Citaat:Zeilbroers onder toezicht gesteld
De zeilbroers Enrique (15) en Hugo (13) zijn onder toezicht gesteld van Bureau Jeugdzorg. Dit heeft de rechtbank in Haarlem vrijdag bepaald, omdat de jongens niet op een school in staan geschreven.
De uitspraak is een enorme schok voor de ouders van de jongens. “Ik ben mijn geloof in het Nederlandse rechtssysteem helemaal kwijt”, laat hun vader aan onze redactie weten.
De jongens willen wel naar school, maar kunnen vanwege hun hoogbegaafdheid en dyslexie nergens passend onderwijs krijgen. Zij hebben erg veel begeleiding nodig.
Om aandacht te vragen voor dit probleem zijn zij afgelopen augustus begonnen met een zeilreis door Europa. Zij volgen op de boot les via de Wereldschool.
Volgens onderwijsjuriste Katinka Slump, die de jongens en hun ouders bijstaat, krijgt Jeugdzorg een onmogelijke opdracht nu de jongens onder toezicht zijn gesteld. Het probleem ligt namelijk niet bij de ouders van de twee, maar bij de tekortschietende schoolbesturen en het falende onderwijsbeleid, zo stelt ze.
Enrique en Hugo zijn nog steeds bezig met hun zeilreis.
Bron: http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... t-gesteld/
Ik snap dit eigenlijk niet zo goed.. Ze zijn hoogbegaafd maar hebben dyslexie waardoor ze dus niet naar school kunnen. Op mijn school zitten ook mensen met dyslexie, maar die worden anders beoordeeld. Er wordt niet zo streng gekeken naar taalfouten enzovoort.
Dus waarom zouden deze twee jongens niet naar school kunnen?