Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:12

Kinderen kunnen best bijdragen aan de verzorging van hun zieke ouders.
Dat vind staatssecretaris Martin van Rijn van volksgezondheid
Op die manier hoeft de subsidie-kraan niet altijd open en zijn senioren minder vaak eenzaam.
"Dan zijn alle partijen tevreden"

Bron: Het AD 12-01-2013

Verderop in het artikel word de secretaris gevraagd hoe hij het met zijn eigen ouders regelt.
Hier zijn antwoord: "Mijn moeder zit in een verpleegtehuis en mijn vader woont daar vlakbij. We gaan regelmatig bij mijn moeder op bezoek om haar gezelschap te houden en voor mijn vader doen we de boodschappen en de was."

Wel....ik ben mantelzorger voor mijn 85 jarige moeder! ik kom elke dag bij haar, ondanks de huishoudelijke hulp die ze via de WMO krijgt en de lichamelijke verzorging van de wijkzorg.
Ik ben er voor de klussen die blijven liggen, de administratie, de boodschappen enz. enz.....
Dit doe ik met liefde, naast mijn werk en mijn eigen huishouden.
Maar het is ook zwaar, loodzwaar zelfs, en ik vraag me dan ook af of de staatssecretaris het niet te simpel ziet.
Mijn baan is parttime en mijn kinderen zijn inmiddels het huis uit.
Wat als je fulltime werkt en nog jonge kinderen hebt?

Vjestagirl

Re: Zelf je ouders helpen is toch heel normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:17

Misschien toch wat minder gaan werken?

Het is in Nederland heel lang de trend geweest dat zorg "all-in" is, met activiteiten begeleiding erbij, mensen die boodschappen doen voor de ouderen etc. De trend wordt nu juist dat er meer en meer dingen uit gaan: activiteiten begeleiding gaat eruit, boodschappen moeten zelf gedaan worden. Wat je niet meer zelf kan koop je in: daar betaal je dus gewoon voor.

En eigenlijk is dat naar mijn idee doodnormaal; iedereen moet betalen als hun administratie gedaan moet worden door een extern, waarom ouderen dan niet?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:19

Als je werkt, jonge kinderen hebt en niet in de buurt woont is het niet te doen. Ik heb het gedaan voor mijn Oma die op sterven lag en het had niet veel gescheelt of ik had een burnout gehad.
Hoe dat moet als het om een langere tijd gaat geen idee.
En ik werk niet full time

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:19

En wat als je geen kinderen hebt? Of je kinderen wonen ergens in Canada oid?

De verzorgingsstaat is dan zo ongeveer afgeschaft, maar betekent dit dat ouderen zonder sociaal vangnet tussen wal en schip vallen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:21

Apple schreef:

De verzorgingsstaat is dan zo ongeveer afgeschaft, maar betekent dit dat ouderen zonder sociaal vangnet tussen wal en schip vallen?

Dan moet je inkopen. Net zoals alle andere dingen: als je niemand hebt die het gratis voor je kan doen zul je het in moeten kopen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:22

Ik geloof ook echt niet dat meneer de staatssecretaris zelf de boodschappen en was doet van vaderlief.. Denk dat zijn lieve vrouwtje of als hij een zus heeft, zijn zus dit mooi oplossen.. Eens kijken hoe hij zou praten als hij dat zelf inderdaad dag in, dag uit intensief moet doen.
Mijn oma woont bij mijn ouders in al 15 jaar en heeft de laatste jaren ook intensieve zorg nodig van mijn moeder. Mijn moeder krijgt dan ook Pgb, en ik vind dit zelf niet meer dan normaal hoor..
Waarom zou iemand die extern komt ervoor betaald krijgen en iemand die intern inwoont niet omdat het zoon/dochter is.. die is er toch ook net zo goed intensief mee bezig, zo niet meer.. want dat gaat 24/7 door, en zo'n externe medewerker is na een paar uurtjes weer weg.. Mijn moeder werkt gelukkig niet veel uurtjes meer in de week, en dan altijd heel vroeg in de ochtend dus is overdag/savonds thuis, en beide kids zijn volwassen en met hun eigen dingen bezig. Maar als ik zie inderdaad hoeveel tijd enz. erin gaat zitten dan vraag ik me indd af hoe dat te doen is als je jonge kids hebt en meer uren werkt.
Ik denk inderdaad niet dat dat mogelijk is zonder dat je zelf op een gegeven moment inderdaad een burnout ofzo krijgt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:23

Vjestagirl schreef:
Misschien toch wat minder gaan werken?

Het is in Nederland heel lang de trend geweest dat zorg "all-in" is, met activiteiten begeleiding erbij, mensen die boodschappen doen voor de ouderen etc. De trend wordt nu juist dat er meer en meer dingen uit gaan: activiteiten begeleiding gaat eruit, boodschappen moeten zelf gedaan worden. Wat je niet meer zelf kan koop je in: daar betaal je dus gewoon voor.

En eigenlijk is dat naar mijn idee doodnormaal; iedereen moet betalen als hun administratie gedaan moet worden door een extern, waarom ouderen dan niet?

Ik noem een keer boodschappen doen of een activiteit niet mantelzorgen.

Dat je een keer boodschappen doet voor je moeder die dat niet kan vindt ik niet meer dan normaal.
Bij mantelzorg gaat het mi om wel meer zaken.

En niet iedereen kan minder gaan werken.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:23

Vjestagirl schreef:
Apple schreef:

Dan moet je inkopen. Net zoals alle andere dingen: als je niemand hebt die het gratis voor je kan doen zul je het in moeten kopen.

Daar moet je dan wel geld voor hebben. Of een vorm van subsidie :+

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:25

Dit is wat mij ook wel zorgen baart. Ik woon op de veluwe en mijn ouders in Groningen. Dan zou het gaan betekenen dat mijn broers door de week de zorg moeten doen en mijn zus en ik er in het weekend naar toe moeten. Dat terwijl ik fulltime werk.

En inderdaad, wat als je geen kinderen hebt. Ik zou niet weten wie er dan later voor mij moet zorgen. Want wij hebben helaas geen kinderen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:26

Vjestagirl schreef:
Apple schreef:

Moet je er wel geld voor hebben. Als je het nu nodig hebt en van maar heel weinig moet rondkomen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:27

fliam schreef:
Vjestagirl schreef:

Daar moet je dan wel geld voor hebben. Of een vorm van subsidie :+

Net als voor alles. Als je als 30 jarige hulp nodig hebt met je administratie moet je het betalen, geen subsidie. Als je als 40, 50, 60 jarige hulp nodig het met je administratie moet je het betalen, geen subsidie. Waarom zou je er dan wel subsidie voor moeten krijgen als je 70+ bent?
Dat is een van de voordelen van zuinig aan doen en sparen.

En ja, ik snap dat dat niet voor iedereen weggelegd is, maar voor de meerderheid van de mensen kan dat wel. Alleen is het helemaal niet leuk om je geld te moeten sparen voor als je oud bent.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:34

Zuinig doen en sparen? Ik heb echt niet de illusie dat de grens met stoppen met werken bij 67 ligt als ik eindelijk zo ver ben. Als ik al die leeftijd mag halen...

En als ik de leeftijd wel haal, ben ik oud en krakkemikkig en kan ik niet meer op vakantie of dingen ondernemen. Mijn pensioen(tje) moet dan genoeg zijn voor mijn levensonderhoud.

Als je nu spaart voor later, mag je daar een hoop belasting over betalen. Hardstikke leuk voor de staat, maar voor mij een stuk minder. Ik wil liever van dat geld nu genieten en leuke dingen ondernemen, ervaringen opdoen en wijs worden.

Wat overigens mij niet weerhoudt om mijn familie te helpen waar ik kan...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:34

Kijk wij weten nu dat we er voor moeten betalen later wij kunnen erop in spelen. Iemand die nu 70 is die kan daar niet meer voor sparen.

Administratie kunnen de meeste zelf. En als je administratie zo ingewikkeld is is er vaak ook meer geld in het verhaal.
Als je je eigen kont niet meer kan afvegen en je hebt niemand die het voor je kan doen dan is er mi toch echt een probleem.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:37

Hoe moeten mensen in de bijstand of wao sparen voor hun oude dag? Ik zou niet weten waar ze dan het geld vandaan moeten halen.

Ook in ons geval zou mantelzorg een lastige worden. Mijn ouders wonen 45 km verderop, ik ben zelf gehandicapt en mijn mannetje werkt fulltime, mijn zus woont 30 km van mijn ouders vandaan en werkt ook.

Mijn moeder woont inmiddels in een tehuis ivm dementie en mijn vader gaat daar wel elke dag heen ondanks dat hij 10 km verderop woont. Alleen hij wordt ook ouder en er niet helderder op, nu helpt hij vaak met eten en doet de was. Dat gaat hem dadelijk ook niet meer lukken. Hij heeft nu nog thuiszorg maar dat valt met een beetje pech weg omdat hij te fit zou zijn ondanks zijn pacemaker en bijna 79. Waar hij dan zijn hulp vandaan moet halen geen idee. Een hulp partikulier is niet te vinden zowat. Moet hij dan maar alleen verpieteren?

Kwa mantelzorg hebben wij dat ook meegemaakt trouwens. Ik heb een tijdje niet zelf kunnen douchen en ook steunkous aantrekken lukt niet. Mijn mannetje kan dat laatste ook niet ivm whiplash en helpen met douchen gng ook niet echt goed omdat hij net de handigheid miste en ik net niet genoeg kon meehelpen. Toen vond de gemeente het opeens nodig de zorg te stoppen. De buren moesten maar gaan helpen en mijn man moest maar stoppen met werken vanwege zijn whiplash. Dan hadden we alle zorg kunnen krijgen die we wilden. Hoe krom wil je het hebben?

Uiteindelijk is het een rechtszaak geworden en heeft de gemeente verloren omdat ze een grove fout hadden gemaakt. Het is dat we mondig genoeg waren maar veel zeker ouderen zouden hier niet tegen kunnen protesteren. Alleen de mensen met veel poen hebben dan nog recht op zorg, de rest heeft maar pech kennelijk.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 16:39

Ik heb het niet over geld Vjestagirl, maar over hoe zwaar het is om naast je baan zorg te verlenen.
Jij hebt het alleen maar over zorg inkopen.....gek dat het altijd weer op geld moet uitdraaien!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:40

NatasjavE schreef:
Als je werkt, jonge kinderen hebt en niet in de buurt woont is het niet te doen. Ik heb het gedaan voor mijn Oma die op sterven lag en het had niet veel gescheelt of ik had een burnout gehad.
Hoe dat moet als het om een langere tijd gaat geen idee.
En ik werk niet full time

Idem. Oma ging in acht jaar van licht naar zwaar dement. Had twee kleine kinderen, parttime werk, dieren, en heb op een gegeven moment gedacht: of zij naar een tehuis of ik.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:47

Misschien moeten ze eens 'mantelzorgverlof' invoeren net als ouderschapsverlof. Dan zou je inderdaad tijdelijk wat minder kunnen werken zonder dat het je pensioenopbouw kost en je kunt als het niet meer nodig is je oude uren weer terug krijgen.
Overigens is bezuinigen op dit soort dingen vaak helemaal niet de goedkoopste optie. Vaak kan familie de zorg juist volhouden omdat ze het niet helemaal alleen hoeven doen en er ook nog zoiets is als dagopvang of zorg die aan huis komt. Als die extra zorg vanuit een subsidie dan wegvalt gaat het niet meer en kan iemand bv. niet meer thuis blijven wonen en heeft dan nog veel duurdere zorg nodig.

De was en de boodschappen doen voor je ouders, wat de minister doet, lijkt me overigens ook niet de grootste besparing voor de overheid. Stel dat ik daar geen tijd voor zou hebben dan zou via albert.nl de booschappen laten bezorgen en wassen is, zolang er niet teveel gestreken moet worden, ook echt niet zoveel werk, zeker als je een wasdroogcombinatie hebt ofzo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 16:57

Mijn tante heeft een tijd minder gewerkt om voor mijn oma te zorgen en heeft (met ieders overeenstemming) wat geld aangevuld gekregen van mijn oma zelf.Wij wonen aan de andere kant van nl.

Andere vorm van zorg heb ik onze thuissituatie moeten opvangen omdat mn moeder overleed. Ik was 16, broertje 7 en mn pa moest blijven werken voor de centen. Dit was een zware tijd en heb altijd minder bijbaan kunnen hebben dan andere studenten. Hulp was hier ook leuk geweest, in de houshouding maar kregen we niet.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:10

Een beetje nuance is wel op zijn plaats, maar ik ben het wel met de achterliggende gedachte van deze meneer eens: kinderen mogen wel wat meer voor hun ouders zorgen. Ik zie namelijk heel regelmatig om me heen dat bejaarden vrijwel volledig op zichzelf aangewezen zijn, terwijl de ouders jarenlang voor de kinderen gezorgd hebben.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:18

NatasjavE schreef:
Administratie kunnen de meeste zelf. En als je administratie zo ingewikkeld is is er vaak ook meer geld in het verhaal.

Daar ben ik het toch niet mee eens hoor. Ook als het om weinig geld gaat kan het ontzettend ingewikkeld zijn. En eea wordt een regelrechte ramp als er ergens onderweg iets fout gaat. Bv een energieleverancier die je ten onrechte voor een paarhonderd euro te hoog aanslaat. Kun je dat niet opvangen (omdat je het allemaal precies passend krijgt maar niet al te veel reserve hebt) kan het vervolgens helemaal uit de hand lopen met incasso, beslaglegging, BKR-registratie en wat al niet meer.
En nee, daar kun je niet altijd wat aan doen. Simpelweg onderbouwd aantonen waarom iets niet klopt is bv vaak lang niet genoeg.

En dan heb ik het nog niet over de diversie regelingen voor toeslagen, belastingteruggave, subsidies, ondersteuning etc. Dat kunnen heel veel mensen gewoon echt niet meer zelf. Niveau van sommige zaken ligt behoorlijk boven een doorsnee-examen wiskunde Havo.

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 17:20

Heino schreef:
Een beetje nuance is wel op zijn plaats, maar ik ben het wel met de achterliggende gedachte van deze meneer eens: kinderen mogen wel wat meer voor hun ouders zorgen. Ik zie namelijk heel regelmatig om me heen dat bejaarden vrijwel volledig op zichzelf aangewezen zijn, terwijl de ouders jarenlang voor de kinderen gezorgd hebben.

Dat klopt, maar wat deze meneer eigenlijk beoogt is, dat de reguliere zorg die mensen nu krijgen vervangen moet worden door mantelzorgers.
Eigenlijk dus een bezuinigingsmaatregel, want nu vult de mantelzorg de reguliere zorg aan, straks zijn ouderen en zieken uitsluitend afhankelijk van mantelzorg. En dat is een kwalijke ontwikkeling

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:20

mijn schoonmoeder kan dat niet hoor, de administratie. Die is 85 en heeft het nooit hoeven doen. Haar man deed dat altijd. En toen die overleed was ze al behoorlijk op leeftijd dat ze het ook niet meer zou leren.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:27

Paan schreef:
mijn schoonmoeder kan dat niet hoor, de administratie. Die is 85 en heeft het nooit hoeven doen. Haar man deed dat altijd. En toen die overleed was ze al behoorlijk op leeftijd dat ze het ook niet meer zou leren.

De administratie zou een kind ook best kunnen doen. Eén of twee x per maand. Dat hoeft niet dagelijks. (moet je wel een kind hebben)
Of eens mee met een bezoek aan het ziekenhuis of instantie.
Maar echte (dagelijkse) zorg, dat is vaak moeilijk. Kinderen werken en/of wonen verder weg als vroeger.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 17:58

Heino schreef:

grotendeels is dat ook omdat hun kinderen beiden werken en daarnaast hun eigen kinderen om voor te zorgen hebben en daarnaast niet altijd de tijd en energie hebben om pa en moe te wassen en aan te kleden, de adminstratie bij te houden die meer behelst dan de rekeningen (ondersteuning, subsidie, toeslagen, ciz voor indicatiestellingen, AWBZ etc kan een aardig doolhof worden als je de weg niet weet)
4 maal daags de medicatie geven ivm gebrek aan overzicht en glijdende geheugens, de tena op tijd verschonen en ja, al deze dingen zie ik op mijn werk, ouderen die nog steeds zelfstandig wonen maar eigenlijk veel te kwestbaar zijn , maar wel beperkt worden in hun zorg van huishouden en lichaam ondanks dat de kinderen gewoon echt geen tijd hebben omdat die gewoon beiden fulltime werken, maar wel 4 keer per week minimaal nog steeds de administratie doen en wat andere taken zoals eens wat was meenemen, tafeltje dekje verzorgen voor moeders en contacten met CIZ, Zorgverleners, en ga zo maar door en ondertussen op hun tandvlees lopen omdat ze eigenlijk gewoon niet weten waar ze de tijd en energie vandaan moeten halen om dit voor hun vader of moeder te kunnen doen .
minder werken geen optie is omdat er drie op de middelbare en het HBO zitten en klauwen vol met geld kosten .

ook door het beperken van de zorgverlening zullen ouderen veel sneller in een situatie komen waardoor ze naar een instelling zouden moeten waar de zorg voor die persoon veel meer gaat kosten dan als deze zorg extramuraal zou worden aangeboden, worden de wachtlijsten voor die instellingen weer veel langer, zul je veel crisis opnames hebben met ouderen die compleet de weg kwijt zijn , een heup breken etc etc
ik zie de beperkingen in (thuis) zorg dus als een zeer negatief iets wat de zorgkosten uiteindelijk alleen maar hoger zullen maken .

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:03

daarnaast lijkt me goed om eens echt te kijken waar de hoge zorgkosten vandaan komen, bureaucratie en overmanagement zullen daar ook een flinke vinger van in de pap hebben , als ik zie hoeveel tijd de thuiszorg in de zorg steekt en daarnaast in de bureaucratische handelingen, word hun energie echt niet efficiënt gebruikt :n
privatisering van de zorg is gewoon nog steeds de grootste ramp die het zorgstelsel is overkomen
laat ik ook maar mijn mond houden over de verrijking van de verzekeringsmaatschappijen over de rug van de maatschappij