Gestrande bultrug niet te redden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:33

Verbaasd dat ik hier geen topic over kan vinden :?

Nav de gestrande bultrug: lees net dat het dier niet te redden is. Een reddingsoperatie zou teveel stress geven.
Dit geloof ik op zich wel, daarnaast spoelen ze niet voor niets aan. Een gezond dier zal niet zomaar aanspoelen. Maar nu ligt ie daar, volledig op het droge inmiddels... Is euthanasie in zo'n geval geen optie? Kan me voorstellen dat dat lastig is bij zo'n groot dier, maar zo laten liggen en wachten tot ie sterft is toch ook weer cru?
Wie weet hier meer van?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:34

Euthanasie vroeg ik me gisteren ook al af, maar hoe dan? Hem in een keer dood schieten zal niet lukken, of ze moeten een harpoen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 13-12-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:34

Misschien handig om wat meer info te geven, welke gestrande bultrug? :o?

*gaat opzoeken*

Edit: och wat sneu :(:) ik vraag me ook af hoe je zo'n beest dan het beste af zou kunnen maken...

Miracle_

Re: Gestrande bultrug niet te redden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:36

Ja idd, ik ben ook wel benieuwd naar een 'bron' :)
Wat sneu dat het dier daar zo ligt dood te gaan! Daar moet toch wat aan te doen zijn?

Jilletje

Laatst bijgewerkt door Jilletje op 13-12-12 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_rosita_

Vroeg me dat ook af idd.. is zo'n dier te eutaniseren? Dat dier ligt nu uit te drogen en langzaam te sterven, neem aan dat er best een manier is om 'm uit zn lijden te kunnen verlossen.

Kentaro

Dit was het laatste wat ik erover kon vinden.
Het was net op het nieuws, maar ik heb het gemist...

Gisteren werd er door een kiteboarder een 12 meter lange bultrug gespot in de buurt van zandplaat de Razende Bol bij Texel. Een reddingsactie werd op touw gezet, maar de bultrug is nog niet gered. En het wordt lastig. “Hij leeft nog. Maar zijn conditie is slecht en zijn positie is hopeloos.”

Kitesurfer Ruben Lenten ontdekte de bultrug, de grootste die ooit in Nederland is aangespoeld, gisteren.

“We waren bezig met een fotoshoot toen we de bultrug zagen zwemmen. Bijzonder natuurlijk, want in het buitenland heb ik wel eens walvissen gezien, maar in Nederlandse wateren nooit. Op een gegeven moment lag de bultrug stil. Ik ben er naartoe gegaan om te kijken hoe het beest er aan toe was. Op mijn video zie je hoe ik nog net een sprong over hem kan maken zodra ik hem zie. Daarna hebben we meteen het KNRM gewaarschuwd. Ik hoop dat het arme beest het haalt.”

Maar gaat hij het halen? Gisteren zag het er allemaal wat beter uit. Toen lag de bultrug in een geul en groeide de hoop dat een reddingsactie zou slagen bij de opkomende vloed. Gerbrand Gaaff van Ecomare was aanwezig bij de reddingsactie:

“Het was spannend gisteren en het was een prachtig moment toen de bultrug uit zichzelf loskwam en weer begon te zwemmen. Even leek het de goede kant op te gaan, maar al snel zwom hij zichzelf weer vast. Zijn positie is nu slechter dan gisteren. Hij ligt als het ware op het strand van de zandplaat en ook nog eens behoorlijk hoog.”

Situatie van de ‘bonk stress’ slechter dan gedacht
Vanochtend zijn biologen bij de walvis wezen kijken en hebben ze geconstateerd dat zijn situatie slechter is dan gedacht. Het gewicht van zijn lichaam drukt op zijn vitale organen, zoals de longen. Met alle walvisexperts in Nederland wordt nu gekeken naar een mogelijke reddingsoperatie. Gaaff:

“Je moet het zo zien. Zo’n walvis is op dit moment één bonk stress. Hij moet met grote rust worden benaderd. Het is een beetje speculatie van mijn kant, maar als we hem gaan wegslepen met touwen en netten dan is de kans groot dat hij nog meer gestrest raakt en het daardoor niet zal redden. We kijken nu eerst met alle experts in Nederland wat de beste optie is.”

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:37

Wanneer je hem weg "trekt" heb je grote kans dat hij weer opnieuw strand.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:38

Dit was het laatste uit de Volkskrant:

Volgens een medewerker van Ecomare die de hele ochtend bij de walvis was, is het dier al in een soort slaaptoestand en voelt hij niet veel meer van zijn naderende dood. Na zijn overlijden zal de bultrug worden geruimd door onderzoekscentrum Naturalis. .

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:38

hij is gister even los geweest van de zandbank maar hij is daarna weer terug gezwommen.
een paar uur heeft ie vrij gezwommen

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:39

pas geleden hebben ze in de buurt een moeder met kalf gezien...hopelijk is zij dat niet want dat zou betekenen dat de baby het ook niet gaat redden

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:39

Weet je wat het is; als ze hem zo laten liggen overleeft hij het zeker niet. Dan maar het risico van stress en het dier vlot trekken... Dan heeft die tenminste nog enigszins kans!
Verder zal het toch een "hopeloos" einde worden als het zo blijft.. Zielig.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:40

Laatste bericht heb ik net op nu.nl gelezen.

Maar mijn vraag ging om euthanaseren :)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:42

Caesar schreef:
Weet je wat het is; als ze hem zo laten liggen overleeft hij het zeker niet. Dan maar het risico van stress en het dier vlot trekken... Dan heeft die tenminste nog enigszins kans!
Verder zal het toch een "hopeloos" einde worden als het zo blijft.. Zielig.

ze hebben hem gister voor een paar uur van de zandbank afgehad en met een helicopter geprobeerd de walvis weg te jagen hij is zelf weer terug op de zandbank gezwommen.

hoe wil jij een walvis zomaar vlot trekken op een zandbank waar het water soms niet dieper dan 30cm is.........zie maar eens een boot te vinden die zo ondiep kan varen en dan ook genoeg power heeft om dat gewicht mee te trekken.

je moet echt beter het nieuws volgen

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:43

ik denk dat euthanaseren erg moeilijk gaat met zo'n groot dier met zo'n dikke huid. Of je moet er inderdaad een harpoen oid in schieten, maar dan krijg je weer de vraag of dat wel diervriendelijk is. En dan nog, moet je maar hopen dat je goed kan mikken met zo'n ding.

Wel erg sneu dat hij opnieuw vast is komen te zitten :(:) beestje gaat waarschijnlijk dood doordat zijn gewicht zijn organen plet omdat hij dus niet meer gedragen wordt door het water, hij ligt nu zo hoog boven water, dat gaat ie echt niet redden :(:) Ook als je hem weg trekt zullen zijn organen zo toegetakeld zijn dat hij binnen een dag ergens dood op een strand ligt...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:44

Een bultrug weegt ontzettend veel. Die organen zijn nu gewoon al in de verdrukking en dan stikt hij of raakt hij vergiftigd. Hem nu weer los trekken is alleen maar uitstel. Laat het dan maar snel gebeuren.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:46

Op Radio 1 sprak Ecomare over mogelijke euthanasie door middel van explosieven – de enige oplossing, een spuitje werkt niet – maar dat gaat volgens de woordvoerder niet gebeuren

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:47

Een raak geschoten harpoen lijkt mij vele malen vriendelijker dan zo'n beest maar laten wegkwijnen tot zn organen het eindelijk opgeven, ik neem aan dat er vast iemand is die goed met zo'n harpoen overweg kan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:47

Explosieven? 8)7

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:48

dat zal wel een stinkend zooitje worden dan :=

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:49

Dat zal ook wel de reden zijn dat ze het dier (nog) niet ge-euthanaseerd hebben!!
(las dat het dier het gewicht van 60 koeien heeft, dus een andere manier is er niet zomaar)
Laatst bijgewerkt door Kentaro op 13-12-12 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 15:49

Heb de vraag via Twitter aan ecomare gesteld, benieuwd of ik antwoord krijg.
Explosieven heb ik ook gelezen, maar "dat is een naar gezicht".

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:50

Eww, ja daar kan ik me iets bij voorstellen. :=

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:50

Jilletje schreef:
je moet echt beter het nieuws volgen
[/quote]

Volgensmij moet niemand iets, ieder zijn eigen mening lijkt mij prima :).

Ik vind euthaniseren niet echt nodig. Als hij niet weggeslepen kan worden of zelf terug blijft zwemmen laat hem dan iig natuurlijk dood gaan. Door mensen handen euthaniseren kan ook veel stress opleveren zelfs bij huisdieren! En daar zo dood gaan dat overkomt helaas meer van zulke mooie dieren maar lijkt me natuurlijker en meer overgave aan zijn/haar lot. Alhoewel ik me besef dat wegslepen ook niet natuurlijk is. Maar dat kan hem na de stress weer een normaal leven opleveren ipv de dood. Dus daarom ben ik daar wel voor.
Laatst bijgewerkt door Rangeela op 13-12-12 15:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:51

als ze m laten ontploffen wacht ik nog wel even met terug naar huis gaan, dan kan ik zeker door die stinkende walvissmurrie varen :=
ben gelukkig aan de overkant!