facebook, geblokkeerd, gezichtsherkenning

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

facebook, geblokkeerd, gezichtsherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 01:19

Ik postte op FB een waarschuwing om geen foto's meer te plaatsen van je gezicht en om zeker niet te taggen. Er komt namelijk software aan voor gezichtsherkenning en dat neigt absoluut naar big brother toestanden.
Toen ik na een uurtje eens wou zien of er iemand gereageerd had, kreeg ik een melding dat ik niet meer op de server kon.
Klopt dit dat als je waarschuwingen post, ze dit meteen detecteren en je blokkeren? Lijkt me een dubieus iets....
http://pc-en-internet.infonu.nl/software/103817-gezichtsherkenning-nooit-meer-anoniem.html
http://www.trouw.nl/tr/nl/5133/Media-technologie/article/detail/3312642/2012/09/07/De-camera-weet-wie-je-bent.dhtml
Dat de gezichtsherkenning wel degelijk nog werkt, merkte ik aan het feit als ik foto's van mezelf upload, FB nooit vraagt om te taggen, indien van iemand anders, wordt er wel gevraagd om te taggen.
Zijn er al andere mensen zonder pardon geblokkeerd omdat ze waarschuwingen plaatsten op hun profiel?

Ook hier komt zo'n software eraan, ik heb alvast m'n filmpjes gewist!
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Internet/article/detail/1465159/2012/07/04/YouTube-komt-met-gezichtsherkenning.dhtml
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 11-12-12 01:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Saars

Re: facebook, geblokkeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:20

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 01:23

Ow... da's toevallig :D

AfricanLady

Re: facebook, geblokkeerd, gezichtsherkenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 01:25

ik kan gewoon op facebook

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:48

Is die gezichtsherkenning niet gewoon dat hij suggesties geeft om iemand te taggen op een foto die in je vriendenlijst staat? Of gaat het er nu om dat als ik een wildvreemde op mijn foto heb die ook op facebook zit, dat programma kan vertellen wie die persoon is? Dat laatste lijkt me nogal lastig, dan moet dat al echt geweldig sterke software zijn om uit zo'n miljard gebruikers het juiste gezicht te herkennen. En het eerste is toch niet erg, je bent toch niet verplicht iemands gezicht te taggen? Hij geeft alleen de suggestie aan dat je het zou kunnen, zoals hij nu reeds doet alleen met de naam erbij?
Of mis ik nu iets in de hele ophef?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 08:51

Bij Google+ bestaat dit al lang, dus facebook zal wel met de rest mee willen en het ook introduceren. Daar kun je alleen vrienden taggen. je krijgt dan inderdaad de vraag of degene op de foto persoon A is en dan tagt hij die als persoon A. Je kan er bij Google volgens mij ook voor kiezen niet te taggen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:09

Aan mij wordt wel altijd gevraagd of ik wil taggen, ook bij m'n eigen gezicht. Ben er dus niet zo bang voor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:12

Btw, je kan trouwens altijd onder controle houden waar je getagd wordt.

rechtsbovenaan pijltje=> privacyinstellingen=>tijdlijn en taggen.

Daar kan je aangeven dat je eerst op de hoogte wordt gebracht als iemand je in een foto getagd heeft. Pas als jij dan je toestemming hebt gegeven, komt de tag erbij te staan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 10:41

Ok, thx! Zal ik aanpassen!
Ik schrok alleen toen ik foto's van mezelf toevoegde, dat FB wist dat ik het was en niet vroeg om te taggen, zodra ik foto's waar iemand anders bijstaat toevoegde, vroeg FB wel om te taggen. Zo wie zo lijkt de tag ingebouwd. Ik vrees dat het misbruikt zal worden als de verkeerde mensen dit in handen krijgen.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:44

andrea1992 schreef:
ik kan gewoon op facebook

Ik ook >;)

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:45

Cambiar ik kan je berichten nog zien op facebook, inderdaad wel verontrustend. Vind het ook allemaal maar niks, maar veel mensen zullen alleen maar denken 'oh handig' en niet stilstaan bij wat er zou kunnen gebeuren mocht het inderdaad in verkeerde handen komen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 10:46

Citaat:
Er komt namelijk software aan voor gezichtsherkenning en dat neigt absoluut naar big brother toestanden.

Die is er allang. Er is een programma die (als je een foto upload) gelijkwaardige plaatjes zoekt.
Google heeft deze mogelijkheid ook, maar voor gezichtsherkenning is deze nog niet helemaal goed.
Maar er zijn al wel (betaalde?) programma's die dit heel goed kunnen.

Taggen is dat er een vorm van een gezicht herkend wordt. Ik heb een fototoestel die dit ook doet en "ziet" of iedereen lacht. Dit klopt niet altijd, want hij ziet in soms hele rare dingen gezichten.

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:00

Ja dat gebeurd met facebook ook nog wel eens, had laatst ook bij 'tag uw vrienden' een stuk boom staan :+ maar zoals Brainless zegt, er zullen ongetwijfeld al veel betere programma's zijn die dit soort dingen doen, ze zijn misschien alleen niet openbaar te verkrijgen.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:04

Kwanyin schreef:
Btw, je kan trouwens altijd onder controle houden waar je getagd wordt.

rechtsbovenaan pijltje=> privacyinstellingen=>tijdlijn en taggen.

Daar kan je aangeven dat je eerst op de hoogte wordt gebracht als iemand je in een foto getagd heeft. Pas als jij dan je toestemming hebt gegeven, komt de tag erbij te staan.

Is het niet zo dat je toestemming geeft om 'm op je tijdlijn te plaatsen? Volgensmij wordt je sowieso getagd toch?

Facebook:
Citaat:
Timeline Review controls whether you have to manually approve posts you're tagged in before they go on your timeline. When you have a post to review, the Needs Review tab will appear on your timeline.
Note: You can still be tagged, and tags may appear elsewhere on Facebook.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:18

Nee, dat is nog een andere optie. Dat is "berichten bekijken waar je door je vrienden bent getagd voor ze op je tijdlijn gaan."
Iets er onder staat ook "tags controleren die..."

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 11:23

Als ik naar timeline & tagging ga krijg ik deze opties:

Citaat:
Timeline and Tagging
1 Who can post on your timeline?

2 Who can see what others post on your timeline?

3 Review posts friends tag you in before they appear on your timeline

4 Who can see posts you've been tagged in on your timeline?

5 Review tags people add to your own posts on Facebook

6 Who sees tag suggestions when photos that look like you are uploaded? (this is not yet available to you)

Nummer 4 is in mijn ogen als mensen je tijdlijn bekijken of ze dan tagged posts kunnen zien of niet, nummer 5 geldt alleen voor tags die mensen toevoegen aan foto's die je zelf post, ennummer 6 zou dan zijn dat jijzelf niet meer als suggestie gegeven wordt, maar dat kan ik dus niet.

Dit is wat ik er uit begrijp dan, ik weet niet welke optie jij bedoelt?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 14:51

Zitouna schreef:
Cambiar ik kan je berichten nog zien op facebook, inderdaad wel verontrustend. Vind het ook allemaal maar niks, maar veel mensen zullen alleen maar denken 'oh handig' en niet stilstaan bij wat er zou kunnen gebeuren mocht het inderdaad in verkeerde handen komen...

Pff..inderdaad, stel je voor, iemand neemt een foto van je, spoort je op via gezichtsherkenning en kan je overal vinden. Beeld je maar eens in wat de gevolgen daarvan kunnen zijn.... We delen teveel in alle naïviteit, maar we leven in een wereld die steeds agressiever, meedogenlozer en gevaarlijker aan het worden is (en het zal er helaas alleen maar slechter op worden).
Er worden ook uitspraken verzameld, met een herkenning voor aanstootgevende inhoud.
Databases vol met info over wie je bent, wat je zegt en waar en met wie je ergens geweest bent (stel je voor, bewakingscamera's)
Soms zijn zo'n zaken handig om criminelen op te sporen, maar de gewone mens wordt er alleen maar slachtoffer van.
http://www.bbc.co.uk/news/magazine-15069858
Ook youtube is ermee bezig.
Ik wiste laatst m'n filmpjes op youtube, maar helaas stonden die allemaal al opgelegen op een andere site, waardoor je geen controle meer hebt over je eigen beeldmateriaal:
Type je naam in en aanschouw je eigen filmpjes....
http://www.veengle.com/

Neem nu, bioterrorism, drones die uitgerust zijn met gezichtsherkenning én kunnen steken :D ...
http://thetruthisnow.com/headlines/researchers-are-taking-human-surveillance-to-another-level-by-developing-mosquito-sized-spy-drones/
Of deze:http://www.theregister.co.uk/2012/09/13/congress_warns_on_drones/

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 22:00

Facebook had gisteravond inderdaad problemen met een aantal DNS servers, dus gelukkig valt het nog een beetje 'mee'. Desalniettemin een goeie actie. :)

Gezichtsherkenning is overigens veel wijdverspreider dan social media en internet alleen, en helaas heb je er om die reden sowieso al weinig controle over.

In deze docu gaat ook een stukje over gezichtsherkenning in het openbaar vervoer in Rotterdam:
http://vimeo.com/52165457
Weet even zo snel niet waar precies, maar het hele ding is sowieso de moeite waard om te kijken. ;)

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 23:45

Het is facebook maar. Erger vind ik dat iedere 6 minuten elke telefoonkaart wordt gecontroleerd en als je met het openbaar vervoer reist ze ook met gezichtsherkenning werken en zelfs je gesprekken opnemen. Big Brother is watching

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 23:13

Dus facebook weet hoe ik uit zie? Rampzalig, ik heb er geen last van, toch?

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-12 11:49

Je geeft door op FB te taggen de gezichtsherkenning een handig duwtje in de rug!
Of het misbruikt zal worden, zal de toekomst uitwijzen.
Ik persoonlijk vind het een inbreuk op privacy als derden die informatie in handen krijgen, zoals het filmpje zegt, de overheid zou wetten moeten stellen om zo'n praktijken te verbieden, maar die maken er wellicht ook handig gebruik van.