Burgeroorlog in syrië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kana

Burgeroorlog in syrië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 13:25

Hallo. :wave:

Ik kijk elke dag het nieuws, en zie dus veel over de burgeroorlog in Syrië voorbijkomen.
Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat wel kijk maar dat ik werkelijk waar geen idee heb over hoe de vork precies in de steel zit.
Ik ben nu zelf een beetje gaan googlen maar snap er nu misschien nog wel minder van.

Wat ik zelf ervan begrijp is dat het zo is dat er in Syrie meerdere bevolkingsgroepen leven. (alawieten, soennieten en christelijk syrisch orthodoxen) Op dit moment is Assad aan de macht hij is alawiet(zeg ik dit zo goed?) en die groepering is in een grote minderheid tegenover de soennieten.
De burgers komen op voor hun eigen mensenrechten en eisen dat Assad aftreedt. Deze burgers zijn beantwoord door het regime met zware artillerie en bommen.

Hierna vroeg ik mij af waarom de rest van de wereld niet ingrijpt? Waarom ingrijpgeile Amerika niks doet?
En daar kan ik niet echt een antwoord op vinden.
In dit filmpje wordt uitgelegd dat het wellicht wel om olie gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=L4vD6JpJAFI

Wie weet er meer? Vind het best slecht dat ik geen idee heb wat er eigenlijk speelt dus ben erg benieuwd. :)

http://mens-en-samenleving.infonu.nl/po ... beeld.html

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:36

Volgens mij zijn er een aantal landen waaronder grootmacht Rusland die achter Syrie staan. Ingrijpen zou dus ook ruzie met die landen betekenen en iedereen is dan bang voor WO3.
Ze proberen het maar steeds politiek op te lossen. Ik vind het ook schandelijk dat de VN niet ingrijpt hoor. Maar het zal niet voor het eerst zijn dat er gewoon naar wordt gekeken en niks wordt gedaan.
En daarbij heeft Amerika inmiddels niet zulke goede ervaringen met ingrijpen.

LoveBodin

Re: Burgeroorlog in syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 15:25

Volgens mij is het ook zo dat Rusland, China én de USA het er mee eens moeten zijn dat er een VN leger komt.. Deze hebben veto-recht en Rusland gebruikt dat steeds (dacht ik)

Apple

Re: Burgeroorlog in syrië

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:45

Afgelopen jaren zag je dat veel Arabische landen al dan niet met wat verzet overgingen naar een meer democratisch regime (fluwelen revolutie). Egypte, Libië bijvoorbeeld.
Assad in Syrië zit heel stevig in het zadel, daardoor duurde het ook langer voordat er ook in Syrië een revolutie kwam en nu zie je dat het ondertussen is uitgelopen op een flinke burgeroorlog. Aangezien dit vnl binnen de landsgrenzen blijft bemoeit niemand zich ermee.

Waarom niet? Qua toerisme is Syrië nauwelijks interessant, enige is olie. Syrië is officieel in staat van oorlog met Israël over de Golan (al jaren trouwens). De VS is pro Israël en tegen Syrië. Rusland en China zijn pro Syrië. Geen van de grootmachten durft dus zijn handen er aan te branden.

Enige is nog dat het voor de Syrische vluchtelingen in Turkije ondertussen behoorlijk ondraaglijk wordt :\