Sluiting van Ford Genk in België

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Sluiting van Ford Genk in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 19:10

Vreemd dat daar nog geen topic over is. Ben toch benieuwd.

In België kwam het nieuws dat Ford Genk zou gaan sluiten als een donderslag bij heldere hemel... Tenminste, zo doen de vakbonden het overkomen.
Maar wat denken de (belgische?) bokkers hier nu van?

Mijn persoonlijke mening;
Als ze zo door doen dan zijn ze binnen dit en een jaar werkloos. Ik vind een deel van die acties belachelijk!
De mensen die gewoon door werken nu, die zouden een bonus moeten krijgen maar de meneren en mevrouwen die idioot staan te doen en de auto's niet vrijgeven zouden allemaal zonder 1 cent aan bonus moeten komen te staan. Je kan toch niet zomaar auto's gaan achterhouden?

Van 2000 naar 2001 worden er 1147 mensen minder tewerkgesteld. Van 2001 naar 2002 mogen er 464 thuis blijven, 2002 naar 2003 mogen er 3850 'thuis' blijven. 2003-2004 zijn er 525 die een andere job mogen gaan zoeken. Een jaar later, nog eens 201 mensen. Een jaar later worden er 931 mensen bij aangenomen maar die verdwijnen net zo snel weer want een jaar dáárna mogen er al 154 van thuis blijven en nog eens een jaartje later mogen er maar liefst 1051 naar huis met een "dankuwel voor de samenwerking en veel succes in uw verdere carriëre". Nog eens een jaar later, zijn dat er 700.

Dús, even heel simpele rekensom: Van 2000-2012 word er 6945 man ontslagen en er worden er 931 weer aangenomen... En er is niemand, op dat hele fabriek, da denkt "Jonges... het gaat niet goed"?

Komt dit nu werkelijk als zo'n verrassing en denken ze echt dat wat ze nu aan het uit steken zijn ook maar iets gaat uit halen?
Volgens mij zijn ze zich dik in hun eigen vingers aan het snijden.

Voor de mensen die niet weten waar het over gaat;
http://www.hbvl.be/dossiers/ford-genk

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 19:58

Ik heb geen ervaring met de fabriek of de regio, maar ik erger me mateloos aan het dramatische en slachtoffer gedoe rond de sluiting van de fabriek.

Kinderen met een micro onder hun neus geschoven: 'Wij gaan nu geen geld meer hebben om boterhammetjes te kopen', of de vakbond: 'De jeugd van limburg zal geen werk meer vinden in de toekoms't.

Wat is er mis met je kinderen 'gewoon' te laten studeren of een vak te laten leren, zoals men dat doet in de rest van Vlaanderen (en de wereld). In plaats van levenslang afhankelijk te zijn van een fabriek?
Wat is er mis met uithuilen, je boeltje pakken, eventueel een uitkering aanvragen en op zoek gaan naar nieuw werk? Zo doen alle andere mensen dat, bij alle andere bedrijven die moeten sluiten door de crisis.

xHaithi

Re: Sluiting van Ford Genk in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 01:10

Wat mij altijd stoort is dat er zo wordt gemekkerd over het bedrijf in kwestie, terwijl die wel moeten zorgen dat hun hele boeltje blijft draaien. Die doen dat ook niet 'voor de fun'. Als ze geen fabrieken sluiten gaan ze misschien overkop. En dan zeker zo'n reteduur land als België om werknemers aan te houden, daarvan kan ik begrijpen dat bedrijven er wegtrekken, hoe rot dat ook is. Daarvoor kan maar 1 partij aansprakelijk gesteld worden en dat is de overheid. Ik vind het altijd zo'n overdreven 'Dat bedrijf is slecht want ze sluiten!'-gezeik, terwijl goed of slecht eigenlijk niet ter zake doet.

Dit is wel globaal geschetst. Ik weet niet op wat voor manier er ontslagen vallen en welke praktijken eventueel niet door de beugel zouden kunnen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 12:53

Wat me vooral stoort is dat ze nu allemaal gaan roepen dat Ford zo slecht is geweest voor zijn werknemers altijd. Alle andere jobs zijn leuker, en lichter en aangenamer enz. Ze zijn maar een nummer enz. Mensen "achter een bureau'ke" weten niet hoe het is enz
Een Belg blijft niet bij zo'n verschrikkelijk bedrijf. En als het er werkelijk zo slecht en zwaar was, waarom doen ze dan nu zo moeilijk over de sluiting? Prachtkans om een leuke job te gaan zoeken toch? Zo eentje achter een bureau bv?

Maar daar zullen ze never, nooit niet krijgen wat ze van Ford kregen. Bovendien werkt mijn moeder met een ex-ford werknemer en ook mijn vader heeft vroeger bij Ford gewerkt en die zeggen allebei dat hun huidige werk zwaarder is dan toen bij Ford. En dat ze er serieus op in schieten kwa loon.

En daar ligt dan ook meteen het "pijnpunt" vrees ik. Dat loon.

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 17:31

Ik vind dat er serieus wordt overdreven door iedereen. Ja, het is erg dat er banen verloren gaan, maar let's face it, er zijn dit jaar meer banen in Vlaanderen verloren gegaan dan enkel die van Ford Genk, en die mensen gaan ook niet dramatisch lopen doen.
Ik vind het veel erger voor al de werknemers van de toeleveranciers, want door al hun dramatisch gedoe en hun acties (en vooral het gemediatiseer van hun acties) zijn de werknemers van Ford Genk er wel in geslaagd om een grote ontslagbonus te krijgen, terwijl al de andere die mee ten onder zullen gaan met Ford Genk niets krijgen.
Het ergste van al stoor ik mij gewoon aan het gemediatiseer. Er wordt nu precies gedaan of Ford Genk het eerste bedrijf in jaren is dat zijn deuren moet sluiten...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 17:34

Biebabeloeba schreef:
Ik vind dat er serieus wordt overdreven door iedereen. Ja, het is erg dat er banen verloren gaan, maar let's face it, er zijn dit jaar meer banen in Vlaanderen verloren gegaan dan enkel die van Ford Genk, en die mensen gaan ook niet dramatisch lopen doen.
Ik vind het veel erger voor al de werknemers van de toeleveranciers, want door al hun dramatisch gedoe en hun acties (en vooral het gemediatiseer van hun acties) zijn de werknemers van Ford Genk er wel in geslaagd om een grote ontslagbonus te krijgen, terwijl al de andere die mee ten onder zullen gaan met Ford Genk niets krijgen.
Het ergste van al stoor ik mij gewoon aan het gemediatiseer. Er wordt nu precies gedaan of Ford Genk het eerste bedrijf in jaren is dat zijn deuren moet sluiten...

is het al zeker dat ze die gaan krijgen?

Biebabeloeba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 10:50

Goh, ik denk van wel. Al een chance (?) komen er nu ook berichtgevingen dat ook de werknemers van de toeleveranciers eenzelfde ontslagbonus gaan krijgen. Dus de grootte van de bonus is nog open voor discussie, maar de zekerheid dat ze die krijgen niet. (Dat is toch wat ik uit de algemene berichtgevingen heb gehaald)