Doden door trage zorgverleners

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Doden door trage zorgverleners

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 23:16

http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/article/detail/3397280/2013/02/20/Mogelijk-doden-door-trage-zorgverleners.dhtml

Mijn vader is overleden nadat hij een paar keer ten einde raad en vruchteloos 112 heeft gebeld. Hij moest eerst maar zelf gaan uitzoeken wat hij mankeerde, en als hij het antwoord had kon hij terugbellen en zouden ze wel kijken. Het antwoord heeft hij niet gevonden. Wel de dood. Helaas blijken dergelijke acties niet uniek te zijn, ergens zit er blijkbaar iets chronisch mis bij de hulpdiensten.

jodi

Re: Doden door trage zorgverleners

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:30

|( Schandalig!
Sterkte :(:)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:33

Jeetje dat is wel heel erg, dat dat in een ontwikkeld land als Nederland gebeurd.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:33

Ja herken het ook wel.. Mn tante belde in paniek op toen mn oom in elkaar zakte, maar de persoon aan de andere kant vond dat eerst de huisarts maar moest komen. Die kwam 40 min later en liet met spoed een ambulance komen. Mn oom bleek toch een hersenbloeding te hebben en is na een week ic overleden

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:45

Ook ooit eens een keer meegemaakt, maar heb niks afgewacht en heb m'n man zelf naar de spoedeisende hulp gebracht !

Daar sturen ze je echt niet weg ... 't was ook maar net op tijd trouwens ...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:49

Ik kan me wel voorstellen dat het soms lastig is. Pijn op de borst is veelvoorkomend maar komt meestal door slokdarmkramp of hyperventilatie of vergelijkbare onschuldige oorzaken, terwijl er, gok ik, wel vaak 112 voor gebeld wordt omdat mensen bang zijn voor hartproblemen. Als iemand dan (bijvoorbeeld) niet bejaard is en geen héle heftige pijn heeft en ook geen uitstralingspijn kan ik me wel voorstellen dat ze niet direct een ambulance willen sturen.

Neemt niet weg dat het enorm triest is, en er zullen ongetwijfeld blunders zijn gemaakt (zoals er overal wel eens domme fouten gemaakt worden). Maar ik denk ook niet dat het in élk geval volledig te wijten is aan de hulpverlener, je kan ook moeilijk bij iedereen met pijn op de borst een ambulance gaan sturen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:52

heb wel gehoord dat het per regio verschilt

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 23:54

Shirley schreef:
Ook ooit eens een keer meegemaakt, maar heb niks afgewacht en heb m'n man zelf naar de spoedeisende hulp gebracht !

niet wegsturen? kreeg een keer een trap van mijn paard tegen mijn schouder, meteen naar spoedeisende hulp gerede. moest eerst maar naar mijn huisarts rijden. bleek schouder uit mijn kom, werd meteen een ambulance gebelt. o ja nog iets mijn oma woont alleen, werd s'nachts wakker steken in de zij. 112 gebeld kreeg aan de telefoon te horen dat ze zelf de 112 niet mocht bellen. belde mijn vader op die meteen de 112 gebeld kwam ziekenwagen bleek later een hartinfarkt te hebben gekregen. hoezo helpen ze je meteen.
Laatst bijgewerkt door paardje1983 op 21-02-13 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:00

Ben ik het niet mee eens DaniBanani er zijn zoveel vragen waarmee je kan filteren, maar ook op een HAP worden veel fouten gemaakt.
Neem als voorbeeld mijn oom, tijdens het sporten onwel geworden, thuis gebracht omdat hij niet eens meer kon rijden, enorm aan het zweten, geen koorts, kon niet eten of drinken, moest maar naar bed gaan en wat bouillon drinken, ze hebben hem niet eens gezien.
Tot op een dag zijn klachten zo erg waren dat hij zelf de huisarts belde (hij is geloof ik geen dokter fan) die onmiddelijk een ambulance heeft gebeld na visite en is meteen geopereerd en heeft stants gekregen.

Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als de hij niet ingestuurd was, het eerste verhaal deed bij mij de alarmbellen rinkelen, maar bij de HAP assistente blijkbaar niet.

Op mijn werk ook verleden jaar een patient die geen typische kenmerken had, maar die van mijn collega toch meteen langs moest komen (waarom weet ik niet wat voor haar de druppel was, ik had net die week vakantie), maar nadat hij door de ambulance is meegenomen hebben die onderweg de ambulance moeten stilzetten om te reanimeren (ik meen zelfs 2x), als hij op dat moment niet al onder de hoede was van de ambulance broeders en onderweg naar het ziekenhuis had hij het waarschijnlijk nooit meer na kunnen vertellen.

Pijn op de borst kán om maagklachten of spieren gaan, maar hartproblemen zijn niet echt zeldzaam.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:01

paardje1983 schreef:
Shirley schreef:

niet wegsturen? kreeg een keer een trap van mijn paard tegen mijn schouder, meteen naar spoedeisende hulp gerede. moest eerst maar naar mijn huisarts rijden. bleek schouder uit mijn kom, werd meteen een ambulance gebelt. o ja nog iets mijn oma woont alleen, werd s'nachts wakker steken in de pijn. 112 gebeld kreeg aan de telefoon te horen dat ze zelf de 112 niet mocht bellen. belde mijn vader op die meteen de 112 gebeld kwam ziekenwagen bleek later een hartinfarkt te hebben gekregen. hoezo helpen ze je meteen.

Echt schandalig, meer kan ik er niet over zeggen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 00:02

Jawel, ook bij de spoedeisende hulp sturen ze je weg. Het is dat wij een rel hebben geschopt een paar jaar terug dat mijn vader toen wel werd opgenomen (en 3 uur later op de intensive-care lag aan de beademing omdat wij erop aandrongen dat ze hem ter observatie een nachtje zouden houden. Dat nachtje werd een volle maand) en bij mijn vriend, want die hebben ze met een dankzij diabetes en slecht schoeisel afgestorven teen ook gewoon naar huis gestuurd met de vrolijke mededeling dat die teen er vanzelf wel eens af zou vallen en hij tegen de pijn wel een paracetamolletje mocht slikken. 12 uur later is die teen met bloedspoed geamputeerd en heeft m'n vriend 2 maanden in het ziekenhuis mogen logeren.

Bovendien heb je een verwijzing nodig voor de spoedeisende hulp, zonder verwijzing sturen ze je sowieso weg of in het gunstigste geval mag je ter plekke de huisartsenpost bellen en hopen dat je de assistente die de telefoon opneemt ervan kan overtuigen dat je spoedhulp nodig hebt en dat is in de praktijk behoorlijk lastig. Zoals ook blijkt uit het artikel.

Dit gaat trouwens niet zozeer over de gevallen die ik in het afgelopen jaar van iets te dichtbij heb mogen meemaken, maar over het algemene feit dat er best veel hulpvragen dus niet serieus genomen worden, en dat er daardoor met enige regelmaat mensen overlijden. Mensen die nog lang niet HOEVEN te overlijden, maar door onkunde/ desinteresse/ foute protocollen of whatever toch dood gaan. En het leed en de vragen die dat oproept bij de nabestaanden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:07

Eigen gevoel van de patient moet je ook niet onderschatten, toevallig laatst nog zelf aan de hand gehad, moeder belde over een kind, koorts sinds vanochtend en 'ziek' vanwege een taalbarriere erg lastig uitvragen, maar moeder bleef erop aandringen dat het kind gezien moest worden.

Toch langs laten komen, kind maakte inderdaad een erg zieke indruk en had de nodige medicijnen nodig, 1 dag later was het wss. een opname in het ziekenhuis geworden.

Better safe than sorry en daarom werken mijn baas, ik en mijn collega's ons vaak elke dag uit de naad. Ik werk bij een huisarts en daar zie je echt van alles voorbij komen. Waarom mensen soms ons bellen maar niet de ambulance was mij een raadsel, maar als je afgewimpeld word daar begrijp ik het.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 00:23

Maar het is blijkbaar voor velen een probleem om dat eigen gevoel goed onder woorden te brengen, in elk geval zodanig dat de telefonistes een serieuze klacht ook daadwerkelijk serieus nemen.

En dat er dan ook mensen met niet serieuze klachten langskomen? Dat hoort er nou eenmaal bij. Je kan niet van een willekeurig iemand verwachten dat die precies het verschil tussen hyperventilatie en een hartaanval kan omschrijven terwijl de symptomen vrijwel identiek zijn, en zelf ben ik een paar maanden terug ook in paniek naar de huisarts gerend omdat ik dacht dat ik een nierbekkenontsteking had. Bleek een gescheurde spier en als ik dat geweten had was ik daarvoor echt niet mijn huisarts lastig gaan vallen want dat gaat ook wel weer over terwijl je voor een nierbekkenontsteking toch AB nodig hebt en die nou eenmaal niet zonder recept verkrijgbaar zijn, maar de symptomen waren voor mij als medisch leek hetzelfde of op z'n minst ernstig vergelijkbaar. En ja, ik heb wel eens nierbekkenontsteking gehad en ook wel vaker dan eens.

Het is juist aan de hulpverleners om uit te selecteren wat ernstig is en wat niet, en het stellen van een paar vragen is daarvoor dus blijkbaar niet voldoende. Ik vind het namelijk niet normaal dat er minstens 38 geregistreerde doden zijn (en hoeveel onnodige ziekenhuisbehandelingen? Of behandelingen die door te laat ingrijpen veel zwaarder en langer moeten doorgaan dan nodig was) door verkeerde inschattingen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:24

Ik heb een paar jaar geleden mijn hand gebroken. Die was zo duidelijk gebroken dat ik er voor gekozen heb om rechtstreeks naar het ziekenhuis in Drachten te gaan en niet eerst naar de huisarts. Was geen enkel probleem er zijn zelfs geen vragen gesteld of ik een verwijzing had. Maar op TV zie je idd wel van die gevallen dat ze met de kleinste kwetsuurtjes naar de spoedeisende hulp gaan, dat die weg gestuurd worden kan ik me goed voorstellen. Dat de huisartsenpost de eerste zeef moet zijn is daarom ook wel logisch. De goeden moeten nou eenmaal onder de kwaden lijden.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:46

Toen ik in november mijn schouder brak heb ik rechtstreeks naar de spoed gebeld, verhaal uitgelegd en ik mocht meteen komen, niks eerst huisarts.
Het is alleen wel zo dat je een "afspraak" moet maken... wat ik wel een beetje stom vind want meestal als je naar de spoed gaat heb je het geen wat er is gebeurd niet echt gepland dus is een afspraak maken niet altijd mogelijk.

mijn ervaringen met spoed zijn altijd goed geweest, soms wel lang wachten want mensen die er ernstiger aan toe zijn gaan voor.

wel schandalig om te lezen hoe het soms aan toe gaat... gelukkig hier alleen positieve ervaringen

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:48

de spoed vind ik waardeloos.... kom ik daar met helemaal blauwe gekneusde pols knijpt ze in me pink??? ja, er is niks aan de hand ga maar weer

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:49

Ben toch werkelijk blij dat wij niet de enige zijn waar het toch gewoon goed kan gaan, zou wel bijzonder treurig zijn als mensen die werkelijk in nood verkeren worden weggestuurd !

En dan bedoel ik uiteraard niet het soort gevallen die je weleens op tv ziet, mensen die al een week last hebben van een ingegroeide teennagel en het dan ineens op een zaterdagnacht tijd vinden om daar iets aan te gaan laten doen 8)7

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:58

Hier wisselende ervaringen met huisartsenposten ed. soms doen ze niet moeilijk, soms heel erg moeilijk terwijl er duidelijk wat mis is.

Het vreemste wat ik heb meegemaakt was bij de huisartenpost. Die van ons zit bij een zkh maar de telefoon zit in een andere regio. Komt er een man binnen met een zwaar bebloede handdoek en een rood spoor over de vloer. %) de man was kok, had een nogal gruwelijk snijongelukje gehad in zijn onderarm en was door zijn collega meteen opgepakt en naar de ehbo gereden, daar werd hij weggestuurd omdat hij zich eerst bij de huisartsenpost moest melden. De handdoek kon duidelijk de bloedstroom niet tegenhouden.

Maar nee hij mocht niet gaan zitten. Kreeg een telefoon in zijn handen geduwd en werd buiten de deur gezet. Hij moest maar even bellen met het telefoonnummer zelf, zijn collega mocht het niet doen. Die moest de handdoek maar even tegen de arm duwen. -:(- uiteindelijk heeft het ruim 10 minuten geduurt voor hij een afspraak had kunnen maken. En ja toen mocht hij naar binnen de wachtruimte in. Daar heeft hij nog even door mogen lekken om eenmaal binnen meteen doorgestuurd te worden met een megadrukverband naar de ehbo er tegenover. Weer dus maar inmiddels flink wat bloed armer en overal sporen en plassen bloed achterlatend binnen en buiten. Hoe zot. :roll:

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:26

Hier ook wisselende ervaringen met de spoedeisende hulp...
Toen ik m'n elleboog brak (en dan ook echt goed doormidden en dat was heel duidelijk te zien van buiten) wilde ze ook geen ambu sturen en ik moest zelf maar naar het ziekenhuis komen. Dus hop in de auto naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Daar zeiden ze "hier kunnen we je niet helpen, je hebt niet van te voren gebeld en die breuk is te complex" dus kon ik nog 3 kwartier in de auto naar een ander ziekenhuis %) Nouja, ik ben nog nooit zo ziek geweest van de pijn. Bij het volgende ziekenhuis aangekomen zeiden ze dat ze daar toch in ieder geval een gipsje aan hadden kunnen leggen en een pijnstiller hadden kunnen geven. Maar dat was gelukkig niks levensbedreigends, ben dezelfde avond nog geopereerd. Helaas is het nog steeds een probleemelleboog na 12 jaar :+

Maar de afgelopen jaren gaat het wel beter hier met de spoedeisende hulp en word je niet zomaar meer afgescheept.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:41

Mijn vader kreeg een herseninfarct, maar denk maar niet dat de ambulance kwam. Want hij had "nee" gezegd... ze hadden gewoon niet de juiste vragen gesteld, maar hop, meneer zei "nee" en dan hoefden ze niet te komen. Broer heeft gezorgd dat hij de vragen zo stelde dat pa "ja" zei, en toen kwam er binnen 5 minuten een ambulance. Ondertussen had pa de hele dag in zijn eigen vuil gelegen, en niemand, ook de huisarts niet, had daarom groot alarm geslagen. Terwijl de reclames op tv het over de "snelle hulp bij CVA binnen drie uur van levensbelang" hebben.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:57

Ik heb niet iets raars meegemaakt bij het ziekenhuis maar bij de huisarts. Een behoorlijk aantal weken na de val van een paard naar de huisarts gegaan omdat ik zo'n last had van mijn rug. Hij vroeg of ik rare bewegingen had gemaakt, het vallen was al zo lang geleden dat het daar niet aan zou kunnen liggen, dus ik zei dat ik Wii fit had sinds een week. Zelfs na het nakijken van mijn rug vond hij dat er niks aan de hand was. Naar huis gestuurd met het antwoord dat het de Wii fit zou zijn.

Heel erg lang (lees, zeker een jaar) doorgelopen met rugklachten, maar aangezien het in de familie zit en ik met ongelijke benen geboren ben, dacht ik er niet veel van. Vroeger ook al veel rugklachten gehad dus vermoedde eerder dat dat weer opspeelde, had een behoorlijke "resistentie" opgebouwd tegen rugpijn. Totdat ik niet meer goed kon zitten en lopen, paardrijden kon ik alleen nog maar als ik continu in de verlichte zit zat. Mijn been begon ook steeds te slapen, en aangezien mijn vader kort daarvoor een hernia had gehad herkende hij heel duidelijk dat er bij mij iets knel zat.

Hup, wij naar de fysiotherapeut. Had ik heel lang doorgelopen met behoorlijk scheef staande bekken, snapte eindelijk waarom iedereen altijd zei dat mijn beugels een gat ongelijk zaten. Voor mij voelde het in evenwicht maar in feite was ik dus hartstikke scheef! En inderdaad, omdat mijn bekken scheef stonden knelde het een grote spier en zenuw in mijn dijbeen af. Deze viel dus regelmatig in slaap. Na veel oefeningen werd het beter maar heb nog steeds snel last van dat het weer scheef staat. Als de dokter gewoon goed naar mijn rug had gekeken had hij kunnen voelen dat mijn bekken scheef stonden. Ik ben blij dat we er toch nog (redelijk) op tijd bij waren, anders had ik een verlamd been kunnen hebben.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:43

Shirley schreef:

Helaas, ben ooit bij een paard met opstijgproblemen tussen paard en bakrand geplet (ik hing er half op, paard ging altijd maar aan de kletter, deze keer vol tegen de kant op met mij ertussen). Mijn moeder nam me mee naar de spoed, die wouden geen foto maken of niks. Beetje betasten, moest knijpen, oh gekneusde schouder, pak maar een paracetamolletje en rustig aan doen. Bleek later dat mijn schouderblad beschadigd was, zat een scheur/barst in het bot.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:21

@ Warbling Met een gebroken elleboog hoef je ook echt niet in een ambulance hoor. De rest van het verhaal is niet leuk natuurlijk.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 02:19

Zo wat een verhaal TS, het is sowieso al vreselijk om je vader te verliezen maar hierdoor houd je er ook nog een naar bij gevoel aan over. Vanmiddag heb ik het andere uiterste gezien, er was hier tegenover in het bos een "ongeluk". Een jongetje (7) wilde kijken of het ijs hem zou houden en ging in de sloot staan, had daarbij zijn arm om een boom geslagen en toen hij naar beneden zakte kwam hij tussen 2 bomen vast te zitten. Daar liep ik langs met de hond toen zijn moeder en opa's en oma's opgehaald waren, ik heb gevraagd of ik ergens mee kon helpen of hij pijn had. Nee zegt die moeder hij zit vast maar heeft geen pijn, dus ik zei ow zal ik even naar het einde van de oprit lopen om de buurman te vragen te komen met een zaag. Nee de brandweer was al gebeld, nou ja enfin ik kon niks doen heb even met t jongetje gepraat van zet hem op en hoorde de sirenes aankomen dus loop door. Hoeveel hulpverleners denk je dat erop af kwamen? 3 brandweerwagens en 2 ambulances, jongetje had niets hoorde ik van de buurvrouw en het enige dat er gedaan is, is de boom omzagen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 02:45

Urielle schreef:
Shirley schreef:

Helaas, ben ooit bij een paard met opstijgproblemen tussen paard en bakrand geplet (ik hing er half op, paard ging altijd maar aan de kletter, deze keer vol tegen de kant op met mij ertussen). Mijn moeder nam me mee naar de spoed, die wouden geen foto maken of niks. Beetje betasten, moest knijpen, oh gekneusde schouder, pak maar een paracetamolletje en rustig aan doen. Bleek later dat mijn schouderblad beschadigd was, zat een scheur/barst in het bot.

Jup hier nog een... door ernstig bloedverlies knockout gegaan en in shock geraakt omdat ik van de assistente toch eerst in de wachtkamer moest gaan zitten... bij een slagaderlijke bloeding wel te verstaan :+ die ik zelf afgebonden had met een riem :')
Maar omdat ik zelf binnen was gekomen (woonde om de hoek bij het ziekenhuis) geloofde ze niet dat het echt ernstig was.
Daarna wel een officiele klacht ingedient.