Gerechtshof in Den Bosch doet uitspraak tegen hondenbelastin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

Gerechtshof in Den Bosch doet uitspraak tegen hondenbelastin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:46

Uit de binnenkomende reacties is het duidelijk geworden dat veel burgers de feiten omtrent de hondenbelasting niet kennen. Derhalve de informatie hieronder.

Gemeenten mogen hondenbelasting heffen maar zijn daartoe niet verplicht!
Deze bevoegdheid wordt verleend onder art. 226 van het Gemeente Wet
Hondenbelasting is geen doel belasting. Gemeenten zijn dus niet verplicht om de opbrengst aan honden faciliteiten te besteden. De opbrengst verdwijnt in de algemenen middelen van de gemeente en komt ten goede aan alle inwoners van de gemeente
De hond is de enige huisdier in Nederland waarover belasting geheven wordt
Gemeenten mogen geen Katten-, Paarden-, Duiven-, Kippenbelasting heffen omdat daarvoor ontbreekt een wettelijke basis
Per 1 januari 2013, telt Nederland 408 gemeenten. 122 gemeenten heffen geen hondenbelasting
Op 24 januari 2013 heeft het Gerechtshof in Den Bosch uitspraak gedaan in een hoger beroep procedure. Deze uitspraak is van belang voor hondenbezitters omdat het gerechtshof is van mening dat hondenbelasting heffen t.b.v. de algemene middelen in strijd is met Art. 1 van de grondwet!

De opgelegde aanslag werd vernietigd.

Hondenbelasting mag wel indien de opbrengsten gebruikt wordt t.b.v. de hond.

http://www.stophondenbelasting.nl

Hier een nieuwsartikel maar om de gehele artikel te lezen dien je te betalen
http://www.nd.nl/artikelen/2013/februar ... e-mag-niet
Laatst bijgewerkt door moyra op 04-02-13 19:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Re: Gerechtshof in Den Bosch doet uitspraak tegen hondenbelastin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:48

Mooi he. Gemeente Sittard gaat daar overigens vast snel iets op bedenken :D

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:50

Het was net op de tv vandaar dat ik het even opgezocht heb.
Er schijnt 60 miljoen binnen te komen aan hondenbelasting.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:51

Maar dat geldt uiteraard alleen voor gemeentes die niks doen aan hondentoiletten, opruimplekken en asielen. Ik denk niet dat er heel veel gemeentes zoals Sittard zijn die echt geen klap doen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 19:56

Hier in de gemeente is maar 1 hondentoilet op 23.156 inwoners.
Hier voeren ze dus ook niks uit, ohja wel hondenbelasting controles :D Die doen ze elk jaar :x

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 19:59

Citaat:
het gerechtshof is van mening dat hondenbelasting heffen t.b.v. de algemene middelen in strijd is met Art. 1 van de grondwet!

Mooi argument om niet meer te betalen.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 20:00

hier betaal je geen honden belasting. en er zijn hele stukken waar de hond ook los mag lopen.
we hebben wel speciale uitlaat stroken, opruimplicht(zoals in heel nederland), controles op zakjes en opruimen enz.

maar ken ook gemeentes waar de belasting echt zo ontzettend hoog is. maar er niks voor de hondenbezitters is geregeld.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:42

hier betaal je wel hondenbelasting, in ruil hebben we hier in het dorp een losloopstukje(wel echt mini) waarbij je je hond op tijd moet aanlijnen ivm provinciale weg aan het einde.
afvalbakken voor poep en die onhandige papieren zakjes , die kun je gratis afhalen in de supermarkt en andere plekken binnen het dorp/de gemeente
we willen eigenlijk gaan inventariseren of er veel hondeneigenaren in het dorp zijn die een afgeheind hondenveldje zouden willen om daarmee naar de gemeente te stappen om te zien wat er kan.
deze uitspraak is wel behulpzaam moet ik zeggen .

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:47

wij hebben nergens een honden toilet, overal waar ik kom met mijn honden staat: hond in de goot of hond niet hier en een plaatje van een hond die zijn behoefte doet.

je denkt toch niet dat ik de ontlasting van mijn hond ga opruimen met poep zakje en ook nog eens belasting betaal?
komt mijn hond niet buiten moet ik nog belasting betalen.. komt mijn hond wel buiten moet ik belasting betalen en ook nog eens zijn behoeftes op gaan ruimen.. waarom dan die belasting..
ik denk dat de helft geen belasting betaald voor de honden die ze hebben..
ik vind het 1 grote onzin, hondenbelasting, paardenbelasting enz zoals duitsland in voerde..

en maar belasting betalen en zeggen dat nederland crisis heeft, maar de belasting ontvangt genoeg van ons nederlanders.. maar dan wel buurlanden geld lenen omdat het land falliet gaat.. krom systeem en iedereen klaagt alleen de ministers willen het niet inzien.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:52

Toen wij bij een andere (grotere) gemeente kwamen moesten we ineens hondenbelasting betalen en het enigste wat er gebeurd is, is dat nu aangegeven staat in ons dorp waar ze allemaal ineens niet meer mogen komen! In de stad zijn er wel hondenuitlaatplekken, maar dat is ruim 10 km verderop! Mijn hond komt niet van onze plaats af; we hebben een grote tuin en de drollen gaan in de groene kliko, waar ik ook al voor betaal en die ze sinds kort nog maar 1 x per maand komen legen (moet wel hetzelfde blijven betalen!).
De katten van de buren schijten in mijn tuin, vissen mijn vijver leeg, vreten de jonge vogeltjes op, enz. en daar hoeft geen belasting voor betaald te worden. Zo oneerlijk allemaal vind ik!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:53

my_precious schreef:
wij hebben nergens een honden toilet, overal waar ik kom met mijn honden staat: hond in de goot of hond niet hier en een plaatje van een hond die zijn behoefte doet.

je denkt toch niet dat ik de ontlasting van mijn hond ga opruimen met poep zakje en ook nog eens belasting betaal?
komt mijn hond niet buiten moet ik nog belasting betalen.. komt mijn hond wel buiten moet ik belasting betalen en ook nog eens zijn behoeftes op gaan ruimen.. waarom dan die belasting..
ik denk dat de helft geen belasting betaald voor de honden die ze hebben..
ik vind het 1 grote onzin, hondenbelasting, paardenbelasting enz zoals duitsland in voerde..

.

ik wil best belasting betalen, als daar iets tegenover staat, hier hebben we dus vrij veel bakken voor de poep en zakjes die je gratis kunt afhalen en de bakken worden met grote regelmaat geleegd
hondenpoep is gewoon heel erg onhygiënisch en kan verschillende parasieten overbrengen en andere nare zaken.
maar ik vind wel dat als een gemeente belasting heft , er idd wel iets tegenover mag staan en dan bedoel ik niet dat ze bordjes neerzetten dat je hond nergens meer mag lopen .
als dat het enige is wat een gemeente doet, dan is de hondenbelasting idd niet meer dan een melkkoe.
nu alleen nog proberen een losloopstuk/hondenspeelveld zien te krijgen waar je je honden veilig kunt laten rondhupsen met elkaar
hier mag dat dus op een 100 meter stukje tussen een geluidswal en een rijtje huizen wat uitkomt op een drukke weg.
of buiten de bebouwde kom, das lekker veilig in de polder waar de auto's je om de oren vliegen :+

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:04

Vermoed dat er zoals gewoonlijk niks veranderd in almere.

Hier gewoon hondenbelasting en (zeg ik het zelf ook veel). Helaas is het ook zo dat op weg nar school werkelijk op mijn tenen moet lopen om de stront te ontwijken...) terwijl aan de andere kant een uitlaatveld is... irriteer me mateloos eraan, als ze nou eens het geld gebruiken om dat op te ruimen of geen belasting vragen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 10:06

Wij betalen geen hondenbelasting . We hebben op diverse plaatsen poepbakken staan .Vindt het normaal om de behoeftes van mijn honden te ruimen .
Waar mijn ouders wonen betalen ze wel . Hebben ze sinds 2/3 jaar ook een best ruim veld om de honden uit te laten .
Alleen zijn er veel mensen die daar de poep niet opruimen omdat ze er belasting voor betalen . Gevolg een vies veld .

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 11:26

@Sonja_vR hier kan dat dus niet, al moet ik wel zeggen dat veel mensen gewoon hun hond los laten lopen hoor.. je hebt hier ook het bos en strand om de hoek en op het strand mogen honden vanaf september tot april komen.
maar dat is niet echt een honden uitlaat plaats natuurlijk.
voorheen woonde ik in culemborg waar je uitlaat stroken had, daar moest ook belasting betaald worden en daar zag je ze echt hele dagen rond rijden en bekeuringen uit delen aan mensen die hun hond los lieten lopen of niks opruimde.. en op de uitlaat stroken lag het helemaal onder de hondenpoep, nou mijn hond gaat daar dus niet zitten want die houd niet van vieze poten..
vaak is het ook zo dat het in bepaalde gemeentes niet goed geregeld is hoor.. want poepbakken voor honden gaan mijn honden ook echt niet in zitten..

mijn reu is zelfs zo dat hij zijn kont in de bosjes parkeert en echt daar alleen zijn behoefte doet, vast niet op een stoepje of op de weg of wat dan ook..
voordeel is wel dat het dan gelijk opgeruimd is want in de bosjes lopen geen mensen die erin kunnen stappen hahaha

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:29

dat schiet idd niet op, ik bedoel , leuk dat er stroken zijn, maar als je dan tot je knieen door de hondenpoep moet waden ;)
ik vind sowieso dat als er diensten/faciliteiten aangeboden worden, ze die wel moeten onderhouden

de vuilbakken voor drollen hier worden bijvoorbeeld netjes bijtijds geleegd, als ik dna naar andere gemeentes kijk, is dat blijkbaar al een hele prestatie...of dat er uberhaupt vuilbakken staan
daarnaast hadden we wel een boa, maar kan goed zijn dat die weer is wegbezuinigd ??

maar dat is ook wel wat de uitspraak behelst denk ik, dat als er belasting word geheven, er wel faciliteiten zouden moeten zijn
dus idd vuilnisbakken, hondentoiletten die gereinigd worden of met vuilbakken er bij en als het even kan een speelveld met heining er om
kunnen honden ook eens spelen zonder het risico geplet te worden door auto's die minimaal 20 km te hard rijden

ik ga binnenkort in eider geval eens babbelen met de dame hier verderop :j kijken of we hier in het dorp er wat mee kunnen bewerkstelligen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:32

Vorig jaar heb ik protest ingediend tbv de hondenbelasting om deze reden. Deze was afgewezen, maar ik heb hierop maar gewoon netjes betaald.
Ik was dit nieuws al tegen gekomen en ga deze week weer eens zitten voor een brief. De gemeente den haag heeft de hondenvoorzieningen het afgelopen jaar alleen maar teruggedrongen, echt schandalig.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:37

Jammer dat dat soms zo slecht geregeld is! Vind het dan ook onzin, je betaalt voor je hond, terwijl er niks aan gedaan wordt? Hef die belasting dan ook om te gebruiken voor de 'overlast' van honden, dus zorg voor uitlaatvelden enzo...

Hier hebben we door heel de gemeente parkjes waar ze mogen uitrennen. Daarnaast losloopvelden waar ze ook hun behoefte mogen doen. En door elke wijk is er een route die de hele wijk beslaat als hondenroute, waarlangs ze ook hun ding mogen doen.

Op die renvelden moet je het zelf opruimen, de rest wordt gedaan door de gemeente. En ze komen hier toch 1x per 3/4 weken langs om alles op te ruimen met van die zuigmachines. Altijd goed te doen dus.
Heb het idee dat de hondenbelasting hier erg goed besteed wordt, aan honden!

Kan me goed voorstellen dat je niet blieft die belasting te betalen als het maar gewoon een vetpot is...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 14:44

Wisten jullie dat deze belasting ooit in het leven is geroepen om honden te kunnen enten voor rabies e.d.? Niet alleen huishonden, maar ook zwerfhonden waardoor huishonden deze ziekte minder snel zouden krijgen.
Tegewoordig betalen we deze enting echter zelf en zijn er nauwelijks zwerfhonden meer. Totaal overbodig dus, die hondenbelasting.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 15:50

secricible, in die zin is de belasting idd niet meer nodig,
als ze er nu andere zinnige dingen mee doen mag hij van mij blijven... maar als je wel betaald en verder eigenlijk alleen maar beperkingen krijgt opgelegd, dan is het gewoon echt een melkkoe aan het worden/zijn.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 18:47

In een heleboel gemeenten zijn de inkomsten uit hondenbelasting gewoon nodig om de begroting rond te krijgen.

Ik heb zelf honden en dien ook hondenbelasting te betalen. Ik vind het de reinste onzin en heb het jarenlang geweigerd. Waarom moet ik meer geld binnen brengen voor de gemeente als mijn buurman zonder hond? :+

Hondenvoorzieningen zijn hier ook al niet echt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:10

Bij ons moet je ook hondenbelasting betalen, maar de mensen uit de buurt laten hun hond gewoon náást de speciale bakken schijten en ruimen het niet op. Vorige keer stond er een vent met zijn hond naast mijn auto en liet zijn hond pal naast me schijten (ik stond mijn auto te krabben i.v.m. ijsvorming). Opruimen ho maar, terwijl de poepbak nog geen 2 meter verderop stond. Ik heb er wat van gezegd, maar het helpt niet. Het is dat ik niet weet waar die vent woont, anders had ik de stront opgepakt en in zijn eigen brievenbus gesmeten. Wij hebben zelf een hond gehad, dus het is niet zo dat ik een hekel aan honden heb. Ik heb een hekel aan het gedrag van hun baasjes.
Heeft verder niets met de hondenbelasting te maken waarschijnlijk, maar het lucht wel even op om het op te schrijven! :D

J01andA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 12:24

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:02

Ik denk dat het fenomeen hondenbelasting geen lang leven meer beschoren is....

En terecht ook ... Wanneer het in de algemene pot beland en er niets/weinig voor honden voor wordt gedaan is het discriminatie alom..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 09:43

In Duitsland is er sprake van belasting betalen op paarden... Dit probeerd men hier uit alle macht tegen te houden, maar er gaan al geluiden dat de belasting heffing er wel gaat komen...
Paarden houden wordt op deze manier een zeer dure passie.

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:06

Dan wordt het voor Jan Modaal gewoon te duur! Je hebt geluk als je zelf een wei hebt, maar op een pensionstalling of manége is haast nu al niet te betalen. Het moet geen elitesport worden!