Tweelingbroers mogen samen sterven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphna

Tweelingbroers mogen samen sterven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 20:28

Citaat:
Voor de eerste keer ter wereld heeft een eeneiige tweeling gebruikgemaakt van het recht op sterven. Dat bericht Het Laatste Nieuws vandaag. De twee 45-jarige mannen uit het Antwerpse Putte waren doof geboren en waren bang binnen enkele jaren blind te worden. Het idee dat ze elkaar niet meer zouden kunnen zien, konden ze niet verdragen.
De tweelingbroers brachten hun hele leven samen door. Ze deelden thuis dezelfde kamer en behaalden alletwee het diploma van schoenmaker. Ook toen ze naar een appartementje verhuisden, bleven ze samen. Hun aangeboren doofheid was geen probleem: ze hadden nooit anders geweten. Maar toen jaren geleden ook hun zicht verminderde, dreigden ze alle communicatiemogelijkheden te verliezen. Het idee dat ze elkaar alleen nog zouden kunnen voelen, was ondraaglijk.

De Belgische wet laat euthanasie toe als de aanvrager zijn wens zelf kenbaar maakt en dokters een ondraaglijk lijden vaststellen. De twee broers waren niet terminaal ziek en hadden geen fysieke pijn. Toch willigden de dokters van het UZ Brussel hun wens in. Op 14 december werd de dubbele euthanasie in het ziekenhuis uitgevoerd.

http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... show=react

Erg ingewikkeld vind ik dit, want behalve zintuigen die niet werkten waren deze mannen gezond. De stap om mensen te euthanaseren die niet terminaal ziek zijn is gemaakt. Zou je nu ook bij een eindeloos durende depressie, schizofrenie of iets dergelijks in aanmerking kunnen komen voor euthanasie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:33

Zo dat zouden ze in Nederland ook moeten doen in schrijnende gevallen. Hoeveel mensen met terminaal kanker liggen hier wel niet te lijden en zouden graag euthanasie willen maar mogen het niet. En oude mensjes die hun levenspartner verloren zijn kwijnen vaak weg en willen niet meer. Takelen af en zijn doodongelukkig op de dood aan het wachten. Ik vind dat je een vrije keuze moet hebben over het leven en de dood. Zeker bij terminaal zieken en hoog bejaarden.

lindalieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:34

Is idd ingewikkeld, maar als je niet meer kunt horen en ook niet meer kunt zien, wat blijft er dan over? Hoe moet je jezelf redden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:35

Jeetje dat is wel heel radicaal zeg.
Je zou denken dat je het eerst eens gaat afwachten of je sowieso wel helemaal blind gaat worden..
Dood kan je altijd nog.
Maar uiteindelijk kun je daar als buitenstaander eigenlijk niet over oordelen.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:36

Ja waarom niet. ALs mensen het werkelijk zo verschrikkelijk vinden om verder te moeten leven, vinden ze altijd wel een manier om te sterven. Dit kan legaal, zoals nu is gebeurd, maar ook door zelfmoord of illegale euthanasie (dus door een familielid bv)

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:38

Ik denk dat als je heel erg ongelukkig ben, terminaal ziek of niet, je vanzelf wel doodgaat. Als je t echt wil. Maarja, waar is de grens? Wanneer is het ondraaglijk lijden?

NeverGiveUp

Re: Tweelingbroers mogen samen sterven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:40

Wat heftig :(:)

Hier ga ik absoluut niet over oordelen..

Katyatje

Ik kan het begrijpen. Doof of blind zijn lijkt mij al moeilijk, maar wat blijft er inderdaad nog over als je het allebei bent... Lijkt mij ondraaglijk.

Lynn_Nikita

Ik vind het goed dat zoiets mogelijk is, ze kiezen er zelf voor en 2 erg belangrijke zintuigen missen, ik moet er niet aan denken.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:41

Ik vind het heel goed dat zoiets kan. Elk mens verdient het recht om over zijn eigen leven te beslissen. Iedereen zou zelf moeten mogen bepalen waar de grens tussen 'het is klote' en 'ondragelijk lijden' ligt, net als deze broers. Doof én blind lijkt me geen doen, dan ben je volledig afgesloten van de buitenwereld. Ik hoop dat mensen met ernstige psychische problemen die een hevige doodswens hebben ook de mogelijkheid krijgen om euthanasie te laten plegen. Dat is een stuk fijner dan bijvoorbeeld een sprong voor de trein. :j
Laatst bijgewerkt door Littera op 13-01-13 20:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Als je doof bent is dat niet zo heel erg maar als je later op een latere leeftijd ook nog eens blind wordt, dan is dat verschrikkelijk zeker dit in combinatie met aangeboren doofheid.

Wat heb je dan nog voor een leven? Nee ik zou zelf ook dood willen.

Suzanne F.

Blubje11 schreef:
Ik denk dat als je heel erg ongelukkig ben, terminaal ziek of niet, je vanzelf wel doodgaat. Als je t echt wil. Maarja, waar is de grens? Wanneer is het ondraaglijk lijden?

Dat is heel persoonlijk. En daarom vind ik dat mensen een vrije keuze moeten hebben. Dan nemen de zelfmoorden zoals voor treinen springen of polsen doorsnijden ook radicaal af. Dan kan het veel vrediger. Via een pil of meerdere pillen vaak. Op recept verkrijgbaar door een deskundige.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 13-01-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:42

vreemd, dan ken ik iemand die kan niet meer praten, niet meer zien niks doen en die wist dat dit kwam en ze wouden euthanesie aanvragen ( 80 + ) maar voordat ze het zelf hard kon maken beroerte en kon ze niks meer. nu moeten 3 dokters het ermee eens zijn maar die zijn er niet.
en dan mag dit wel ? omdat ze het zelf uitsproken ( wou zij ook doen maar was al te laat )

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:43

Lijkt me toch echt die keuze van die mensen zelf.. Wat wij draaglijk vinden kan voor anderen ondraaglijk zijn.

Vind het mooi dat deze mannen wel het 'privilege' (Kun je dat zo noemen?) kregen om zelf te kiezen.. Het is hun eigen leven, en daar kunnen ze alleen zelf over beslissen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 20:47

Ja, absoluut! Ik vind dat je zelf het recht moet hebben over je leven te beschikken en zelf moet kunnen beslissen, wat buitenstaanders daar ook van vinden. En dat is ook wat in de praktijk gebeurd. Als dit ook in NL mogelijk is, scheelt dat heel wat springers. Want als mensen echt niet meer willen, stoppen ze er ook wel mee. Zelfbeschikkingsrecht is een groot goed.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:04

unihorses schreef:
vreemd, dan ken ik iemand die kan niet meer praten, niet meer zien niks doen en die wist dat dit kwam en ze wouden euthanesie aanvragen ( 80 + ) maar voordat ze het zelf hard kon maken beroerte en kon ze niks meer. nu moeten 3 dokters het ermee eens zijn maar die zijn er niet.
en dan mag dit wel ? omdat ze het zelf uitsproken ( wou zij ook doen maar was al te laat )

Er zijn vast wel 3 dokters te overtuigen (door familie en vrienden) dat deze mevrouw dit als ondraagelijk zou vinden.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:14

Suzanne F. schreef:
Zo dat zouden ze in Nederland ook moeten doen in schrijnende gevallen. Hoeveel mensen met terminaal kanker liggen hier wel niet te lijden en zouden graag euthanasie willen maar mogen het niet. En oude mensjes die hun levenspartner verloren zijn kwijnen vaak weg en willen niet meer. Takelen af en zijn doodongelukkig op de dood aan het wachten. Ik vind dat je een vrije keuze moet hebben over het leven en de dood. Zeker bij terminaal zieken en hoog bejaarden.

Hoezo mogen terminale niet ge euthaniseerd worden.
Mijn opa was als hij niet eerst zelf was komen te overlijden ge euthaniseerd (juiste spelling?) geweest.
Dat was allemaal al geregeld alleen hij dus uiteindelijk zelf gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:31

Suzanne F. schreef:

Helemaal mee eens.. Als je niet meer wilt leven heb je in NL maar 1 uitweg en dat is zelfmoord en daar betrek je ongewild personen bij die er niets mee te maken hebben. Dit zou een veel betere oplossing zijn, mits de regels/voorwaarden duidelijk en helder zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:40

In het verzorgingshuis waar ik werk is 2x voorgekomen dat iemand euthanasie liet toepassen, het gebeurd dus wel.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:45

Liever zo dan dat ze vrijwillig voor de trein springen met alle gevolgen van dien. Ik vind het wel iets 'moois' hebben dat je zelf zo'n keuze mag maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:46

Letizia schreef:
In het verzorgingshuis waar ik werk is 2x voorgekomen dat iemand euthanasie liet toepassen, het gebeurd dus wel.

Klopt, maar dan moet er sprake zijn van ondraaglijk lijden, het moet ongeneeslijk zijn en je moet nog bij je volle verstand zijn. In NL is het niet toegestaan als je zelf niet meer wilt en nog wel gezond bent. Dus denk aan ouderen die wegkwijnen van eenzaamheid bijvoorbeeld.

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:50

Letizia schreef:

het gebeurd inderdaad, heb het 2 weken terug bij een terminale kankerpatient van dichtbij meegemaakt.
maar het kan ook niet altijd, een arts mag het niet zomaar doen en ze zijn als de dood als ze het te vroeg doen. laats zei ook iemand dat op het moment een arts euthanisie gedaan heeft hij aangegeven wordt en pas als alles gecontroleerd is of het goed gedaan/gegaan is dan pas wordt de arts weer een soort van vrijgesproken.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 22:55

Fijn voor de broers dat hun verzoek is ingewilligd.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:39

Pfff.. Waar leg je de grens? Wil iemand echt zelf niet meer of wil hij een ander niet meer tot last zijn?
Mijn neef is doof geboren en wordt nu langzamerhand blind. Hij is intern geweest in een kliniek om zich voor te bereiden op een leven als doof/blinde. Het scheelt misschien dat hij een relatie heeft. Zijn vriendin kan hem helpen. Maar de tweeling had alleen elkaar als ik het zo begrijp. Dat is toch weer een andere situatie.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:44

ja dat moet mogen, waarom niet, ik vind dat iedereen dat zelf moet kunnen beslissen