Alcohol verbod onder de 18 jaar

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilayla

Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 14:46

Vinden jullie het een goed idee dat alcohol verboden moet worden voor jongeren onder de 18 jaar?
brand los!

Ik kon er zo gauw geen topic over vinden.

Judass

Re: Alcohol verbod onder de 18 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:47

Tja, ik weet het niet..
Aan de ene kant vind ik het jammer (ben 15), maar aan de andere kant vind ik het een goede maatregel.
Moet er nog even over na denken :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:47

Ja, ik vind het een goed idee.

Alcohol is een drug, en ik denk dat je als volwassene toch net wat verstandiger om kun gaan met drugs dan als 16 jarige.

lonneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:53

Ik denk dat een verbod er alleen maar voor gaat zorgen dat er nog minder controle komt op alcoholgebruik. Tieners gaan het toch wel drinken en als het niet meer legaal mag, dan maar illegaal. Wel ben ik voor meer controle en naleving van de regels.. Er zouden meer en strengere regels mogen komen over het gebruik (en vooral misbruik) van alcohol.

Ilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 14:56

Ik vind het opich wel een goed idee, maar net wat je zegt lonneke_ ik denk dat het niet goed werkt. Omdat ze er toch wel aankomen via vrienden enz.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 14:58

Ik vind het wel goed. Het is tenslotte bewezen dat alcohol schade toebrengt aan de hersenen (en zeker onder de 18).
Echter, ik vind voorlichting op scholen ed ook erg belangrijk zoals dat met drugs ook wordt gedaan. (Althans bij ons was dat zo, en dat heeft mijn bewustwording eerlijk gezegd wel vergroot destijds! Weet niet of dat overal op dat niveau wordt gedaan)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:12

Mwa ligt eraan. Ik heb zelf nooit veel alcohol gedronken. Dus zo af en toe 1/2 wijntjes is prima. Mijn zusje( bijna 16 die drinkt ook weinig tot geen alcohol). Voor ons zou het dus (minder) schadelijk zijn dan voor kids die hele flessen leeggieten vrijdag en zaterdag.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:15

Helemaal super! Het brein is nog volop in ontwikkeling en de invloed van alcohol op het brein is in die belangrijke fase absoluut niet aan te bevelen.
Van mij mag het zelfs naar 21, net als tabak. :7

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:16

Goed idee, maar ik denk niet dat het werkt.
Veel ouders kopen gewoon alcohol voor hun kinderen, en veel kinderen komen de kroeg gewoon binnen terwijl ze veel te jong zijn. (en ik moet mij legitimeren met mn 27 jaar :') )

Als ze willen komen ze er toch wel aan :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:17

[quote="Anoli"]Goed idee, maar ik denk niet dat het werkt.
Veel ouders kopen gewoon alcohol voor hun kinderen/quote]

Onverantwoord :n

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:20

Lottie84 schreef:
Anoli schreef:
Veel ouders kopen gewoon alcohol voor hun kinderen

Is het ook, maar hoe vaak ik dat wel niet hoor...
Of zie in de supermarkt als ik zelf boodschappen doe ...
Laatst bijgewerkt door Anoli op 28-11-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:23

Verbaasd me helaas weinig...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:59

Ik werk bij een slijterij die op festivals staat, waar mensen ook kunnen proeven. Een vader moedigde zijn zoontje van een jaar of 8 aan om een speciaal biertje van ons te proberen. Ja het is maar een paar druppels, maar nee, ik snap niet dat mensen dat doen.

Gelukkig vond moeders het erg leuk dat ik snel de hand van het jochie greep voordat hij een bekertje kon pakken...

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:03

Vjestagirl _/-\o_

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:04

Vjestagirl schreef:
Ik werk bij een slijterij die op festivals staat, waar mensen ook kunnen proeven. Een vader moedigde zijn zoontje van een jaar of 8 aan om een speciaal biertje van ons te proberen. Ja het is maar een paar druppels, maar nee, ik snap niet dat mensen dat doen.

Gelukkig vond moeders het erg leuk dat ik snel de hand van het jochie greep voordat hij een bekertje kon pakken...

:oo echt niet normaal zulke ouders... :n

Goed dat je hebt ingegrepen, ik zou mij daar niet prettig bij voelen als een vader dat zou aanmoedigen en ik stond bij de drankjes...
Denk dat ik er idd ook wel wat van had gezegd. :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:05

Lottie84 schreef:
Vjestagirl _/-\o_

Ik moest wel! Zelfs al had ik het wel prima gevonden, de wet verbied me te schenken of te verkopen aan jongeren onder de 16. We kunnen gigantische boetes krijgen en onze vergunningen kwijtraken. We controleren ook heel streng op id bewijzen. Vinden mensen niet altijd leuk, omdat we veel op fantasy festivals staan waar maskers gedragen worden, maar ik wil niet het risico lopen dat ik schenk aan jongeren.

En daarnaast vind ik het zelf ook echt niet normaal om kleine kinderen al bier te geven. Het begint met een proefbekertje waar een paar mililiter in zit, jochie vindt het lekker, papa neemt n flesje mee naar huis :n . Not on my watch...

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:06

[NM] Alcohol vanaf 18

Hier is al een keer een topic over gestart.. Dit was alleen nog niet toen het doorgevoerd was.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:08

Is het niet zo dat de jeugd van vandaag vrijer opgevoed wordt dan wij? Ik moest als 15 jarige niet proberen een biertje te drinken. Mijn ouders lieten me wel weten dat dat niet te bedoeling was.

De gezonde sociale controle is er niet meer en dat is jammer.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:08

Ik vind het jammer dat je op dingen zoals alcohol geen maximum kan zetten. Ik snap het idee namelijk heel goed, en ben in principe ook wel voor. Echter, ik ben 16 en drink wel in het weekend, maar ik ben bijvoorbeeld nooit dronken. Daarbij drink ik ook regelmatig gewoon een avond alleen maar water want ook zonder alcohol vermaak ik me prima.
Daarom vind ik het jammer dat er zoveel kinderen van mijn leeftijd zich in coma zuipen of elk weekend straalbezopen zijn. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg 16-jarigen die wel op een verstandige manier met dingen als alcohol om kunnen gaan, maar deze mensen vallen niet op..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:11

mang schreef:
Ik vind het jammer dat je op dingen zoals alcohol geen maximum kan zetten. Ik snap het idee namelijk heel goed, en ben in principe ook wel voor. Echter, ik ben 16 en drink wel in het weekend, maar ik ben bijvoorbeeld nooit dronken. Daarbij drink ik ook regelmatig gewoon een avond alleen maar water want ook zonder alcohol vermaak ik me prima.
Daarom vind ik het jammer dat er zoveel kinderen van mijn leeftijd zich in coma zuipen of elk weekend straalbezopen zijn. Er zijn namelijk ook meer dan genoeg 16-jarigen die wel op een verstandige manier met dingen als alcohol om kunnen gaan, maar deze mensen vallen niet op..

Klopt. Maar alcohol is ook schadelijk voor jouw 16 jarige brein, niet alleen voor dat van mensen die comazuipen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:11

Tja die ID bewijzen... Ik ben 28, twee kids... Kreeg laatst in Duitsland ook geen fles Calvados mee voor mijn vader. Caissière schaamde zich kapot toen ze uiteindelijk mijn paspoort onder haar neus kreeg. Ik kan het haar niet kwalijk nemen hoor, moest er wel om lachen (en was stiekem wel een beetje gevleid (heb meteen mijn antirimpelcreme een maand in het badkamerkastje laten staan := ))

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:12

Lottie84 schreef:
Tja die ID bewijzen... Ik ben 28, twee kids... Kreeg laatst in Duitsland ook geen fles Calvados mee voor mijn vader. Caissière schaamde zich kapot toen ze uiteindelijk mijn paspoort onder haar neus kreeg. Ik kan het haar niet kwalijk nemen hoor, moest er wel om lachen (en was stiekem wel een beetje gevleid (heb meteen mijn antirimpelcreme een maand in het badkamerkastje laten staan := ))

Ik heb ook weleens iemand om z'n ID gevraagd de 36 bleek te zijn... Oops... Nou ja, je moet t idd maar gewoon als compliment zien.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:13

Lottie84 schreef:
Anoli schreef:
Veel ouders kopen gewoon alcohol voor hun kinderen

Belachelijk antwoord. Als ik hier op vrijdagavond met mijn moeder alleen thuis ben en we liggen lekker een filmpje te kijken, gaat er gerust een flesje wijn doorheen ja. Word ik nu slecht opgevoed? Ik werk hard, betaal mijn paard zo goed als zelf, lieg niet tegen mijn ouders, zorg altijd goed voor mezelf en ik zorg dat ik nooit over die grens van 'dronken' ga. Dit soort berichten maken me echt boos. Haal het bord voor je kop weg zeg alstjeblieft.....

@Vjestagirl Die schade zal wel meevallen. Vroeger in de tijd dat mijn ouders nog jong waren was het bijvoorbeeld heel normaal dat in de pauzes op school iedereen stond te blowen. Dat is ook schadelijk en daar hoor je nu ook niemand over klagen..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:15

Ik zou het niet willen. ik drink zelf wel graag, maar heel af een toe, een beetje.
Dus voor die mensen die gewoon eens drinken omdat ze het lekker vinden, is het dan wel jammer om het direct te verbieden, omdat ik denk dat dat toch nog niet echt kwaad kan.

Voor degenen die zich elke week zat zuipen, zou het in theorie misschien wel beter zijn, maar volgens mij vinden zij toch wel altijd een manier om eraan te komen. En wat illegaal is, is natuurlijk nog leuker dus.... Volgens mij zou dit niet echt nut hebben.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 16:16

Ik zeg niet dat je slecht word opgevoed. Uit recent onderzoek is de schadelijkheid op het brein in ontwikkeling bewezen. Vandaar deze nieuwe regelgeving. Daarom vind ik het onverantwoord voor ouders om kinderen in deze periode van hun leven alcohol te geven.