Het verhaal achter goedkoop leer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nadine

Het verhaal achter goedkoop leer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:39

Naar aanleiding van een documentaire op Canvas (de belgische zender), vroeg ik mij een aantal dingen af.
De documentaire ging over de grote leerlooi bedrijven in Bangladesh.
Bij het looien van leer wordt veel gebruikt gemaakt van giftige chemische stoffen, zeer kankerverwekkende stoffen zijn geen uitzondering.
Ook de kinderarbeid is in deze industrie geen abnormale zaak. Daarom hebben deze mensen al zeer vroeg last van verschillende ernstige ziektes. (denk aan TBC).
Het goedkoop geproduceerde leer wordt vervolgens naar Europa getransporteerd en verwerkt in leren tassen en schoenen. (over het algemeen dus het goedkopere segment leren producten).
Het leer bevat verschillende chemische stoffen, zoals het radioactieve chroom VI. Er zijn veel mensen die hier allergische reacties op krijgen en dus 'allergisch' zijn voor leer.

Mijn vraag daarom is:
Hoe kun je er achter komen dat een leerproduct wel van goed leer is gemaakt? Zonder deze stoffen?
Zijn er sites waar je dit kunt opzoeken?

Bij een duurdere tas kun je er niet automatisch vanuit gaan dat dit wel 'goed' leer is.

hierbij de link: http://www.canvas.be/programmas/vranckx ... uid=205352

Hoe denkt bokt over dit onderwerp? Wie wist hier al vanaf? Zou je zelf voor een (stukken) duurdere tas kiezen in plaats van de goedkopere varianten?
Laatst bijgewerkt door Nadine op 31-12-12 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Re: Het verhaal achter goedkoop leer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:42

TBC is geen direct gevolg van de gebruikte chemicaliën, wellicht wel een verlaagde weerstand door de chemicaliën.

Hoe je het kan zien heb ik geen idee van..

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:44

Ja dat begrijp ik. Sorry als dit verkeerd er bij staat. Een van de directe gevolgen is natuurlijk kanker.
Door de extreem verlaagde weerstand komen er verschillende ziektes terug, onder andere TBC.

Ik kies zelf graag voor kwaliteitsleer, maar hoe weet ik of dit leer wel 'goed' geproduceerd is?

Het afval van deze leerlooierij verwerken ze met nog meer chemicalien en wordt vervolgens gemengd met kippenvoer voor de europese landen. Het gaat dus gewoon opnieuw de voedselketen in, met alle gevolgen van dien.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:48

Ik vind het goed dat je het je afvraagt hoor, ik heb eignelijk geen idee bij welke merken je eerlijk leer koopt en bij welke niet.
Ik denk helaas niet dat je automatisch goed zit als je dure merken koopt, er zijn schandalen genoeg met de grote merken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:55

Wat moet een kip met huid van andere dieren in zijn eten? yuck...

Ik dacht altijd dat de leer restjes versnipperd en geperst werden voor een nog goedkoper leer. Maar dat is dus niet zo?

Zelf koop ik spullen die ik mooi vind, ik sorteer niet op goedkoop/duur. Als er merken zijn waarvan bekend is dat het niet helemaal lekker in orde is, dan koop ik gewoon niks van zo'n merk (niet alleen leerproducten, ook andere producten, bepaalde chocola artikelen en voedingsproducten laat ik bijv. standaard links liggen) maar volgens mij heeft leer niet echt een keurmerk toch?

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:57

Nee dat denk ik ook niet. Wanneer je op de sites zoekt van verschillende merken wordt je ook niet veel wijzer. Geen een bedrijf laat blijken waar het leer vandaan komt.

@ Telpeva: welke producten kies jij dan bewust niet voor?
Ik vermijd sowieso de goedkopere leren tassen al.
echt een keurmerk is er inderdaad niet, deze worden vooral door de merken zelf verzonnen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 17:57

Een kip eet zelfs een andere kip, dus op zich geen moeite mee dat ze huid opeten, maar niet als er een chemische behandeling overheen is gegaan.

Helaas zijn er ook redelijk wat schandalen geweest mbt veevoer, bijvoorbeeld rubberen autobanden door varkensvoer vroeger.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 18:09

Kippen zijn inderdaad niet kieskeurig, net zoals runderen. Daar is ook vaak mee gerommeld.

Bestaat er dan echt geen keurmerk voor leer?

edit
Ik lees dat je in plaats van chemicaliën ook het leer kan kleuren met behulp van groenten. En dit vind ik wel terug op verschillende sites. Onder andere Cowboysbag beweert het leer met groenten te kleuren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:21

Alleen dingen van europees leer kopen.
In tassen zul je dat echter zelden vinden, goedkope schoenen ook niet.
Dan kom je in het handwerk segment en maatwerk.
Eigenlijk ontkom je er bijna niet aan, maar dat is met gewone textiel net zo.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:28

Ik zag een week daarvoor een soortgelijke docu op canvas, toen ging het over spijkerbroeken. Als je ziet hoe dat productieproces verloopt, ga je wel nadenken. Mensen werken in die fabrieken lange dagen voor weinig, en dan ook nog met allerlei gezondheidsrisico´s. Ook die gebleekte plekken op onze jeans spuiten ze er met chemische troep op, en de versleten plekken worden erop geschuurd. En dan nog de wassingen, waarbij het afvalwater gewoon zo naar buiten stroomt. Ventilatie is slecht, er worden geen enkele voorzorgsmaatregelen getroffen, mensen worden ziek.

Van spijkerbroeken zijn er wel merken die beter letten op het milieu (bijv Kuyichi), van leer zou ik het eerlijk gezegd zo niet weten.
Wie zegt dat Europees leer niet in de Derde Wereld is bewerkt Sizzle, of mag het dan geen Europees leer meer heten?

Wel zijn er bepaalde (web) winkels die alleen maar milieuvriendelijke producten verkopen. Een heel aantal vind je bijv via http://www.ecogoodies.nl

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:33

Chocola van bepaalde merken (winkels) komt er bij mij niet in nadat deze merken in het verleden slecht in het nieuws zijn geweest, ook diervoeding komt er bij mij niet zomaar in als ik niet zeker weet of het wel oké is. Kleding, accessoires, gadgets, nagemaakte gadgets, goedkope sieraden koop ik soms wel goedkoop, maar ik denk dat het niet verkeerd is om je af en toe af te vragen of het prijsverschil wel zo positief is als het lijkt. Om maar een suf voorbeeld te geven, een telefoon lader waarvoor je in NL 25 euro betaalt, maar die je vanuit china kan bestellen voor 2 euro, inclusief verzendkosten, daar heb ik twijfels bij.

Merken zal ik niet noemen omdat hiermee alleen maar roddels de wereld in worden geholpen van misstanden die misschien al jaren geleden verholpen zijn, ik ben wat dat betreft niet echt up to date en ik wil geen foutieve informatie hier neerzetten.

Ik gebruik zelf echt leer om miniatuur zadels en accessoires te maken (lang verhaal) maar als ik dan toch een dood beestje in mijn handen heb omdat ik (of de klant) het wil, dan wil ik wel dat dat beestje een goed leven heeft gehad. Dan heb ik het nog niet eens over de persoon die voor mij het leer van tevoren behandeld heeft (ik koop het behandeld en wel of niet geverfd in) en dat is simpelweg omdat ik daar nog nooit bij stil gestaan heb. Dus ook bedankt voor je topic, eye openers zijn soms gewoon nodig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:44

Europees leer is doorgaans ook van veel betere kwaliteit. Die producenten en gebruikers daarvan zijn bijzonder trots op hun product en hebben de techniek gewoon zelf in huis. Meestal wordt dat dan ook ergens vermeldt. Dat zie je vooral vaak bij zadels, tuig en maatschoenen. De huid van europese koeien is dikker en heeft geen of weinig beschadigingen of littekens etc. Maar dat kost ook wat. Uiteraard is er ook goedkoop leer, zoals van de buik of varkensleer. Dat voel je direct wannt dat is dun en rekt snel uit.
Of dat ook in de eu bewerkt wordt weet ik niet, maar in principe moet een producent kunnen aangeven of het in de EU geproduceert is of waar het anders vandaan komt. Je hebt ook argentijns leer of amerikaans leer.
Goedkope massa productie is eigenlijk nooit eerlijk kun je rustig vanuit gaan.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:00

Je voelt al snel of het kwaliteitsleer is of niet, bepaalde schoenen en tassen merken maken duidelijk gebruik van leer met een hoge kwaliteit.
Ik dacht zelf door deze tas te kopen geen 'oneerlijke' tas te hebben. (lees: geen kinderarbeid). Je ziet toch duidelijk verschil tussen verschillende leersoorten.
De schoenen en tassen van de markt voelen anders aan dan de schoenen en tassen van kwaliteitsmerken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:09

Misschien leuk om ook hier eens op te kijken, dit is een Nederlandse producent die veel verschillende soorten leer aan bied en ook bij een aantal leersoorten uitlegt op welke manier het verkregen is.

Verkeerd leer zal niet alleen in tassen en schoenen zitten, denk ook aan hoofdstellen, zadels, stijfbeugels, teugels, and so on.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:12

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:32

Allereerste indicatie van de kwaliteit is de prijs. Leder is duur, en kwaliteitsleder is kostbaar.

Het leder waar goedkope zadels etc van gemaakt worden is over het algemeen leder van inferieure kwaliteit, mindere dieren of veelal splitleder. Splitleder is een laag die van de volnerfbovenlaag wordt afgespleten en dus geen nerf heeft. Om toch op volnerfleder te lijken wordt er kunstmatig een nerfprint op aangebracht. Splitleder is een beetje kartonachtig en vaak met de hand kapot te scheuren. Hierdoor lijkt het of het geperst is. Het kan geen zware belasting aan zoals volnerfleder.

De beste kwaliteit leder is plantaardig gelooid leder, een intensief proces wat vrij lang duurt, (en waar in het proces ook giftige stoffen vrijkomen, er is dan ook een speciale zuiveringsinstallatie voor noodzakelijk), maar voor tassen en andere mode-lederwaren wordt meestal chroomgelooid leder gebruikt omdat het looien zeer kort duurt en het leder heel makkelijk door en door te verven is in alle denkbare kleuren. De huiden voor het chroomgelooid leder hoeven helemaal niet van slechte kwaliteit te zijn, maar door de korte looitijd en de eigenschappen van het product (makkelijk te kleuren) is het voor de vervaardiging van tassen een perfect en relatief goedkoop product.
Ik heb mij laten vertellen dat ca 80% van alle huiden tegenwoordig chroomgelooid wordt. Het meeste paarden en hondentuig wordt tegenwoordig chroomgelooid. Plantaardig gelooid leder wordt vooral gebruikt door de ambachtelijke tuigmakerijen, en de prijzen zijn naargelang.

Plantaardig gelooid leder heeft een hele andere uitstraling dan chroomgelooid leder. Het neemt de verf totaal anders op.

Zelf gebruik ik alleen plantaardig gelooid leder waarvan ik weet waar het vandaan komt, maar een huid is erg kostbaar en dus de prijzen hoog.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:44

Op zich vind ik de kinderarbeid aan kleding geen verkeerde ''tussenoplossing''.
Snel kinderarbeid verbieden zal leiden tot meer kinderprostitutie en drugshandel en dat soort negatieve circuits. Om dat echt aan te pakken moet er, helaas, meer gebeuren.
Maar dat is een discussie die hier wel aan hangt maar niet de opzet is.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:45

Nadine___ schreef:
Je voelt al snel of het kwaliteitsleer is of niet, bepaalde schoenen en tassen merken maken duidelijk gebruik van leer met een hoge kwaliteit.
Ik dacht zelf door deze tas te kopen geen 'oneerlijke' tas te hebben. (lees: geen kinderarbeid). Je ziet toch duidelijk verschil tussen verschillende leersoorten.
De schoenen en tassen van de markt voelen anders aan dan de schoenen en tassen van kwaliteitsmerken.

Chroomgelooid leder kan ook kwalitatief zeer hoogwaardig aanvoelen. Door het kopen van een duurdere tas betaal je voor de naam, niet voor "eerlijk" leer, helaas...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:47

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 19:54

Dat ziet er al iets beter uit. Het is alleen wel een leerhandelaar, dat betekend dat hij het leer niet zelf looit? Dan rest als nog de vraag: waar komt dit vandaan? (of lees ik niet goed, dan sorry :))

Hoe kun je zien dat het chroomgelooid is of plantaardig? Heb je misschien vergelijkende afbeeldingen/plaatjes van leer?
Maar als ik goed begrijp is 80% chroomgelooid. Dit is natuurlijk heel slecht, maar is dit dan ook afkomstig uit dit soort landen? Of zijn er dan ook bedrijven die dit wel volgens richtlijnen doen.

In de documentaire werd verteld dat er 3 a 4 gram per kg mocht zitten? In het leer afkomstig vanuit bangladesh zat er 44 gram per kg aan chroom in het leer.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:11

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:22

Er zijn verschillende chroom soorten. In de EU wordt chroom III gebruikt dat is niet de gevaarlijke variant uit de openingspost. Wel kan het gevaren opleveren bij slechte afval verzorging etc.