Politie uit Wales maakt schokkende video over sms'en achter

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eempiej

Politie uit Wales maakt schokkende video over sms'en achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 15:25

Dit filmpje kwam ik tegen op facebook, over de gevolgen van sms'en / whats appen en bellen achter het stuur.

Citaat van youtube:
Citaat:
Deze schokkende video is gemaakt in opdracht van de Politie uit Gwent, een dunbevolkt gebied in Zuid-Wales. Een jonge filmmaker draaide het met vrijwilligers en een budget van 11.000 euro. Het blijkt een grote hit te zijn op internet en zelfs FOX en CNN hebben het filmpje inmiddels uitgezonden.

Een schokkend filmpje!!! (daarom de link)
http://www.youtube.com/watch?v=a-ShkRdpfgw

Ik ben erg benieuwd wat jullie vinden van deze manier om het onder de aandacht te brengen :)

Persoonlijk vind ik het een hele goede film om maar eens duidelijk te maken wat de gevolgen kunnen zijn van niet opletten. Het geheel is super realistisch gefilmd.
Ik werk zelf in de acute zorg, dus mijn maag kan er wel tegen. Maar ik kan me ook voorstellen dat het voor sommige te heftig is en daardoor eigenlijk de hele boodschap van het verhaal missen?
Laatst bijgewerkt door eempiej op 05-12-12 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Politie uit Wales maakt schokkende video over sms'en achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:33

Zo schokkend vind ik het filmpje niet.
Prima filmpje trouwens, laat de gevolgen van sms'en/ appen achter het stuur maaar duidelijk zijn.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:13

Het lijkt mij ook prima. Ik weet alleen niet of het ook daadwerkelijk effectief is, maar ik denk wel dat mensen nogal eens risico's onderschatten en dergelijke filmpjes kunnen dat wel mooi illustreren.

Er zijn overigens meer van dergelijke (mogelijk schokkende!) filmpjes, met name uit Australie en Nieuw-Zeeland:
Bijvoorbeeld ttp://www.youtube.com/watch?v=vLvkIFREZU8 en http://www.youtube.com/watch?v=r-rCf3ScrCA over hoe groot een verschil van 5km harder kan zijn, of http://www.youtube.com/watch?v=u51OxZF1ltI en http://www.youtube.com/watch?v=bUhPMpWvHh4 over veiligheid in en om het huis.

Ik denk dat met name bij autorijden men teveel vertrouwt op het eigen rijgedrag (en dat ook nog eens behoorlijk overschat) maar weinig rekening houdt met mogelijke stupide acties van een ander. Of überhaupt met de gevolgen van te hard rijden, men weet helemaal niet wat het verschil tussen 80km/uur en 90km/uur is qua remweg en impact bij een ongeluk. Autorijden is vaak chronische overschatting van de rijvaardigheden van zichzelf en van de ander: "Ik heb mijn auto goed onder controle en heb bovengemiddeld goed verkeersinzicht, en andere mensen gaan heus niet ineens boven op hun rem staan/slingeren/voorrang nemen/onverwacht inhalen." Dit soort filmpjes kan misschien zorgen dat mensen daar in ieder geval nog eens over nadenken, al vraag ik me af of ze hun rijgedrag dan ook werkelijk veranderen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:32

vreselijk zeg....vond t "wel mooi gemaakt" idd even neuzen op de feiten drukken
mijn maag draaide alleen om van de baby die dus niet meer reageerde ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:37

Ojajoh schreef:
vreselijk zeg....vond t "wel mooi gemaakt" idd even neuzen op de feiten drukken
mijn maag draaide alleen om van de baby die dus niet meer reageerde ....

+1 Mijn god, voelde mijn hart echt naar mijn maag zakken op de een of andere manier.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:45

Ik heb ooit eens een aflevering gezien van Extreme makeover home edition, waarbij een jong meisje door een soortgelijk ongeluk was omgekomen.
Ik verstuurde ook gerust met 120kmph een berichtje. Na die show ben ik er eens goed over na gaan denken en kan nu ook eerlijk zeggen dan ik de afgelopen 2 jaar geen telefoon meer in mijn handen heb als ik aan het verkeer deelneem.
Een ongeluk is zo gebeurd.
Ik heb het filmpje gedeeld op FB, ik vind het een heel sterke film en hoop dat het mensen wakker schud. 1 is al genoeg, daar begint het mee.

Ojajoh, ik schrok ook van die baby. Helemaal omdat ik nu een kleintje in mij voel schoppen.
Laten we hopen dat dit mensen wakker schud en dat mensen niet gaan lopen klagen over de hoge boetes voor het bellen en rijden. Het heeft echt wel een reden.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:36

Ik denk dat elke mama het wel extra zwaar heeft met de baby

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:44

Ook niet-mama's ... ;(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:12

ik vind het meer realistisch dan schokkend..
wat ik eigenlijk meer schokkend vind is dat er welgeteld 1 (!!) persoon is die gaat helpen en dat de rest maar een beetje bij de auto blijft staan...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:15

Ook dat is helaas realistisch, polly :j

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:17

ik weet er alles van ;)

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:40

Ik kende het filmpje al maar ik vind het een ontzettend goed filmpje, ook erg realistisch en ik hoop dat dit mensen doet nadenken.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:43

Ik kende het filmpje al idd, maar laat wel zien wat er kan gebeuren.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:49

Ik kende hem inderdaad ook al, maar hij schudt je wel wakker.

Ik denk dat veel mensen bang zijn om de auto uit komen, ivm wat ze aantreffen..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:06

Ik kende dit filmpje nog niet, maar ik had er wel al enkele andere gezien.
Ik vind ook de baby en het kleine meisje het ergste eigenlijk, dan slik je toch wel eens.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:10

Ik vind het wel "jammer" dat je niet te zien krijgt hoe het afloopt met de rest.. Ik ben wel benieuwd of de 2 meisjes in haar auto nog leefden, ook al is het misschien een nep filmpje..

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:12

Miracle ik hoorde precies toch een nek breken dus volgens mij zijn ze dood...
Maar ik vind het inderdaad ook wel een vreemd einde.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:15

dit filmpje is al meer dan een jaar oud, heb hem vorig jaar gekregen tijdens de workshops die ik ga fover sporenonderzoek bij verkeersongevallen.
het geeft wel duidelijk de gevaren weer van smsen/wappen/bellen achter het stuur.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:16

Nee, de twee meisjes overleven niet. Het is bovendien geen filmpje uit Wales, maar uit Amerika. Er was namelijk echt een meisje dat met haar twee vriendinnen in de auto zat, die zat te sms-en, een ongeluk kreeg en daarbij dus haar twee vriendinnen verloor. Dit filmpje is in samenwerking met haar gemaakt, zij gaat ook scholen in Amerika langs om haar verhaal te vertellen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:18

Dat hoorde ik inderdaad ook Feria, jakkie.

Wel knap van haar dat ze haar verhaal zo kan en wil doen. Is niet niks om zoiets op je geweten te hebben zeg..

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:19

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:34

doekenbas schreef:
Dan vind ik deze nog veel beter, over met drank op achter het stuur...

http://www.youtube.com/watch?v=5b69J_bMoYk

Don't drink and drive zeg ik altijd maar.
Er staat ook een heel heftig filmpje op over hardrijders en mensen die niet opletten/,met andere dingen bezig zijn. Maar die kan ik hier beter niet plaatsen. Maar ze zijn absoluut pakkend.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:38

Ik kende het filmpje inderdaad al, er is er toch ook zo'n een met een verliefd stelletje? Auto raakt van de weg door een uitwijkmanoeuvre en de jongen die voor het muurtje staat word haast door midden gespleten door de snelheid waarmee die auto tegen dat muurtje aan knalt.. Meisje heeft haar benen gebroken dacht ik? En die vriend heeft het niet overleefd geloof ik...

Maar pff, die filmpjes drukken je wel even weer goed met de neus op de feiten!
Zo had ik gister nog bijna zo'n ongeluk, gelukkig niet met 120km/h, maar wel op een 50km/h weg.. Tegemoet komende automobilist haalde fietsers in (die fietste gewoon over het fietspad die direct aan de weg grenst, om ze in te halen moet je als automobilist wel iets over het andere weghelft heen). Hij had alleen dusdanig vaart (en waarschijnlijk niet goed gekeken) dat ik zelf mijn ogen gewoon niet kon geloven eigenlijk uit het "niets" zoefde hij met een mega bocht om die fietsers heen. Ik zelf heb als automatische reactie (zelf eigenlijk 'verstijfd' van schrik, want zag de botsing al gebeuren eigenlijk), de rem keihard ingetrapt waarna ik dus stil stond en die auto echt RAKELINGS langs me heen zoefde... Wat een malloot was dat, maar ook gevalletje van gewoon niet goed opletten en veel te hard rijden (of nouja, reed denk iets van 60 of er tegen aan iig, stukje verder op die weg mag je 60 namelijk). Maar dan word je ook wel even met de neus op de feiten gedrukt, het is zo gebeurd zo'n ongeluk...

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:40

Miracle_ schreef:
doekenbas schreef:
Dan vind ik deze nog veel beter, over met drank op achter het stuur...

http://www.youtube.com/watch?v=5b69J_bMoYk

Don't drink and drive zeg ik altijd maar.
Er staat ook een heel heftig filmpje op over hardrijders en mensen die niet opletten/,met andere dingen bezig zijn. Maar die kan ik hier beter niet plaatsen. Maar ze zijn absoluut pakkend.

Jup hier ook! No way dat ik ook maar met 1 druppel achter het stuur kruip... :n
Ook niet als ik bv. met kerst straks tegen de avond aan met eten een wijntje zou willen en dan bijvoorbeeld 's avonds tegen uur of 11 nog weer naar huis moet met de auto. Ik drink dan gewoon echt die hele dag al niet....

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:48

Dat gedeelte met die kindjes, brrr... Dat zet je toch wel even aan het denken over de 'achtergrond' van andere verkeersdeelnemers en dat je niet alleen jezelf, maar een grote kring mensen treft met dit soort dingen.

Lalidan schreef:
Nee, de twee meisjes overleven niet. Het is bovendien geen filmpje uit Wales, maar uit Amerika. Er was namelijk echt een meisje dat met haar twee vriendinnen in de auto zat, die zat te sms-en, een ongeluk kreeg en daarbij dus haar twee vriendinnen verloor. Dit filmpje is in samenwerking met haar gemaakt, zij gaat ook scholen in Amerika langs om haar verhaal te vertellen.
In de VS rijden ze niet links en de acteurs hebben allemaal een heel sterk Welsh accent. :) Volgens mij is er wel een Amerikaanse die er heel erg op lijkt.