Citaat:De Publieke Omroep wil meer vrouwen in beeldbepalende nieuws- en
praatprogramma's zoals Pauw & Witteman, De Wereld Draait Door,
Nieuwsuur en het NOS Journaal. Daarom wordt een groslijst opgesteld van
vrouwen die door hun expertise, spreekvaardigheid en positie geschikt
zijn en die zelf ook wel op de televisie willen.
Van iedereen die sprekend in beeld komt op tv, is op dit
moment 39 procent vrouw. Bij nieuws- en opinieprogramma’s is dit 33
procent. “Te laag.” aldus Shula Rijxman, bestuurslid van de NPO. 'We
willen een afspiegeling zijn van de samenleving. Zolang experts,
columnisten en andere sprekers op tv voor het overgrote deel uit mannen
bestaan, slagen we er onvoldoende in om Nederland in zijn volledigheid
te laten zien.' Afgelopen zaterdag lichtte Rijxman haar plannen toe op
het Women Inc Festival.
Vanavond is Shula Rijxman bij ons te gast én ze neemt
maarliefst vier vrouwen mee, die maar weinig op tv komen, maar dat
volgens haar absoluut wel zouden moeten!
http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/213668
De vrouwen die op die lijst staan gaan worden voorgesteld aan redacties.. Op zich geen verkeerd idee imo, het televisiewereldje is moeilijk om tussen te komen en vind het ook wel leuk om niet altijd dezelfde personen te horen.
Zag op de facebookpagina van DWDD al veel discussie ontstaan over dit fragment, dus leek me ook wel interessant voor op bokt.nl

Citaat:Beetje onzin, wat die mevrouw Rijxman uitkraamde. En de dames die ze "als voorbeeld" had meegebracht versterkten haar betoog niet echt...
Citaat:Gemiste kans DWDD! Jammer dat van Nieuwkerk verzandde in lacherig geflirt. En dat Jan beweert het verschil tussen een man en vrouw niet ziet is natuurlijk een lachertje. Het is toch op z'n minst opvallend dat er zo weinig vrouwen in de media verschijnen? Niet alleen op tv maar ook in de krant/ op de radio. Er zijn genoeg intelligente vrouwen.. Het cliche van inparkeren en het uiterlijk erbijhalen vind ik al helemaal ouderwets. Zijn we dat nou nog niet ontgroeid, VARA???
Citaat:Nou nou...als dat ''ons'' moet vertegenwoordigen...laat aub maar zitten...pfffffffffff...we komen er vanavond niet goed uit...door slecht onderbouwde reacties van deze hoog geleerde dames...je moet wel sterk en met een goede presentatie voor de dag komen als je dit ''dilemma'' wil aangaan...dat vond ik slecht overkomen...wat mij betreft...prima meer vrouwen op tv...graag wel pittig wat stoerder en het hebben over een goede ''inhoud''...alles is bespreekbaar...moet je wel overtuigend overkomen...
Citaat:Wow hoe kunnen deze dames zichzelf, en en passant alle vrouwen, zo belachelijk maken? Natuurlijk zijn er genoeg vrouwen die niet zemelen over een jurk of hun haar! Bel me maar!
Citaat:Waarom hadden die vrouwen geen mediatraining gehad, zoals mannen dat wel doen. Het gesprek kwam niet goed uit de verf. Waarvoor ze daar zaten, juist dat kwam niet aan bod. Vrouwen hoeven niet persé feller uit de hoek te komen om geloofwaardigte zijn. Vrouwen hebben hun eigen stijl. Een vrouw is geen man!
Citaat:Lag het niet heel erg in hoe het gesprek geleid werd? Wat een trieste vertoning van een overbetaalde presentator en dito assistent in de verwording van de grootste ouwe flirt van NL, Jantje Mulder. Als je domme vragen stelt, verwacht dan geen betere antwoorden. Het verschil met deze vrouwen en mannelijke gasten was dat ze geen namen noemden van domme blondjes die worden uitgenodigd. Erger nog vind ik hier de uiterst knullige en onbenullige reacties van mensen die blijkbaar niet weten te luisteren en nog minder kunnen onderscheiden. Voor mij hoeven er niet meer slimmere vrouwen in dat programma, maar wel minder domme macho's. Dan komen de vrouwen vanzelf tot hun recht.
Citaat:Vrouwen moeten meer op tv! kom op zeg moeten we weer de emancipatie uit gaan vinden, zo'n onderwerp wekt bij mij al dezelfde irritatie op als zo'n term als "positieve discriminatie" komt juist niks niets positief uit, nodig mensen uit die iets interessants te melden hebben of ze nou dik, dun, , oud, jong, mooi, lelijk, vrouw of man zijn.
Citaat:Nouja zeg! Gaan we massaal afkeuren? Matthijs had zich voorgenomen de strijd aan te gaan en in de aanval te gaan. Irritante vragen en ooooh zo krenkbaar. Matthijs, waar ben je? Oh, ik zag je even niet, je ego stond in de weg.
De dames brachten het er inderdaad niet goed vanaf, jammer, gemiste kans. Maar om dan nu te gaan roepen dat je je schaamt om vrouw te zijn? Waar slaat dat op? Ik zeg: niet goed voorbereid maar toch moedig. En Jan, je ziet WEL verschil tussen man en vrouw.
Citaat:Matthijs stelde prima vragen en gaf hen de ruimte om met goede voorbeelden te komen. Maar ze hadden nergens een goed antwoord op en wekten alleen maar mijn ergernis. Wat mij betreft komen deze vrouwen niet meer terug op TV, ze hebben zichzelf echt belachelijk gemaakt naar mijn idee.
Citaat:Wat een wanvertoning was dit gisteren zeg! Ik deel soms de mening wel dat er wel eens wat meer vrouwen in beeld mogen komen, maar deze dames zijn echt geen aanwinst!!!
Wat een hoog truttig gehalte zeg. Pfft en dan alleen maar bladiebladiebla... mijn expertise... bladiebladiebla... Je kunt toch ook gewoon een mening hebben over een onderwerp en daarom ergens aansluiten?!! Nee hoor die dames hoeven niet op die stomme lijst! Zelfs dan zie ik nog tien keer liever (weer) Jan Mulder.