paardenwelzijn vs. welzijn koeien/varkens/kippen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meikemarieke

paardenwelzijn vs. welzijn koeien/varkens/kippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 15:32

Naar aanleiding van alle ophef de laatste tijd over de plofkip, het paardenvlees dat overal opduikt e.d. wil ik hier een discussie beginnen:

Hebben paarden in Nederland een beter leven dan de gemiddelde kip/koe/varken in Nederland?

Tegenwoordig komt het verwaarlozen van paarden steeds meer voor (wellicht vanwege de crisis?).
Er worden nog steeds veel paarden 23 uur per dag in hokjes van 3 x 3 gehouden, of ze worden alleen gehouden, of slecht verzorgt.
Als ik kijk naar ons eigen boerenbedrijf (gewoon melkveebedrijf) durf ik te beweren dat de koeien het beter hebben dan het gemiddelde paard in NL. De koeien hebben veel ruimte, staan niet alleen, hebben schone stallen, voldoende en goed afgestemd voer, ruim de helft van het jaar kunnen ze naar buiten en ze worden medisch gezien tot in de puntjes verzorgt. Ook worden er geen 'extreme' prestaties van ze gevraagd. (lees; 2 m hoog hoeven springen, in gedwongen houdingen moeten lopen enz.)
Ik denk dat er wat betreft varkens en kippen ook veel onwetendheid is, ook bij mijzelf. Kippen- en varkenshouders worden hier dan ook van harte uitgenodigd om hier hun verhaal te doen en hun kijk op het welzijn van hun dieren te geven.
Varkens, kippen en koeien zijn altijd een bron van inkomsten voor de boer, dus deze zal altijd goed voor ze zorgen, omdat je dat anders merkt in je portemonnee. Bij paarden is dat natuurlijk niet zo, dat is een luxe artikel, om het maar zo te zeggen. Ook hebben er veel mensen wel paarden, maar niet genoeg kennis, iets wat je bij varkens/kippen en koeien niet snel zult tegenkomen.

Let op, dit is geen persoonlijk aanval op individuen, ik ben enkel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken :)

duikt nu weg voor ze heel bokt over zich heen krijgt

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:23

Kan het niet anders dan met je eens zijn Meikemarieke. Ik denk er precies zo over. Ik probeer ook altijd mensen duidelijk te maken dat de boeren echt wel goed voor hun vee zijn. Als de dieren niet goed in hun vel zitten, slecht verzorgd worden, etc. is dat terug te lezen in de bedrijfsresultaten. Ja, dieren bij boeren worden gehouden voor inkomsten. Voor geld dus. Daar lijkt wel een soort taboe op te heersen. Want het lijkt wel dat als je dieren houdt voor geld, je per definitie slecht met je dieren omgaat, want het is maar een product en het moet zo goedkoop mogelijk zo veel mogelijk opbrengen. Dat vind ik zo'n kromme, kort door de bocht opmerking. Tuurlijk liggen de dieren niet op fluwelen kussentjes, maar boeren zijn geen dierenbeulen. Tuurlijk zijn er rotte appels. Die heb je overal. Ook bij hondeneigenaren en paardeneigenaren.

Wat TS zegt, denk ik ook: onder paarden is veel meer (verborgen) leed, omdat veel mensen zonder kennis van zaken een paard hebben. Mensen vermenselijken dieren vaak zo erg, dat ze niet meer weten wat nu de werkelijke behoefte van het dier is en wat voor hen het beste is.

Marlou91

Re: paardenwelzijn vs. welzijn koeien/varkens/kippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:53

Ik ben het er gedeeltelijk mee eens.

Denk dat het % Paarden wat iedere dag op de wei komt toch nog steeds heel wat hoger ligt dan het %varken of kippen dat iedere dag buiten komt. Natuurlijk zijn er paarden die 24/7 binnen staan en nauwelijks buiten komen, maar dat aantal ligt in mijn ogen een stuk lager dan de miljoenen varkens en kippen in Nederland die nooit daglicht zien en nauwelijks een stapje vooruit of achteruit kunnen. Nu wordt dat bij de varkens iig een stukje beter doordat ze voortaan los moeten staan.
En ik ben geen leek die nog nooit in een stal ben geweest. Ex waar ik vier jaar mee ben gegaan heeft een varkensbedrijf met zo'n 1400 zeugen. En heb vaak genoeg meegewerkt daar op het bedrijf. Maar om nou te zeggen dat die beesten het beter hebben dan de paarden in mijn omgeving.. Nee dat kan ik toch niet zeggen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 12:07

Interessant om jouw ervaringen te horen :)
Maar vind jij het aspect 'buiten zijn' het belangrijkst voor het welzijn van de dieren?
Er zijn natuurlijk meerdere aspecten die meespelen in het welzijn van een dier, ook voor elk dier is dit anders.
Hoe kijk jij er tegenaan dat, bijvoorbeeld, maar 1 aspect (in dit geval het buiten zijn) niet in orde is? Maar de rest wel? Telt dat zwaarder dan dat meerdere aspecten (bijvoorbeeld bij paarden, te weinig beweging, geen goed rantsoen, weinig contact met soortgenoten) niet helemaal in orde zijn?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:14

Ik ben het er ook gedeeltelijk mee eens. In Nederland hebben koeien het imo best goed, maar dat kan ik helaas van de meeste varkens en kippen niet zeggen. Kippen lopen dan wel in groepen, los, maar met zo ontzettend veel dat ze alsnog geen ruimte hebben.

Ik vind buitenlucht een basisbehoefte en één van de belangrijkste behoeften voor ieder levend wezen om gelukkig te zijn. Lucht, licht en ruimte en daarbij ook socialiteit, voeding en verzorging maken een dier tot een gelukkig dier. De meeste paarden krijgen dit, op enkele uitzonderingen na.

De paarden in Nederland zijn imo ook niet over 1 kam te scheren. Zo zal op veel maneges misschien het paardenwelzijn wel minder zijn dan het welzijn van bv. koeien, maar bij veel particulieren zal het paardenwelzijn beter zijn.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:34

Tja, kippen lopen echt wel los in grote ruimtes. Die van ons mogen elke dag naar buiten. savonds worden de luiken dichtgedaan en blijven ze binnen. Maar tegen 09.00 uur (in de zomer eerder) gaan de luiken weer los. heel apart om mee te maken dat de meeste kippen lekker binnen blijven. alleen echt in de zomer lopen ze veel buiten. De meeste varkensboeren die ik ken. daarvan lopen de varkens inmiddels echt al wel los op stro. de boeren die de stallen pas net nieuw hadden (met de ruimtes die TOEN 10 jaar geleden verplicht waren) die hebben ze nog niet los Maar he die kunnen niet gelijk weer gaan verbouwen he?
Ook in de kalvermesterij lopen de kalveren in groepshokken (oke nog niet optimaal, Maar beter dan hun leven lang in een kist)

Dos_Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:18

TS ik ben het met je eens dat veel paarden het waarschijnlijk slecht hebben. Ik ken veel mensen met een paard, en daar zitten er een heel aantal tussen waarvan de paarden bijna altijd op stal staan. Op veel maneges is dit ook meer regel dan uitzondering. Ik vind het echter naief om te denken dat boeren per definitie goed met hun dieren omgaan, wat dacht je van de plofkip, of de legbatterij? Of de megastallen. Ik heb teveel gruwelijkheden gezien om nog naief te kunnen denken dat dat allemaal wel goed zit bij de boeren. Tuurlijk zullen er een aantal zijn die het goed doen, net zoals dat er ook paardenhouders zijn die het goed doen.

En ja, of paarden het gemiddeld beter hebben, ik weet het niet. Als ik alleen al op bokt zie hoeveel mensen lak hebben aan de behoeftes van hun paard (bv. geen contact met soortgenoten of heel veel oplsuiten in een hokje, topsport etc.) denk ik dat het vergelijkbaar is qua dierenwerlzijn.
Laatst bijgewerkt door Dos_Caballos op 27-02-13 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 14:27

BaileyMix schreef:
Ik ben het er ook gedeeltelijk mee eens. In Nederland hebben koeien het imo best goed, maar dat kan ik helaas van de meeste varkens en kippen niet zeggen. Kippen lopen dan wel in groepen, los, maar met zo ontzettend veel dat ze alsnog geen ruimte hebben.

Ik vind buitenlucht een basisbehoefte en één van de belangrijkste behoeften voor ieder levend wezen om gelukkig te zijn. Lucht, licht en ruimte en daarbij ook socialiteit, voeding en verzorging maken een dier tot een gelukkig dier. De meeste paarden krijgen dit, op enkele uitzonderingen na.

De paarden in Nederland zijn imo ook niet over 1 kam te scheren. Zo zal op veel maneges misschien het paardenwelzijn wel minder zijn dan het welzijn van bv. koeien, maar bij veel particulieren zal het paardenwelzijn beter zijn.

Helemaal mee eens. Koeien zijn ook lang niet zo stressgevoelig als varkens en kippen en kunnen prima in een hele grote groep leven. Bij koeien vind ik de nieuwe moderne stallen vaak ook zo goed en mooi (dus ook met voldoende daglicht, firse lucht en ruimte) dat ik dat leven voor een koe zo ongeveer beter vind als ze dan evt. niet buiten komen dan koeien die dan misschien zomers overdag buiten komen, maar de rest van de tijd de verouderde donkere stal moeten staan. Wat volgens mij bijna niet voorkomt, meeste stallen zijn aardig ruim en licht en aan een kant helemaal open wat ook handig is ivm voeren.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:01

wendyenbram schreef:
Tja, kippen lopen echt wel los in grote ruimtes. Die van ons mogen elke dag naar buiten. savonds worden de luiken dichtgedaan en blijven ze binnen. Maar tegen 09.00 uur (in de zomer eerder) gaan de luiken weer los. heel apart om mee te maken dat de meeste kippen lekker binnen blijven. alleen echt in de zomer lopen ze veel buiten. De meeste varkensboeren die ik ken. daarvan lopen de varkens inmiddels echt al wel los op stro. de boeren die de stallen pas net nieuw hadden (met de ruimtes die TOEN 10 jaar geleden verplicht waren) die hebben ze nog niet los Maar he die kunnen niet gelijk weer gaan verbouwen he?
Ook in de kalvermesterij lopen de kalveren in groepshokken (oke nog niet optimaal, Maar beter dan hun leven lang in een kist)

Los op stro? Was het maar waar! ken er hier in de omgeving (ZO Brabant, dus relatief veel intensieve veeteelt) misschien 2 die ze op stro hebben staan, de rest nog steeds gewoon op betonnen roosters.
En idd het klopt dat op de meeste bedrijven de dragende zeugen tegenwoordig voortaan los MOETEN. Let wel op, omdat het zo geregeld is in de wet, anders zouden er maar weinig boeren zijn die ze ook daadwerkelijk los zouden hebben staan.
Stonden ze allemaal maar op stro, had je ook al dat gehannes niet met staarten bijten (en dus afbranden) enz. Nu liggen ze gewoon op een betonnen rooster en hebben ze niks om in te wroeten (belangrijke levensbehoefte voor een varken). Daarom krijg je ook dat ze uit verveling maar aan elkaars staart en oren beginnen.
En dan heb ik het nog niet over de enkele reis Italië of Rusland die een groot aantal onder ellendige omstandigheden moet maken.

En kun je dat de boer kwalijk nemen? Misschien deels, omdat veel boeren die ik ken het woord veranderen en innovatie niet hebben uitgevonden. Natuurlijk zijn er gigantische zeer innovatieve boerenbedrijven. Maar er zijn er nog (te) veel zeer conservatief en behoudend en zullen pas iets gaan veranderen in het kader van dierenwelzijn als ze er door de wetgeving door gedwongen worden. Maar het grootste deel van de schuld ligt bij de consument en bij de grote supermarktketens! De consument wil nog steeds voor de laagste prijs een lapje vlees en de supermarkt kan daar makkelijk op inspelen door haar machtspositie te misbruiken. En anders wordt het vlees gewoon uit het buitenland gehaald, waar nog minder strenge eisten gelden wat betreft dierenwelzijn en er dus goedkoper geproduceerd kan worden.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 18:14

meikemarieke schreef:
Interessant om jouw ervaringen te horen :)
Maar vind jij het aspect 'buiten zijn' het belangrijkst voor het welzijn van de dieren?
Er zijn natuurlijk meerdere aspecten die meespelen in het welzijn van een dier, ook voor elk dier is dit anders.
Hoe kijk jij er tegenaan dat, bijvoorbeeld, maar 1 aspect (in dit geval het buiten zijn) niet in orde is? Maar de rest wel? Telt dat zwaarder dan dat meerdere aspecten (bijvoorbeeld bij paarden, te weinig beweging, geen goed rantsoen, weinig contact met soortgenoten) niet helemaal in orde zijn?

Uhmm nee, maar als ik alle aspecten die jij nu opnoemt bij paarden aan een varken toets dan denk ik nog steeds dat een paard het beter heeft. Vooral als je het in verhouding gaat bekijken. Er zijn inderdaad paarden die te weinig beweging krijgen, maar dit aantal staat nauwelijks in verhouding tot het aantal varkens/kippen dat te weinig beweging krijgt. Er zijn paarden die nauwelijks dagligt zien. Maar de meeste kippen en varkens in Nederland zien nooit daglicht. Dat weinig contact met soortgenoten zou kunnen kloppen. Dat hebben paarden dan minder dan varkens en kippen. Maar dan vraag ik me af: Wat is beter? Geen contact met soortgenoten of zoveel contact dat een beestje nog niet één cm naar rechts kan hupsen en dat het dan al op een ander soortgenootje zit.

Koeien vind ik dan weer een ander verhaal dan de intensieve veeteelt. Denk dat die het inderdaad nog niet zo heel erg slecht hebben. Vooral als ze ook nog lekker een paar uurtjes per dag op de wei kunnen (wat bijv. Campina volgens mij ook flink ondersteund).

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:28

mmm.. ik ben vega, dus zou geen van beide eten:-) Ben vroeger (15jr geleden) vaak op stap geweest met mijn DA die voornamelijk grote stallen (varkens/koeien/kippen) deed. Met de ruimte, minder eisen en buitenkomen ben ik het deels met je eens. Vergelijk het dan niet met mijn eigen paarden die alleen snachts op stal staan, zomer winter altijd minimaal 6-12uur buiten.

zodoende heb ik ook vele (moeilijke) geboortes meegemaakt, en vaak dan ook keizersnedes, en dat zo'n kalfje dan in de kruiwagen afgevoerd wordt naar de andere stal vind ik natuurlijk een heel stuk minder !

Wat kip betreft (eet ik al niet sinds ik 8 jaar was) tja, als ik AB wil ga ik wel naar de huisarts, Mijn moeder heeft wel eens "vleeskuikens" gekocht, beesten konden op 4wkn zelfs niet op hun poten staan, heeft een dikke 2wkn geduurd voordat ze konden lopen. De zg plofkip dus, was op het begin echt zielig, ze vraten zich een ongeluk en konden alleen maar zitten. Waar zijn we nu helemaal mee bezig ??? Het zijn echte scharrelkippen geworden, en grote moet ik zeggen! helaas is de oudste slechts 4jr geworden. Gezond waren ze zeker niet.

Ben overigens geen vega geworden van wat ik allemaal gezien heb, toen ik op de basisschool zat moesten mijn ouders mij al dwingen vlees te eten (gelukkig hadden we een hond :D en had ik langere adem dan mijn ouders- op een gegeven moment moesten ze me wel alleen laten als er nog dat stuk vlees op mijn bord lag- 1 goede worp en de hond was ook weer gelukkig ;) )

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:52

Ik vind het erg leuk om jullie meningen hierover te lezen :)
Marlou91 schreef:
Los op stro? Was het maar waar! ken er hier in de omgeving (ZO Brabant, dus relatief veel intensieve veeteelt) misschien 2 die ze op stro hebben staan, de rest nog steeds gewoon op betonnen roosters.

Maar dit is dus niet waar, hier een stukje over de eisen aan een varkensstal:

www.hetlnvloket.nl/txmpub/files/?p_file_id=18823

punt 14: De beschikbare vloer van een stal mag
niet geheel uit een roostervloer bestaan.

punt 22: Het dichte deel van de vloer van een stal
bestemd voor een beer of voor een
zogende zeug met biggen is voorzien van
strooisel bestaande uit stro, hooi,
houtkrullen, zaagsel, compost, turf of een
mengsel daarvan. Voor een zogende zeug
met biggen mag het dichte deel van de
vloer ook bedekt zijn met een rubber mat.

Wat ik wel opvallend vind, is dat er erg veel eisen zijn voor koeien/varkens/kippenstallen, terwijl er voor paardenstallen enkel richtlijnen zijn en geen harde eisen.

Marlou91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:02

meikemarieke schreef:
Ik vind het erg leuk om jullie meningen hierover te lezen :)
Marlou91 schreef:

Maar dit is dus niet waar, hier een stukje over de eisen aan een varkensstal:

http://www.hetlnvloket.nl/txmpub/files/?p_file_id=18823

punt 14: De beschikbare vloer van een stal mag
niet geheel uit een roostervloer bestaan.

punt 22: Het dichte deel van de vloer van een stal
bestemd voor een beer of voor een
zogende zeug met biggen is voorzien van
strooisel bestaande uit stro, hooi,
houtkrullen, zaagsel, compost, turf of een
mengsel daarvan. Voor een zogende zeug
met biggen mag het dichte deel van de
vloer ook bedekt zijn met een rubber mat.

Wat ik wel opvallend vind, is dat er erg veel eisen zijn voor koeien/varkens/kippenstallen, terwijl er voor paardenstallen enkel richtlijnen zijn en geen harde eisen.

Punt 14: klopt.. een deel moet idd dichte vloer zijn (ook beton)
Punt 22: Strooisel, of rubbere mat zie je echt bijna nergens. Op de meeste plaatsen staan ze gewoon op beton of kunststof roosters. Ik ben in twee stallen geweest waar ze op stro lagen. Eentje is zo'n zichtstal, dus krijgt een hoop subsidie. De andere is in Duitsland en daar lagen ze op stro omdat het gewoonweg goedkoper is.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:04

Ik vind het geen vergelijking. Paarden worden voor een totaal ander gebruiksdoel gebruikt, mensen hebben er een andere band mee, er is cultureel een andere kijk op paarden dan op ander vee (het valt niet eens onder vee maar onder huisdier of hobbyvee ofzo geloof ik)
Je kan beter vragen of de gemiddelde hond of dwerggeit een beter leven heeft dan een paard in NL.

Maar wat moet je met het antwoord op zo'n vergelijking?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 15:07

Interessant topic. Ik lees even mee.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 15:41

Waves schreef:
Ik vind het geen vergelijking. Paarden worden voor een totaal ander gebruiksdoel gebruikt.........

Is dat wel zo? Ik ken genoeg mensen die echt puur voor de slacht "vermeerderen" Die vinden € 25,- dek geld al te veel, want "het gaat toch voor de dood weg".
Paarden worden in NL tegenwoordig OOK voor het melk gehouden. Er word daarbij zelfs gekeken naar merries die goed melk geven. Ik zelf zie niet zoveel verschil met een koe. Op een koe rijden is wat minder, maar kan zeker wel. Gieten zijn goed voor een wagentje te zetten. Zowel koeien paarden varkens schapen geiten worden wel gebruikt voor vrijheidsdressuur in circussen/shows. Ze doen allemaal de zelfde kunstjes. Dus wat is het verschil? Huisvesting is voor paarden toch veelal alleen staand (al dan niet tussen 3 dichte muren), overig vee staat in groepen.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 12:59

aikon schreef:
Waves schreef:
Ik vind het geen vergelijking. Paarden worden voor een totaal ander gebruiksdoel gebruikt.........

Is dat wel zo? Ik ken genoeg mensen die echt puur voor de slacht "vermeerderen" Die vinden € 25,- dek geld al te veel, want "het gaat toch voor de dood weg".
Paarden worden in NL tegenwoordig OOK voor het melk gehouden. Er word daarbij zelfs gekeken naar merries die goed melk geven. Ik zelf zie niet zoveel verschil met een koe. Op een koe rijden is wat minder, maar kan zeker wel. Gieten zijn goed voor een wagentje te zetten. Zowel koeien paarden varkens schapen geiten worden wel gebruikt voor vrijheidsdressuur in circussen/shows. Ze doen allemaal de zelfde kunstjes. Dus wat is het verschil? Huisvesting is voor paarden toch veelal alleen staand (al dan niet tussen 3 dichte muren), overig vee staat in groepen.

Maar hoe kijk jij dan aan tegen het welzijn van de dieren? Denk je dat een paard het beter heeft dan bijvoorbeeld een koe, of niet?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:01

Van wat ik om mij heen zie heeft een gemiddelde koe een beter welzijn dan een gemiddeld paard.
Koeien hebben de hele dag door goed voer, ruimte, licht, lucht, staan met soort genoten. Dat kalfjes er gelijk bij weg gehaald worden ben ik weer niet mee eens, kan ook anders. Maar veel paardenstallen die ik ken is er weinig licht, lucht en vaak te weinig ruimte (kwpner van 1,76 in een hokje van 2,5x 2,5 bv) voer beleid is vaak treurig, lees alleen al hier op bokt over de verschillende ruwvoer topic's, ver weg de meeste paarden staan alleen, met weinig (tralies) tot geen (3,5 dichte wand) contact met soort genoten op stal. Tot alleen moeten staan (oa omdat een 2e te duur is, zogenaamde blessures........) Tuurlijk is het geen van alle "puur natuur" Maar is dat nog wel haalbaar? De ruimte die er nog is voor gedomestiseerd vee is klein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:21

Dat de boeren nu allemaal zo goed zijn voor hun dieren, nou daar ben ik het niet mee eens. De melkkoeien en de vleeskoeien met klaveren gaat nog. Maar de meststieren, nou niets goeds aan. De kippenhouderij en kalkoenhouderij? Ik ken hier 1 bedrijf die ze buiten heeft lopen. De rest van de dieren zit gewoon in een stal, waar dagelijks behoorlijke hoeveelheden dode dieren in een kruiwagen wordt gemikt. Waar om de zoveel tijd de bodem wordt gefreesd en je van de amonniaklucht alleen al spontaan neervalt. Om van het vangen en het vervoer nog maar niet te spreken.

Op het biologisch varkensbedrijf hebben de fokzeugen het leuk en de beer. De rest van de jonge dieren kunnen idd naar binnen en buiten, persoonlijk vind ik het met nog best veel dieren in een kleine ruimte en zodra ze 100 kilo zijn, gaan ze naar de slacht en dat alles op een ruimte van 3 paardenboxen. Het lijkt dan mooi, maar in principe hebben de slachtdieren dan altijd nog met zijn allen in een vrij kleine ruimte gezeten. Beter dan op roosters en binnen, dat zeker. Maar leuker dan menig paard, nee. Koeien ala, maar de rest van de dieren heeft het over het algemeen een stuk minder.