Vara programma over Tim Ribberink

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

diddletje

Vara programma over Tim Ribberink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:13

Mocht dit een dubbel topic zijn mijn excuses.
Net had ik editie NL opstaan waar aandacht werd besteed aan een programma wat gister bij de Vara was over Tim Ribberink.
Hierin zou gesteld worden dat er gelogen is over de reden dat Tim het leven niet meer zag zitten en zijn afscheidsbrief. Ook hebben ze daar de wijze van zelfmoord bekend gemaakt, terwijl de ouders niet wilden dat dit naar buiten zou komen.
Vanavond komt hier een 2e deel over.
Ik vroeg mij af of er bokkers zijn die dit hebben gezien en wat hun mening hierover is.
Ik persoonlijk vraag me af wat de Vara hiermee wil bereiken. Waarom de nabestaand niet gewoon in hun waarde laten en hun wensen respecteren?

mick75

Re: Vara programma over Tim Ribberink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:14

Omdat dit een hele berg oliebol is over de rug van een dode jongen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:50

Bestaat er dan echt géén deontologische code in de journalistiek :x . Ik heb het niet gezien maar ik hoef het ook niet. Wat een schandalig stuk sensatie om mensen door het slijk te halen die net het ergste hebben meegemaakt wat je al ouder kan overkomen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:53

Als journalist vind ik het goed dat journalisten kritisch zijn. Maar dan aub wel over onderwerpen die het maatschappelijk belang dienen. Wat maakt het nou uit of het een sms of brief was. En harde bewijzen voor pesten? Mss voelde hij het wel zo, terwijl anderen zich van geen kwaad bewust waren. Dat hoor je vaker dat de gene die gepest wordt het erger opneemt dan het vaak bedoelt is. Dus ik zie geen enkele toegevoegde waarde in dit stuk journalistiek.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:54

Is er dan geen toestemming voor nodig om een documentaire te maken over iemands leven?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:55

Nee hoor voor zover ik niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:53

capopjekop schreef:
Als journalist vind ik het goed dat journalisten kritisch zijn. Maar dan aub wel over onderwerpen die het maatschappelijk belang dienen. Wat maakt het nou uit of het een sms of brief was. En harde bewijzen voor pesten? Mss voelde hij het wel zo, terwijl anderen zich van geen kwaad bewust waren. Dat hoor je vaker dat de gene die gepest wordt het erger opneemt dan het vaak bedoelt is. Dus ik zie geen enkele toegevoegde waarde in dit stuk journalistiek.

Ik heb het programma niet gezien. Maar ik ga af, op wat ik heb gehoord/gelezen.
Het is heel pijnlijk voor de nabestaanden. Echter, stel dat de brief niet waar is en dat Tim niet gepest werd? Dan blijft de zelfmoord erg, zeker voor zijn nabestaanden. Maar nu worden er misschien (ex-)klasgenoten of kennissen afgerekend op pestgedrag dat er misschien niet was? De maatschappelijke verontwaaridiging is groot en als deze dan niet terecht is?
Ik ben zeker voor vrije (onderzoeks)journalistiek. En het hoeft niet altijd een maatschappelijk belang te dienen, want daar zullen de meningen over verschillen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:59

Maar die jongen kan het wel als pesten ervaren hebben. En of dat zo is of niet kun je nooit achterhalen aangezien hij er niet meer is. Ik geloof ook niet dat iemand die zelfmoord gaat plegen eerst een leugen gaat verzinnen om mensen dwars te zitten. Dus ik had dit nieuws niet gebracht. Maar goed, daar denkt iedereen anders over.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:01

capopjekop schreef:
Maar die jongen kan het wel als pesten ervaren hebben. En of dat zo is of niet kun je nooit achterhalen aangezien hij er niet meer is. Ik geloof ook niet dat iemand die zelfmoord gaat plegen eerst een leugen gaat verzinnen om mensen dwars te zitten. Dus ik had dit nieuws niet gebracht. Maar goed, daar denkt iedereen anders over.

Je weet nooit zeker, wat de beweegredenen van mensen zijn (geweest). Maar ik heb het niet gezien.
Ik reageer eigenlijk meer op het feit of een journalist dit mag bekend maken (als het zo is)?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:05

Mogen mag altijd, er is geen wetgeving toegespitst op de journalistiek. Zolang het niet in druist tegen de bestaande wetten die voor iedere burger (smaad bijv.) gelden dan is er niets aan de hand. Er zijn natuurlijk wel ongeschreven wetten, maar daar wordt per geval bekeken of het item of bericht gerechtvaardigd kan worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:12

Electra63 schreef:
Maar nu worden er misschien (ex-)klasgenoten of kennissen afgerekend op pestgedrag dat er misschien niet was? De maatschappelijke verontwaaridiging is groot en als deze dan niet terecht is?

Misschien kan er een keer een kritische documentaire over maatschappelijke verontwaardiging gemaakt worden. Want die is vrijwel altijd gebaseerd op slechts een klein deel van de feiten en een totaal gebrek aan bereidheid om zich te verdiepen in de rest van een verhaal. Als mensen zich, op grond van een journalisitieke samenvatting in drie regels van een tragische gebeurtenis, graag willen opwinden over de verdorvenheid van de wereld moeten ze dat lekker zelf weten, maar ik vraag me altijd af waarom die opwinding op het hysterische af van de daken geschreeuwd moet worden? Het lijkt me dat er wel een paar uur zendtijd te vullen is met de vraag waarom een diersoort die zijn evolutionaire succes volledig te danken heeft aan de ontwikkeling van het vermogen zijn leefomgeving te analyseren, te begrijpen en te manipuleren, acuut in de eerst-oordelen-dan-vragen-stellen modus schiet zodra er in die omgeving iets gebeurt wat hem een gevoel van onveiligheid bezorgt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:22

Voor kritische documentaires heb je kritische (onderzoeks)journalisten nodig. Wat mij betreft, zijn die er nooit genoeg. :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:55

Kon het niet laten dus heb even in het profiel van Capopjekop gespiekt. En ik zag dat je pas 24 bent, dus misschien ben nog in opleiding? Zin om die documentaire over maatschappelijke verontwaardiging te maken als afstudeerproject? De VPRO is daar vast wel warm voor te krijgen en je hebt alvast twee kijkers (iets zegt me namelijk dat Electra63 daar ook wel voor zou thuisblijven :D )

Misschien ben ik gewoon een oud wijf, maar ik krijg ook regelmatig de indruk dat er in medialand nog wel wat ruimte is voor kritische journalisten. En ik krijg ook regelmatig de indruk dat veel journalisten denken dat 'kritisch' hetzelfde is als willekeurige slachtoffers afbluffen met een grote bek en het feit dat die mensen dan perplex hun mond houden interpreteren als een schuldbekentenis voor iets waarvan die mensen niet eens wisten dat ze ervan beschuldigd werden. Gelukkig zijn er ook heel erg goede journalisten met een passie voor hun vak en het onderwerp waar ze mee bezig zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:00

Had je 3 maanden geleden moeten opperen, ben afgelopen maand afgestudeerd :P maar opzich een interessant idee.

Verder ben ik het met je eens. Kritisch is iets heel anders dan met de botte bijl inhakken.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 18:05

Sorry. Maar nog gefeliciteerd met je diploma *\o/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:47

maura schreef:
Kon het niet laten dus heb even in het profiel van Capopjekop gespiekt. En ik zag dat je pas 24 bent, dus misschien ben nog in opleiding? Zin om die documentaire over maatschappelijke verontwaardiging te maken als afstudeerproject? De VPRO is daar vast wel warm voor te krijgen en je hebt alvast twee kijkers (iets zegt me namelijk dat Electra63 daar ook wel voor zou thuisblijven :D )

Misschien ben ik gewoon een oud wijf, maar ik krijg ook regelmatig de indruk dat er in medialand nog wel wat ruimte is voor kritische journalisten. En ik krijg ook regelmatig de indruk dat veel journalisten denken dat 'kritisch' hetzelfde is als willekeurige slachtoffers afbluffen met een grote bek en het feit dat die mensen dan perplex hun mond houden interpreteren als een schuldbekentenis voor iets waarvan die mensen niet eens wisten dat ze ervan beschuldigd werden. Gelukkig zijn er ook heel erg goede journalisten met een passie voor hun vak en het onderwerp waar ze mee bezig zijn.

+:)+ Ik blijf zelden thuis voor TV, maar ik zou wel kijken, indien ik thuis was, of terugkijken via internet/uitzending gemist. Voorwaarde is wel, dat het onderwerp mij natuurlijk interesseert.

Capopjekop, gefeliciteerd! :D

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:09

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:12

Deze documentaire is gemaakt zonder medewerking van de ouders. De ouders zitten in een verwerkings proces want die hebben het aller ergste meegemaakt wat je als ouder meegemaakt kan hebben. Een kind verliezen. Deze journalist kon daarom geen 'bewijs' krijgen dat een sms / brief zou bestaan en trekt het daarom ook nog eens in twijfel.

Ik heb het gezien en ik werd er onpasselijk van. Ik begrijp niet dat de makers van dat programma nog zichzelf aan kunnen kijken in de spiegel door over de rug van een overleden jongen en daarmee ook over de rug van de nabestaanden dit moesten maken. Zeker omdat de ouders nu 'gedwongen' worden het 'bewijs' te tonen om eigenlijk de eer van hun eigen zoon te 'redden' (bewust tussen aanhalingstekens).

Ik ben er absoluut een voorstander van om pesten onder de aandacht te brengen, maar om dat op deze manier de doen vind ik ronduit onsmakelijk.

Gelijk hebben en gelijk krijgen zijn 2 korte zinnen met veel gelijkenissen, maar met een ongekend groot verschil....

Ik heb geen woorden voor die journalist (en): :r

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:08

Ik heb bewust niet gekeken. Hebben ze nog kijkcijfers ook.
Ik vind het respectloos tegenover de ouders van Tim, mogen die mensen even hun verdriet verwerken...
De mensen die Tim dan eventueel niet gepest hebben weten dat zelf wel. En kunnen dan neem ik aan met een schoon geweten daarover verder. De omgeving onthoud dit niet zo lang, iedereen gaat verder met zijn leven. Behalve mensen zoals zijn ouders die missen nog elke dag hun zoon.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:12

ik begrijp het ook niet echt. vara is een publieke zender, wat betekent dat vara eigenlijk niet sensatiegericht mag zijn... waarom dan dit? zielig...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:09

Volgens mij heb ik hier een stukje van gezien bij RTL Boulevaard. Ik kon m'n oren niet geloven, het is toch van de zotte dat je zo iets gaat onderzoeken? Wat mij betreft hadden ze wel iets anders mogen onderzoeken. :\