Illegale ontruiming na herkraak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Illegale ontruiming na herkraak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 00:12

Bron: https://www.indymedia.nl/node/10681

Citaat:
Maastricht – Gisteren, 24 november 2012, hebben krakers en sympathisanten het pand aan de Tongerseweg 57 opnieuw bezet. Dit pand, beter bekend als de alternatieve club ‘’Backstage’’ staat al enige jaren leeg. Vorig jaar, op 15 oktober 2011, is dit pand ook al gekraakt geweest. Na ongeveer anderhalve dag zijn de krakers er toen vrijwillig uitgegaan omdat de eigenaar (AJM Gilissen) kon aantonen dat hij er plannen mee had. Inmiddels is het meer dan een jaar later en er is nog steeds niets gebeurd. Geen vergunningen aangevraagd, geen start, nog niks.

De kraak zelf ging goed en de politie is gebeld om leegstand te komen constateren. Hun kantoor om de hoek leidde ertoe dat ze deze keer vrij snel ter plaatse waren. Na uit de doeken te hebben gedaan wat de plannen van de krakers zijn, heeft de politie de eigenaar gecontacteerd en een afspraak voor maandag op touw gezet. Dit als zijnde overleg tussen de krakers en eigenaar. De politie zou het hier verder bij laten zitten; de eigenaar kon immers niet eerder komen omdat deze ziek zou zijn.

Niet veel later stond toch ineens een persoon zich voordoende als de eigenaar op de stoep. Hij gaf meteen al aan de krakers zo snel mogelijk eruit te willen halen. Beetje bij beetje kwam er een knokploeg tevoorschijn die uiteindelijk de krakers gewelddadig het pand uit hebben gehaald en de spullen naar buiten begonnen te gooien. Om die reden is de politie gebeld met de boodschap dat er gewelddadig werd ontruimd door de eigenaar.

Toen na lang wachten de politie uiteindelijk kwam werden de krakers volkomen genegeerd en ging de politie in gesprek met de eigenaar en een deel van zijn knokploeg. Toen na een tijd de politie naar buiten kwam moesten alle krakers hun ID afgeven met de mededeling dat zij anders zouden worden opgepakt. Hierna kreeg elke kraker zijn ID afzonderlijk weer terug en werden zij gesommeerd om te vertrekken, opnieuw met de mededeling dat zij anders zouden worden aangehouden. De politie weigerde verder elke vorm van gesprek met de krakers, zelfs na herhaaldelijk aandringen in verband met de gewelddadigheden gebruikt door de eigenaar en zijn knokploeg.

Deze handelingen, zowel van de eigenaar als de politie, zijn volstrekt illegaal volgens hun eigen wet. Tevens is er in Maastricht sinds 19 november 2012 een leidraad van toepassing waarbij de eigenaar eerst aangifte dient te doen alvorens tot ontruiming kan worden overgegaan. Deze ontruiming kan dan plaatsvinden indien er plannen met het pand ten uitvoer zullen worden gebracht. Zodra de krakers het pand hebben gekraakt zonder heterdaad hebben zij huisvrede. Dat het geweld van de eigenaar door de politie wordt gebruikt om de krakers weg te krijgen is onacceptabel en doet afbreuk aan de Wet Kraken en Leegstand en de gemeentelijke bepaling van 19 november jongstleden.

De krakers verklaren echter niet te zullen ophouden met kraken totdat elke vorm van onnodige leegstand vergaan is. Kraken zal niet worden gestopt door geweld of onjuiste handelingen van politie en eigenaren. Kraken zal enkel ophouden te bestaan door een rechtvaardige samenleving waarin iedereen zich een fatsoenlijke woning kan veroorloven en het straatbeeld niet bepaald wordt door leegstand.

Kraken gaat door!

Ik was dus op zaterdag boodschapjes doen bij de supermarkt die ernaast zit en vond net dit artikel online. Ik vroeg me al af wat er aan de hand was, het scheen nogal heftig te zijn, er lagen allemaal spullen op straat. Wat vinden jullie er nou van? Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken...

Grapjasjes12

Re: Illegale ontruiming na herkraak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 08:33

Schandalig. Hier zijn gewoon wetten voor die gevolgd moeten worden (door alle partijen).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:52

Ik ben voor kraken :j en als je het zo'n probleem vindt als eigenaar zijnde, moet je misschien maar eens iets gaan doen met je pand. Er is zoveel woningnood, en er staan allerlei gebouwen te verrotten terwijl er ondertussen ook nieuwe worden bij gebouwd. Ik kan er niet bij met m'n hoofd :n

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:54

Magrathea schreef:
Ik ben voor kraken :j en als je het zo'n probleem vindt als eigenaar zijnde, moet je misschien maar eens iets gaan doen met je pand. Er is zoveel woningnood, en er staan allerlei gebouwen te verrotten terwijl er ondertussen ook nieuwe worden bij gebouwd. Ik kan er niet bij met m'n hoofd :n

mee eens!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:58

Haha, toch wel :D
Oja, en ik vind het bijzonder naar dat ik financieel wordt uitgekleed om te kunnen WONEN. Ben echt bijzonder benieuwd waar die 452/maand voor 30 m2 naartoe gaat. Schoonmaak algemene ruimtes iig niet :n

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 00:12

Magrathea schreef:
Haha, toch wel :D
Oja, en ik vind het bijzonder naar dat ik financieel wordt uitgekleed om te kunnen WONEN. Ben echt bijzonder benieuwd waar die 452/maand voor 30 m2 naartoe gaat. Schoonmaak algemene ruimtes iig niet :n

:oo Da's wel veel zeg!

Ik ben ook voor kraken. Nou ben ik niet van mening dat de eigenaar van dit pand zich bureaucratisch aan de regeltjes had moeten houden, want kraken is natuurlijk net-niet-illegaal. Maar als het klopt wat hier staat (artikel is natuurlijk wel wat gekleurd geschreven), dan vind ik het ook echt schandalig. Ik bedoel, één ding als je ze je pand uit wil hebben, maar ze waren eerder vrijwillig vertrokken? Dan zal er toch wel mee te praten zijn, lijkt me? Helemaal als je al een afspraak hebt staan...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:13

Ja precies, je moet iemand ook wel de kans geven om het netjes op te lossen toch? Dat doe je in een normale dagelijkse situatie ook..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 00:14

Ik ben ook vóór kraken, maar vind dan wel dat als de eigenaar uiteindelijk aangeeft gebruik te willen gaan maken van het pand of het pand wordt naar een andere partij verkocht, dat de krakers moeten vertrekken.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:42

Waarom worden altijd panden van particulieren gekraakt en de grote leegstaande kantoorpanden niet? Omdat de kraker dan te ver moet
Fietsen naar de stad?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 08:58

Misschien omdat je niet kunt leven in een kantoorpand? Geen douches, fatsoenlijke keuken etc
Als je dan kraakt ga je niet iets kraken waar je vervolgens continue de deur uitmoet voor je eerste levensbehoeften lijkt me

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:06

Top, geen gezeik gewoon eruit en werken voor je centen ipv te teren op de maatschappij. Dat kraken moet gewoon afgelopen zijn. Dan kun je als eigenaar niet eens over je eigendom beschikken omdat zo'n stelletje lapzwansen (veelal met uitkering...) te lui is om net als de rest van fatsoenlijk nl te betalen voor inwoning.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 09:11

Caira schreef:
Top, geen gezeik gewoon eruit en werken voor je centen ipv te teren op de maatschappij. Dat kraken moet gewoon afgelopen zijn. Dan kun je als eigenaar niet eens over je eigendom beschikken omdat zo'n stelletje lapzwansen (veelal met uitkering...) te lui is om net als de rest van fatsoenlijk nl te betalen voor inwoning.

mijn bek valt gewoon letterlijk open hiervan.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:33

Nou ja , krakers laten je pand over het algemeen redelijk verpauperd achter. En het is het eigendom van een ander. Ik blijf kraken asociaal vinden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 10:51

Vind ik ook. Het is toch te zot van woorden dat je gewoon geen toegang en zeggenschap meer hebt over je EIGENDOM. Hallo, al koop ik 4 panden waar ik vervolgens hypotheek voor betaal en ik laat die leegstaan. Tough oliebol. Moet ik toch zelf weten?

Als ze zo fanatiek zijn moeten ze gaan werken en zelf die panden opkopen, kunnen ze er mooi allemaal eco-woonhuizen van maken.

En dan wordt zo'n huis wel in gebruik genomen, als weet ik veel, advocatenkantoor. Dan kan er toch óók niemand wonen, en dan is het wél goed volgens de Vereniging voor Krakers?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:06

Amaris schreef:
Vind ik ook. Het is toch te zot van woorden dat je gewoon geen toegang en zeggenschap meer hebt over je EIGENDOM. Hallo, al koop ik 4 panden waar ik vervolgens hypotheek voor betaal en ik laat die leegstaan. Tough oliebol. Moet ik toch zelf weten?

Als ze zo fanatiek zijn moeten ze gaan werken en zelf die panden opkopen, kunnen ze er mooi allemaal eco-woonhuizen van maken.

En dan wordt zo'n huis wel in gebruik genomen, als weet ik veel, advocatenkantoor. Dan kan er toch óók niemand wonen, en dan is het wél goed volgens de Vereniging voor Krakers?

Helemaal mee eens.

Ik snap niet dat kraken zo makkelijk gemaakt wordt. Vooral als de eigenaar vorig jaar ook al heeft aangegeven dat hij er geen krakers in wil hebben.
Inderdaad ZIJN eigendom, ZIJN beslissing. Te asociaal voor woorden dat er dan toch weer gekraakt wordt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:15

Tja misschien loopt het allemaal niet zo vlotjes qua vergunningen voor hetgeen de eigenaar met het pand wilt. Daar kan makkelijk een jaar of meer over heen gaan. Dus best niet zo fijn van die mensen om er zomaar vanuit te gaan dat de eigenaar niets met het gebouw gaat doen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:27

Ik vind vooral de kraak beweging opvallend.. Het is eigenlijk inbraak in een pand van een ander en daar nog blijven ook.. En dan nog vinden dat je rechten hebt???

Ik snap dit echt niet.

Als ik een pand koop en daar de eerste jaren niks me wil doen, dat is toch mijn probleem. Ik betaal het, dus ik bepaal wat ermee gebeurd. Dan heeft een of andere kraakbeweging toch helemaal geen recht in te breken in MIJN gebouw omdat ze vinden dat het niet leeg mag staan??

Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij dat krakers zo kunnen denken. En zomaar inbreken in panden van een ander om er te gaan 'wonen' zonder toestemming van de eigenaar. En nog verontwaardigt zijn als de eigenaar ze eruit haalt !

Nee, knokploeg is misschien wat overdreven (hoewel ik het wel kan begrijp als het vaker voor is gekomen) maar imo stata de eigenaar volledig in zijn recht en vind ik ook het optreden van de politie niet vreemd.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:28

Magrathea schreef:

Ik kan er niet bij met mijn hoofd, dat jij voor een ander wil gaan bepalen wat hij met ZIJN gebouw moet doen! Dat gaat je toch helemaal niks aan! Je blijft gewoon af van de spullen (oa gebouwen/panden) van een ander !

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:20

Appelmoes_11 schreef:
Ik ben ook voor kraken. Nou ben ik niet van mening dat de eigenaar van dit pand zich bureaucratisch aan de regeltjes had moeten houden, want kraken is natuurlijk net-niet-illegaal. Maar als het klopt wat hier staat (artikel is natuurlijk wel wat gekleurd geschreven), dan vind ik het ook echt schandalig. Ik bedoel, één ding als je ze je pand uit wil hebben, maar ze waren eerder vrijwillig vertrokken? Dan zal er toch wel mee te praten zijn, lijkt me? Helemaal als je al een afspraak hebt staan...

Hoezo net-niet-illegaal?? Kraken is sinds de nieuwe wet in 2010 gewoon verboden hoor.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:25

Tja, als iemand ongevraagd hier met zijn slaapzakje in de schuur gaat liggen zal die er ook gauw weer uitgeknikkerd worden. Als het niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. De eigenaar van dit gebouw had al aangegeven dat hij geen krakers in het pand wilde, dan is het toch duidelijk? Afblijven met je tengels.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:28

Wat een vooroordelen over krakers zeg... On-ge-looflijk dat er zo kortzichtig uitgehaald wordt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

Ik vind ook dat kraken gewoon streng aangepakt moet worden. Iedereen moet werken voor woonruimte, en als je niet in staat bent om te werken zijn hier in Nederland hele goede manieren om aan je primaire levensbehoeftes (zoals een dak boven je hoofd) te kunnen voldoen. En als je kan werken en je wil niet werken mag je helemaal een schop onder je kont krijgen maar dat is een andere discussie.

Mensen hebben gewoon van elkaars eigendommen af te blijven klaar. Als ik mijn auto nou al 2 jaar niet gebruik, maar wel netjes APK laat keuren en belasting/verzekering betaal, dan heeft toch niemand het recht om maar mijn auto open te breken en er mee op stap te gaan?

Hetzelfde geld met leegstaande huizen en bedrijven, het gaat niemand iets aan wat de eigenaar er mee wil, maar je hebt gewoon met je poten van andersmans spul af te blijven klaar. En als je dan zo graag goedkoop in leegstand wil wonen, dan ga je in een huis wonen voor 100,- p.m. wat op de lijst staat om te slopen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

4EverHobbes schreef:
Wat een vooroordelen over krakers zeg... On-ge-looflijk dat er zo kortzichtig uitgehaald wordt.

Hoezo vooroordelen? Zij hebben net zo goed als jij en ik en ieder ander van elkaars goederen af te blijven.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:31

4EverHobbes schreef:

Buiten de reactie van Caira, zie ik geen uithalen persoonlijk naar krakers. Wel naar het kraken in het algemeen !

Ik ben best benieuwd waarom mensen voor kraken zouden zijn..

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:41

Teren op de maatschappij, werken voor je centen, lapzwansen met veelal een uitkering.
Dat vind ik toch behoorlijk persoonlijke uithalen naar krakers. En staat buiten de discussie of kraken wel of niet oke is.