232 doden door brand in een discotheek in Brazilië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

232 doden door brand in een discotheek in Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:12

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3384238/2013/01/28/Overlevenden-brand-in-Brazilie-Het-was-net-een-film-over-de-Holocaust.dhtml

232 jongeren stikten gisteren in een brand in de Braziliaanse nachtclub Kiss in de stad Santa Maria. Overlevenden vertellen aangrijpende verhalen. 'Het was verschrikkelijk', vertelt een van de ooggetuigen aan persbureau AP. 'Het was net een film over de Holocaust, lichamen lagen bovenop elkaar gestapeld. We moesten vrachtwagens gebruiken om ze te verwijderen.'

© reuters.

© epa.
De brand is mogelijk veroorzaakt door vuurwerk dat tijdens een optreden door sommigen van de bandleden zou zijn afgestoken. Bijna honderdtwintig mensen zijn in het ziekenhuis opgenomen voor behandeling. Het gaat om de ergste brand in Brazilië sinds 1961.

'Het was pure horror', vertelt een andere ooggetuige aan een lokale televisiezender. 'De nooduitgangen konden niet open, ik verloor mijn vriend in alle chaos. Een meisje is in mijn armen gestorven. Ik voelde hoe haar hart stopte met kloppen.'

Een van de bezoekers, waarover de BBC schrijft, vertelt hoe de beveiliging in eerste instantie niet doorhad wat er aan de hand was en hoe zij mensen probeerden tegen te houden te ontsnappen. 'Ze probeerde de nooduitgang dicht te houden. Een stuk of zes mensen duwde de beveiliging om en trapten de deur open, het was de enige uitgang.'

Wanhoop
'De eerste mensen die konden ontsnappen, probeerden de anderen naar buiten te trekken. Ik trok een meisje aan haar haren naar buiten. Het was chaos, de ergste wanhoop.'

Een van de werknemers van de club vertelt dat het vuur zich in minder dan drie minuten door de hele ruimte verspreidde. 'De band probeerde het vuur met water te blussen, maar dat lukte niet. Daarna pakten ze een brandblusser, het ging allemaal heel snel.'

Bandleden bedreigd
De overlevende bandleden worden - evenals de eigenaren van de nachtclub - sinds gisteren bedreigd op internet, meldt de BBC. De accordeonist van de band is ook een van de slachtoffers van de brand.

Gitarist Rodrigo Martins vertelde aan de lokale radio: 'Misschien werd de brand veroorzaakt door de Sputnik, de machine die we gebruiken om een effect van vonken te creëren. Het is een ongevaarlijk apparaat, we hebben er nooit eerder problemen mee gehad.'

Vergunning
De autoriteiten stellen een onderzoek naar de exacte oorzaak en naar berichten dat veel doden vielen, doordat er maar één nooduitgang beschikbaar was. De eigenaren van de nachtclub hebben beloofd mee te werken aan het onderzoek. 'We staan open voor alle autoriteiten en inspecties', staat te lezen in een verklaring.

Volgens de lokale brandweercommandant waren er op het moment van de brand tweeduizend mensen binnen, het dubbele van de maximale capaciteit. Ook zou de vergunning van de club al in augustus zijn verstreken. Maar volgens de eigenaar klopt dat niet en waren alle brandsystemen goedgekeurd door de brandweer.

---- Wat een hel.. Zoveel jongeren..

xTammyy

Re: 232 doden door brand in een discotheek in Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:15

Verschrikkelijk, je moet er toch niet aan denken dat zoiets gebeurd als je lekker aan het stappen bent? Ik vind dat ze alle soorten van vuur moeten verbieden in discotheken etc. zoals dus die vonken wat ze hier zouden hebben gebruikt, maar ook van die shotjes die moeten worden aangestoken. Ook belachelijk dat er maar 1 nooduitgang was voor zoveel mensen.. :n

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:19

Ik vindt het zowieso niet normaal dat er in een discotheek die zo klein is méér dan 232 mensen mogen zijn. Uit foto's en plattegronden zag ik dat het echt geen groot gebouw was.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:29

Ja, het is verschrikkelijk nieuws.
Zoveel jonge mensen in een keer overleden. ;(
In de krant stond nog dat veel clubs in Brazilië onveilig zijn.
Dat komt omdat vergunningen vaak illegaal verkegen worden, bijvoorbeeld via vrienden in de politiek, als je er iets tegenover zet.
En vaak zijn er meer mensen in een club dan eigenlijk is toegestaan.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:53

Echt verschrikkelijk!
En maar 1 nooduitgang. Echt heel triest.

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:42

Wat een paniek zal er zijn geweest.. Daar moet je toch niet aan denken :n

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:48

wat afschuwelijk.... hoppa 245 mensen overleden. Niet normaal.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:17

Echt heel triest.. :\ ! Wat een hel moet dat zijn geweest voor al die jongeren.

Ik ben zelf een paar jaar terug in Brazilie geweest en wij werden zelfs gewaarschuwd voor oude clubs met veel criminaliteit e.d, en inderdaad ook dat veel clubs helemaal geen vergunning hebben en gevaarlijk kunnen zijn.