"Je mag jezelf niet eens verdedigen bij inbraak!"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

"Je mag jezelf niet eens verdedigen bij inbraak!"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:07

Dat lees ik nogal eens op Bokt. Je mag niks terugdoen als er een inbreker in je huis loopt want dan is het mishandeling en is hij heel zielig en moet jij de gevangenis in en een schadevergoeding betalen dus de politie is stom en de politici zijn zakkenvullers die niks snappen van de maatschappij en ons hele land is corrupt en belachelijk.

Welnu: Bewoner die overvaller neerstak niet vervolgd.
Een bewoner die een overvaller in augustus in zijn woning in Voorthuizen neerstak, wordt daarvoor niet vervolgd. De overvaller uit Ede (27) werd zwaargewond op straat gevonden en overleed in de loop van de avond. Het Openbaar Ministerie (OM) ziet af van vervolging omdat de bewoner zichzelf verdedigde en er daarom sprake is van noodweer.
Een tweede bewoner gebruikte helemaal geen geweld tegen de overvaller, zo is uit onderzoek gebleken. Het OM heeft het besluit afgelopen week meegedeeld aan de bewoners en nabestaanden van de overvaller.
Volgens justitie was de overval zeer gewelddadig en werden de bewoners beschoten en geschopt. Op 13 maart vindt een zogenoemde regiezitting plaats tegen drie andere verdachten van de overval. (http://www.nu.nl/binnenland/3358383/bew ... volgd.html)

Het mag wél. Mits proportioneel, maar dat lijkt me duidelijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:12

Ja, je mag alleen doen wat de ander ook doet. Heb je alleen zo weinig aan als je al bent neergestoken.
En je hebt ook de tijd om na te gaan denken wat de rechter proportioneel vindt....

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:14

Niet proportioneel maar evenredig is de term.
:)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:15

Pfffff. Ik ga niet nadenken "mag het wel?".

Maar ga ik gelijk gillend en aanvallend die rot indringers verjagen, hoe dan ook, oprotten zullen ze met lege handen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:15

Je mag ook niet vloeken.......

Ik weet absoluut niet (en ik hoop ook nooit uit te vinden!!) hoe ik zou reageren, maar als ik voldoende bij m'n positieven ben, zal ik m'n spullen verdedigen ook en zal het me echt een worst zijn wat de eventuele gerechtelijke gevolgen zijn!!! Daar zou ik dan op zo'n moment me echt geen seconde druk om maken!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 13:16

Levensgevaarlijke situatie (schiet- of steekwapens) betekent dat jij vergelijkbaar geweld mag toepassen (dus een keukenmes tussen zijn ribben steken). Als een inbreker zich doodschrikt en het huis al uitrent lijkt me logisch dat je niet datzelfde mes tussen zijn ribben mag steken, daar hoef je als het goed is niet bij na te denken. Een rechter snapt gerust wel dat iemand niet rustig na kan denken in zo'n situatie en dat een klap ook nog wel onbedoeld hard aan kan komen, of zoiets.

En hoezo 'als je al bent neergestoken'? Je mag ook handelen vóór je zelf gewond bent, hoor.
Laatst bijgewerkt door Dani op 04-03-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:16

Toen er bij ons ingebroken was was mn vader zo kwaad, ook toen politie kwam.. Die zeiden ook: Je kunt hem helemaal verrot slaan maar gooi hem dan wel in het weiland aan de overkant van de straat... Anders ben je nog aansprakelijk ook!

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:16

Kentaro schreef:
Je mag ook niet vloeken.......

Ik weet absoluut niet (en ik hoop ook nooit uit te vinden!!) hoe ik zou reageren, maar als ik voldoende bij m'n positieven ben, zal ik m'n spullen verdedigen ook en zal het me echt een worst zijn wat de eventuele gerechtelijke gevolgen zijn!!! Daar zou ik dan op zo'n moment me echt geen seconde druk om maken!

Ja precies, ze moeten oprotten hoe dan ook.

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:17

Klopt! En dan zijn er zelfs nog gevallen waarbij de proportionaliteit ontbreekt, maar waar men tóch nog een succesvol beroep op zelfverdediging kan doen (noodweerexces).

Art 41 Wetboek van strafrecht
1. Niet strafbaar is hij die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens anders lijf, eerbaarheid of goed tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding.
2. Niet strafbaar is de overschrijding van de grenzen van noodzakelijke verdediging, indien zij het onmiddellijk gevolg is geweest van een hevige gemoedsbeweging, door de aanranding veroorzaakt.

Lid 2 geeft aan dat als je de proportionaliteitseis overschrijdt doordat je in shock bent geraakt (dus je gaat langer door dan nodig is, of je zelfverdediging is heftiger dan de aanval), je ook dan nog een succesvol beroep op zelfverdediging zou kunnen doen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:19

DaniBanani schreef:
Levensgevaarlijke situatie (schiet- of steekwapens) betekent dat jij vergelijkbaar geweld mag toepassen (dus een keukenmes tussen zijn ribben steken). Als een inbreker zich doodschrikt en het huis al uitrent lijkt me logisch dat je niet datzelfde mes tussen zijn ribben mag steken, daar hoef je als het goed is niet bij na te denken. Een rechter snapt gerust wel dat iemand niet rustig na kan denken in zo'n situatie en dat een klap ook nog wel onbedoeld hard aan kan komen, of zoiets.

En hoezo 'als je al bent neergestoken'? Je mag ook handelen vóór je zelf gewond bent, hoor.

Hoe zie je dat voor je? Ga je vriendelijk vragen aan de inbreker wat ie bij zich heeft, en dan eventjes een moment geduld heeft zodat je een keukenmes kan pakken? :')

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:25

Je bent verplicht hulp te verlenen aan mensen in nood, maar een neergestoken overvaller hoef je niet te helpen? Die man is doodgebloed op straat terwijl er geen 112 is gebeld.
Dat vind ik dan weer opvallend aan de uitspraak van de rechter...

Verder is het uiteraard het risico van het vak dat mensen zich verdedigen als je wat van ze wil stelen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:28

Ook ik zou geen vinger uitsteken en of hulp bellen voor de inbreker/ indringers mochten ze wat oplopen. Kan het me wat schelen, dat ze iets hebben en hulp nodig hebben.

Het kan ze immers toch ook niets schelen om iets te doen wat niet mag.

Laat de politie dat maar zelf regelen. Hoe langer ze lijden hoe beter, dat zal ze leren.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:31

dief komt vaak met grofgeweld naar binnen. ik ga echt niet toe kijken als ie steelt van mij. nee ik duw hem naar buiten met grofgeweld. (alleen als hij geen wapens heeft) hij kan wel een klap verwachten. ik laat mij niet bestelen.

en de meeste mensen zouden gaan duwen slaan gillen om de dief wegtejagen.

vind eigenlijk beetje onzin dat je geen geweld mag gebruiken hij komt vaak ok met geweld na binnen(en vaak met geweld tegen je)
.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:41

Wij hebben 2 grote honden.
Mocht er een inbreker zo dom zijn toch naar binnen te gaan, en mijn honden vallen hem aan, of om ons te verdedigen, of omdat ze hem niet in ons huis willen hebben, houd ik ze niet tegen.
Tja risico van het vak, moeten ze maar niet naar binnengaan.
En als ik zelf de kans krijg hem een beste knal op zijn kop te geven, idem.

XFiemoX

Re: "Je mag jezelf niet eens verdedigen bij inbraak!"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:24

Ik meende dat je jezelf toch altijd wel mag verdedigen ??? Lijkt me te gek voor woorden als je alles maar moet laten gebeuren, laat staan in je eigen huis.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:37

Ik heb liever dat hij naar de grond gaat voordat ie de kans krijgt t bij mij te flikken/iets te stelen. :D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:47

Tegenwoordig moet je vriendelijk verzoeken of de inbreker zonder spullen weg wil, en je moet hem een kopje koffie aanbieden.

Oke, dat is onzin, maar je weet toch niet hoe je reageert als je lekker in bed ligt of TV zit te kijken oid, en er staat ineens een inbreker?

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:20

Als jij zó van de overval schrikt, dat je de persoon met een pan op het hoofd slaat als hij met de tv naar buiten vertrekt, is dit gewoon toegestaan. Je hebt het recht om je eigen lijf, eerbaarheid en bezittingen te verdedigen als hier een inbreuk op wordt gemaakt.

Is het echter zo dat een meneer jou huis binnen wandelt als de achterdeur open staat, op je bank gaat zitten, en wat om zich heenkijkt, mag je niet zomaar een klap verkopen, omdat je andere opties zou hebben in zo'n situatie. Je had de wijkagent of desnoods 112 kunnen bellen, je had de man kunnen vragen wat de bedoeling van dit alles was. En dat is van belang. Had je niet anders kunnen handelen tijdens de bescherming van jezelf of je eigendom, is zelfverdediging gewoon toegestaan. :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:07

Air schreef:
Ja, je mag alleen doen wat de ander ook doet. Heb je alleen zo weinig aan als je al bent neergestoken.
En je hebt ook de tijd om na te gaan denken wat de rechter proportioneel vindt....

Dat valt heel erg mee.

Zo was er een vrouw, die van lan was, om thee te gaan zetten. Ze liep met een kan nkokend water over de gang, toen ze een inbreker tegenkwam. In ene reflex gooide ze het kokende water over hem heen.
Dat mag.

(Om nou standaard alleen je bed uit te gaan 'snachts met kokend water is misschien ene beetje veel, maar toch.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:44

slokkie schreef:
Niet proportioneel maar evenredig is de term.
:)

Wat een onzin. Het moet proportioneel en subsidiair zijn. Evenredig is geen term in het wetboek van strafrecht en ook geen spreektaal wanneer het om rechten gaat.

Verder zou ik m'n spullen nooit koste wat het kost verdedigen. Neem maar mee, en laat mij ajb met rust.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 23:23

"Mensen die zichzelf verdedigen (uit noodweer) tegen een overvaller of een inbreker worden daarvoor in principe niet meer aangehouden."

Deze richtlijn is 1 januari 2011 ingegaan.