Love Parade 24 juli 2010

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Love Parade 24 juli 2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 11:48

Op de een of andere manier kwam ik terecht op een filmpje waar te zien is wat voor angstige momenten de mensen rond 16:00 op de Kahler Strasse in Duisburg hebben moeten doorstaan.
Ik ben daar een beetje op gaan door zoeken, hoe heeft dit kunnen gebeuren?
De organisatie van de love parade was van te voren al gewaarschuwd dat er wel is hele gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan in en rond de tunnel, de mensen daar werden namelijk in een soort van flessenhals gestuurd.
Maar de organisatie heeft alle waarschuwingen in de wind geslagen en toch de mensen door de "bottle neck" gestuurd.
Wat er nou precies echt mis is gegaan snap ik nog steeds niet helemaal, maar de politie heeft op een gegeven moment blokkades gemaakt aan 2 kanten van Kahler Strasse, zodat daar een opstopping kwam.
Toen deze blokkades werden opgeheven stroomde er veel te veel mensen aan beide kanten richting de tunnels en kwamen in het diepste punt van de tunnel vast te zitten, ze zaten als ratten in de val.
Er was 1 trap omhoog in deze ruimte, een container waar mensen op klommen en zo met behulp van andere mensen uit de ruimte getrokken konden worden, ook klommen mensen langs de lichtpalen omhoog.
De meeste doden zijn gevallen bij de trap, de meeste mensen wilde hier omhoog.
Toen er ook nog paniek uitbrak liepen de mensen over elkaar heen naar de trap.
21 mensen overleden die dag en er waren meer dan 500 gewonden.

Wat ik mij dus afvraag, zijn hier nog mensen voor vervolgt?
Daar kan ik namelijk niks over vinden, en het kan toch niet zo zijn dat de mensen die dit op hun geweten hebben vrij uitgaan?

Afbeelding
Afbeelding

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 12:23

Dit filmpje is erg naar om te zien maar geeft wel duidelijk weer hoe erg het was!
Mocht je er dus niet tegen kunnen kan je beter niet kijken.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:30

Erg hé, verschrikkelijk! Ik heb geen flauw idee of er nog mensen vervolgd zijn.

Ik was die dag zelf op een festival, waar de muziek tijdelijk stil werd gezet om het slechte nieuws te vertellen. Nou, ik kreeg een flinke brok in m'n keel, voor mij was het feestje ineens een stuk minder leuk :\ .

eclair98

Re: Love Parade 24 juli 2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:31

Wijmwaren op dat moment in Duitsland. Kranten stonden er vol mee, heel erg naar om allemaal te lezen!

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:28

ik heb het even gegoogled, maar wat ik niet snap is waarom die mensen elkaar gingen vertrappen/ in paniek raakten?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 09:49

Waarschijnlijk omdat er meerdere mensen aan het stikken waren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 18:07

jebuurmeisje schreef:
ik heb het even gegoogled, maar wat ik niet snap is waarom die mensen elkaar gingen vertrappen/ in paniek raakten?

een ooggetuige vertelde dat dat gebeurde omdat mensen 'omhoog' probeerde te vluchten ( dmv die ladders) maar daar vanaf, terug in het publiek, vielen.

hoe dan ook, vreselijk verhaal. Heeft toendertijd erg veel indruk gemaakt. Vond het 2e filmpje idd heel naar om te zien :\

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:55

Wat was dat een rampzalige gebeurtenis zeg!
Ik kan me niet herinneren dat er mensen vervolgd zijn hiervoor, ik weet ook niet of ze zomaar mensen kunnen aanwijzen die dit veroorzaakt hebben.

De Nederlandse jongen die toen is overleden, heb ik nog mee in de klas gezeten op de basisschool. We hebben meermaals "afgesproken" zoals je dat deed op de basisschool.
Daarna heb ik hem nooit meer gezien. Toen ik zijn naam hoorde na het ongeluk, ging er niet direct een lampje branden. Pas de volgende ochtend kwam mijn moeder erbij dat hij de bewuste oud-klasgenoot was.
Ondanks al die jaren dat we elkaar niet meer gezien hadden -het was 10 jaar geleden- kwam het heel dichtbij. Telkens als ik beelden ervan zie, denk ik "Zou dat hem zijn?"

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 00:15

heftig....
Er zijn wel bewuste risico's genomen door de organisatie. Al van te voren was gesteld dat dit uit móést lopen tot chaos en gevaarlijke en/of rampzalige situaties. In dat opzicht zijn de organisatoren zeker dingen aan te rekenen. Maargoed, weet niet of ze er ook vervolgd voor zijn... Maar denk wel dat ze, sowieso, hun hele leven zullen moeten kampen met schuldgevoelens....