zeggen dat ik het goedkeur :( . Ik had liever gezien dat hij mar 1 jaar kreeg en dan door naar de tbs kliniek :) want zo kunnen ze hem eerder behandelen.

Edit:

Het probleem is dus dat sommige mensen met autisme dat besef dus niet hebben.
Laatst bijgewerkt door quera op 07-03-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:52

Toevallig was ik gisteren wat aan het rondsurfen op internet hierover. Kwam op een site met een vermelding van een uitzending, over een interview met zijn vrienden.

Nou, wat daar onderstaat... Zijn bloedeigen vriendin nog wel, dan heeft deze persoon toch nog aardig wat mensen om zich heen die deze bedoeling normaal vinden. O.a. omdat dit meisje op 15-jarige leeftijd niet op straat had moeten zwerven!

Vind het verschrikkelijk dat dit soort mensen in Nederland nog rond kunnen lopen. Ondanks de duidelijke hulpvraag! Dat er nu een geweldige meid om het leven is gekomen, is niet te bevatten.
Heel veel sterkte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:56

Er zitten meer mensen met autisme in de tbs dan je denkt; even heel eenvoudig in een notendop; zij zien de wereld anders, maar het ligt niet bij hun maar bij ons; wij zijn diegene die afwijkend zijn. Grootste probleem is zich niet in kunnen leven in andermans gevoelens, dat is zeker reden voor verminderde toerekeningsvatbaarheid; boos worden omdat het huilende broertje zo'n vervelend geluid maakt ipv proberen te troosten. Broertje krijgt dan geen arm om de schouder, maar wordt geschopt; stomme geluid moet ophouden!
Autisme beïnvloedt de perceptie van de wereld en ja ook hoe diegene reageert; en dan weten ze zelf niet dat zij de wereld andere zien, dat het abnormaal is om je broertje te schoppen omdat hij huilt; het broertje had gewoon niet moeten huilen immers, dan was er geen probleem geweest. Maar dat huilen normaal is en iemand schoppen abnormaal, nee dat is moeilijk te zien.

Autisme is ook nooit een excuus, maar wel een motivatie waarom tbs beter is; beter voor hem, maar ook beter voor de samenleving (tbs staat immers ook voor terbeschikkingstelling)

En ik snap heel goed dat jij hem de ergste dingen toewenst en geen boom hoog genoeg is om hem eraan te knuppen, want hij heeft jouw dierbare vriendin ontnomen en die komt echt nooit meer terug. Ik hoop dat je je ook kan neerleggen bij de straf die hij krijgt, ook al zou die nooit hoog genoeg kunnen zijn om te boeten voor zijn daden.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 07-03-13 13:02, in het totaal 4 keer bewerkt

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 12:57

TS toch; logisch dat je dit te weinig vind!

Maazr zie het zo; TBS is een langer durend proces dan vast zitten hoor, tenzij ze min of meer zeker weten dat het niet meer gaat voorkomen komt hij niet meer vrij.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:01

Heel veel sterkte TS *dikke knuffel*. Ik weet helaas precies hoe je voelt. -O-

Wij hebben vorig jaar een familievriend verloren aan een verkeersongeluk.
De dader was al meerdere keren gepakt met rijden zonder rijbewijs + rijden onder invloed. Had heel wat meer op zijn kerfstok,voordat hij met een flink promilage achter op de auto van de familievriend knalde..*koude rilling*.
Dankzij het GEWELDIGE nederlandse rechtssysteem hier in NL, staat hij volgend jaar weer op vrije voet,wel zonder rijbewijs ..maar wat maakt hem dat uit, meneer rijd ook prima zonder. De achtergebleven vrouw,familie en vrienden zijn verbaasd en in wanhoop...

Waar moet het naar toe hier in Nederland.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:03

Vreselijk wat er gebeurd is en vreselijk voor jou om dit mee te maken.

Maar juridisch gezien is door zijn autisme/dissociative distressorder sterk verminderd toerekeningsvatbaar. Dat betekend dat men wel iemand in de gevangenis kan stoppen, maar dat kan deze persoon niet helpen aangezien hij ziek is. En zieke mensen moeten worden behandeld.

Dat het OM 7 jaar aan gevangenisstraf eist vind ik persoonlijk nog hoog. Je moet rekening houden dat de behandeling van hem pas begint nadat de gevangenisstraf erop zit. Dus deze persoon krijgt 7 jaar lang geen hulp om met zijn geestesgesteldheid om te gaan, met zijn drang om mensen neer te steken. De TBS maatregel die hij heeft opgekregen is perfect, hieraan zit iemand eigenlijk zijn gehele leven vast. Iemand die zulke ernstige stoornissen heeft, komt (ook al heeft hij TBS) nooit meer vrij. En de TBS klinieken in Nederland kan je vergelijken met een gevangenis, aangezien de mensen in volledige beperkingen zit. Ik vind het te gek voor worden dat er, als er gevangenisstraf icm TBS wordt opgelegd, er niet meteen begint met behandelen.

Maar vanuit een menselijk, non-juridisch, perspectief vind ik het ook te laag. Maar dat neemt de juridische werkelijkheid niet weg.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:05

Dat zal voornamelijk komen door het stukje leedtoevoeging wat vooral vanuit de maatschappij wordt gewenst.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 13:06

Daarom wil ik dus de goede manier vinden om te zeggen wat ik bedoel, maar ik weet de woorden er niet voor.. Ik weet wat autisme is, weet niet wat er allemaal bij komt kijken..
Ik wil niemand beledigen namelijk..

@Caesar, tsja.. Toch is hij er ook veel vrienden door kwijtgeraakt. Xiem was dan wel 15 jaar, en liep op dat tijdstip over straat, maar ze liep naar het huis van haar vriendin waar ze zou slapen. Die was al weg. Ze kwam gewoon van een verjaardag van een vriend/ vriendin vandaan. Dat deed ik ook op die leeftijd. En op die leeftijd dronk ik ook stiekum een drankje terwijl dat van mijn ouders niet mocht...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:09

Maar hij heeft niet alleen vanwege autisme TBS nodig, hij heeft ook een dissociative disstressorder waardoor hij niet met mensen om kan gaan. Hij heeft een dermate geestelijke achterstand dat hij soms vragen niet begrijpt of als er één ding verkeerd wordt gezegd hij uit zijn slof schiet.

Bijv. gisteren bij de rechtszaak zei het OM dat zijn ouders gescheiden zijn. Waarop hij antwoordde: Nee, mijn ouders zijn getrouwd geweest.

Hiermee wil ik zeggen dat hij een geestelijk vermogen van een jonger iemand heeft, dat icm autisme en zijn disstressorder maakt hem een gevaar voor de maatschappij. En dat maakt de TBS de logische keuze ipv een lange gevangenisstraf

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:10

LoveUggs je geeft aan dat je er niet bij bent geweest gisteren. Saskia Belleman heeft vanuit de rechtszaal veel getwitterd over de zaak, misschien is dat nuttig om te lezen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 13:12

Douraque schreef:
Maar hij heeft niet alleen vanwege autisme TBS nodig, hij heeft ook een dissociative disstressorder waardoor hij niet met mensen om kan gaan. Hij heeft een dermate geestelijke achterstand dat hij soms vragen niet begrijpt of als er één ding verkeerd wordt gezegd hij uit zijn slof schiet.

Bijv. gisteren bij de rechtszaak zei het OM dat zijn ouders gescheiden zijn. Waarop hij antwoordde: Nee, mijn ouders zijn getrouwd geweest.

Hiermee wil ik zeggen dat hij een geestelijk vermogen van een jonger iemand heeft, dat icm autisme en zijn disstressorder maakt hem een gevaar voor de maatschappij. En dat maakt de TBS de logische keuze ipv een lange gevangenisstraf

Verbaast mij ook dat ze hem eerst nog zo lang in de reguliere cel stoppen, lijkt mij erg onwenselijk; ook voor de mede gedetineerden. Zal zijn persoonlijke toestand ook niet verbeteren en mogen ze in de tbs eerst gaan 'puin ruimen'...