Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolandaa_

Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 20:23

http://wereldnieuws.blog.nl/noord-ameri ... asisschool

Citaat:
Op een basisschool in de Amerikaanse staat Connecticut, aan de oostkust van de verenigde Staten, heeft een schietpartij plaatsgevonden. Rond 09.40 uur plaatselijke tijd wist een schutter binnen te dringen in een school in de stad Newtown. Binnen opende hij het vuur. De schutter is dood: of hij zelfmoord pleegde of werd doodgeschoten, is nog niet bekend. Update: inmiddels blijkt dat er minstens 27 mensen zijn doodgeschoten, onder wie 14 kinderen.

Na korte tijd kwamen groepen kinderen overstuur naar buiten. Sommigen werden begeleid door docenten. Een aantal scholieren en leraren zou nog in het gebouw zitten. Buiten de school hebben zich tientallen politieagenten verzameld. Uit voorzorg zijn scholen in de buurt gesloten. Getuigen hebben ruim honderd schoten gehoord. De schutter zou de vader van een leerling zijn. Bij het lijk zijn twee vuurwapens gevonden.

:( |o

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:26

Ik las op nu.nl dat de schutter door de politie is neergeschoten. Of dat waar is, is natuurlijk ook nog gissen, er zal later wel meer duidelijkheid komen.

Verschrikkelijk is het, wat moeten die kinderen en leraren in een verschrikkelijke angst hebben gezeten. Pff.. hoe krijgt iemand het in z'n hoofd.. ;(

Birgit__

Re: Schietpartij op Amerikaanse basisschool

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:33

Ik hoorde het ook al. Verschrikkelijk. En nog steeds houden ze het daar in Amerika vol dat een wapenverbod niet nodig is..

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 20:57

dacht je dat als er een wapenverbod komt die mensen niet meer aan een wapen zouden kunnen komen?

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:01

wemkelover schreef:
dacht je dat als er een wapenverbod komt die mensen niet meer aan een wapen zouden kunnen komen?

Het zou in ieder geval de impulsievere acties scheiden van de mensen die heel doordacht te werk gaan. Of je schietincidenten helemaal kunnen voorkomen weet je natuurlijk nooit, maar ik denk dat het zeker zal bijdragen. Er gebeuren jaarlijks duizenden ongelukken doordat kinderen vuurwapens in handen krijgen (per ongeluk natuurlijk) bijvoorbeeld. Maar dat is offtopic.

Vreselijk dit weer, je kunt je gewoon niet voorstellen in wat voor doodsangst iedereen daar moet hebben gezeten :n

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:08

Met een wapenwet beperk je wel de gemiddelde idioot van er een krijgen.

Inmiddels 27 doden waarvan waarschijnlijk 18 kinderen. What the fiets....

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:21

Las net allemaal berichten op Twitter hierover.
Verschrikkelijk, wat een nachtmerrie. |(
Veel van de kinderen zullen er wel een trauma aan overhouden...

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:22

Jeetje wat erg zeg. -O-

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:24

Jeetje! Wat verschrikkelijk! Wat erg! :\

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:27

Ik denk dat het geen fluit uit zou maken voor iemand die echt kwaad wil. De onderwereld kan zo makkelijk aan wapens komen. Hier in nederland schijnbaar heel makkelijk (kende iemand die op zijn 13e in de wapenhandel zat).
Waarschijnlijk zouden er wel veel ongelukken worden voorkomen.
Maar zulke zieke idioten kunnen er altijd aan komen.
Denk dat die man ook wel ver heen was om zulke dingen te gaan doen, vraag me ook af waarom? En waarom andere kinderen en mensen meenemen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:32

wemkelover schreef:
Ik denk dat het geen fluit uit zou maken voor iemand die echt kwaad wil. De onderwereld kan zo makkelijk aan wapens komen. Hier in nederland schijnbaar heel makkelijk (kende iemand die op zijn 13e in de wapenhandel zat).
Denk dat die man ook wel ver heen was om zulke dingen te gaan doen, vraag me ook af waarom? En waarom andere kinderen en mensen meenemen.

De onderwereld ja, dit zij geen onderwereld mensen, maar simpele idioten die aan een geweer kunnen komen. De onderwereld gaat geen onschuldige kindjes vermoorden...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:38

xx_Horsiex schreef:
wemkelover schreef:

De onderwereld ja, dit zij geen onderwereld mensen, maar simpele idioten die aan een geweer kunnen komen. De onderwereld gaat geen onschuldige kindjes vermoorden...

Ben het hier wel mee eens. Waarom gebeuren dit soort dingen veel vaker in Amerika? Omdat het daar veel gemakkelijker is om aan een wapen te komen. Ik zeg niet dat het hier niet mogelijk is ofzo, maar een ''normaal'' persoon zou toch niet snel weten waar een pistool vandaan te toveren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:39

Jeetje alweer zo'n gek! Wat bezielt zulke mensen in hemelsnaam?! Arme kinderen en alle andere betrokkenen.. vreselijk!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:45

Martine_R schreef:
Ben het hier wel mee eens. Waarom gebeuren dit soort dingen veel vaker in Amerika? Omdat het daar veel gemakkelijker is om aan een wapen te komen. Ik zeg niet dat het hier niet mogelijk is ofzo, maar een ''normaal'' persoon zou toch niet snel weten waar een pistool vandaan te toveren.

Niet mee eens. Amerika is heel wat groter dan NL en toch heeft NL laatst nog dat schietgebeuren in Alphen gehad. En Nederland is toch echt wel heel klein vergeleken met 1 van de 50 staten van Amerika.
en betreft wapenverbod, nee, ik vind niet dat dat moet komen :n wel dat je alleen geregistreerde wapens mag bezitten, en als je het verkoopt, ook het wapen van naam veranderd.

Ik vind het vreselijk wat hier gebeurt is... niet te beschrijven...

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:48

lifaya schreef:
Martine_R schreef:

Niet mee eens. Amerika is heel wat groter dan NL en toch heeft NL laatst nog dat schietgebeuren in Alphen gehad. En Nederland is toch echt wel heel klein vergeleken met 1 van de 50 staten van Amerika.
en betreft wapenverbod, nee, ik vind niet dat dat moet komen :n wel dat je alleen geregistreerde wapens mag bezitten, en als je het verkoopt, ook het wapen van naam veranderd.

Ik vind het vreselijk wat hier gebeurt is... niet te beschrijven...

In de stad Chigago worden worden in 3 maanden alleen al meer mensen doodgeschoten dan in 1 jaar in NL.
Het wapen was vermoedelijk een 0.223 kaliber riffle. Wat neerkomt op dit wapen: https://twitter.com/MarlowNYC/status/27 ... 16/photo/1
Laatst bijgewerkt door Toogfilosoof op 14-12-12 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:50

Dan hebben we het over Chicago he ;) dat is nou niet echt te vergelijken met NL. Je hebt er veel criminaliteit en een heftige onderwereld.

Heb je hier overigens een bron van?

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:53

Bah wat een mafkees, verschrikkelijk voor iedereen

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:56

lifaya schreef:
Dan hebben we het over Chicago he ;) dat is nou niet echt te vergelijken met NL. Je hebt er veel criminaliteit en een heftige onderwereld.

Heb je hier overigens een bron van?

Daar heb je gelijk in, maar in Nederland zijn er veel meer drempels om een wapen aan te schaffen. Die drempels kunnen iemand al weerhouden van zo'n daad.
De wapenwet zomaar afschaffen is vrijwel onmogelijk in de VS. De president zal veel stemvee verliezen en het zit sterk ingebakken in de cultuur. 'Het recht in eigen hand nemen' is heilig in de VS.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 21:58

Ik denk dat als ik een wapen wil ik het zo kan regelen met een paar telefoontjes :) weliswaar helemaal illegaal, maar doet er niet toe. Als je kwade zinnen hebt, lukt het wel.

Mocht ik weer naar Amerika gaan voor langere tijd, en in Alaska eindigen, dan zal ik ook vragen voor een wapenvergunning. Je zit heel afgelegen en hebt in geen kilometers mensen in de buurt. Grote kans om een beer tegen het lijf te lopen en noem maar op. Ik heb in Kansas ook een nacht alleen doorgebracht aan de snelweg in de middle of nowere. Dan begrijp je opeens waarom je in Amerika een wapen mag bezitten :) Je hebt zoveel gekken rondlopen die zomaar je huis binnenwalsen en je wat aandoen...

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:00

Ik zag het op het nieuws een uurtje terug.. ik vind het écht vreselijk en word er naar van. Dat zulke mensen nog steeds op de wereld rondlopen verbaast me elke keer weer, bah.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:05

lifaya schreef:
Ik denk dat als ik een wapen wil ik het zo kan regelen met een paar telefoontjes :) weliswaar helemaal illegaal, maar doet er niet toe. Als je kwade zinnen hebt, lukt het wel.

Mocht ik weer naar Amerika gaan voor langere tijd, en in Alaska eindigen, dan zal ik ook vragen voor een wapenvergunning. Je zit heel afgelegen en hebt in geen kilometers mensen in de buurt. Grote kans om een beer tegen het lijf te lopen en noem maar op. Ik heb in Kansas ook een nacht alleen doorgebracht aan de snelweg in de middle of nowere. Dan begrijp je opeens waarom je in Amerika een wapen mag bezitten :) Je hebt zoveel gekken rondlopen die zomaar je huis binnenwalsen en je wat aandoen...

Het blijkt dat de wapenwet erg goed functioneert ja!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:08

Je moet ook jezelf kunnen beschermen ;) Als je kwaad wil doen dan lukt het wel.

nerina_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:11

niet normaal meer dit!

Aan de ene kant balen dat die man dood is, nu weet je niks over z'n motief. HOE haalt die man het in z'n hoofd om kinderen doood te gaan schieten?!
Die hebben toch helemaal niks misdaan!
Aan de andere kant, 1 gek minder op de wereld. alleen * dat hij al slachtoffers gemaakt heft..

Heel veel sterkte toegewenst aan alle betrokkenen...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:13

Natuurlijk is een wapen best te regelen. Maar je kan niet impulsief je wapen pakken en mensen neerschieten zoals dat daar wel kan. Geplande schietpartijen stop je niet, impulsacties wel. Volgens de logica "je kan er toch wel aankomen" zou je net zo goed niets meer kunnen verbieden: aan alles is immers wel te komen als je je best doet. Toch verbieden we er lustig op los, dus je zou toch bijna denken dat het wel effect heeft. ;) Daarnaast zou het interessant zijn te onderzoeken wat het psychologische effect van legaal wapenbezit is. Misschien zorgt het er wel voor dat mensen er een impliciete goedkeuring van geweld in zien, of een bevestiging van het idee dat je het recht in eigen hand mag nemen, of toestemming om mensen te doden als dat noodzakelijk is.

Ik snap zeer beslist dat er gebieden in de V.S. zijn waar je graag een wapen wil hebben, maar betere registratie zou niet verkeerd zijn, denk ik. Laat mensen motiveren waarom zij een wapen willen - "om ruzies snel op te lossen" of "omdat ik kloteburen heb" is dan geen goede reden. "Omdat ik regelmatig wolven in mijn achtertuin heb" of "omdat mijn buren 40 kilometer verderop wonen" dan weer wel.

Verder is dit natuurlijk gewoon in- en intriest en heeft het weinig te maken met de wapenwet en vooral heel veel met een gebroken geest en een kapot geweten. Er moet wel héél veel met je mis zijn om jonge kinderen dood te schieten. Dan ben je eigenlijk doodziek. Maar dan in je hoofd.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 22:16

betreft beter registreren ben ik absoluut voor :j en ook een motivatie vind ik prima. Niet dat je een wapen neemt omdat het "cool" is of omdat "iedereen het heeft" ... Amerika is gewoon qua omgeving al zo anders dan NL. Je hebt mensen die zo afgelegen wonen dat ze maar 1 x per maand boodschappen kunnen doen. Dat kun je je niet in NL voorstellen :) Als je zo afgelegen woont dan moet je jezelf gewoon goed kunnen beschermen tegen wild en mensen met verkeerde bedoelingen