10 procent verspild voedsel voedt alle armen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dorientjuh

10 procent verspild voedsel voedt alle armen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 13:43

ZWOLLE (ANP) - Hoe kan het dat er ieder jaar 9,5 miljoen ton voedsel wordt weggegooid en er tegelijkertijd 300.000 kinderen onder de armoedegrens leven. Voedselbanken Nederland vindt het onbegrijpelijk en roept op tot een politiek debat over deze ,,grove verspilling’’. Uit een in opdracht van Voedselbanken uitgevoerd onderzoek blijkt dat alle arme gezinnen in Nederland gevoed kunnen worden als 10 procent van het verspilde voedsel bij de bank terechtkomt.

In Nederland leven ongeveer 1,1 miljoen Nederlanders op of onder de armoedegrens. Zij kunnen bij een van de regionale voedselbanken terecht voor een levensmiddelenpakket.

Bron: http://nieuws.nl.msn.com/binnenland/10- ... alle-armen

Wat vinden jullie hiervan? Het lijkt mij goed om, ook uit duurzaamheidsoverwegingen, hier meer aandacht op te vestigen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:45

Is natuurlijk ook belachelijk.

Maarja, wat ik persoonlijk weggooi dat zijn restjes of spullen die over de datum zijn, en ik denk dat dat bij de meeste mensen zo is. Dat eten kun je ook niet meer naar iemand anders sturen.

Blijft over dat we wat zuiniger zouden moeten zijn en beter op moeten letten.

Maar dan nog komt dat eten dat we daardoor in de supermarkt laten staan, niet bij de armen terecht ben ik bang...

(edit: tiepvaut)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 06-12-12 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:46

Dit vind ik altijd maar apart hoor.
Wat willen ze dan dat je met bijv je overgebleven eten doet. In een envelopje opsturen?

Depende

Re: 10 procent verspild voedsel voedt alle armen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:56

Tja dat is natuurlijk wel zo, maar praktisch gezien is het (in ieder geval voor mij) niet mogelijk om het voedsel wat ik weggooi (of aan de kippen geef) bij de voedselbank te krijgen. Gooi alleen maar dingen weg als fruit dat je koopt voor heel de week maar na 2 dagen al bruin begint te worden en gaat rotten. Dat ga je niet ipv de prullenbak naar de voedselbank brengen.

En bijvoorbeeld te veel gekookt eten, je maakt rijst voor bij een curry oid, en dan blijk je rijst over te hebben. Ja dan kan je het gaan afwegen per persoon (dat doe ik al wel) maar ga je dan met een half pakje rijst naar de voedselbank?

Voor de verspreiding van voedsel wereldwijd is zuinig aan doen met eten en minder vlees e.d. wel goed, maar dan moet er toch ook eerst een verandering komen in productie- en verdeelsystemen.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 13:58

is vervelend maar inderdaad niet altijd te voorkomen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:02

Hoe zit dat met de inkoop van voedingsmiddelen die over datum zijn maar nog best gegeten kunnen worden? Ik had begrepen dat dat niet naar de voedselbank mag. En dan zijn er ook nog de supermarkten die tegenwoordig zuiniger inkopen zodat er weinig overblijft wat uiteindelijk naar de voedselbank kan. Een kennis van mij is vrijwilliger daar en roept dat ze sowieso tekort hebben aan houdbare producten als rijst of pasta.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:10

Ik denk dat dit vooral gaat over al het eten dat weggegooid wordt bij restaurants en hotels.

Dat zijn echt enorme hoeveelheden. Ik heb in mijn leven een paar keer in de horeca gewerkt, maar op een avond is het heel normaal dat je 50 borden carpaccio staat leeg te kieperen. Hele broden gaan zo de vuilnisbak in. Alles wat langer dan 2 uur buiten de ijskast staat, moet zo weg 8)7
Ik kan echt helemaal niet tegen het weggooien van eten, maar na 8 borden carpaccio eten, ben je ook wel klaar :+

Het schijnt dat sommige hotels en restaurants wel bereid zijn dit aan voedselbanken te geven, maar dat ze bang zijn voor schadeclaims als het eten niet goed is en er mensen ziek worden.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 14:16

Ik vind het ábsoluut zonde als er onnodig voedsel wordt weggegooid/verspilt. Maar wat al meer genoemd werd, bij ons gaat het ook weg als het over de datum is of net een klein beetje over (anders vriezen we het in).
Maar vanuit de voedselbank (of wie het ook is die bepaald of iemand er wel of niet mag komen halen) zouden de regels ook wel eens aangescherpt mogen worden en dan blijft er ook wat meer over voor de mensen die dat echt nodig hebben. Weet van enkele die daar 'doodleuk' gaan halen terwijl ze er eigenlijk helemaal geen recht op hebben :( Weet zelfs dat doordat dat gebeurd er een paar voedsel verstrekkers zijn die daarom niet meer geven.... -O-
En nogmaals, dat het er is, vind ik echt fantastisch en ik gun het de mensen die het nodig hebben ook absoluut!! Maar kan heel slecht tegen misbruik.... :(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 15:07

Hier in Duitsland word er al veel aandacht aan besteed en dat veel producten onnodig weggegooid worden die over de datum zijn en nog goed eetbaar zijn.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 16:08

Cassidy schreef:
Hoe zit dat met de inkoop van voedingsmiddelen die over datum zijn maar nog best gegeten kunnen worden? Ik had begrepen dat dat niet naar de voedselbank mag. En dan zijn er ook nog de supermarkten die tegenwoordig zuiniger inkopen zodat er weinig overblijft wat uiteindelijk naar de voedselbank kan. Een kennis van mij is vrijwilliger daar en roept dat ze sowieso tekort hebben aan houdbare producten als rijst of pasta.

Toen ik nog bij de supermarkt werkte, was dat ook het beleid inderdaad, alles dat tegen de datum aanzit met korting. Alles dat over de verkoopdatum is de prullenbak in. Maar ook op de bakkerij afdeling moest alles wat die dag vers afgebakken werd aan het einde van de dag de container in, dat zijn dan broodjes die tussen half 8 en 9 afgebakken zijn en 's avonds om 9 uur moeten de weg. Zelfde met groente en fruit met een plekje, huppa weg. Ik wil niet zeggen geef dat dan maar aan arme mensen te eten als het echt niet lekker meer is, maar doneer die groente desnoods aan een kinderboerderij. (Die in dat geval een straat verderop zat)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 13:58

Kentaro schreef:
Ik vind het ábsoluut zonde als er onnodig voedsel wordt weggegooid/verspilt. Maar wat al meer genoemd werd, bij ons gaat het ook weg als het over de datum is of net een klein beetje over (anders vriezen we het in).
Maar vanuit de voedselbank (of wie het ook is die bepaald of iemand er wel of niet mag komen halen) zouden de regels ook wel eens aangescherpt mogen worden en dan blijft er ook wat meer over voor de mensen die dat echt nodig hebben. Weet van enkele die daar 'doodleuk' gaan halen terwijl ze er eigenlijk helemaal geen recht op hebben :( Weet zelfs dat doordat dat gebeurd er een paar voedsel verstrekkers zijn die daarom niet meer geven.... -O-
En nogmaals, dat het er is, vind ik echt fantastisch en ik gun het de mensen die het nodig hebben ook absoluut!! Maar kan heel slecht tegen misbruik.... :(

Dat kan dus niet. Je mag alleen voedsel halen bij de voedselbank als je daarvoor aangemeld
wordt door een officiële instantie.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 14:14

Waar het dan fout gaat, gaat het fout, maar er krijgen mensen een pakket die er géén recht op hebben -O-

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:58

MelanieB schreef:
Dit vind ik altijd maar apart hoor.
Wat willen ze dan dat je met bijv je overgebleven eten doet. In een envelopje opsturen?

het gaat niet om het voedsel wat jij persoonlijk weggooid. Het gaat om de massa's goed voedsel wat dagelijks wordt weggegooid door supermarkten omdat het anders minder klantvriendelijk is.
Neem bv de jumbo, als je iets ziet met de houdbaarheidsdatum van vandaag of morgen mag het gratis mee... Ze moeten die dingen dus al de dag voor de hd uit de schappen halen, kan niet meer verkocht worden. Vervolgens wordt het zonder pardon weggegooid terwijl het prima naar de voedselbank kan.... Kansloos vind ik het.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 17:07

Ik doe zelf al jaren onderzoek en projecten op dit gebied: ook al lijkt het tegendeel, er wordt in Nederland toch echt veel meer voedsel door consumenten weggegooid dan door supermarkten (30% tegen 2% van al het voedsel dat in het vuilnis terecht komt), omdat je zelf telkens maar weinig weggooit valt het niet zo op, maar een gemiddelde persoon gooit zo'n 50 kg goed eetbaar voedsel per jaar in de vuilnisbak... (x 16 miljoen dus...). tips? koop niet meer dan je nodig hebt, kook niet meer dan je nodig hebt, eet 1 of 2 keer in de week een lekkere maaltijd met de spulletjes van een vorige maaltijd, vries resten evt in voor een volgende keer, zet je koelkast op 4 graden en als je het weg gooit, gooi het dan in de GFT container. THT datum betekent niet dat je het moet weggooien, er is slechts een kleine achteruitgang in kwaliteit, maar veel producten zijn nog maanden en jaren hierna goed eetbaar. alleen letten op de TGT datum voor melk, vlees, vleeswaren en vis/schelpdieren, overige kun je prima ruiken of zien of het nog veilig te eten is. kijk ook eens op http://www.etenisomopteeten.nl of http://www.foodbattle.nl voor meer tips & tricks

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:57

Ik heb jaren terug gewerkt bij een restaurant die regelmatig spullen die over datum waren (om op te dienen, maar konden nog prima gegeten worden!) naar de voedselbank bracht.
Op een gegeven moment werden ze kieskeurig en hoefden ze (bijv.) geen wit brood meer maar bruin brood. En wilden ze alleen dat we het kwamen brengen, ze haalden het niet meer op. Toen zijn ze gestopt met het geven aan de voedselbank en namen de medewerkers het mee. :)

Maar ik moet zeggen dat, sinds ik op mijzelf woon, best veel weggooi. := Ik was in het begin iets te overijverig met eten kopen en dat ligt nu nog in de kast..