Bekentenis zaak Marianne Vaatstra

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Bekentenis zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 20:33

Citaat:
Jasper S. bekent moord op Marianne Vaatstra
LEEUWARDEN - Jasper S. heeft de moord op en verkrachting van Marianne Vaatstra bekend. Het Openbaar Ministerie liet dat donderdag weten.
Foto: ANP

Bekijk video

De 45-jarige man uit Oudwoude verklaarde donderdag tijdens een verhoor bij de politie dat hij Marianne in de nacht van 1 mei 1999 in een weiland aan de Keningswei in Veenklooster heeft verkracht en van het leven heeft beroofd.

Hij verklaarde dat hij Marianne niet kende maar haar toevallig die nacht tegen is gekomen. Hij heeft Marianne onder bedreiging van een mes meegenomen het weiland in.

De familie van Marianne Vaatstra is inmiddels op de hoogte gebracht van wat de verdachte tijdens het verhoor heeft verklaard.

Beperking

Woensdag besloot de raadkamer van de rechtbank in Leeuwarden Jasper S. 90 dagen in voorarrest te houden. Hij zat toen al ruim 2 weken in beperkingen; dat betekent dat hij geen contact mag hebben met de buitenwereld, alleen met zijn advocaat. De officier van justitie heeft, nu er een bekentenis ligt, donderdag opdracht gegeven om de beperkingen op te heffen.

S. werd 19 november aangehouden in zijn woonplaats Oudwoude, op luttele kilometers van het weiland bij Veenklooster waar het lichaam van de toen 16-jarige Marianne werd aangetroffen. Politie en justitie kwamen hem op het spoor na een match in het een grootschalig DNA-verwantschapsonderzoek.

Zo'n 6500 mannen in Noord-Friesland stonden DNA af in een laatste poging van justitie om ruim 13 jaar na dato de moordenaar van Marianne te vinden.

Reacties

Misdaadjournalist Peter R. de Vries meldt op Twitter: ''Bewijslast was te groot, ontkennen hielp niet meer. Zaak Vaatstra opgelost. Jasper S. is de dader die dit geheim 13 jaar verborgen hield. Is bekentenis Jasper S. een verrassing? Nee.. hier viel niet aan te ontkomen. Alleen schriftgeleerden meenden dat er een opening was."

Sjoerd Hoekstra, voorzitter dorpsbelang Oudwoude, zegt dat de bekentenis van S. ondanks de DNA-match als een schok komt. "Het lijkt me zeker voor de familie verschrikkelijk om dit van je man en vader te horen. De bekentenis levert in ieder geval een stuk helderheid op.''

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2976256/jasper-s-bekent-moord-marianne-vaatstra.html

Eindelijk gerechtigheid voor de familie, dader achter slot en grendel en de familie 'rust'

Knappe prestatie geleverd, ook van Peter R.

Wat ik mij dan wel afvraag, waarom heeft Jasper S. zijn medewerking verleend bij dat grootschalige DNA onderzoek? Dacht ie dat daar niks uit zou rollen oid?

Fira

Re: Bekentenis zaak Marianne Vaatstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 20:37

Pfff, eindelijk na ruim 13 jaar zit de dader achter slot en grendel. Snap niet dat die man zo lang dit verborgen kan houden.
Wanneer krijgt hij zijn straf te horen?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:05

Verwantschap dna.als zijn broers/vader oid dna afgeven. Vinden ze gedeeltelijk een vergelijking. Hij moest wel.
Dat is wat ik begrepen heb.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:48

Heel apart trouwens hoe open die advocaat was op de tv.

chico_lama

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:52

ik denk dat die man ook geen 13 jaren in rust heeft geleefd en mischien nu eigenlijk wel blij is dat hij open en eerlijk kan zijn..? ik denk hoe langer je het verzwijgd hoe moeilijker het is om eerlijk te zijn.. en vooral als je vrouw en kinderen hebt. dus dit is mischien wel de druppel voor hem geweest om via dat dna er achter te laten komen.
afschuwelijk wat hij heeft gedaan! maar één ding is zeker hij blijft de rest van zijn leven achtervolgd worden met zn daden. en er komt gerus wel een wel verdiende straf.

Shona_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:02

Inderdaad eindelijk gerechtigheid :j !

Maar, begrijp me niet verkeerd hoor, aan de andere kant.. famillie van Vaatstra is nu 'opgelucht' dat er eindelijk iets aan het licht is gekomen, máár, de famillie van de dader.. wat een drama moet dat zijn, 13 jaar met een man geleefd die dit op zijn geweten heeft. Verschrikkelijk.

Wellicht was hij het zelf ook zo zat om met zo'n groot geheim heeft geleefd, dat hij juist wél DNA wou afstaan, om via die weg duidelijk te maken dat hij het heeft gedaan. Of, hij had gewoon geen keus. Famillie etc. wat wellicht ook DNA moest afstaan.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 11:05

Volgens zijn advocaat wilde hij inderdaad zelf gepakt worden. Hij kon het niet meer aan om met het geheim te leven, maar vond de stap te groot om na 13 jaar nog naar de politie te gaan.

Dus vandaar dat hij mee deed aan het onderzoek, juist om gepakt te worden.

Vanmorgen op het nieuws.