Doorgaan met gaswinning,ongeacht de gevolgen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Doorgaan met gaswinning,ongeacht de gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 00:37

Natuurlijk gaan we voorlopig door met de gaswinning....maar wat als de bevingen in Groningen idd boven de 6 komen?
Moeten we doorgaan met gaswinnen ongeacht de gevolgen,of dan toch beter een failliet Nederland,en importeren uit Rusland.

bron:nu.nl

Citaat:
'Doorzetten gaswinning Groningen verantwoord'
ASSEN - De gaswinning uit Groningse bodem kan verantwoord doorgaan, ook nu blijkt dat de aardbevingen in het gebied in de toekomst heviger kunnen worden.

Foto: ANP Dat zei een woordvoerder van de Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) vrijdag.

De NAM, die de gaswinning in handen heeft, kan zich goed voorstellen dat de resultaten van de nieuwste metingen vragen oproepen bij inwoners van Groningen, zegt de woordvoerder. ''Alle schade die wordt veroorzaakt door de bevingen wordt vergoed'', verzekert hij.

Rapporten

Uit rapporten van het Staatstoezicht op de Mijnen en het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) bleek vrijdag dat het aantal aardbevingen in Groningen samenhangt met de gaswinning in de regio. Daarnaast kunnen toekomstige bevingen heviger zijn dan tot nu toe werd gedacht.

Minister van Economische Zaken Henk Kamp liet in een reactie op de rapporten weten niet van plan te zijn de gaswinning in het gebied te beperken. Wel zullen maatregelen worden genomen om de veiligheid van mensen die boven het gasveld in Groningen wonen te vergroten.

De NAM trekt honderd miljoen euro extra uit voor versterking van kwetsbare gebouwen. De maatschappij gaat daarnaast de komende tijd mensen en bedrijven informeren die willen weten hoe veilig hun huis of pand is bij een beving.

Huizinge

De onderzoeken werden uitgevoerd naar aanleiding van de beving van 16 augustus 2012 bij het dorp Huizinge in de gemeente Loppersum. Die aardbeving van 3,4 op de schaal van Richter zorgde voor een recordaantal schademeldingen aan huizen. Vrijdag hadden 2556 mensen schade bij de NAM gemeld.

De NAM was al begonnen met onderzoek naar de maximale sterkte van bevingen. Ook bekijkt de NAM of het mogelijk is met alternatieve winningstechnieken het aantal en de maximale sterkte van aardbevingen te beperken. Deze onderzoeken worden versneld uitgevoerd en zijn eind dit jaar klaar.

Bezoek

Minister Kamp gaat volgende week een aantal dagen naar Groningen om te praten over de gaswinning en de aardbevingen, zo laat zijn ministerie vrijdag weten. Kamp snapt dat mensen in Groningen onzeker en ongerust zijn over de gevolgen van de gaswinning.

Hij vindt het zijn taak om zijn afweging om gas te blijven winnen, ondanks de voorspelling dat er zwaardere aardbevingen door kunnen ontstaan, goed uit te leggen. De minister zal tijdens zijn bezoek praten met bewoners en bestuurders. Kamp wil hun verhaal graag horen, stelde een woordvoerder.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer heeft in een reactie laten weten meer informatie te willen hebben van Kamp over de gevolgen van de gaswinning. D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven noemt de uitkomsten van de onderzoeken ''verontrustend nieuws''. Ze wil zo snel mogelijk een toelichting over de risico's op een aardbeving en de gevolgen voor de schatkist.

Kamp heeft al toegezegd een technische briefing te regelen voor de Kamerleden. Van Veldhoven wil ook snel met Kamp in debat.

Voor Paulus Jansen van de SP staat het als een paal boven water dat de Groningers niet de dupe mogen worden van de gaswinning. ''Dat zou asociaal zijn.'' Ook hij wil meer informatie van de minister.

Op de hoogte

Ook CDA-Kamerlid Agnes Mulder stelt dat er enorme gevolgen zitten aan minder gas winnen. Zij stelt dat de veiligheid van Groningers voorop staat. ''Daarom is het goed dat er nader onderzoek wordt gedaan'', zegt Mulder. ''We gaan er vanuit dat de minister hier bovenop gaat zitten.'' Ze benadrukt dat de Kamer goed op de hoogte gehouden moet worden.

PvdA-Kamerlid Jan Vos gaat zaterdag meteen naar het noorden om met bewoners te spreken over de gevolgen van de gaswinning. Hij wil erop toezien dat de 100 miljoen euro extra van NAM goed en snel wordt besteed.

VVD-Kamerlid René Leegte gaf aan pas op de brief van Kamp te reageren, nadat hij in de technische briefing meer informatie heeft gekregen.

Risico's omlaag

Gedeputeerde Piet de Vey Mestdagh van de provincie Groningen laat vrijdag in een reactie weten dat de risico's die Groningers lopen door aardbevingen te hoog zijn en zo snel mogelijk omlaag moeten worden gebracht. De gedeputeerde is geschrokken van de berichten dat de aardbevingen in Groningen in de toekomst mogelijk heviger worden.

De Vey Mestdagh wil zo snel mogelijk uitleg over de maatregelen die de NAM neemt naar aanleiding van de nieuwste metingen. ''Wij willen weten hoe snel dit zal gebeuren'', zegt De Vey.

fientje80

Re: Doorgaan met gaswinning ongeacht de gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:43

Ik zeg kappen met die handel. Wij wonen in een gebied waar ze gas winnen (noord Groningen) en mijn vader strijd al jaren tegen de gaswinning. De schade tot nu toe is al tijden erger dan geschetst wordt. Denk ook aan het verzakken van akkers etc. (wij wonen op een boerderij en hebben er zelf geen last van, maar als we naar de.landbouwvergadering gaan horen we helaas wel vaak mensen die te kampen hebben met de gevolgen..) Met die schadevergoedingen etc. die ze nu schetsen red je het niet ben ik bang..

tamary

Re: Doorgaan met gaswinning,ongeacht de gevolgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:45

En hoe wil je dan 17 miljoen nederlanders warm houden in de winter?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:46

Importeren uit Rusland oid..

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 00:50

verzakken van akkers,en bijkomende verzilting,komt ook door verandering van het grondwaterpijl ,om de boeren van dienst te zijn,maar dat wordt door de heren agrariers al snel vergeten.....

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:53

papagroom schreef:
verzakken van akkers,en bijkomende verzilting,komt ook door verandering van het grondwaterpijl ,om de boeren van dienst te zijn,maar dat wordt door de heren agrariers al snel vergeten.....

Die mate van verzakking vind ik in deze niet te vergelijken met sommige gevallen door aardgaswinning. Maargoed dat is MIJN mening, we hoeven het niet allemaal met elkaar eens te zijn :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:55

fientje80 schreef:

Totdat de russen weer eens ruzie hebben met hun buren over betalen en de kraan dichtdraaien (is al een keer zo geweest). Komt nog bij dat de gasvoorraad (ook daar!) niet oneindig is, eigen bevolking ernstig onzuinige gasketels, etc. gebruikt, want gas is daar bijna gratis en er makkelijk een moment kan komen waarop de overheid daar zegt : onze eigen mensen moeten zich warm kunnen houden, buitenland krijgt niks meer.

Dan zal ik het over de prijs maar niet eens hebben, want wij hebben hier door de eigen gasbel ook flink goedkoper gas dan het buitenland.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 01:00

Helemaal eens hoor....maar waar is de grens.....hoe lang is het verantwoord?,waneer moeten we stoppen?
Hier in de omgeving gaat het ook nog dubbel op.....gas,en zout.....voorlopig nog geen grote problemen,maar als er echt zwaardere bevingen komen,wat gaat dan voor?
De veiligheid van de bewoners,of de economie?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:00

tamary schreef:
fientje80 schreef:

Totdat de russen weer eens ruzie hebben met hun buren over betalen en de kraan dichtdraaien (is al een keer zo geweest). Komt nog bij dat de gasvoorraad (ook daar!) niet oneindig is, eigen bevolking ernstig onzuinige gasketels, etc. gebruikt, want gas is daar bijna gratis en er makkelijk een moment kan komen waarop de overheid daar zegt : onze eigen mensen moeten zich warm kunnen houden, buitenland krijgt niks meer.

Dan zal ik het over de prijs maar niet eens hebben, want wij hebben hier door de eigen gasbel ook flink goedkoper gas dan het buitenland.

Ja dat ben ik helemaal met je eens hoor, maar ik denk dat de schade die gaat ontstaan op een gegeven moment niet meer kan opwegen tegen de kosten die we besparen door het uit onze gasbel te halen. Vooral dorpen als Middelstum, Stedum, Loppersum etc. hebben nu al schade,aan huizen en andere panden, en dat wordt alleenmaar erger. Weet niet hoeveel er nog te winnen valt, maar er worden voor de komende tijd (zoals in het artikel staat) geen verbetering maar juist een verslechtering verwacht..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:01

Zwaar egoistische post maar ik vind niet dat ze moeten stoppen. Dan komen we letterlijk in de kou te zitten en nooit meer uit die verrekte crisis.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 01:06

Over 50 jaar is de gasvoorraad op in Groningen dan zullen er sowieso alternatieven moeten worden aangeboord. M.I. is het verstandig om alvast te beginnen met kijken naar alternatieven (zoveel mogelijk duurzaam natuurlijk want alles raakt een keer op qua fossiele brandstoffen) en daar eventueel naar over te stappen.

Per direct stoppen met boren in Nederland is natuurlijk niet mogelijk, daar zitten te grote economische belangen achter.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 12:35

Alle energie centrales,uitrusten als REC (rest stoffen energie centrale),zou al een stap in de goede richting kunnen zijn.
En dat ruimt gelijk lekker wat afval op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 13:42

papagroom schreef:
Alle energie centrales,uitrusten als REC (rest stoffen energie centrale),zou al een stap in de goede richting kunnen zijn.
En dat ruimt gelijk lekker wat afval op.

Die hebben we hier in Zwolle. Moet elke dag geld bij ipv dat het wat opleverd.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 19:20

Als het t gevaarlijk wordt; stoppen. De voorraad raakt toch op dus dan maar wat eerder aan de alternatieven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:13

Nu (20.30) op RTV noord een bijeenkomst over de gaswinning. Er is plaats voor 800 personen, en zit al goed vol.
Stoppen denk ik niet dat mogelijk is. Wel met meer beleid.
Na de laatste paar bevingen, merk ik wel dat we steeds meer ''scheurtjes'' krijgen, en helaas niet alleen in het pleisterwerk.

Wind is er altijd, evenals zon. Dus meer natuurlijke energie opwekken. Dat is de schoonste manier van opwekken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:15

In deze economisch moeilijke tijden moeten we niet zo miepen maar blij zijn met de inkomsten.. Ik woon ook in de gevaren zone overigens. Wel moeten ze veel netter omgaan met schade vergoeden, scheur in je huis dan 'simpelweg' betalen ipv zeuren en je eruit proberen te kletsen.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 20:21

Ik denk dat ze niet eerder stoppen totdat het gas op is. Maar dan moeten ze in hun risico analyse gewoon eerlijk zijn, bijv grote schade en evt doden hier bij in berekenen. En niet zo muggenziften over scheuren niet willen uitbetalen. Ze willen alleen de lusten en niet de lasten.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 21:55

Stoppen met gaswinning, alle auto's eruit en weer terug naar paard en wagen! *\%/*

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:41

Babeth schreef:
Stoppen met gaswinning, alle auto's eruit en weer terug naar paard en wagen! *\%/*

Heb je je er weleens in verdiept hoe het assortiment van de supermarkt daar komt? Weet je hoe de winterkost eruit zag in de tijd van paard en wagen?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 14:46

Anne_GTI schreef:
Babeth schreef:

Heb je je er weleens in verdiept hoe het assortiment van de supermarkt daar komt? Weet je hoe de winterkost eruit zag in de tijd van paard en wagen?

Het was maar een geintje hoor... -O-
En dan nog, iedereen weer zijn eigen moestuintje! *\o/* (ook dit is weer een grapje...)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 15:07

:D ik houd niet van spruitjes en zoute boontjes. Zuurkool vind ik helemaal niet lekker.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 18:26

Ik woon in dit gebied, wat mij opvalt is dat het steeds vaker en duidelijker voorkomt. En ik geloof dat de bevingen sterker zullen worden. Het is heel mooi dat we daardoor geen gas hoeven te importeren en er geld mee besparen/verdienen, maar de schade aan gebouwen, akkers ed. wordt op deze manier ook steeds hoger. Wat mij betreft mogen ze alvast beginnen met meer windmolenparken en meer zonne-energie.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:09

Ik vind dat ze hiermee moeten stoppen, of zorgen dat er verbetering komt. En ik weet niet of het opvalt, maar de winst die ze uit de gaswinning halen, komt echt niet weer in groningen terecht maar gaat allemaal naar de randstad. Ik vind het erg egoistisch om te zeggen dat zolang jullie het maar goed hebben en niet teveel hoeven te betalen, het ons niet uitmaakt of Groningen er last van heeft. Eigenlijk zou Groningen de gaskraan gewoon dicht moeten draaien, want groningen moet maar overal voor opdraaien. Wij zijn blijkbaar helemaal niet belangrijk voor de regering. Dat gevoel krijg ik erbij.

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 10:20

papagroom schreef:

Die hebben sowieso een vrij selectief geheugen en dito moraal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 02:23

tamary schreef:
En hoe wil je dan 17 miljoen nederlanders warm houden in de winter?

Nou dat is toch niet het probleem van groningen zou ik zo zeggen.
Als je huis zo langzamerhand op instorten staat, het steeds erger gaat worden, je niet of amper gecompenseerd wordt voor opgelopen schade en je net zoveel voor gas betaald als de rest van nederland. Het is gemakkelijk praten als je er de lusten van hebt en niet de lasten.