dag tegen pesten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

delvira

dag tegen pesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 22:23

nu op televisie een heel actueel onderwerp.
teken de petitie tegen pesten op www.dagtegenpesten.nl

omdat pesten nu maar eens moet stoppen...

amigootje

Re: dag tegen pesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:22

Erg indrukwekkend...

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:26

Heb getekend en ook het programma gezien, vond het wel erg heftig... Documentaire was ook mooi.
Helaas toch veel herkenbaar

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:29

Ontzettend heftig zeg. Maar wat goed dat er aandacht aan wordt besteed! Ik hoop enorm dat er weer wat meer mensen bewust van worden hoe heftig pesten kan zijn.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:37

Wat gaan ze doen met die petitie? Zou hem best willen ondertekenen maar ik zie het nut niet helemaal. :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:38

Ben het met Depende eens... Wat is het nut van een petitie?? Aan wie gaan ze die aanbieden?? Aan de pesters?? Lijkt me niet...

Het is goed dat er bij stil wordt gestaan maar het nu van een petitie zie ik niet :n

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:39

Vraag ik mij ook af.
Het is een ontzettend heftig en zwaar onderwerp. En tekenen en steunen vind ik een mooi idee, maar bereik je er wel werkelijk iets mee?
En dan in de zin van: bij een petitie tegen de sloop van een gebouw, hoop je te voorkomen dat je een gebouw gesloopt wordt en wordt dit overhandigd aan de bouw/sloopbedrijf.
Hier teken je een petitie en dan?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:40

Hm da's inderdaad best een goeie := Niet eens over nagedacht en is ook niet in het programma gezegd :n

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:41

Helemaal met Sani eens.

Bij veel petities gaat het om een actie waar je tegen bent, en met de petitie kan je soms die actie voorkomen. Maar pesten komt voort uit gedrag, en met een petitie ga je geen gedrag veranderen. Wel heel goed dat er aandacht aan pesten besteed wordt, maar het idee van de petitie zie ik niet helemaal. Weet iemand wat er met de petitie gedaan wordt?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:42

Misschien is het meer een belofte wat je geeft: Ik pest niet en kom voor iemand op die gepest wordt...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:47

Maar daar heb je toch geen petitie voor nodig saskiakefie, daar heb je toch een geweten voor ;)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:50

Ik denk dat ze met een petitie mensen proberen bewust te laten nadenken. Wanneer jij je naam invult zit daar een bewuste gedachte achter, anders had je je naam niet ingevuld. De kans is groot dat je met het aantal handtekeningen kan zien hoeveel mensen bewust nadenken..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:51

Ann_moi schreef:
Ik denk dat ze met een petitie mensen proberen bewust te laten nadenken. Wanneer jij je naam invult zit daar een bewuste gedachte achter, anders had je je naam niet ingevuld. De kans is groot dat je met het aantal handtekeningen kan zien hoeveel mensen bewust nadenken..

Dat bedoelde ik dus..

Sani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:56

Maar bereik je daar de pesters mee?
Want steun betuigen is goed hoor, begrijp me niet verkeerd.
Ik heb altijd het idee gehad dat een petitie meer doelgericht moet zijn. Zoals het voorbeeld wat ik eerder gaf.
Het is ook niet, dat ik de petitie niet zal steunen, integendeel, maar vraag me echt het nut af. :+

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 23:58

Goed initiatief! Ik moet zeggen dat ik iets meer van de uitzending en de docu had verwacht. Misschien dat ik door mijn vak te veel achtergrondinfo heb over pesten en de uitzending daarom wat vlak vind. Heb een paar stukjes van de docu gezien, maar me vooral geërgerd eigenlijk... Aan de aanpak van de school, maar ook aan de ouders. Had gehoopt op een goede BNN-achtige aanpak waardoor ik werd weggeblazen, maar dat kwam bij mij niet over helaas...

Ben ook heel erg bang dat met de continue aandacht voor gepeste kinderen die zelfmoord hebben gepleegd, anderen op ideeën komen... :(

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:01

Sani schreef:
Maar bereik je daar de pesters mee?
Want steun betuigen is goed hoor, begrijp me niet verkeerd.
Ik heb altijd het idee gehad dat een petitie meer doelgericht moet zijn. Zoals het voorbeeld wat ik eerder gaf.
Het is ook niet, dat ik de petitie niet zal steunen, integendeel, maar vraag me echt het nut af. :+

Nee.
Het is meer voor de mensen die nog niet pesten denk ik. Geloof me ik denk dat minimaal 90% van de pesters dat hele programma niet eens gaat kijken.. ;) Die bereik je wellicht door de manieren zoals ze zeiden, over de streep of dat andere (naam kwijt)

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:04

saskiakefie schreef:
Nee.
Het is meer voor de mensen die nog niet pesten denk ik. Geloof me ik denk dat minimaal 90% van de pesters dat hele programma niet eens gaat kijken.. ;) Die bereik je wellicht door de manieren zoals ze zeiden, over de streep of dat andere (naam kwijt)

Kiva-programma :)

Toevoeging: Alleen de pester aanpakken gaat niet werken. Je moet je op alle drie richten: de pester, de gepeste en de rest van de groep. Vooral die laatste kan een grote rol spelen bij het oplossen van het probleem. Daarnaast heeft incidenten oplossen geen zin, je moet kinderen structureel pestlessen aanbieden. Daarom is de kiva-aanpak ook zo succesvol.
Laatst bijgewerkt door shirleyp op 06-02-13 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:07

shirleyp schreef:
Goed initiatief! Ik moet zeggen dat ik iets meer van de uitzending en de docu had verwacht. Misschien dat ik door mijn vak te veel achtergrondinfo heb over pesten en de uitzending daarom wat vlak vind. Heb een paar stukjes van de docu gezien, maar me vooral geërgerd eigenlijk... Aan de aanpak van de school, maar ook aan de ouders. Had gehoopt op een goede BNN-achtige aanpak waardoor ik werd weggeblazen, maar dat kwam bij mij niet over helaas...

Ben ook heel erg bang dat met de continue aandacht voor gepeste kinderen die zelfmoord hebben gepleegd, anderen op ideeën komen... :(

Ja vooral omdat die ouders van dat jochie die gepest werd boos op hem werden omdat hij niks tegen die pesters deed en zn zusje straks gepest zou worden enz en vervolgens het heel vreemd vinden dat hij hun niet alles verteld... eh.. en dan met dat gesprek die andere kinderen mee nemen..? Why? Zodat dat zusje nog minder zin in de middelbare krijgt?
Ja dat vond ik erg apart

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:02

Ik vond eigenlijk alles in die Amerikaanse docu bizar. Dat jongetje en z'n pestkop die bij de ingang van de school elkaar een hand moesten geven. Wie krijgt op z'n kop? Niet de pestkop. En inderdaad, de ouders van dat jongetje wat o.a. in de schoolbus in elkaar gemept wordt, iedere dag weer. En die lerares?schoolhoofd? met de ouders...gooit ze een foto van haar nieuwste kleinkind op tafel??? En die andere schooljuf? die aan een jongetje vraagt of hij hun vertrouwt dat ze iets doen als hij aangeeft gepest te worden. Waarop het jongetje 'nee' zegt. Mevrouw voelde zich duidelijk aangevallen. Blijkbaar ging dat gesprek om te laten zien dat zij echt heel goed bezig was. Eigenlijk vond ik het net de omgekeerde wereld, de gepesten kregen alleen maar meer oliebol over zich heen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 11:40

Helaas is mijn eigen ervaring daarmee niet veel anders. Docenten en ouders die zich er niet voor interesseerden of boos werden op mij als ik een keer iets terug deed.

Wat ik in die documentaire ook terugzag is dat volwassenen zich maar moeilijk kunnen verplaatsen in een (gepest) kind. Niet kunnen begrijpen waarom hij niet gewoon iets terug doet, niet doorhebben dat het een kind écht kapot kan maken, het te snel afschrijven als onderling geklooi en geintjes die niet zo ernstig zijn. En andersom; ook totaal niet doorhebben waarom een kind gepest kan worden - geef dat jochie leukere kleren, een charmanter kapsel en een hippere bril en dan wordt hij waarschijnlijk ook al anders benaderd. En die kortzichtigheid is behoorlijk triest maar als je daarmee pestgedrag kan voorkomen dan moet het maar.

De pesters zelf kan je het niet eens aanrekenen, zij snappen echt niet hoeveel schade ze aanrichten 'want hij lacht zelf ook mee' of 'ja ik sloeg wel maar hij maakte me écht heel boos.' En het frustreert me enorm om hier ook weer een schoolbestuur te zien dat ogenschijnlijk echt denkt goed bezig te zijn en ondertussen geen flikker bereikt. Pesten op het schoolplein (of, zoals daar, in schoolbussen) is bijna volledig tegen te gaan. Als je maar wil.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:31

Gister avond heb ik de docu Bully gezien. Ik ben best wel geschrokken van de situatie van die jongen in de bus. Als het mijn kind was ging hij niet meer naar school, en zou ik naar een andere oplossing zoeken, want op deze manier wordt dit kind echt zwaar beschadigd... zo creëer je psychopaten denk ik... Niemand lijkt begrip te hebben voor dit kind. De ouders willen wel, maar begrijpen het niet, en maken de situatie misschien wel erger (thuis ruzie omdat hij gepest wordt).

Ik denk dat de verantwoordelijkheid bij de overheid ligt. Inderdaad zo'n kiva systeem verplicht stellen en verantwoordelijkheid nemen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:12

de docu bully vond ik ook wel heftig, vooral toen het jongentje aan zijn moeder vroeg hoe vrienden dan met elkaar omgaan. hij dacht dat vrienden hem wurgen, en slaan etc...... Erg toch....
wat ik ook erg vind is leerkrachten die zeggen: Hij/ zij vraagt er ook wel zelf om..... :? :? :? :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:26

Heb het ook gezien. Heftig, veel dingen die helaas herkenbaar zijn. En de ouders van Fleur, van Tim, en van die andere jongen... Echt heel heftig.
Ik ben vroeger gepest en mijn karakter is daar heel erg door veranderd. Je wordt gewoon kapot gemaakt. Niemand deed er iets aan, geen leraar, geen klasgenoten, niemand.
Mijn broertje wordt nu ook gepest, bij hem is het nog iets erger. Hij krijgt er de schuld van, het ligt aan hem, niemand komt voor hem op. Hij wordt aangewezen als lastig kind, terwijl iedereen de pesters maar zielig vinden, ach de ouders zijn net gescheiden. Hou toch op, pesten kan gewoon niet!
Mn broertje heeft laatst zo'n harde trap gehad, dat de schoenafdruk op zijn been stond.
En hij wordt aangewezen als de dader, dat is nog het ergste van alles.
Kan me er echt boos om maken dat pesters niet weten wat ze aanrichten...

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 00:53

Leraren gaan er soms net zo hard in mee...